مقایسه آریزو 6 پرو با KMC J7؛ سفری از اصالت تا مدرنیته

 

آریزو ۶ پرو و KMC J7 خودروهایی چینی هستند که قرار است تحولی در بازار ایران ایجاد کنند. به تازگی مدیران خودرو شروع به تولید و مونتاژ آریزو ۶ پرو با طراحی اصیل کرده‌ است. این در حالی است که کرمان موتور نیز بیکار ننشسته و می‌خواهد خودرویی مدرن و جوان‌پسند را با نام کی ام سی جی ۷ روانه بازار کند. در این مقاله با مقایسه آریزو ۶ پرو با KMC J7 به شما نگاهی تازه نسبت به این دو خودرو لوکس خواهیم داد.

عکس مقایسه خودرو اریزو ۶ پرو و کی ام سی جی ۷
مقایسه arizo 6 pro و kmc j7

نگاهی کلی به آریزو 6 پرو و KMC J7؛ مزایا و معایب

مدتی بود که در بازار کشور، خودروهای کراس اوور و پیکاپ مورد توجه خریداران بودند؛ اما حالا نوبت خودروهای کلاس سدان است. خودروهای سواری رایج که دارای صندوق مجزا و سقف ثابت هستند به سدان معروف‌اند و طرح بدنه‌ای متداول دارند. با وجود جولان خودروهای کراس‌اوور در ایران، خودروهای سدان همچنان محبوبیت خود را در میان خریداران حفظ کرده‌ است.

ثبت درخواست خرید و فروش

آریزو 6 پرو و KMC J7 دو مدل خودرو در کلاس سدان هستند. آریزو ۶ پرو نسخه فیس لیفت چری آریزو ۶ است که پیش از این در ایران به فروش رسیده بود. این خودرو در بازار چین با نام چری آریزو ۵ پلاس شناخته می‌شود اما در ایران به عنوان زیرشاخه فونیکس به فروش می‌رسد. کی ام سی جی ۷ محصول کمپانی چینی جک است و نام اصلی آن سهول A5 پلاس است. این خودرو از لوکس‌ترین سدان‌های کرمان موتور به حساب می‌آید.

مزایای کلی آریزو ۶ پرو:

  • فضای جادار کابین
  • طراحی قابل قبول
  • ایمنی بالا
  • امکانات رفاهی مدرن

مزایای کلی KMC J7:

  • فضای جادار کابین
  • طراحی مدرن و زیبا
  • سواری نرم
  • امکانات رفاهی قابل قبول

از معایب آریزو 6 پرو و KMC J7 چه می‌دانید؟

آریزو ۶ پرو در کنار مزایای بی‌شمار، معایبی هم دارد. مانند سواری نسبتا خشک و نبود سیستم رادار رانندگی بین خطوط. البته J7 نیز بدون عیب نیست. این خودرو وضعیت ایمنی نامشخصی دارد. علاوه بر این، شرایط نگهداری از آن کمی سخت به‌نظر می‌رسد. گیربکس ناهماهنگ با موتور نیز از دیگر معایب این خودرو به حساب می‌آید. 

مقایسه طراحی ظاهری آریزو ۶ پرو و کی ام سی جی ۷

عکس نمای جانبی اریزو ۶ پرو و کی ام سی جی ۷
نمای جانبی اریزو ۶ پرو و کی ام سی جی ۷

در ابتدا باید این نکته را یادآور شد که ظاهر خودرو امری کاملا سلیقه‌ای است. بنابراین نمی‌توان نظری کلی درباره زیبا بودن یا نبودن یک خودرو داد؛ خصوصا هنگام مقایسه یک خودرو با رقیب هم‌سطح آن. به صورت کلی برخی از مردم عاشق طراحی‌های مدرن هستند؛ اما در مقابل برخی اصالت و متانت را در طراحی پسندیده می‌دانند.

مقایسه آریزو 6 پرو با KMC J7 این نکته را به ما یادآوری می‌کند که خوشبختانه سازندگان هر دو خودرو ظاهری تهاجمی را برای محصول جدیدشان انتخاب کرده‌اند. بدون شک این یک انتخاب هوشمندانه است؛ چراکه به مذاق بسیاری از خریداران خوش خواهد آمد. در ادامه طراحی ظاهر این دو خودرو جذاب را در تمام ابعاد بررسی خواهیم کرد.

همه چیز درباره ظاهر آریزو ۶ پرو؛ زیبایی همراه با اصالت

تیم اختصاصی طراحی چری، فونیکس آریزو ۶ پرو را طراحی کرده است. این محصول از زبان طراحی جدیدی که تحت عنوان پرو شناخته می‌شود، بهره‌مند شده. با نیم نگاهی به آریزو ۶ پرو، به آسانی متوجه طراحی محافظه‌کارانه آن خواهیم شد. به همین دلیل است که این خودرو در کنار سادگی، اصالت و اندکی خشونت، جلوه‌ای لوکس را تداعی می‌کند.

ابهت آریزو ۶ پرو به دلیل بزرگ‌تر بودن جلوپنجره آن، نسبت به نسل قبلی بیش‌تر است. این در حالی است که نمای کناری خودرو و چراغ‌های جانبی دست‌نخورده باقی مانده و ظاهری ساده دارد. در این قسمت از خودرو خطوط برجسته زیادی دیده می‌شود که تهاجمی بودن آن را تشدید می‌کند. البته رینگ‌های تراش خورده دو رنگ نیز به زیبایی آریزو ۶ پرو افزوده است.

 

طراحان در عقب خودرو آریزو ۶ پرو، به سبک بسیاری از خودروهای امروزی عمل کرده‌اند. آن‌ها از چراغ‌های به‌هم پیوسته و نواری مشکی رنگ استفاده کرده‌اند تا ظاهری گرافیکی و جذاب به آن ببخشند. این خودرو با داشتن خروجی‌های اگزوز فیک، توانسته حسی از اسپرت بودن را نیز ایجاد کند. با این وجود، همچنان ظاهری مانند آریزو ۶ معمولی را دارد و خلاقیت چندانی در طراحی نمای ظاهری آن مشاهده نمی‌شود.

عکس نمای عقب آریزو ۶ پرو و کی ام سی جی ۷
نمای عقب آریزو ۶ پرو و کی ام سی جی ۷

KMC J7؛ جلوه‌ای از مدرنیته

KMC J7 می‌تواند محصولی هیجان‌انگیز و مدرن در نظر گرفته شود. مدت‌های زیادی است که خودروهایی با ظاهر غیرعادی و اسپرت مانند جنسیس، هیوندای ولوستر و نیسان جوک در ایران عرضه نمی‌شود؛ اما کرمان خودرو قصد دارد خودرویی را عرضه کند که شبیه به هیچ یک از خودروهای داخلی نیست. این می‌تواند یک ریسک بسیار بزرگ و حتی خطرناک باشد.

آغازگر این تفاوت، چراغ‌های جلوی به‌هم پیوسته J7 است. این نوع از طراحی پیش از این در هیچ کدام از خودروهای بازار ایران مشاهده نشده بود. رقص نور جذاب این چراغ‌ها تکمیل‌کننده این زیبایی هستند. چهره جسورانه این خودرو اخمو و عصبانی، با خطوط عمودی جلو پنجره و گرافیک جذاب چراغ‌ها تکمیل شده است. در نمای جانبی نیز پیوستگی طراحی سقف و شیشه عقب جی سون، آن را از آریزو ۶ پرو متمایز می‌کند.

طراحی عقب کی ام سی جی ۷ کاملا اسپرت است. اگزوزهای دوگانه واقعی استیل، چراغ‌های پیوسته سه تکه، چراغ‌های عمودی مه‌شکن و نوار ترمز کشیده در بالای شیشه عقب، این خودرو را لوکس‌تر کرده است. در کنار تمام این‌ها، در صندوق و شیشه عقب یکپارچه است و با باز کردن آن، شاهد فضای ورودی بار بزرگی خواهیم بود.

مقایسه طراحی نمای داخلی آریزو 6 پرو و KMC J7

اولین چیزی که در طراحی نمای داخلی و کابین آریزو ۶ مشاهده می‌شود، کابین جذاب و پخته‌ این خودرو است. این سبک از طراحی فرد را به یاد خودروهایی مانند آئودی می‌اندازد. متریال استفاده شده در کابین آریزو ۶ چرم‌هایی بسیار باکیفیت است. بنابراین احساس گران و قیمتی بودن را به راننده و سرنشینان خودرو منتقل می‌کند.

اصالت و روح آرام آریزو ۶ پرو را می‌توان در تزئینات پیانو مانند و مشکی این خودرو پیدا کرد. نورپردازی بهینه، کنسول لوکس و مرتفع، کلاستر دیجیتالی، صندلی‌های جدید و فرمان دی‌کات از دیگر تغییرات نسخه پرو به شمار می‌آید. هم‌چنین فضای عقب آریزو ۶ پرو برای بزرگسالان راحت است و حتی افراد قد بلند نیز می‌توانند از سواری با این خودرو لذت ببرند.

اولین سدان چینی که سقف پانورامیک بزرگ با قابلیت بازشو دارد، KMC J7 است. تودوزی این خودرو ترکیبی از چرم مشکی و پارچه طوسی همراه با دوخت‌هایی سفید است. این ترکیب یک فضای اسپرت بی‌نظیر را ایجاد می‌کند. علاوه‌بر این داشتن کلاستر دیجیتالی، فرمان دوشاخه، مانیتور عمودی و نورپردازی‌های داخلی حسی از پیشرفته‌بودن را القا می‌کند.

مانیتوری که روی داشبورد کی ام سی جی ۷ تعبیه شده است، تمام آپشن‌ها را کنترل می‌کند. بنابراین هیچ کلید اضافه‌ای در داخل کابین وجود ندارد. این دقیقا همان چیزی است که دوستداران سبک مینیمالیسم آن را می‌پسندند. البته این نکته نیز دارای اهمیت است که سروکله زدن با یک مانیتور، آن هم در حین رانندگی ممکن است خطرساز باشد.

عکس نمای داخلی اریزو ۶ پرو و کی ام سی جی ۷
نمای داخلی اریزو ۶ پرو و کی ام سی جی ۷

 

تجهیزات ایمنی و رفاهی آریزو 6 پرو و KMC J7

بررسی ایمنی یک خودرو بسیار مهم است و باید در اولویت قرار بگیرد. یک خودرو هر چقدر هم ظاهری زیبا داشته باشد، باید بتواند امنیت سرنشینان را تامین کند. چراکه آسیب‌هایی که به دلیل سواری با خودرویی ناایمن به سرنشینان وارد می‌شود، غیر قابل جبران است. پیشنهاد ما این است قبل از خرید خودرو، در درجه اول به ایمنی آن توجهی ویژه شود.

مقایسه آریزو 6 پرو و KMC J7 از نظر ایمنی این نتایج را ارائه کرده است: هر دو به ۶ ایربگ مجهز شده‌اند؛ اما چری آریزو ۶ پرو دارای ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP است. البته این ستاره‌ها متعلق به آریزو ۵ است. اما به دلیل یکسان بودن شاسی و اتاق این خودرو، می‌توان این نتایج را به آریزو ۶ پرو نیز تعمیم داد. سایر امکانات این خودرو شامل موارد زیر است:

  • سیستم پایش فشار و دمای باد تایرها
  • سیستم ورود و استارت بدون کلید
  • ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد
  • دوربین‌های پیرامونی
  • نمایشگر چندمنظوره مرکزی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای
  • سنسورهای پارک
  • تنظیمات برقی صندلی راننده
  • رادار هشدار تغییر لاین
  • سانروف برقی دوحالته
  • تهویه مطبوع الکتریکی با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب
عکس امکانات رفاهی اریزو ۶ پرو و کی ام سی جی ۷
امکانات رفاهی اریزو ۶ پرو و کی ام سی جی ۷

آریزو ۶ پرو و KMC J7 از نظر امکانات تا حدود زیادی شبیه به هم هستند. اما جی سومقایسه آریزو 6 پرو با KMC J7ن دارای کول باکس و شیفتر تعویض دنده پشت فرمان است که در آریزو ۶ پرو دیده نمی‌شود. از نظر ایمنی، تست تصادف مشخصی از کی ام سی J7 نیز وجود ندارد و ایمنی آن در هاله‌ای از ابهام به‌سرمی‌برد. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم کنترل کشش
  • سیستم پایش باد تایرها
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی
  • کروز کنترل
  • استارت و ورود بدون کلید
  • سیستم تهویه اتوماتیک مجهز به دریچه عقب
  • سنسور نور و باران
  • ترمز پارک برقی
  • شارژر وایرلس
  • دوربین ۳۶۰

مقایسه مشخصات فنی آریزو 6 پرو و KMC J7

این روزها هر فردی می‌داند که بیش‌تر خودروهای چینی مشخصات فنی مشخصی دارند. ویژگی‌هایی مانند موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ و گیربکس CVT یا DCT. تفاوت مشهودی که در این دو مدل مشاهده می‌شود، گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه در جی سون و گیربکس CVT با تعویض مصنوعی ۹ سرعته در آریزو ۶ پرو است. بنابراین لذت رانندگی با KMC J7 دوچندان خواهد بود.

عکس موتور اریزو ۶ پرو و کی ام سی جی ۷
موتور اریزو ۶ پرو و کی ام سی جی ۷

جدول مقایسه مشخصات فنی آریزو 6 پرو و KMC J7

مشخصات فنی کی ام سی جی ۷ آریزو ۶ پرو
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1499 سی‌سی 1498 سی‌سی
تنفس موتور توربوشارژ توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 172 اسب بخار 147 اسب بخار
حداکثر گشتاور 280 نیوتن‌متر 210 نیوتن‌متر
شتاب 0 تا 100 حدود 8 ثانیه حدود ۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت 210 کیلومتر در ساعت
وزن 1485 کیلوگرم 1358 کیلوگرم
طول 4780 میلی‌متر 4710 میلی‌متر
عرض 1820 میلی‌متر 1825 میلی‌متر
ارتفاع 1492 میلی‌متر 1490 میلی‌متر
فاصله بین دو محور 2770 میلیمتر 2670 میلیمتر

 

سخن پایانی

همان طور که از توضیحات بالا و با  می‌توان استنباط کرد، KMC J7 یک خودرو جوانانه و تند و تیز است؛ اما در مقابل آریزو ۶ پرو بیش‌تر مناسب کسانی است که شور و هیجان ایام جوانی را پشت‌سر گذاشته‌اند و خواهان سواری خانوادگی همراه با استهلاک‌ کم‌تر هستند. هر دو خودرو از امکانات و ویژگی‌های خوبی برخورداند و رقبای خوبی برای یکدیگر به‌شمار می‌روند. بنابراین احتمالا جایگاه ویژه‌ای را نزد مشتریان پیدا خواهند کرد.

سوالات متداول

آریزو 6 پرو چه مشخصاتی دارد؟

آریزو ۶ پرو دارای 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور است. پیشرانه این خودرو نیز ۱.۵ لیتری چهار سیلندر است که به کمک جعبه دنده CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

مشخصات KMC J7 چیست؟

KMC J7 دارای پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر و جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه دیفرانسیل جلو است. این خودرو ۱۷۲ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متری دارد.

آریزو 6 پرو بهتر است یا KMC J7؟

هر دو خودرو دارای کیفیت قابل قبولی هستند که امتحان‌شان را پس داده‌اند. این‌که کدام یک انتخاب شود، بستگی به سلیقه مشتری دارد. اما طبق مشخصات این خودروها و خصوصا طراحی ظاهری آن‌ها، انتظار می‌رود آریزو ۶ پرو خودرویی محافظه‌کارانه و اصیل به نظر برسد. اما در مقایسه با آن، KMC J7 خودرویی جسور، مدرن و جوان‌پسند شناخته می‌شود.