اتباع خارجی غیر مقیم ایران یا افرادی که برای مقاصد توریستی به ایران سفر می‌کنند، اجازه تردد با خودروی شخصی در جاده های کشور در صورت داشتن پلاک گذر موقت را دارند. ‌

این پلاک تفاوت های کاملا مشخصی با پلاک ملی و همینطور پلاک منطقه آزاد دارد. شرایط و مراحل خاصی برای اخذ پلاک های گذر موقت وجود دارد که در ادامه این مقاله از سوئیچ به بررسی دقیق آنها می پردازیم.

دریافت پلاک گذر موقت

 

بررسی انواع پلاک گذر موقت

همانطور که پیش از این اشاره کردیم پلاک های گذر موقت در سه گروه مشخص طبقه بندی می شوند. مدت زمان مجاز برای عبور و مرور هر یک از این خودروها متفاوت بوده و شرایط تمدید این زمان نیز کاملاً متفاوت است.

 

برای ثبت درخواست فروش خودروی خود فرم زیر را تکمیل کنید.

[switch_forms_sell]

گروه اول خودروهایی هستند که از طریق کشورهای مختلف به جز افغانستان و امارات وارد خاک ایران می شوند. این خودرو ها حداکثر سه ماه اجازه تردد در کشور را خواهند داشت و در صورت تمدید مدت زمان اقامت مالک خودرو، مدت زمان تردد و عبور مرور خودرو نیز تمدید خواهد شد. مدت زمان تمدید شده حداکثر ۶ ماه است.

خودروهایی که از کشور افغانستان یا کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد کشور ایران می شوند، در گروه دوم قرار می گیرد. مدت زمان عبور و مرور و تردد این خودروها در خاک ایران با داشتن پلاک گذر موقت تنها دو ماه خواهد بود.

خودروهایی که از کشور امارات وارد ایران می‌شوند در گروه سوم جای می‌گیرند. این خودروها حداکثر یک ماه مجوز تردد در خاک ایران را خواهند داشت.

در صورت اتمام مدت زمان مجاز تردد خودروی دارای پلاک گذر موقت در کشور، راننده حداکثر تا ده روز برای تحویل خودرو به گمرک فرصت دارد. در صورت اتمام مهلت ۱۰ روزه راننده به عنوان مجرم شناخته می شود و پرونده قضایی با عنوان “قاچاق خودرو” برای وی باز خواهد شد.

 

پلاک گذر موقت خودرو

 

مهم‌ترین قوانین مرتبط با خودرو‌های دارای پلاک گذر موقت

آشنایی با قوانین مربوط به خودروهای دارای پلاک موقت به منظور پیشگیری از بروز برخی مشکلات ضروری است. در ادامه به 6 قانون مهم در رابطه با این خودرو ها اشاره خواهیم کرد.

افرادی که مجوز اقامت سه ماهه در ایران را داشته باشند، مجاز به دریافت این نوع پلاک برای تردد در جاده های ایران خواهند بود. همانطور که پیش از این اشاره شد، این زمان سه ماهه حداکثر تا ۶ ماه قابل تمدید خواهد بود و پس از اتمام ۶ ماه خودرو یاد شده بر اساس قوانین موجود مجاز به تردد در جاده های ایران نیست.

در صورت اتمام مدت مشخص جهت عبور و مرور خودرو دارای پلاک گذر موقت در ایران و عدم تحویل خودرو به گمرک با توجه به روزهای دیرکرد تحویل خودرو، مبلغی به عنوان جریمه مشخص خواهد شد و در صورت اتمام فرصت یک ماهه خودرو در ردیف کالاهای قاچاق قرار می گیرد.

تفاوت های مشخصی بین خودروی دارای پلاک موقت و خودرو دارای پلاک مناطق آزاد وجود دارد، زمان و شرایط تردد این خودروها کاملاً متفاوت بوده و اشتراک خاصی با هم ندارند.

در صورت اجاره خودروهای پلاک موقت تنها مالک خودرو مجاز به حرکت یا راندن اتومبیل در سطح جاده ها و معابر کشور خواهد بود و در غیر این صورت خودروی مذبور توسط پلیس متوقف می شود.

امکان خرید یا اجاره خودروهای دارای پلاک عبور یا گذر موقت وجود ندارد.

در صورت وجود استانداردهای از پیش تعیین شده در حوزه خودروسازی و صنعت خودرو ایران امکان تبدیل پلاک گذر موقت به پلاک ملی پس از پرداخت عوارض گمرکی و طی شدن مراحل قانونی وجود دارد.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

شرایط ماشین گذر موقت

 

محبوب‌ترین خودرو‌های گذر موقت در ایران

در بین تعداد بسیاری از خودروهای مناسب برای گردشگری در ایران با پلاک گذر موقت قطعا خودروهای آمریکایی در ردیف محبوب ترین ها قرار می گیرند. خودروهایی که از نظر قیمت بسیار مناسب بوده و دارای ویژگی های هیجان انگیزی همچون ظاهر فوق العاده و قدرتی بسیار بالا هستند.

  • کادیلاک STS
  • کادیلاک CTS-TV کوپه
  • فورد موستانگ
  • کرایسلر 300
  • دوج چارجر
  • شورولت کامارو
  • نیسان 350Z
  • مرسدس بزن SLS AMG
  • رنج روور Evoque
  • پورشه 911 توربو
  • نیسان GTR
  • فراری F430
  • آئودی R8

 

پرداخت عوارض گمرکی از سری قوانین تصویب شده برای خودروهای پلاک گذر موقت نیست. در نتیجه ورود این خودروها به ایران با برخی چالش ها همراه شده است. برخی از شرکت‌های فعال در حاشیه خلیج فارس یا بسیاری از کشورهای اروپایی در راستای اجاره خودرو های گذر موقت فعالیت می کنند.

در صورت اجاره خودرو از شرکت های یاد شده مبلغی به عنوان ضمانت از اجاره کننده دریافت می شود و در ازای صدور کارتی به نام “دیپوزیت کارنت” برای مدتی مشخص خودرو در مالکیت فرد قرار می گیرد. تعیین مبلغ ضمانت بر اساس نوع خودرو و همینطور کشور مورد نظر برای تردد صورت می گیرد مبلغی که در صورت بازگشت خودرو به شکل اولیه ( بدون تصادف یا ورود آسیب به خودرو ) به شخص اجاره دهنده خودرو عودت داده می شود.

 

شرایط پلاک گذر موقت 1400

 

شرایط و مدارک ضروری برای ورود خودرو گذر موقت

گردشگران یا اتباع کشورهای خارجی که قصد تردد در جاده‌های ایران با خودروی شخصی را داشته باشند، ملزم به دریافت مجوز های اقامت کوتاه یا بلند مدت در ایران هستند. دریافت مجوز ورود به خاک ایران با خودروی شخصی دارای پلاک گذر موقت، منوط به حداقل ۹۰ روز زندگی در خارج از مرزهای ایران برای اتباع کشورهای خارجی است. در اختیار داشتن کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز برای دریافت پلاک گذر موقت الزامی است. مهم ترین مدارک دریافت پلاک تردد موقت عبارت است از :

  1. معرفی نامه گمرکی، پاسپورت و گواهینامه بین‌المللی
  2. مدارک شناسایی خودرو ( برای مالک خودرو )
  3. مجوز عبور از کشور ( تربیتیک یا کارنه دوپاساژ )
  4. معرفی نامه از گمرک ایران
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

جمع بندی؛ آخرین نکته درباره دریافت پلاک گذر موقت

دریافت پلاک گذر موقت با هدف گردشگری و تردد در ایران تابع مشخصات و قوانین خاصی است که در صورت رعایت آن امکان بروز هر نوع مشکلی به حداقل ممکن کاهش می یابد. در سال های اخیر تقاضا برای دریافت این نوع از پلاک ها بسیار کاهش یافته اما همچنان تعداد قابل توجهی از خودروهای موجود در جاده‌های ایران ( در حال حاضر تعداد آنها به بیش از ۳۳۰ خودرو می رسد ) با مجوز گذر موقت در حال تردد هستند.

وارد کردن خودرو به کشور ایران با پلاک منطقه آزاد شامل محدودیت هایی است که در برگیرنده قوانین کلی پلاک گذر موقت نمی‌شود. در صورتی که وارد کردن خودرو با پلاک مناطق آزاد صورت گیرد، فرد وارد کننده تنها مجوز تردد در مناطق آزاد ( مناطقی مشخص ) را خواهد داشت و در صورت تعدی از این محدودیت جریمه خواهد شد.

خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد تنها اجازه تردد در برخی مناطق مشخص به ویژه مناطق آزاد را خواهند داشت. این در حالی است که خودروهای دارای پلاک گذر موقت می توانند در کلیه مسیرها و جاده های کشور تردد نمایند. حداکثر مدت مجاز تردد این خودروها ۶ ماه و حداقل مدت مشخص شده برای تردد این خودروها 1 ماه است. دریافت جواز عبور از کانون های جهانگردی الزامی است. افرادی که بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۴۱ آیین نامه قانون گمرک ایران جواز عبور برای ورود خودروی شخصی خود را دریافت کرده باشند، حق تردد در جاده های ایران را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید

معایب ساینا

معایب کیا سراتو

معایب رانا پلاس

تعویض پلاک خاوران

تعویض پلاک اصفهان

تعویض پلاک چیتگر