یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای هر راننده‌ای رخ دهد، تصادف است. بعضی وقت‌ها در تصادف‌های رانندگی یک نفر مقصر نیست. خیلی وقت‌ها هر دو راننده در وقوع حادثه نقش دارند. تشخیص این که آیا تصادف ۵۰ ۵۰ است یا خیر، بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است که بعد از حضور در محل و انجام بررسی‌ها، مشخص می‌شود. سوال اصلی اینجاست که قانون تصادف پنجاه پنجاه چیست و میزان پرداختی افراد چقدر است؟

تصادف پنجاه پنجاه چیست؟ | همه چیز درباره تصادف ۵۰ ۵۰

افسر راهنمایی و رانندگی فردی است که مشخص می‌کند در هر تصادف، افراد درگیر حادثه چند درصد مقصر هستند. خیلی از وقت‌ها افسر به این نتیجه می‌رسد که دو طرف، به یک اندازه در وقوع حادثه نقش داشته‌اند. اینجاست که ما با یک تصادف ۵۰ ۵۰ روبه رو هستیم که قوانین خاص خودش را دارد. در این نوع تصادف، هر فرد مقصر، باید ۵۰ درصد از هزینه خسارت وارد شده به خودرو طرف مقابل را پرداخت کند.

تصادف ۵۰ ۵۰

اگر خودروها تحت پوشش بیمه بدنه باشند، جبران خسارت مالی با بیمه بدنه انجام می‌شود؛ اما اگر راننده‌ای در تصادف ۵۰ ۵۰، بیمه بدنه نداشته باشد، کار کمی مشکل است. راننده زیان دیده باید با مراجعه به شورای حل اختلاف، اقدام به دریافت خسارت از راننده مقصر کند. بهتر است بدانید افسر راهنمایی و رانندگی ملزم است تا کروکی تصادف ۵۰ ۵۰ را به هر دو طرف مقصر ارایه کند تا آن‌ها بتوانند خسارت وارد شده را جبران کنند.

علاوه بر این، از آن جایی که داشتن بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها ضروری است، نگرانی چندانی از این بابت وجود ندارد. بیمه شخص ثالث گزینه‌ای بسیار مناسب و کارآمد برای جبران خسارت به نفر سوم درگیر تصادف یا همان شخص آسیب دیده است. مقدار پرداخت خسارت نیز بستگی به میزان پوشش و سقف تعهدات بیمه دارد.

فروش

قوانین تصادف 50 50 چیست؟

صحبت‌ها درباره قوانین تصادف پنجاه پنجاه زیاد است و آگاهی از تمامی آن‌ها، مطالعات زیادی را می‌طلبد. برخی از مهم‌ترین مواردی که لازم است درباره قوانین تصادف ۵۰ ۵۰ و خسارت تصادف ۵۰ ۵۰ بدانید، شامل موارد زیر می‌شود:

  1. اگر در تصادف ۵۰ ۵۰ راننده‌ای دچار نقص عضو و یا آسیب فیزیکی شود، نیمی از دیه را از راننده مقصر دریافت می‌کند. اما در صورتی که سرنشینان خودرو دچار آسیب شوند، نیمی از دیه را بیمه شخص ثالث خود راننده و نیم دیگر را بیمه شخص ثالت راننده مقابل پرداخت می‌کند.
  2. با توجه به ماده ۵۲۸ قانون مجازات اسلامی که در سال ۱۳۹۲ تصویب شده، در صورتی که تصادفی منجر به فوت شود، حتی اگر یک راننده بیشتر از راننده دیگر مقصر باشد (مثلا 60 به 40)، هر دو راننده درگیر حادثه، موظف به پرداخت نصف دیه هستند.
  3. اگر در یک تصادف هر دو راننده فوت کنند، اموال به جا مانده، با توافق خانواده‌های طرفین، برای جبران خسارت پرداخت می‌شود و هر راننده باید نصف دیه طرف مقابل را بپردازد. همچنین اگر هر دو راننده دارای بیمه شخص ثالث باشند، شرکت بیمه خسارت را جبران می‌کند.
  4. طبق جنبه عمومی تصادف، با رای دادگاه، علاوه بر جریمه نقدی، از ۳ ماه تا ۳ سال حبس برای مقصرین در نظر گرفته می‌شود؛ اما در صورت رضایت خانواده‌ فرد آسیب دیده، راننده مقصر تنها ملزم به پرداخت دیه می‌شود.
  5. تفاوت چندانی بین تصادف پنجاه پنجاه خودرو با خودرو و خودرو با عابر پیاده وجود ندارد. البته برخی منابع عنوان می‌کنند که حتی اگر عابر پیاده مقصر باشد، راننده باید تمام دیه را بپردازد. برخی منابع نیز نوشته‌اند که راننده به میزان مقصر بودنش، موظف به پرداخت دیه است.
  6. در صورتی که یکی از راننده‌ها گواهینامه نداشته باشند، شرایط کمی پیچیده می‌شود و اظهار نظر قطعی را خود افسر راهنمایی رانندگی در محل حادثه انجام می‌دهد. اما معمولا فردی که فاقد گواهینامه باشد، باید جریمه سنگینی پرداخت کند.
  7. دیه تصادف موتورسیکلت و ماشین نیز، در صورتی که هر دو به یک اندازه مقصر باشند، ۵۰ ۵۰ است. یعنی هر دو راننده باید نیمی از دیه را پرداخت کنند. نیم دیگر دیه نیز توسط بیمه پرداخت خواهد شد.

تصادف

کلام آخر

معمولا در تمام تصادفات، هر دو راننده به درصدهای متفاوتی مقصر شناخته می‌شوند. در برخی تصادفات که به تصادف ۵۰ ۵۰ معروف است، هر دو راننده به یک میزان مقصر هستند. بدترین نوع تصادف، تصادفی است که منجر به فوت یکی از افراد درگیر حادثه شود. قوانین تصادف ۵۰ ۵۰ بسیار زیاد است که مهم‌ترین آن را توضیح دادیم. در آخر پیشنهاد می‌شود برای جبران خسارت‌ها، از قبل اقدام به خرید بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث کنید تا از عواقب احتمالی در امان باشید.