میزان تقاضا برای خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی در بازار اروپا در سال 2020 در مقایسه با 2019 بیش از دو برابر شده و از 575 هزار دستگاه، با افزایشی 147 درصدی به 1.42 میلیون دستگاه رسیده است.

این میزان تقریبا 12 درصد از کل فروش خودروهای سواری جدید در سال بوده و حدودا یک چهارم خودروهای الکتریکی فروخته شده ساخت گروه فولکس واگن بوده اند.

با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط موسسه Jato، ماه پیش خودروی فولکس واگن ID.3 دومین مدل پرفروش قاره اروپا بوده و 27 هزار و 997 دستگاه فروش داشته است. بعد از آن تسلا مدل 3 با 24 هزار و 567 دستگاه فروش قرار دارد. مدال طلا به گلف رسیده و خودروها رنو کلیو، پژو 208 و تویوتا یاریس به ترتیب در رتبه های چهارم، پنجم و ششم قرار گرفته اند.

فلیپه مونوز، از تحلیلگران موسسه جاتو گفته:

اروپا در حال آماده شدن برای یک انقلاب خودروهای الکتریکی است و نتایج ماه پیش کاملا این موضوع را نشان می دهند. زمانی که این خودروها قیمت مناسب داشته باشند، به راحتی قادر به شکست رقبای بنزینی و دیزلی خود خواهند بود.

در طول 2020، پرفروش ترین خودروی الکتریکی اروپا رنو زوئی بوده است. بین ژانویه تا دسامبر 2020، رنو زوئی در قاره سبز 99 هزار و 261 دستگاه فروش داشته که در مقایسه با 2019 تقریبا 118 درصد افزایش نشان می دهد. تقاضای کلی برای تسلا مدل 3 تقریبا 9 درصد کاهش یافته، ولی این سدان الکتریکی موفق شده رتبه دوم را با 85 هزار و 713 دستگاه به خود اختصاص بدهد و فولکس واگن ID.3 با 56 هزار و 118 دستگاه فروش در جایگاه سوم قرار گرفته است.

از دیگر خودروهای الکتریکی معروفی که در اروپا فروخته می شوند می توان به هیوندای کونا الکتریکی، فولکس واگن e-Golf، پژو e-208، کیا e-Niro، نیسان لیف، آئودی E-Tron و بی ام و i3 اشاره کرد.

در جنگ پلاگین هیبریدی ها مرسدس بنز A کلاس با 29427 دستگاه فروش اول شده و میتسوبیشی آوت لندر (26673 دستگاه) و ولوو XC40 با 26506 دستگاه فروش در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند.