بررسی معایب رانا پلاس

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

فهرست مطالب

یکی از مشکلات صنعت خودرو کشورمان وابستگی به تولیدکنندگان خارجی و حوزه مونتاژ است. این موضوع، علاوه بر افزایش قیمت خودرو در شرایط نوسانات ارزی و تورم، باعث می‌شود تا خودروهای تولید شده از قطعات بی‌کیفیت ساخته شوند و نتوانند رضایت مشتریان را در بازار کسب کنند.

جالب است بدانید که رانا پلاس نیز در این شرایط متولد شد؛ لذا بدون شک از تأثیرات مخربی که بر فضای کلی تولید خودرو سایه انداخته است، جدا نخواهد ماند. در کنار این نکته، تولید خودروی رانا پلاس تاریخچه خاص خود را نیز دارد. در واقع ایران‌خودرو با شدت یافتن تحریم‌ها، کوشید تا در برابر انتقادات فضای داخلی، پاسخی مهیا کند و بر این اساس به نسخه‌های تولید شده خودرو، ورژن پلاس آن‌ها را نیز افزود. خودروی رانا از اواخر دهه 80 تا به امروز سه فاز توسعه و طراحی را از سر گذرانده است. نخست، در دهه 80 و سال 88 بود که نسخه اول این خودرو تحت عنوان رانا EL وارد بازار شد. سپس نسخه رانا LX توسط تولیدکننده به بازار معرفی شد که در نوع خود دچار نوسان قیمتی بسیاری شده است. به طوری که قیمت اولیه این خودرو 12 میلیون بود، اما در اواخر دهه نود به 200 میلیون رسید.

امروز جدیدترین نسخه این محصول، رانا پلاس بوده است. تولیدکننده تغییراتی نظیر تغییر در طرح چراغ عقب و جلو، سقف پانوراما، تغییرات جزئی در کابین، فرمان جدید، کروز کنترل و غیره را بر روی نسخه جدید اعمال کرده است که در کل نتوانسته تأثیر چشمگیری بر روی جلب نظر مشتریان بگذارد.

معرفی کلی خودروی رانا پلاس

رانا پلاس نسخه اصلاح شده و اقتصادی رانا LX است. این محصول از سال 1398 و 99 در سبد خرید ایران‌خودرو قرار گرفت. تا پیش از ارائه رانا پلاس، مهم‌ترین سدان اقتصادی ایران‌خودرو، اتومبیل تارا بود. اما همان‌طور که در ادامه خواهیم گفت، رانا پلاس معایب بسیار و قابل توجهی دارد که نشان از عدم ظرافت و خلاقیت در طراحی و امکانات این خودرو خواهد بود؛ بنابراین شاید گزافه نباشد که بگوییم رانا پلاس یک تلاش تقریباً ناموفق در عرصه تولید خودرو بود. زیرا در موازات با تولید این خودرو، تولیدکنندگان خُرد و مونتاژکاران داخلی، محصولات باکیفیت‌تری را روانه بازار کردند.

معایب رانا پلاس

زمانی که رانا پلاس را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهیم، مشخص خواهد شد که این خودرو نسخه اقتصادی و ارزان‌تر پژو 206 نیز است. در واقع تولیدکننده کوشیده است تا با رانا پلاس نسخه ارزان‌تر و کم آپشن‌تری در فضای نوسان بازار ارائه کند تا بتواند خریداران با وضعیت‌های مالی گوناگون را پوشش دهد.

جالب است بدانید که خودروی رانا پلاس، بر طبق اخبار منتشر شده از شرکت ایران‌خودرو بنا بود جایگزینی برای اتومبیل پیکان باشد. اما تغییراتی که به صورت متعدد در سطوح مدیران ارشد این شرکت ایجاد شد، باعث شد هدف اولیه تولید رانا پلاس فراموش شده و نهایتاً به نسخه‌ای ارزان شده از پژو 206 صندوقدار اکتفا شود.

برای تجربه خرید خودرو بی‌دردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن

شاید یکی از برجسته‌ترین مزیت‌های این خودرو رسیدن آن به استاندارد مصرف سوخت یورو 5 باشد. بر این اساس رانا پلاس را می‌توان خودرویی که کمترین آسیب را برای محیط زیست دارد، معرفی کرد. در ادامه می‌کوشیم معایب رانا پلاس را بررسی کنیم.

کیفیت ضعیف در ساخت خودرو

بررسی معایب رانا پلاس

خودروسازان داخلی اغلب کوشیده‌اند تا پلتفرم و امکانات فنی خودروهای تولید خارج را با بدنه‌های جدید ترکیب کنند و با ظاهری متفاوت روانه بازار نمایند. به بیان دیگر از زمانی که خودروی آریا شاهین در کشور تولید شد، این رویه بر صنعت خودروسازی داخلی نیز حاکم بود. به خصوص که در فضای تحریمی و کمبود قطعات باکیفیت، خودروسازی داخلی به سمت ایجاد بازارهای ثانویه برای وارد کردن قطعات بی‌کیفیت روی آورد. این نیز اجتناب‌ناپذیر بود. زیرا در غیر این صورت کل این صنعت با تعطیلی روبه‌رو می‌شد. رانا پلاس نیز از این مشکل مستثنی نبود. اگرچه نمی‌توان فقط به این خودرو اشکال گرفت، زیرا این معضل عمومی صنعت خودروسازی است. اما همین موضوع قطعات بی‌کیفیت، در خودروهای اقتصادی نظیر رانا پلاس پُررنگ‌تر است. به خصوص در مقایسه با محصولاتی نظیر تندر 90.

عایق بی‌کیفیت کابین

بخش قابل توجهی از لذت رانندگی ناشی از سکوتی است که در حین حرکت بر کابین حکم فرما می‌شود. در این رابطه، چیزی که در خودروی رانا پلاس مشهود است، انتقال صدای محیط بیرون به داخل کابین بوده، این موضوع به خصوص سیستم تهویه خودرو را بی‌اثر می‌کند. نفوذ صداهای بیرون به داخل کابین به حدی بوده که گاه باعث آزار سرنشینان می‌شود، در کنار این موضوع، کابین این خودرو در حین رانندگی در جاده‌های خاکی و پُردست‌انداز ضربات و کوبش‌ها را کاملاً به داخل و سراسر بدنه خودرو منتقل می‌کند.

کمبود فضا

از جنبه فضا، خودروی رانا پلاس یک اتومبیل جمع‌وجور شهری به حساب می‌آید. به این موضوع باید دقت کنید که فاصله دو محور خودروی رانا پلاس 2445 میلی‌متر است. این ضریب در بین خودروهای داخلی کمترین فاصله دو محور محسوب می‌شود. به ویژه زمانی که این ضریب را با فضای اتومبیل‌هایی نظیر سمند، پژو 405 و پژو پارس مقایسه کنید. زمانی جنبه کمبود فضا بیشتر احساس می‌شود که سرنشینان بلند قد باشند. این دست از افراد بدون شک احساس نارضایتی بیشتری نسبت به فضای اتومبیل خواهند داشت.

فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید

برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید

بنابراین، این خودرو برای سفرهای طولانی شما را اذیت می‌کند. همین فضای کم کابین نیز باعث شده طراحان نتوانند امکانات رفاهی خودرو را ارتقاء دهند. به خصوص اینکه از نسخه تقلید شده آن، یعنی پژو 206 ضعیف‌تر ساخته شده و حتی مخزن سوخت آن نیز 50 درصد کاهش فضا داشته است.

طراحی ساده و خشک کابین

در این خودرو تلاش شده تا هزینه تمام شده تولید کاهش پیدا کند. به همین دلیل است که رانا پلاس را نسخه ارزان شده پژو 206 می‌دانند. همین موضوع باعث شده کیفیت متریال کار شده در خودرو پایین باشد. کابین سراسر از پلاستیک خشک و شکننده ساخته شده است. تم کلی فضای کابین مشکی بوده و نمی‌توانید تنوع خاصی را در امکانات و تجهیزات خودرو پیدا کنید.

همین موضوع طراحی خشک و مبتنی بر متریال بی‌کیفیت باعث شده است تا اغلب رانندگان با صرف هزینه و تهیه لوازم جانبی، فضای داخلی کابین را نمای بهتری ببخشند. به طور مثال از روکش‌های چرمی با رنگ روشن برای صندلی‌ها استفاده می‌کنند. یا غربیلک فرمان و دنده را با پوشش‌های چرمی در رنگ‌بندی‌های متنوعی می‌پوشانند. در واقع این تنها راهی است که می‌توانید از سادگی و خشک بودن فضای کابین جلوگیری کنید.

رانندگی خشک و غیرمنعطف

معایب رانا پلاس

این ویژگی بین خودروی رانا پلاس و پژو 206 مشترک است. چراکه سیستم تعلیق این دو اتومبیل، علی‌رغم بازنگری‌هایی که در آن‌ها انجام شده است، کوبش‌های شدیدی را در حین رانندگی به کابین منتقل می‌کنند. علاوه بر این، اجزاء سیستم تعلیق خودرو در قسمت عقب نیز به طرز نامطلوبی نمایان است. به نظر برخی از کارشناسان این موضوع نمای بدی را برای خودرو ایجاد کرده که جز با تعویض لاستیک‌ها با نوع پهن‌تر آن قابل رفع نیست.

خرید و فروش نامطلوب

از جمله نتایج مستقیم معایب رانا پلاس، کم رونق شدن خرید و فروش آن است. به بیان دیگر، یکی از موضوعاتی که مالک توقع دارد با خرید یک اتومبیل به آن برسد، فروش مطمئن آن است. علاوه بر آن، چون رانا پلاس نسخه اقتصادی پژو 206 است؛ لذا در معاملات خودرو با قیمت بسیار کم و اغلب غیرواقعی به فروش می‌رسد.

سخن آخر بررسی معایب رانا پلاس

خودروی رانا پلاس، یک محصول اقتصادی و نسخه ضعیف شده پژو 206 است. بر اساس معایب رانا پلاس که ذکر شد، به نظر می‌رسد صرفاً می‌تواند جوابگوی ترددهای ایمن شهری و نیز برای یک خانواده کم‌جمعیت باشد. اگرچه خریداران باید ملاحظاتی نیز درباره فروش این خودرو داشته باشند، زیرا همان‌طور که در مقاله معایب رانا پلاس گفته شد، خرید و فروش آن بازار پُررونقی ندارد و اغلب خریداران، محصولاتی نظیر پژو 205 تیپ 5 یا تیپ 2 و یا سمند LX را قویاً ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

مقالات مرتبط
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کیلومتر