قبل از بررسی معایب دنا پلاس اتوماتیک، ابتدا کمی به تاریخچه شرکت سازنده و چگونگی ورود این خودرو به بازار می‌پردازیم. دنا به عنوان یکی از محصولات ساخت شرکت ایران خودرو قرار بود از سال ۱۳۹۱ به بازار عرضه شود. با این حال، دنا سر انجام با تأخیر نسبتاً طولانی در سال ۱۳۹۳ و با موتور ای‌اف۷ (EF7) بنزینی به بازار عرضه شد. شرکت ایران خودرو به عنوان یکی از مشهورترین شرکت خودروسازی کشور، دنا را به عنوان لوکس‌ترین خودروی ملی معرفی کرده است. خودروی دنا در نسخه‌های مختلف دنا پلاس، دنا پلاس توربو شارژ و دنا پلاس توربو شارژ اتومات عرضه می‌شود.

اولین فیس‌ لیفت دنا دو سال پس از عرضه آن و با نام دنا پلاس معرفی شد. در دنا پلاس تغییراتی در طراحی خارجی خودرو ایجاد شد، به عنوان مثال، فرم چراغ‌های جلو و عقب ماشین تغییر پیدا کرد، جلوپنجره آن با ابعاد بزرگتر و به شکل اسپرت در آمد و خطوط جانبی تازه‌ای روی درها قرار داده شد. در ادامه، این مقاله، با شرکت ایران خودرو و معایب معایب دنا پلاس اتوماتیک آشنا خواهیم شد.

معرفی شرکت ایران خودرو

معرفی شرکت ایران خودرو

شرکت خودروسازی ایرانی ایران خودرو که با نام تجاری ایکو (IKCO) شناخته می‌شود در سال 1341 توسط برادران خیامی تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در تهران واقع شده است. ایران خودرو در ابتدا با نام ایران ناسیونال فعالیت خود را آغاز کرد و اولین تولیدات آن، نوعی اتوبوس بود.

ایران ناسیونال یا ایران خودروی امروزی طی قراردادی با شرکت روتس انگلستان در سال 1345، تولید پیکان را آغاز کرد و از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ تولید پیکان در مدل‌های جوانان، لوکس، کار، جوانان، استیشن و وانت را ادامه داد. در طول این سال‌ها انواع اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و آمبولانس نیز در این شرکت تولید می‌شد. این شرکت در سال ۱۳۵۶ تصمیم گرفت جایگزینی برای پیکان طراحی و تولید کند، امابه دلیل وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق، این پروژه متوقف شد.

به دلیل بحران اقتصادی ایران در دهه 60، شرکت ایران خودرو تا مرز ورشکستگی پیش رفت، اما همکاری شرکت خودروسازی فرانسوی پژو با ایران خودرو، این شرکت ایرانی را از نابودی نجات داد. در نتیجه این همکاری، خودروهای پژو ۴۰۵، پژو 206، پژو ۲۰۷ و پژو پارس توانستند با قبضه کردن بازار ایران سود زیادی را نصیب شرکت پژو کرد. رنو فرانسه شرکت خودروسازی بعدی بود که همکاری خود را با ایران آغاز کرد و در نتیجه آن خودوری ال۹۰ رنو در بازار ایران با استقبال زیادی رو‌به‌رو شد. ایران خودرو توانست در سال 2002 با تولید سمند، اولین خودروی ملی را به بازار معرفی کند. بعد از سمند، تولید خودروی دنا در سال 2015 از دیگر محصولات اختصاصی این شرکت، آغاز شد.

دنا پلاس توربو دنده‌ای و اتوماتیک

مدتی بعد از عرضه دنا پلاس، ایران خودرو با اضافه کردن موتور توربوشارژ روی دنا پلاس، نسخه پلاس توربو دنده‌ای را وارد بازار کرد. شتاب بالا و موتور قدرتمند این مدل به سرعت مورد توجه مشتریان قرار گرفت و همین موضوع باعث شد که ایران خودرو با اعمال برخی تغییرات فنی نسبت به نوع دنده‌ای، نسخه اتوماتیک دنا پلاس را ارائه بدهد. همان‌طور که اشاره کردیم، در دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک تغییراتی بوجود آمد، از جمله اضافه شدن نشانگر تعویض دنده به آمپر، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، سیستم تعویض دنده برقی از نوع خطی، فرمان برقی، ارتقاء سیستم فنر، کمک فنر، مبدل کنترل دمای گیربکس، میل موج گیر و تغییر پلوس‌ها جهت تطبیق با گیربکس اتومات، استفاده از طبق‌های لاستیکی برای این‌که سرنشین در حین عبور از جاده‌های سنگلاخ و ناهموار احساس راحتی کند. همچنین، کیسه‌های هوای جانبی که ایران خودرو ابتدا برای دنا توربو دنده‌ای در نظر گرفته بود را حذف و به آپشن‌های دنا پلاس توربو اتوماتیک اضافه کرد.

معایب دنا پلاس اتوماتیک

معایب دنا پلاس اتوماتیک

در این قسمت به بررسی نقاط ضعف و معایب دنا پلاس اتوماتیک می‌پردازیم، زیرا شناخت معایب دنا پلاس اتوماتیک یا هر خودروی دیگری، در کنار مزایایی که ارائه می‌دهند، به خریدار کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری تصمیم خود را برای خرید خودروی مورد نظر نهایی کند.

بالا بودن استهلاک و هزینه نگهداری

کیفیت پایین ساخت و متریال قطعات در کنار ماندگاری کم و ضعیف آن‌ها، نیاز به تعویض قطعات خودرو را اقزایش می‌دهد. جلوبندی ضعیف و سیستم تعلیق و فنربندی قدیمی استفاده شده در دنا پلاس اتوماتیک و نیز در کاهش عمر قطعات خودرو موثر بوده‌اند.

کیفیت نه چندان مناسب قطعات فنی و فضای کابین

معایب دنا پلاس اتوماتیک، کیفیت نه چندان مناسب قطعات

دنا پلاس اتوماتیک درست مثل دیگر خودروهای تولید داخل کیفیت ساخت استاندارد و مناسبی ندارد. کیفیت قطعات این خودرو اصلاً به عنوان لوکس‌ترین خودرو ملی ایران قابل قبول نیستند. در نتیجه این ایراد، مشکلاتی مثل صداهای مکرر و آزاردهنده داخل کابین و اشکالات و خرابی‌های دائمی قطعات مختلف خودرو ممکن است پس از مدتی شما را از خرید این خودرو پشیمان کنند.

کیفیت پایین متریال استفاده شده برای ساخت قطعات داخل کابین، از دیگر معایب دنا پلاس اتوماتیک محسوب می‌شود. قطعات بکار رفته در کابین ماشین کیفیت بالایی ندارند. نامرغوب بودن مواد اولیه قطعات منجر به بروز مشکلات متعددی مانند آسیب، خرابی و یا شکستن قطعات کابین خودرو می‌شود. علاوه بر این، همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، نفوذ صداهای آزار دهنده به داخل کابین دنا پلاس اتوماتیک مشکلی عادی و شناخته شده است.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

ایمنی نامشخص

یکی از مهم‌ترین معایب دنا پلاس اتوماتیک ایمنی نامشخص آن است. به طور معمول، خودروهای ساخت ایران، وضعیت ایمنی دنا نامعلومی دارند و دنا پلاس اتوماتیک هم از این قاعده مستثنا نیست. خودروهای ایرانی تحت نظارت موسسه معتبر یوروانکپ (Euro NCAP) از لحاظ درجه ایمنی آزمایش نشدند، بنابراین میزان امنیتشان مشخص نیست. به ادعای شرکت ایران خودرو در ساخت دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک سعی شده تا بدنه با استحکام بیشتری طراحی و تولید شود.

با این حال، وجود کیسه‌های هوای جانبی در کنار کیسه هوای راننده و سرنشین جلو می‌تواند امنیت دنا پلاس اتوماتیک را افزایش بدهد. بکارگیری پلتفرم مشترک برای ساخت سمند و دنا، دلیل واضح و کافی برای تایید عدم امنیت کافی دنا ارائه می‌دهد. ایراد فرمان‌پذیری و هندلینگ در دنا، دنا پلاس و دنا پلاس اتوماتیک دیده می‌شود که می‌تواند مشکلات قابل توجهی را در کنترل خودرو بوجود بیاورد.

سیستم تعلیق قدیمی

معایب دنا پلاس اتوماتیک، سیستم تعلیق قدیمی

سیستم تعلیق قدیمی به کار رفته در دنا پلاس اتوماتیک، چسبندگی خودرو را دچار مشکل کرده است. البته برای برطرف کردن حدودی این مشکل می‌شد ارتفاع ماشین را به اندازه چند میلی‌متر پایین‌تر آورد، در این صورت هم بسیاری از صاحبان خودرو نسبت به کوبیده شدن فنرها ابراز نارضایتی می‌کردند.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

جمع بندی

دنا پلاس اتوماتیک به عنوان یک سدان تولید داخل با وجود معایبی که دارد، با استقبال خوبی مواجه شد. عملکرد فنی بهتر نسبت‌ به مدل‌های قدیمی، ظاهر قابل قبول، در دسترس بودن نمایندگی‌های ایران خودرو و داشتن امکانات بیشتر در مقایسه با محصولاتی مانند پژو پارس و تندرپلاس، باعث شده که معایب دنا پلاس اتوماتیک کمتر به چشم بیاید و با وجود قیمت نسبتاً بالا، خریداران زیادی را به خود جلب کند.ایرادات این خودرو در اکثر محصولات مونتاژ شده یا تولید داخل دیده می‌شود، بنابراین در بازار محدود خودرو و پر از ماشین‌های بی‌کیفیت چینی، دنا پلاس اتوماتیک می‌تواند گزینه‌ای قابل قبول باشد.

مقالات زیر را از دست ندهید.

مزایای جک s5

راهنمای جعبه فیوز پراید

راهنمای جعبه فیوز پژو ۴۰۵

لوکس‌ترین تاکسی‌های دنیا

مقایسه رانا پلاس و پژو پارس سال

تعویض پلاک خودرو