معایب تارا موضوع این مقاله از سری مقالات سوییچ است. خودروی تارا یکی از جدیدترین خودروهای ملی و ساخت شرکت ایران‌خودرو است. این خودرو، بعد از قطع همکاری شرکت سیتروئن فرانسه با ایران‌ خودرو، بر روی پلتفرم پژو 301 با ظاهری متفاوت از پژو 301 تولید می‌شود. عرضه خودرو تارا، در دو نوع دستی و اتوماتیک انجام می‌گردد. از مردادماه 1400 پیش‌فروش این خودرو توسط شرکت ایران‌خودرو آغازشده است. این خودرو ایرانی، در کنار ویژگی‌های مثبت بسیار، معایبی هم دارد. در این مقاله به بررسی معایب تارا پرداخته‌ایم.

بررسی معایب تارا

بر طبق اظهارات سازنده تارا (ایران‌خودرو)، طراحی این خودرو در سال 1398 به پایان رسیده است. همچنین، مدت‌زمان زیادی از عرضه و پیش‌فروش تارا نمی‌گذرد. بنابراین، هنوز دست‌کم به دو سال زمان نیاز است تا محدودیت‌ها و ویژگی‌های این خودرو، به‌درستی توسط صاحبان خودرو ارزیابی شوند. ویژگی‌ها و در کنار آن معایب تارا که از اظهارات کارشناسان خودرو اقتباس‌شده، در این مقاله بازگو شده‌اند. همچنین به نظرات بازدیدکنندگان این خودرو در رونمایی‌های خصوصی و بین‌المللی نیز اشاره‌شده است.

به‌طور کلی معایب تارا را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • معایب تارا از لحاظ طراحی نما و سیستم‌های داخلی
  • معایب تارا از جنبه موتوری یا پیشرانه به‌کار رفته در آن

معایب تارا از لحاظ طراحی نما و سیستم‌های داخلی

تارا، در واقع یک فیس‌لیفت از پژو 301 باید باشد. با این‌که فیس‌لیفت تارا منطقی انجام‌شده است، اما در کل، با کابین پژو 301 تفاوت‌های زیادی دارد. برای کاستن از وزن این خودرو، در بسیاری از قطعات مانند سپرها از المان‌‌های با وزن سبک استفاده‌شده است.

طراحی بدنه خودرو

بر اساس اظهار کارشناسان طراحی خودرو، یکی از معایب تارا سه‌بعدی نبودن حجم حفره‌های سپر جلو و عقب آن می‌باشد. در بدنه این خودرو، از زوایای تیز و کج، سطوح مقعر روی کاپوت، لبه چراغ و جلو پنجره استفاده‌شده که ظاهر آن را از پژو 301 متفاوت می‌کند. نمای روبه‌روی خودرو تارا، شباهت زیادی به نسل جدید موستانگ‌های آمریکایی دارد.

مرز چراغ جلو و جانمایی آن، اندکی ناپخته است و قوانین طراحی اصولی برای جانمایی چراغ‌های جلو دنبال نشده است. ازجمله معایب تارا بالا و افقی بودن لبه صندوق‌عقب می‌باشد که با طراحی صندوق‌عقب پژو 301 منافات دارد. بر اساس نظر کارشناسان، طراحی نما و چراغ‌های عقب خودرو تارا، منطقی و درست انجام‌شده است. در کل، طراحی نمای عقب در مقایسه با نمای جلوی خودرو تارا، جلوه معقولانه‌تر و درست‌تری دارد.

در مجموع ازنظر کارشناسان طراحی خودرو، فیس‌لیفت ناشیانه یکی از معایب تارا به‌شمار می‌رود. اما با توجه به طراحی مشتری‌پسند نمای جلو و پشت، می‌توان آن را یک طراحی قابل‌قبول برای نسل جدید خودروهای ایرانی دانست.

عدم قابلیت جمع‌شوندگی برقیِ آینه‌های جانبی، یکی دیگر از معایب تارا می‌باشد. اما چون هنوز نسخه نهایی تارا دنده‌اتوماتیک به نمایش درنیامده، ممکن است این عیب در نسخه نهایی اصلاح شود.

داخل کابین خودرو

ادعای شرکت ایران‌خودرو این است که 90 درصد از قطعات خودرو تارا، در داخل کشور تولیدشده و خواهد شد. با توجه به ضعف کشور ما در زمینه ساخت تجهیزات الکترونیکی مانند نمایشگر لمسی و ادوات تولید، کیفیت پائین تجهیزات الکترونیکی به‌کار رفته در خودرو تارا در مقایسه با استانداردهای جهانی را می‌توان به‌عنوان یکی دیگر از معایب تارا پیش‌بینی کرد.

از نظر منتقدین خارجی، نبود گرم‌کن برای صندلی‌های جلو، فاصله کم کف خودرو تا زمین و لحاظ نکردن سینی محافظ موتور، ازجمله دیگر معایب تارا هستند.

ظاهراً در نسخه اتوماتیک عرضه‌شده خودرو تارا در نمایشگاه بین‌المللی خودروی روسیه، تنها برای شیشه عقب و آینه‌های کنار، گرم‌کن در نظر گرفته‌شده است. همچنین آیتم گرم‌کن برای صندلی‌های جلو، عقب و فرمان حذف شده‌اند. برای خودرویی با مشخصات و ویژگی‌های تارا اتوماتیک، این یک محدودیت به‌شمار می‌رود. لازم است ایران‌خودرو برای رفع آن اقدام کند.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

جلوبندی و زیر خودرو

از سوی دیگر، فاصله کم کف خودرو با زمین نیز، یکی از معایب تارا عنوان‌شده است. کم بودن فاصله کف‌خودرو تا زمین، یکی از ویژگی‌های پژو 301 فرانسوی و خودروهایی می‌باشد که فیس‌لیفت آن به‌شمار می‌روند. با این حال، طراحی این‌چنینی، باعث می‌شود که از کیفیت فرمان‌پذیری یا به بیان دیگر خوشدستی خودرو تارا کاسته شود. میزان فرمان‌پذیری یک خودرو، بیان‌گر رفتار‌ دینامیکی آن در حرکت روی مسیرهای‌منحنی و گذر از پیچ‌های خیابانی و جاده‌ای است.

یکی دیگر از معایب تارا نداشتن سینی زیر یا سینی محافظ موتور است. سینی محافظ زیر موتور نصب می‌شود و همراه با کاپوت ماشین، پوششی همه‌جانبه برای موتور خودرو خواهد بود. این سینی باعث بالارفتن عمر موتور و گیبرکس‌ها می‌شود. لحاظ نکردن سینی محافظ در تارا، می‌تواند در کاهش سریع‌تر عمر موتور و استهلاک زود‌هنگام گیربکس اثر زیادی داشته باشد.

معایب تارا در سیستم موتوری یا پیشرانه

پیشرانه در حالت کلی همان موتور خودرو می‌باشد. برای خودرو تارا، پیشرانه جدید ایران‌خودرو به‌نام EC5 در نظر گرفته‌شده است. پیشرانه EC5 شکل اصلاح‌شده TU5 می‌باشد که در ابتدا با نام TU5 پلاس توسط ایران‌خودرو معرفی شد. سپس نام آن به EC5 تغییر کرد. این پیشرانه در حال حاضر، جزء پیشرانه‌های خوب در کشور ما به‌شمار می‌رود.

پیشرانه EC5، به سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (CVVT) مجهز شده است که میزان دوام موتور را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف سوخت را کاهش داده و به حدود هفت لیتر برای 100 کیلومتر می‌رساند. با وجود اصلاحات انجام شده، این احتمال هست که پیشرانه جدید EC5 هم همچنان از ضعیف بودن پمپ روغن و روغن‌رسانی رنج ببرد. این مسئله بستگی زیادی به کیفیت سیستم CVVT به‌کار برده شده در آن دارد.

از جمله معایب تارا شاید فرسایش زودهنگام یاتاقان‌های خودرو به‌دلیل کاهش فشار روغن باشد. این مسئله باعث می‌شود سرسیلندرهای پیشرانه زودتر خراب شوند. هرچند که سازنده خودرو در EC5، تمام تلاش خودرو را برای رفع این عیب به‌کار برده است.

به دلیل استفاده از قطعات چینی در ساخت گیربکس‌های جدید شش سرعتی اتوماتیک و پنج سرعته دستی، احتمال استهلاک بالای گیربکس را باید به‌عنوان یکی دیگر از معایب تارا در نظر گرفت. البته همچنان باید منتظر نقد و اظهارنظر خریداران خودرو تارا بود.

رنگ خودرو تارا

یکی دیگر از معایب تارا که شاید در حال‌حاضر چندان مهم نباشد، محدود‌بودن رنگ و عدم‌قابلیت سفارشی‌سازی رنگ خودرو است. خودرو تارا در حال حاضر در پنج رنگ خاکستری، مشکی، نقره‌ای، آبی رویال و آبی کبود پیش‌فروش می‌‌شود. جای رنگ سفید در میان رنگ‌های عرضه‌شده این خودرو به‌شدت احساس می‌گردد.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

جمع‌بندی بررسی معایب تارا

تارا به معنی ستاره می‌باشد و خودروی تارا، ستاره خودروهای ایرانی لقب گرفته است. در کنار ویژگی‌های مثبت، این خودرو زیبا که جلوبندی آن با الهام از پوزپلنگ ایرانی طراحی و ساخته‌شده، معایبی نیز دارد. در این مقاله معایب تارا بررسی شد. با توجه به این‌که از تولید این خودرو زمان زیادی نمی‌گذرد و هنوز نوع اتوماتیک آن به بازار عرضه‌نشده، می‌توان امید داشت که در آپدیت‌های بعدی، بسیاری از معایب تارا برطرف شوند.

بیشتر بخوانید:

بررسی مهم‌ترین مزایا تارا

مشخصات فنی تارا

مزایا تارا