مقایسه تارا و دنا پلاس، موضوع این مقاله از سری مقالات سوییچ است. محصولات جدیدی از سوی ایران خودرو در طول سال‌های اخیر روانه بازار شده است. دنا پلاس و تارا به عنوان دو مورد از خودروهایی به شمار می‌روند که به ترتیب در سال‌های 1395 و 1399 رونمایی شده‌اند. انتخاب بین محصولات جدید ایران خودرو یکی از موضوعات مناقشه برانگیز در سال‌های اخیر بوده است. در همین راستا قصد داریم مقایسه تارا و دنا پلاس را از جنبه‌های گوناگون در این مقاله انجام دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

نگاهی مختصر به پیشینه تارا و دنا پلاس

قبل از مقایسه تارا و دنا پلاس بد نیست که مقداری در خصوص پیشینه و تاریخچه رونمایی این دو خودرو بحث و بررسی کنیم. بعد از رونمایی دنا در سال 1393 ایران خودرو نظرات منتقدان در خصوص آن را جمع‌بندی کرد و بعد از حدود دو سال کار کردن روی آن در سال 1395 بود که دنا پلاس رونمایی شد. عمده تغییرات دنا پلاس در مقایسه با دنا به طراحی ظاهری خلاصه می‌شد. قابلیت سانروف یکی از ویژگی‌های دنا پلاس بود که خیلی زود به دلایل نامعلوم از دستور کار خارج شد. دنا پلاس با موتور توربوشارژ و در دو مدل دستی و اتوماتیک امروز در بازار خرید و فروش می‌شود.

مقایسه تارا و دنا پلاس

تارا همان خودرو معروفی است که در زمان مراسم رونمایی استارت نخورد و این موضوع در رسانه‌ها بازتاب فراوانی داشت. هر چند که این اتفاق تلخ کمی چهره این خودرو را در افکار عمومی مخدوش کرد. اما واقعیت این است که بعد از حدود 1 سال از زمان رونمایی این خودرو، هنوز تارا در خیابان‌های شهر قابل رویت نیست. به همین دلیل در خصوص پیشینه این خودرو تازه وارد مطالب زیادی نمی‌توان بیان کرد.

مقایسه تارا و دنا پلاس از نظر طراحی

در ادامه مقایسه تارا و دنا پلاس نوبت به بررسی طراحی این دو می‌رسد. دنا پلاس یک سدان است که پلتفرمی مشابه سمند دارد. همین مسئله باعث شده است که در تا حدودی از نظر کابین و بدنه شباهت به سمند داشته باشد. با وجود اینکه طراحی خارجی دنا پلاس اسپرت است؛ اما در مقایسه با تارا از نظر طراحی بدنه در جایگاه پایین‌تری ارزیابی می‌شود. قسمت جلو تارا با طراحی نسبتا نوآورانه همراه است که آن را در مقایسه با سایر خودروهای ایران خودرو تا حدود زیادی متمایز می‌کند.

اما از نظر طراحی داخلی باید به یک نکته مهم اشاره کنیم. فضای سرنشینان عقب خودرو تارا در مقایسه با دنا پلاس بیشتر است و به همین دلیل افراد می‌توانند به مراتب راحت‌تر در قسمت عقب تارا بنشینند. از نظر سایر مشخصات طراحی داخلی به جز روکش‌های چرمی تارا تفاوت چندان زیادی بین دو خودرو وجود ندارد.

مقایسه تارا و دنا پلاس از منظر پیشرانه

در ادامه بحث مقایسه تارا و دنا پلاس نوبت به بررسی وضعیت فنی دو خودرو می‌رسد. با نگاهی به مشخصات فنی این دو محصول ایران خودرو متوجه می‌شوید که هر چند دنا پلاس خودرو قدیمی‌تری در مقایسه با تارا به شمار می‌رود؛ اما در مجموع توان فنی نسبتا بالاتری در مقایسه با تارا دارد. در دنا پلاس از موتور توربوشارژ استفاده می‌شود و همین مسئله برتری پیشرانه آن را در مقایسه با تارا رقم زده است. هر دو موتور از 4 سیلند و 16 سوپاپ بهره می‌برند.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

همچنین هر دو خودرو از نوع دیفرانسیل جلو هستند. تعداد دنده در دنا پلاس 5 تا و در تارا 6 تا در نظر گرفته شده است. سایر مشخصات فنی این دو خودرو را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

مدل خودرو دنا پلاس تارا
پیشرانه خطی خطی
حجم موتور 1650 سی سی 1587 سی سی
حداکثر قدرت 150 اسب بخار 110 اسب بخار
حداکثر گشتاور 215 نیوتن متر 150 نیوتن متر
گیربکس دستی / اتوماتیک دستی / اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی) 7.94 لیتر 7.91 لیتر
شتاب صفر تا 100 10 ثانیه 11.5 ثانیه
حداکثر سرعت 205 کیلومتر بر ساعت 190 کیلومتر بر ساعت

مقایسه‌ای بین امکانات تارا و دنا پلاس

اگر قرار باشد مقایسه تارا و دنا پلاس را از منظر امکانات و آپشن‌های این دو خودرو را انجام دهیم، باید بگوییم که تقریبا در یک سطح ارزیابی می‌شوند. شاید مهم‌ترین برتری دنا پلاس از نظر امکانات در مقایسه با تارا، سیستم تهویه مطبوع خودکار آن باشد. در مقابل اما تارا تا حدودی در بقیه آپشن‌ها عملکرد و کیفیت بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد. ولی همان طور که اشاره کردیم، تفاوت خیلی معناداری بین آپشن‌های این دو خودرو وجود ندارد.

تجهیزات دنا پلاس تارا
چراغ روشنایی در روز دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
قابلیت روشن شدن اتوماتیک چراغ ها ندارد دارد
استارت بدون کلید ندارد دارد
سنسور باران ندارد دارد
کامپیوتر سفر دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد دارد
سانروف ندارد دارد
سیستم تهویه خودکار دستی
روکش صندلی چرم ندارد دارد
صندلی برقی سرنشینان جلو خودرو دارد دارد
GPS دارد ندارد
محل استراحت مرکزی دست راننده دارد دارد

مقایسه تارا و دنا پلاس از نظر ایمنی

هیچ یک از دو خودرو دنا پلاس و تارا تا کنون در آزمون‌های تصادف و ایمنی مؤسسات معتبر فعال در این زمینه شرکت نکرده‌اند. با این موجود اگر بخواهیم مقایسه تارا و دنا پلاس را از نظر ایمنی مطرح کنیم، باید اذعان کنیم که تارا در وضعیت نسبتا بهتری قرار دارد. دلیل اصلی این موضوع نیز، امکانات و سنسور‌هایی است که به منظور جلوگیری از وقوع تصادف در تارا تعبیه شده است. در همین راستا می‌توان به سیستم کنترل پایداری خودرو و فشار باد تایرها اشاره کرد که در راستای جلوگیری از بروز تصادف بسیار مؤثر است.

تجهیزات دنا پلاس تارا
کیسه هوا 2 2
ترمزها جلو و عقب دیسکی جلو و عقب دیسکی
سیستم ترمز ضد قفل ABS دارد دارد
سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD دارد دارد
سیستم کنترل پایداری خودرو ESP ندارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
ایموبیلایزر دارد ندارد
سیستم کنترل فشار باد تایرها ندارد دارد
پیش کشنده کمربند ایمنی دارد دارد

مقایسه تجربه رانندگی تارا و دنا پلاس

در ادامه بحث مقایسه تارا و دنا پلاس نوبت به بررسی تجربه رانندگی با این دو خودرو می‌رسد. دنا پلاس یک سدان خانوادگی به شمار می‌رود که عملکرد نسبتا مطلوبی در رانندگی‌های سطح شهر دارد. پدال‌های دنا پلاس از خلاصی کمتری نسبت به محصولات قبلی ایران خودرو برخوردار است و به همین دلیل واکنش مناسبی نسبت به اقدامات راننده نشان می‌دهند.

هر چند که دنا پلاس روی پلتفرم سمند ساخته شده است اما به نظر می‌رسد عملکرد نرم و مناسبی به ویژه در محدوده سرعت‌های معمول معابر شهری دارد. فرمان پذیری دنا پلاس نیز در شرایط نسبتا خوبی قرار دارد. همچنین صدای موتور حتی در دور موتورهای بالا نیز در داخل کابین خودرو خیلی کم به گوش می‌رسد که این مسئله نقطه قوت دنا پلاس است.

اما در خصوص تارا باید به این نکته اشاره کنیم که هنوز در مقیاس انبوه وارد خیابان‌ها نشده است. اظهارنظرها در خصوص تجربه رانندگی با تارا محدود به جلسات تست درایو این خودرو است. در همین راستا شتاب گیری سریع خودرو برای دستیابی به دور موتورهای بالا به عنوان مهم‌ترین ویژگی به شمار می‌رود که از تجربه رانندگی با تارا تاکنون مطرح شده است. برای اظهار نظر بیشتر باید منتظر عرضه گسترده این خودرو باشیم.

نگاهی به شرایط بازار در خصوص تارا و دنا پلاس

دنا پلاس اتوماتیک در بازار آزاد با قیمت‌های بالای 500 میلیون تومان در پاییز سال 1400 خرید و فروش می‌شود. همین مسئله نشان می‌دهد که طیف گسترده‌ای از مردم توان و تمایلی برای خرید این خودرو نخواهند داشت بنابراین باید در هنگام خرید این خودرو توجه داشته باشید که دنا پلاس خودرویی در رده قیمتی متوسط به شمار می‌رود. در خصوص تارا نیز صحبت درباره شرایط بازار این خودرو چندان امکان پذیر نیست. چرا که هنوز در مقیاس گسترده وارد بازار نشده است.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

کلام پایانی

تا اینجا مقایسه تارا و دنا پلاس را از چند جنبه مختلف بررسی کردیم. در مجموع اگر بخواهیم در خصوص خرید یکی از این دو خودرو اظهارنظر کنیم، باید بگوییم که مشخصات فنی دنا پلاس در مقایسه با تارا در وضعیت بهتری قرار دارد. در کنار آن اما تارا دارای امکانات نسبی بیشتر، سیستم‌های ایمنی با کیفیت‌تر و طراحی خارجی مطلوب‌تری است. تصمیم‌گیری در خصوص اولویت بندی بین این موارد که در مقاله ذکر کردیم، بر عهده شما است.

بیشتر بخوانید

مشخصات فنی دنا پلاس

مشخصات فنی تارا

مزایا تارا

معایب تارا

مزایا دنا پلاس

معایب دنا پلاس