بررسی جامع مهم‌ترین معایب شاهین

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

فهرست مطالب

خودروی شاهین که در زمان رونمایی به نام رهام شناخته می‌شد، محصول سال 97 سایپاست و  در رده محصولات سدان کامپکت شهری این شرکت قرار دارد. این خودرو در شش تیپ شامل مدل‌های پایه 1، پایه 2، استاندارد، MID، لوکس و سوپر دو لوکس با دو نوع گیربکس دستی و و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود. این خودرو در دو نسخه G و S در بازار موجود است و در کلاس C قرار دارد. حجم موتور شاهین 1500 سی سی است. چهارسیلندر دارد و حداکثر قدرت آن 105 و حداکثر گشتاور نیز 165 است و هشت سوپاپ دارد. دیفرانسل در جلوی خودرو قرار گرفته و حداکثر سرعت آن 190 هم کیلومتر بر ساعت است. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی جامع معایب شاهین بپردازیم.

توسعه خودروی شاهین روی پلتفرم SP110  صورت گرفته و ابعادی متوسط دارد و بدنه آن از فولاد ساخته شده است. در نمای روبروی خودروی شاهین جلوپنجره بیضی شکل با قاب کرومی و لوگوی سایپا قرار دارد و نوار کرومی نسبتا پهن دو طرف لوگو تا کناره جلو پنجره‌ای کشیده شده و چراغ‌های برجسته‌ای برای آن تعبیه شده است. از سوی دیگر برای خودروی شاهین سپر مشکی با ورودی هوای لانه زنبوری  در پایین و چراغ‌های دایره ای مه شکن با قاب مشکی طراحی شده و حجم پردازی روی در خودرو صورت گرفته است. همچنین نباید از شیب ملایم سقف  تا صندوق عقب و رینگ 15 اینچی و  تجهیزات قابل قبول و کاربردی غافل شد. / پایین دریچه تهویه هوا نیز نمایشگر هفت اینچی قرار گرفته است. با این حال داخل کابین ساده و بدون خلاقیت است و متریال داخل کابین هم از پلاستیک خشک ساخته شده است.

اصلی‌ترین معایب شاهین ؛ شتاب

شتاب شاهین

یکی از مهم‌ترین معایب شاهین شتاب نه چندان خوب آن است. این خودرو چابک عمل نمی‌کند و نباید انتظار عملکردی پرشتاب و سریع به خصوص در شتاب ثانویه داشته باشید. شاید به کمک فرآیند ریمپ کمی از مشکلات ناشی از چابک نبودن شاهین برطرف شود، اما با توجه به امکان بروز مشکل فنی یا خارج شدن پیشرانه از گارانتی توصیه نشده است.

شاهین نه بسیار نرم و نه ارگونومیک

رسیدیم به یکی از شایع‌ترین معایب شاهین که صاحبان آن را اذیت کرده‌است؛ از طرف دیگر صندلی‌های شاهین خیلی راحت نیستند و کمی سفت به نظر می‌رسند و فرم ارگونومیک آن برای شما رضایت بخش نباشد. پس از روشن شدن موتور خودرو صدای زیادی داخل کابین شنیده نمی شود، ولی ممکن است در دور موتورهای بالاتر به این دلیل که توربوشارژ وارد مدار شارژ می‌شود، صدای غرش موتور بیشتر داخل کابین شنیده می‌شود. از طرف دیگر سیستم تعلیق هم قادر است ضربه‌های ناشی از ناهمواری‌های جاده را جذب کند، اما در مجموع نباید انتظار سفری تماما نرم از این خودرو داشت؛ در واقع جابجایی با این خودرو نه خیلی خشک است و نه خیلی نرم.

برای تجربه خرید خودرو بی‌دردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن

در خودروی شاهین ترمزها از انواع دیسکی در تمام چرخ‌ها استفاده می‌کنند و به همین دلیل قدرت متعادلی دارند اما با این وجود نبود سیستم کنترل کشش و پایداری به چشم می‌خورد؛ چون فاصله محوری نسبتا بزرگ است و با توجه به این موضوع، استفاده از این سامانه برای حفظ بیشتر چسبندگی و پایداری خودرو  به خصوص در مسیرهای لغزنده برای مانورپذیری مطمئن‌تر خودروی شاهین مناسب‌تر بود. سایپا شاهین یا همان رهام شباهت زیادی به محصول چینی ولکس c30 دارد و به نظر می‌رسد سایپا با آپدیت کردن پلتفرم این خودرو، محصول خود را طراحی کرده باشد. یکی از ایراداتی که به این خودرو وارد شده این است که مشخص نیست این خودرو  با موتور 1.5 لیتری توربوی 165 نیوتن متر را در چه دوری به دست می‌آورد؟

شاهین از نظر قدرت حرفی برای گفتن ندارد، اما به کمک توربو شارژر در ارتفاعات به خوبی عمل می‌کند. شاهین از سیستم کنترل پایداری الکتریکی  استفاده می‌کند که در برابر رقیب خود  دناپلاس از نظر ایمنی یک سروگردن بالاتر است.

آخرین معایب شاهین ؛ هزینه‌های سرسام‌آور!

معایب شاهین

به انتهای مقاله بررسی جامع معایب شاهین رسیدیم؛ تخمین زده می شود هزینه تعویض چهار شمع برای این خودرو پس از طی کردن مسافت حدود 50 هزار کیلومتر 200 تا 400 هزار تومان باشد. تعویض سالیانه لنت در صورت مستهلک شدن آنها هم بین 500 تا 700 هزار تومان برای شما هزینه خواهد داشت. هر یک جفت لاستیک هم بین یک میلیون و هفتصد هزار تا دومیلیون و سیصد هزار تومان قیمت دارد که به طور متوسط برای خرید دو جفت لاستیک حداقل سه میلیون و چهارصد و حداکثر چهارمیلیون و ششصد هزارتومان باید بپردازید.

فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید

برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید

تعویض تسمه تایم در هر 60 هزار کیلومتر هم حداقل 500 هزار تومان و حداکثر 700 هزار تومان برای شما هزینه دارد. در مجموع با حساب مبلغ حق بیمه شخص ثالث، استفاده از خودروی شاهین سالیانه هفت میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کیلومتر