بررسی معایب برلیانس H230 | آیا واقعا برلیانس H230 ارزش خرید دارد؟

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

فهرست مطالب

آیا واقعا برلیانس H230 ارزش خرید دارد؟ اصلا معایب برلیانس H230 چیست؟ در ادامه برای پاسخ به این‌گونه سوالات همراه ما باشید. یکی از بزرگ‌ترین و عمده‌ترین مشکلات کشورمان، در صنعت خودروسازی است. این صنعت با وجود تمامی تبلیغات، در سطح جهان جایگاه مطلوبی ندارند. شاید به همین خاطر است که هر چند وقت یک بار دست به دامن کشورهایی مانند فرانسه، کره جنوبی و نهایتاً کشور چین شده و نهایتاً آورده آن مونتاژ خودروهای این کشورها است. امروزه به دلیل تحریم‌های کشورهای غربی، صنعت خودروسازی ایران به سمت کشورهای شرق آسیا رفته است که چین بارزترین آن‌ها است. زمانی که نام چین بر سر زبان‌ها می‌افتند همگی یاد کالاهای بی‌کیفیت و البته ارزان‌قیمت می‌افتند.

اما ممکن است در واقعیت چنین نباشد. کشور چین دارای سه دسته کالا است که درجه یک تا سه نام‌گذاری شده‌اند. بیشتر بازرگانان ما به دنبال خرید اجناس درجه سه می‌روند. اما در صنعت خودرو قضیه کمی متفاوت است. اگر بخواهیم این رویه را در مورد خودرو به کار ببریم، در واقع امنیت و جان مردم خود را به خطر انداخته‌ایم. به همین دلیل بر اساس ادعای آنان این بار برای تولید خودرو به سراغ یکی از شرکت‌های معتبر خودروسازی از کشور چین رفته‌اند. این شرکت برلیانس نام دارد.

معرفی خودروی برلیانس H230

یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در دنیا، نمایشگاه اتومبیل پکن است. برلیانس H230 در آگوست سال ۲۰۱۲ میلادی در این نمایشگاه متولد شد. طراح این خودرو از شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین انتخاب گردیده و جیوجیارو نام دارد. البته این رویه که خودروسازان چینی طراحان خود را از کشورهای غربی انتخاب نمایند، در سال‌های اخیر عادی شده است. در کشور چین این موضوع جاافتاده که طراحی برلیانس H230 خوب، مناسب و از ظاهر و ترکیب مطلوبی برخوردار است. چراغ‌های این خودرو در کناره‌های بدنه و مقداری نیز در جلوی خودرو جای گرفته‌اند. داشبورد این خودرو از طراحی نسبتاً معمولی برخوردار بوده و در قسمت‌های مختلف آن از پلاستیک‌های سخت و ارزان قیمت کار شده است.

معایب برلیانس

با اینکه شاخص‌های اسپرتی در نقاط مختلف این خودرو مشاهده می‌شود، اما به طور کلی نمی‌توان این خودرو را به عنوان یک مدل اسپرت قضاوت کرد. فرمان برلیانس H230 از طرح متفاوتی برخوردار است. البته عده‌ای از شرکت‌های غربی مدعی شده‌اند که داشبورد این خودرو بسیار مشابه خودروهای آنان است. مثلاً شرکت سیتروئن، مدعی بوده که داشبورد این خودرو برداشتی از مدل‌های C3 و DS3  آن‌ها بوده است.

صندوق بار برلیانس نسبتاً بزرگ و جوابگوی نیازهای یک خانواده ۴ تا ۵ نفره در هنگام سفر است. برلیانسH230  از یک  پیشرانه ۱.۵ لیتری بهره می‌برد، که بر این اساس توان آن معادل ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور خروجی آن هم برابر با ۱۴۳ نیوتن متر خواهد بود. این مدل خودرو در دو نسخه ۵ سرعته و ۶ دستی اتوماتیک شده عرضه شده است. منبع گیربکس این خودرو از شرکت گتراگ آلمان تهیه شده که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین سازندگان گیربکس در جهان خودرو معرفی می‌شود. گیربکس دستی اتوماتیک شده همان گیربکس دستی است که فرایند تعویض دنده و کلاچ گیری در آن به وسیله یک مجموعه رباتیکی هوشمند انجام می‌شود. در این نوع گیربکس، پدال کلاچ از زیر پای راننده حذف شده و عمل کلاچ گیری به طور خودکار توسط یک برنامه رایانه‌ای و یک سیستم الکتریکی انجام می‌پذیرد. همچنین، دنده‌ها می‌توانند به صورت خودکار و یا توسط راننده به صورت دستی تعویض گردند. از آثار فنی این سیستم، شامل قیمت کم، سادگی در تعمیر و نگهداری، کاهش مصرف سوخت، افزایش راندمان و بالا رفتن عمر قطعات خودرو و همچنین راحتی راننده خواهد بود.

معایب برلیانس H230

بررسی معایب برلیانس H230 در مشخصات فنی

به ادعای شرکت برلیانس، این خودرو برای توقف از سرعت ۱۰۰ به صفر، به مسافتی معادل ۴۴.۵ متر جهت ترمزگیری نیازمند است. همچنین به لحاظ ایمنی نیز این خودرو ۵ ستاره را از مؤسسه چین دریافت نموده است. در برخی از مدل‌ها نیز از ۴ عدد کیسه هوای ایمنی بهره می‌برد. اما نمونه‌های ارائه شده در ایران تنها مجهز به دو کیسه هوا هستند. شرکت برلیانس می‌گوید که ساختار این خودرو بسیار محکم طراحی شده و از این لحاظ در بیش از نصف بخش‌های بدنه آن از فولاد با استحکام بالا بهره گرفته شده است.

این خودرو دارای حجمی معادل ۱۴۹۸ سی‌سی و توان ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه بوده و از گشتاوری معادل ۱۴۳ نیوتن متر در دقیقه بهره می‌برد. بر این اساس حداکثر سرعت خودرو ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. سیستم تعلیق جلو از مک فرسون و سیستم تعلیق عقب از نوع محوری پیچشی ساخته شده است. سیستم ترمز جلو از نوع دیسکی و خنک شونده ساخته شده، اما یکی از معایب برلیانس H230 که بسیار بزرگ است، ترمز عقب بوده که از نوع کاسه‌ای در این خودرو کار شده است.

استاندارد آلایندگی برلیانس یورو ۴ و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. اگر بخواهیم ابعاد این خودرو را بررسی نماییم، مشاهدات ما نشان می‌دهد که این خودرو دارای طولی معادل ۴۳۹۰ عرضی معادل ۱۷۰۳ و ارتفاعی معادل ۱۴۸۲ میلی‌متر است. وزن خالص این خودرو در نمونه دارای دنده دستی ۱۲۰۷ کیلوگرم و در نمونه دارای دنده اتوماتیک ۱۲۱۴ کیلوگرم می‌باشد. این خودرو دارای حجم صندوق باری برابر ۵۰۰ لیتر و حجم باک بنزینی معادل ۴۲ لیتر است.

در کل وقتی به مشخصات فوق نگاه بیشتری می‌اندازیم مشاهده می‌کنیم که نوعی ناهماهنگی بین ظاهر خودرو که یک مقدار کشیده شده با مشخصات فنی آن وجود دارد که همین نکته موجب می‌شود که با نمونه‌های ایرانی خود در رقابت ضعیف عمل کند.

ارزیابی و بررسی معایب برلیانس H230 از نظر طراحی

در صورتی که قصد داشته باشیم طراحی بدنه این خودرو را با معدود خودروهای مشابه در بازار ایران، در کلاس سدان‌های متوسط ارزان‌قیمت مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که این ظاهر متقاعدکننده به نظر نمی‌رسد. زیرا همان گونه که گفته شد قسمت جلوی خودرو، یعنی کاپوت آن کشیده شده و در قسمت عقب، طراحی به نحو جمع‌وجوری صورت گرفته است. همچنین ظاهر این خودرو نسبت به خودروهای مدرن‌، چندان مهیج و جذاب جلوه نمی‌نماید. در نمای جلوی این خودرو، مانند کاپوت، جلو پنجره‌ای کشیده همراه با دو چراغ ذوزنقه فرم را مشاهده می‌کنیم که با فاصله‌ای نه چندان زیاد در دو طرف آن جای گرفته‌اند. این طراحی، چهره‌های معمولی و شاید کمی بسته را برای این خودروی چینی پدید آورده‌اند. اما در دیدی متفاوت، طراحی سپر و قاب‌های مه‌شکن جوانب آن در نوع خود ساده اما متناسب با المان‌های چهره ظاهر پذیرفته شده است.

همچنین نمای جانبی برلیانس H230 ظاهری به ‌مراتب ساده‌تر از خود به نمایش گذاشته که به علت خط جانبی و برخورداری از برخی مؤلفه‌های دیگر تا حدودی راننده را راضی نگه می‌دارد. در داخل خودرو شاهد فضایی جمع‌وجور خواهید بود. ترسیم کنسول میانی، در قسمت داشبورد دریچه‌های تهویه، کلیدهای سیستم تهویه و دکمه‌های پنل رسانه این خودرو به نوبه خود در قسمت جلوی سرنشین جای گرفته و دارای دو تم نقره‌ای و مشکی است. طرح غربیلک فرمان با شکل کف تخت طراحی شده است و پیکربندی پنل کیلومتر شمار پشت آن اسپرت به نظر می‌رسد. نمایشگر لمسی در این خودرو وجود ندارد و به جای آن یک صفحه کوچک تک‌رنگ به نمایش اطلاعات موردنیاز راننده می‌پردازد.

سطح کیفی مواد به کار رفته در ساخت کابین مرغوب نبوده و همان گونه که در قبل گفته شد، از پلاستیک خشک تشکیل شده است که البته در این رنج قیمتی و به عنوان سدان اقتصادی معمول به نظر می‌رسد. کابین این سدان متوسط برای چهار سرنشین معمولی کافی است. اما احتمالاً سرنشینان بزرگ‌تر در ردیف عقب، از ناحیه فضا رنج خواهند برد. به طور کلی کابین خودرو از لحاظ فضا شاید مناسب باشد، اما از لحاظ کیفی و تجهیزات رفاهی چندان شاخص به نظر نمی‌رسد.

معایب برلیانس H230

سخن آخر بررسی معایب برلیانس H230

در نهایت مقاله معایب برلیانس H230 به این نکته می‌رسیم که با یک خودروی چینی متوسط، هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی مواجه هستیم؛ بنابراین با توجه به مشکلاتی که از این خودرو نام بردیم، خریدار ناچار به تهیه خودروهای مشابه و معادل ایرانی آن خواهد شد. زیرا مشکلات و محدودیت‌های خدمات پس از فروش آن از یک طرف و کمبود قطعات و تعمیرگاه‌های مجهز و مسلط، مشکلات بسیاری را برای خریدار ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

مزایا برلیانس H230

مقالات مرتبط
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کیلومتر