بررسی 5 معایب سمند | نقاط ضعف خودرو ملی!

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

فهرست مطالب

در ابتدای دهه هفتاد و زمانی که صنعت خودروسازی ایران محصول چندانی را در سبد خود نداشت، سازمان­‌های رسمی کشور در برابر پیشن‌هاد تولید خودروی ملی قرار گرفتند و اولین نمونه خودروی ملی با نام «پیکان» تولید و روانه بازار شد. از آن زمان تا به امروز انواع نمونه‌‌های متفاوتی از خودرو‌های ملی با نام ‌های مختلف به بازار عرضه شده است که بر حسب زمان در ساخت  آن‌‌ها پیشرفت­‌های قابل‌توجهی صورت می‌گرفته است. در ن‌هایت در سال 1380 خط تولید سمند به وسیله رئیس‌جمهور وقت افتتاح شد.

خودروی سمند در ابتدا قرار بود که به عنوان جایگزین پیکان به دست تمام مشتریانی برسد که در طبقه متوسط و  کمتر برخوردار کشور قرار داشتند، اما با توجه به اینکه شرایط بازار روزبه‌روز تغییر می‌کرد و تقاضا برای این محصول مدام افزایش پیدا می‌کرد، قیمت آن نیز به شکل روزآمد بالا می‌رفت و در ن‌هایت ، نتیجه این شد که خودروی پراید جایگزین آن شود و سمند به عنوان یک محصول لوکس و گران‌قیمت به دست اقشار کارمند و متوسط جامعه افتاد. با توجه به اینکه از زمان تولید این خودرو تا به امروز حرف و حدیث ‌های فراوانی پیرامون آن وجود داشته است و بسیاری آن را همسنگ قیمتش نمی‌دانند،قصد داریم در ادامه این مطلب، به معایب سمند بپردازیم تا مخاطب با جنبه‌‌های منفی آن نیز کاملاً آشنا شوند. پس با ما همراه باشید.

خودروی سمند مانند هر مدل از خودروی دیگر داری انواع مدل­‌های مختلفی است. سمند x7، سمند LX، سمند EL، سمند SE،سمند سریر و… انواع این مدل­‌ها هستند که قصد داریم در این نوشته معایب سمند که گریبان تمام مدل­‌های این خودرو را گرفته برای شما برشمریم و پیرامون آن‌‌ها توضیح مفصلی ارائه دهیم.

شروع بررسی معایب سمند

همان طور که گفته شد یکی از انواع خودرو ملی که توسط شرکت ایران‌خودرو به بازار عرضه شده است، خودروی سمند است. از اولین انتقاداتی که به این مدل ( نمونه اولیه سمند که به سمند x7 مشهور بود) وارد شد مربوط به پیشرانه آن بود که توسط شرکت پژو تولید شده بود. از آنجایی که شرکت ایران‌خودرو در رابطه این مدل از خودروی ملی تبلیغات فراوانی انجام داده بود، به نظر لازم می‌رسید که این شرکت پیشرانه آن را با یک نمونه کاملاً ملی تعویض کند تا بتوان نام خودروی ملی را به درستی بر روی آن گذاشت. نتیجه این اقدام ساخت مدل سمند LX بود که با همکاری شرکای خارجی ایران‌خودرو طراحی و تولید شده بود. اما مسئله به همین جا ختم نمی‌شود و سمند LX نیز مثل باقی خودرو‌های ایرانیزه شده دارای معایب و مشکلات خاص خودش بود. به همین جهت در اینجا قصد داریم تا معایب سمند و مشکلاتی که این خودرو دارد و سال‌‌هاست که با ورود مدل­‌های جدیدتر هنوز دست از سر آن برنداشته را برای شما بر شماریم.

5 ویژگی منفی خودروی سمند

طراحی ظاهری غیر جذاب

معایب سمند در ظاهر

اولین گزینه از معایب سمند ظاهر آن است؛ شاید بدانید که سبک طراحی بیرونی سمند شباهت زیادی به خودرو‌های دهه 80 شرکت فولکس‌واگن دارد و به همین دلیل در زمانی که وارد بازار شد با استقبال زیادی از سوی خریداران مواجه شد. حدوداً 18 سال از اولین حضور خودروی سمند در بازار ایران می‌گذرد اما در طول این مدت سمند به لحاظ ظاهری تغییر چندانی نکرده است و هر بار مدل جدیدی از آن با تغییرات بسیار ناچیزی به بازار عرضه می­شود. شاید بتوان گفت که  مهم‌ترین برنامه شرکت ایران‌خودرو برای تغییر طراحی ظاهر این خودرو ارائه نسخه فیس­لیفت آن که با نام «سورن» شناخته می‌شود ، است که البته این نمونه نیز چندان مورد توجه مشتریان قرار نگرفت.  سمند مدل EF7 که به عنوان یکی از زیرمجموعه‌‌های سمند LX شناخته می‌­شود.

تفاوت بسیار ناچیزی با نمونه سمند SE دارد. این تفاوت تن‌ها در  چراغ ‌های عقب و جلوی آن خلاصه می­شود. که تغییری چندان چشمگیر هم نیستند. از آنجا که این خودرو در طول این مدت نسبتاً دراز تغییر چندانی نداشته باعث شده که خودروی سمند از  نمونه جذاب اولیه به مرور فاصله گرفته و به یک خودروی عادی و کسل‌کننده تبدیل شود. در مورد طراحی کابین آن نیز باید گفت که مانند طراحی ظاهری‌اش، چندان تغییری نداشته. شرکت ایران‌خودرو در طول این دو دهه بار‌ها طراحی کیلومتر شمار آن را تغییر داده اما در مورد کابین ، به همان شکل و سیاق گذشته باقی مانده است و تفاوتی با نسخه اولیه آن ندارد. این در حالی است که سایر محصولات ایران‌خودرو (مثل پژو 405 و پژو پارس) در این دوران دچار تغییر و تحولات زیادی شده‌اند و طراحی کابین آن‌‌ها در مقایسه با نمونه‌‌های قبلی بسیار مشتری‌پسند تر و مدرن تر شده‌اند.

هزینه زیاد در نگهداری و تعمیر

یکی از مهم‌ترین رقبای خودروی سمند LX  محصولات خانواده پژو 405 است.هر دو خودرو به لحاظ ساختار اصلی شباهت ‌های زیادی با یکدیگر دارند. اما در مقایسه با محصولات پژو 405 هزینه قطعات و سایر اجزای الکترونیکی قیمت قطعات سمند بسیار بیشتر از پژو 405 است و همین باعث می­شود که دارندگان سمند هزینه‌‌های بیشتری را برای نگهداری و تعمیر خودروی خود صرف کنند. یک نکته مهم دیگر این است که ساختار فنی سمند به نسبت پژو 405 از پیچیدگی بسیار بیشتری برخوردار است و قطعات این خودرو بیشتر در معرض فرسایش و خرابی قرار دارند.

این موضوع در مورد مدل EF7  سمند مشکلی بغرنج تر است. چرا که موتور این مدل از سمند با موتور پژو تفاوت زیادی دارد و از پیچیدگی بالاتری برخوردار است. اکثر قطعات این موتور  ساخته کشور‌های اروپایی هستند که بعد از تحریم‌‌ها با نمونه‌‌های چینی جایگزین شده‌اند. باید گفت که بیشتر قطعات موتور سمند وارداتی هستند به همین دلیل هر بالا و پایین شدن قیمت عرض  در قیمت آن‌‌ها تأثیر مستقیم می­گذارد  و این موضوع در سال ‌های اخیر دارندگان سمند را دچار مشکلات زیادی کرده است.همچنین پیچیدگی موتور سمند باعث شده است که مشکلات زیادی در زمان تعمیر گریبان دارندگان این خودرو را بگیرد و تعمیر آن با حساسیت ‌های زیادی همراه باشد، تعداد تعمیرکاران زبده در این زمینه بسیار کم است  و اگر دست یک تعمیرکار ماهر به آن بخورد هزینه هنگفتی را بر دوش دارنده خودرو خواهد گذاشت.

کابین پر سر و صدا

معایب سمند

بنا به گفته اکثر دارندگان خودروی سمند کابین این خودرو بسیار پر سر و صدا است. ریشه این مشکل را می‌توان در همان موضع اولیه، یعنی فقدان طراحی بهینه کابین این خودرو جستجو کرد. کابین سمند بسیار سنگین طراحی شده است و این اضافه‌وزن باعث به صدا درآمدن زودهنگام کابین خودرو شده است. افزون بر آن در طول سال ‌های گذشته کیفیت کابین سمند به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است در طراحی آن هرچه  زمان پیش‌رفته، موارد مثبت با موارد منفی جایگزین شده است؛ مثلاً پلاستیک نرمی که در سال ‌های اولیه در طراحی کابین استفاده می‌شده با پلاستیک خشک و غیر منعطف جایگزین شده است و توجه و دقت در مونتاژ قطعات داخل کابین به شکل چشمگیری کمتر شده است. کابین سمند همچنین در سال ‌های اخیر در زمینه عایق‌بندی هم از موقعیت مناسبی برخوردار نیست، به همین دلیل است که بسیاری از صاحبان سمند از ورود صدای موتور به داخل خودروی خود شکایت دارند. هر چند که این مشکلی مشترک در مورد تمام خودرو‌های تولید داخل است اما دقت عایق‌بندی پژو 405 در مقایسه با سمند بسیار مناسب تر بوده است.

وزن زیاد

معروف‌ترین گزینه از معایب سمند همین مورد وزن هست؛ انواع مدل سمند بر اساس پلتفرم پژو 405 تولیدشده‌اند اما به لحاظ وزن با آن‌‌ها تفاوت زیادی دارند. وزن پژو 405 چیزی حدود 1.1 تن است که در مدل فیس­لیفت آن( پژو پارس) به وزنی حدود 1165 کیلوگرم افزایش یافته است.مدل­‌های سمند EF7 به علت برخورداری از قطعات و تجهیزات بسیار بیشتر وزن آن نیز بیشتر شده است و چیزی حدود 1240 کیلوگرم وزن دارد. اگر بخواهیم از مقایسه استفاده کنیم یک سمند EF7 مدل بنزینی به اندازه یک پژو 405 دوگانه‌سوز وزن دارد. همچنین وزن یک سمند ای.اف.سون دوگانه‌سوز بسیار زیاد بوده و بالغ بر 1344 کیلوگرم وزن دارد. از نظر کارشناسان سنگینی بالای بدنه سمند اصلی‌ترین دلیل استهلاک بالای آن و فرسودگی زودهنگامش به نسبت مدل­‌های پژو 405 است. همین وزن زیاد باعث شده است که مصرف سوخت این خودرو بسیار بالاتر برود و تأثیر این وزن زیاد بر سیستم تعلیق خودرو نیز قابل‌توجه است. علاوه بر این‌‌ها می­توان گفت که این وزن بالا، تأثیر چشمگیری بر قطعات جلوبندی خودرو دارد و باعث می­شود که جلوبندی آن زودتر از موعدی که انتظار داریم نیاز به تعمیر و تعویض پیدا کند.

پایین بودن کشش و شتاب

معایب سمند

در ابتدای تولید سمند و زمانی که موتور 1.8 لیتری پژو را بر روی آن کار گذاشتند به این نتیجه رسیدند که این موتور برای خودرویی با وزن و سنگینی سمند مناسب نیست به همین جهت موتوری را بر روی آن تعبیه کردند که در خودرو‌های EF7 دیده می­‌شود. اما  متأسفانه این موتور تقویت‌شده نیز نمی‌توانست شتاب قابل قبولی برای این خودرو ایجاد کند.

این نوع موتور می‌توانست گشتاور و قدرت بالاتری به نسبت موتور ‌های پژو بوجود بیاورد اما بالاترین شتاب و قدرت آن تن‌ها در دور‌های بالای موتور امکان دستیابی داشت، به همین جهت در زمان راندن اتومبیل، راننده می‌بایست پدال گاز را به میزان زیادی بفشارد تا بتواند به آن میزان از انرژی حرکتی موتور دست یابد و همان طور که می­دانید این عمل باعث استهلاک زودهنگام موتور و مصرف بالاتر سوخت می­شد که به هیچ‌وجه اتفاق خوبی نیست. از طرفی جعبه‌دنده سمند هماهنگی خوبی با موتور آن نداشته و در دنده‌‌های سنگین خودرو شنیده شدن صدای زوزه گیربکس از جمله نقص ‌های اساسی و عمده این خودرو به حساب می‌آید. همه این عوامل در کنار هم باعث شده‌اند که خودروی سمند(به خصوص مدل EF7) از شتاب مناسبی برخوردار نباشد، از این رو شرکت ایران‌خودرو برای رفع این نقص اقدام به تولید مدل­‌های جدیدتری (مثل دنا پلاس توربو و سورن توربو) کرد که این مدل‌­‌ها نیز اگر چه از شتاب و چالاکی بالاتری برخوردار بودند اما همزمان نقص‌‌ها و اشکالات فنی دیگری داشتند.

 بیشتر بخوانید:

بررسی 5 مزیت سمند

مقالات مرتبط
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کیلومتر