یکی از تکنولوژی‌های پرکاربرد در دنیای صنعتی امروز که جان بسیاری از افراد را نجات داده، سیستم ترمز ABS است. این سیستم ترمز از ابتدای معرفی آن به دنیا تاکنون سیر تکاملی رو به پیشرفتی داشته است. این سیستم اولین بار به شکل مکانیکی و در هواپیما به کار برده شد. این اتفاق در سال 1930 رخ داد و با معرفی این سیستم در صنعت هوانوردی تحولات عظیمی رخ داد. با وجود این که بررسی و ارتقا این سیستم برای چندین سال متوقف شده بود اما در سال‌های بعد مورد بررسی و استفاده گسترده‌تر قرار گرفت. در سال‌های 1975 تا 1976 استفاده از سیستم ترمز ABS  در کامیون‌های سنگین در کشور آمریکا رایج شد. در نتیجه این استفاده تصادفات جاده‌ای به خصوص در جاده‌های لغزنده کاهش پیدا کرد. به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی سیستم ABS نیز پیشرفته‌تر شد تا به شکل الکترونیکی در خودروها مورد استفاده قرار گرفت.

سیستم ترمز ABS چگونه کار می‌کند؟

امروزه سیستم ترمز ABS بسیار پیشرفته شده و در انواع متفاوتی در بازار موجود است. برندهای خودروسازی مطرح در سراسر جهان تکنولوژی‌های منحصر به فردی برای سیستم ABS در نظر گرفته و روی محصولات خود پیاده کرده اند. اما در این قسمت قصد داریم راجع به سیستم ABS نگاه کلی داشته باشیم و نحوه کار کرد آن را بیان کنیم.

[switch_forms_buy]

سیستم ABS دارای حسگرهایی است که با کمک آن‌ها سرعت چرخ‌ها را به طور مداوم کنترل می‌کند. درواقع سیستم کنترل همواره سنسورها را بررسی کرده و از این طریق نظارت همیشگی روی سرعت خودرو دارد. در حالتی که جاده در شرایط معمولی قرار داشته باشد و راننده ترمز بگیرد، حدود 5 ثانیه طول می‌کشد تا خودرو با کاهش سرعت تدریجی چرخ ها، از سرعت صد کیلومتر بر ساعت به صفر کیلومتر برسد. اما در صورتی که جاده لغزنده باشد، ترمزگیری به خصوص ترمزهای شدید باعث قفل شدن چرخ‌ها می‌شود که در نتیجه این اتفاق باعث می‌شود،خودرو روی سطح جاده کشیده شود. بنابراین توقف خودرو در 5 ثانیه امکان‌پذیر نیست. اما زمانی که خودرو به سیستم ABS مجهز باشد، قفل شدن چرخ اتفاق نمی‌افتد. سیستم ABS با قابلیت ترمزگیری ضربانی (تناوبی) سطح ایمنی بیشتری را در هنگام ترمزگیری فراهم می‌کند.

سیستم ترمز ABS فشار روغن را در لوله‌های ترمز به طور متناوب کنترل کرده و بدین طریق باعث کم شدن شتاب چرخ‌ها و در نهایت سرعت آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، سیستم ABS می‌تواند دور چرخ‌ها طوری کنترل کند که متناسب با یکدیگر باشند. به عبارتی دیگر، این سیستم می‌تواند از چرخیدن سریع یک چرخ نسبت به دیگری جلوگیری کند. با این کار هنگامی که نیاز به حرکت سریع یک چرخ نیست، از آن جلوگیری به عمل می‌آورد. همانطور که ذکر کردیم، این توضیحات مربوط به عملکرد کلی سیستم ABS است و در سیستم‌های ترمز اتومبیل‌های مدرن، انواع پیشرفته‌تری از این ترمز ABS به کار رفته است.

سیستم ترمز ABS چه اجزایی دارد؟

حال که با نحوه عملکرد این سیستم آشنا شدیم، بهتر است برای شناخت بیشتر مروری روی اجزای مختلف سیستم ABS داشته باشیم. اجزای سیستم ABS شامل موارد زیر هستند:

برای تجربه خرید خودرو بی‌دردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن
  • سنسورهای سرعت

همانطور که ذکر شد، نظارت دائم روی سرعت خودرو از جمله پیش نیاز‌های سیستم ترمز ABS است. این نظارت با کمک سنسورهای سرعت صورت می‌گیرد. سنسورهای سرعت سنج سیستم ترمز ABS در نزدیکی محوری که به چرخ‌ها متصل گشته است، قرار دارند و تغییرات مربوط به سرعت را به سیستم کنترل گر انتقال می‌دهند.

  • سوپاپ ها

همانطور که می‌دانیم، سیستم‌های ترمز در خودرو‌ها دارای بخشی به نام لوله ترمز هستند که با نام کانال ترمز نیز شناخته می‌شوند. این کانال‌ها به شکلی مجزا برای هر چرخ وجود دارد. داخل لوله‌های ترمز در سیستم ABS یک سوپاپ تعبیه شده است. به سوپاپ‌ها الکتروپمپ نیز می‌گویند. HCU عمل سوپاپ‌ها را تنظیم کرده و هنگام ترمزگیری شدید، فشار روغن را ثابت نگه می‌دارد. بدین طریق عمل ترمزگیری را به شکلی بهینه تنظیم کرده و مانع لغزش چرخ‌ها می‌شود. سوپاپ‌های ABS به دو شکل سوپاپ ورودی و خروجی وجود دارند.  علاوه بر آن سوپاپ‌ها می‌توانند سه حالت عملکردی نیز داشته باشند. این سه حالت عملکردی شامل : نگهداری و فشار، اعمال فشار، رهاسازی فشار هستند. این سه حالت به شکل ضربانی و با سرعت بالا و متناوب در سیستم ABS اجرا می‌شوند.

  • پمپ‌ها یا شیرهای برقی

پمپ‌ها می‌توانند نیرویی که به واسطه عملکرد سوپاپ کاهش یافته را بازگردانی کرده و به سیستم برگردانند. علاوه بر آن پمپ‌ها در تنظیم میزان روغن خروجی نیز نقش موثری ایفا می‌کنند. عملکرد پمپ‌ها وابسته به نیروی الکترومغناطیس است و این نیروی الکترومغناطیس با کمک جریان برقی که از سیم لوله‌های اطراف آن‌ها عبور می‌کند، تامین می‌شود.

  • کنترل کننده

کنترل کننده‌ها وظیفه دارند تا اطلاعاتی که از سنسورهای سرعت به آن‌ها می‌رسد تا تحلیل کنند و روی عملکرد اجزا نظارت کافی داشته باشند. کنترل کننده‌ها با بررسی اطلاعات ارسال شده از سمت سنسورها می‌توانند دستورهای لازم را برای عملکرد صحیح سیستم ترمز به اجزای مربوطه صادر کنند. بخش کنترل کننده سیستم ترمز ABS خود به دو بخش تقسیم می‌شود که شامل: واحد کنترل الکترونیکی (ECU) و واحد کنترل هیدرولیکی (HCU) است.

چند نوع سیستم ABS داریم؟

تکنولوژی‌های مختلفی برای ساخت سیستم ترمز ABS به کار گرفته شده و به همین دلیل انواع متفاوتی از آن در دنیای امروزی وجود دارد. سیستم ترمز ABS می‌تواند بر اساس سرعت پردازش اطلاعات و دقت واحد کنترل کننده سیستم، حساسیت سنسورهای سرعت و…. کیفیت مختلفی داشته باشد. در ادامه انواع سیستم ABS را نام می‌بریم.

فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید

برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید

  • سیستم ترمز چهار کاناله با چهار سنسور (چهار گانه)

همانطور که از نام این سیستم می‌توان حدس زد، در این سیستم هر چرخ دارای سوپاپ و سنسور جداگانه‌ای است. این ویژگی باعث شده تا بهترین عملکرد در میان انواع سیستم ABS متعلق به این نوع سیستم باشد. بدیهی است که با توجه به شرایط خودرو عملکرد هر چرخ به شکلی جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و تنظیم می‌شود. بنابراین می‌توان گفت این سیستم در میان انواع سیستم ABS امن‌ترین گزینه است.

  • سیستم سه کاناله با سه سنسور (سه گانه)

در این نوع سیستم، چرخ‌های جلو دارای سنسور و سوپاپ‌های جداگانه‌ای هستند اما چرخ‌های عقب تنها دارای یک سری سوپاپ و سنسور هستند. بنابراین همانطور که پیش‌بینی می‌شود، این سیستم دارای حساسیت و امنیت کمتری نسبت به نوع چهار کاناله است. سرعت برای چرخ‌های جلو در هر چرخ به طور جداگانه تنظیم می‌شود و برای چرخ‌های عقب این اتفاق همزمان برای هردو چرخ می‌افتد. به همین دلیل در این سیستم امکان دارد در مواقع حساس و با ترمز گیری شدید، چرخ‌های عقب قفل شوند.

  • یک کاناله با یک سنسور (تک کاناله)

کاربرد سیستم تک کاناله بیشتر در خودروهای سنگین است. در این سیستم تنها از یک سنسور و سوپاپ برای چرخ‌های عقب استفاده می‌شود. به همین دلیل کنترل سرعت تنها بر روی چرخ‌های عقب انجام می‌شود. اساس شکل گیری و فعالیت این نوع سیستم تک کاناله این است که در ترمزگیری‌های شدید، وزن خودرو به قسمت جلویی خودرو وارد می‌شود. بدین ترتیب این امکان وجود دارد که تعادل خودرو در قسمت عقب خودرو بهم خورده و چرخ‌های عقب قفل شوند.

کلام آخر

استفاده از سیستم ترمز ABS در خودروهای امروزی باعث کاهش تصادفات و تلفات جانی شده است. این سیستم به شکلی ایمن عمل کاهش سرعت خودرو را انجام داده و در ترمزگیری‌های شدید از قفل شدن چرخ‌های خودرو جلوگیری می‌کند. این عملکرد به ویژه هنگام لغزنده بودن جاده بسیار به چشم می‌آید. تحقیقات نشان داده است که نداشتن مهارت کافی در استفاده از سیستم ترمز ABS باعث می‌شود، سیستم کارایی لازم را نداشته و حتی باعث صدماتی به خودرو و راننده در هنگام ترمزگیری‌های شدید شود. در این مقاله با معرفی سیستم ABS سعی شد درک عمیق‌تری از آن ایجاد شود.

خارج شدن سیستم ترمز ABS از حالت استاندارد یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای این سیستم رخ دهد. هنگام خارج شدن سیستم ترمز از حالت استاندارد سطح ایمنی خودرو کاهش یافته و عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار سرنشینان خواهد بود. بنابراین توصیه می‌شود، عیب‌یابی و هر گونه تعمیر این سیستم را به دست افراد ماهر و مجاز بسپارید.

بیشتر بخوانید: