ال 90، تندر 90 یا لوگان محصولی از رده خودروهای سدان، با رنج قیمتی متوسط در بازار ایران است. این اتومبیل دارای کیفیت ساختی ساده، محکم، فنی قوی و بدنه‌ای چقر است. اگرچه ال 90 خودرویی وام‌گیرنده از خانواده اتومبیل‌های رنوی ساخت فرانسه است، اما در کارخانه‌های تولید خودروی ایران دچار تغییراتی شد. با ما همراه شوید تا در این مقاله علاوه بر بررسی خودروی محبوب رده متوسط جاده‌های ایران، به معایب تندر 90 نیز بپردازیم. به ‌هرحال خرید با علم و اشراف به کلیه مزایا و معایب یک محصول، بهتر از شنیدن نقاط مثبت صرف است. تندر 90، خودرویی از خانواده سدان و با رویکردی اقتصادی است.

[switch_forms_buy]

تندر 90

ال نود یا همان تندر 90 دارای تیپ‌ها و رده‌های گوناگونی است و به شکل‌های مختلفی در ایران تولید می‌شود. این خودرو آن‌قدر در میان خودروسازان و خریداران کشورمان محبوبیت دارد که سعی شده با تغییراتی هرچند کوچک، مدل‌ها و تیپ‌های نویی از آن تولید شود. در حال حاضر تندر 90 به سه نوع تیپ E0، E1،E2 تولید شده و با تغییراتی اندک در بدنه، داشبورد و امکانات داخلی از یکدیگر، عرضه می‌شود.

نسل پیشرفته‌تر خودروهای سدان تندر 90، با نام سیمبل، دارای بدنه‌ای با طراحی ظریف‌تر و امکانات بیشتری است که تا حدی زمختی اولیه را تعدیل کرده است. با این وجود از لحاظ قیمتی دچار شوک بزرگی است! مدل‌های هاچ بک این محصول نیز با نام‌های ساندرو و استپ وی تولید و عرضه می‌شود. این خودروها اگرچه باب پسند نسل جوان قرار گرفته است اما در حالت کلی، پلت فرمی مشابه با ریشه اصلی خود دارد. در ادامه به بررسی ضعف‌های این خودرو خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه، زمخت و فاجعه‌آمیز!

یکی از بدترین مواردی که در مشاهده تندر 90 به چشم می‌آید، طراحی بدنه آن است. خلاف جهت پلتفرم‌های زیبای فرانسوی، لوگان با دیدگاهی ارزان‌قیمت ساخته شده است. به همین جهت برای طراحی و دیزاین بدنه آن، وقت زیادی گذاشته نشده است. به عبارت بهتر خبری از خط و خطوط مورب، چراغ‌های گربه‌ای و کاپوت و صندوق‌عقب‌هایی با فرمت‌های زیبا نیست. آنچه خریدار می‌بیند یک بدنه محکم از نوع سدان و قدری بلندتر از سایر خودروهای سواری است که با درهای بزرگ و بدون انعطاف ارائه شده است. شاید بتوان یکی از بزرگترین معایب تندر 90 را همین عدم وقت گذاری در طراحی بدنه آن دانست.

معایب تندر 90

سادگی بیش‌ازاندازه طراحی داخلی تندر 90

تندر 90 نه‌تنها بدنه‌ای زمخت و بدون ظرافت‌های معمول را دارد که از طراحی داخلی اتاقک نافرجامی هم بهره برده است. داشبورد ساده، با حداقل‌ترین امکانات و دسترسی‌های موجود، این اتومبیل را از هم‌رده‌های خود بسیار عقب‌تر برده است. جای تعجب است که در ساخت این خودروی پرمخاطب برای جنس پلاستیک داشبورد، دریچه‌های بدفرم کولر و فرمان ضخیم آن فکری نشده است. دکمه‌های بالابر و پایین‌بر شیشه‌های عقب خودرو، در کنسول وسط قرار گرفته و دسترسی به آن برای سرنشین ابداً راحت نیست. از نظر فرانسویان این مدل طراحی صرفاً برای خودروهای ارزان‌قیمت و پایین‌تر از رنج قیمتی بازار است، با این وجود و در بازار ایران با چنین قیمت‌هایی، این طراحی به‌شدت زننده است.

برای تجربه خرید خودرو بی‌دردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن

بر روی فرمان این خودرو، امکاناتی نظیر کنترل سیستم ضبط‌صوت خودرو و اتصال به بلوتوث جهت پاسخ‌گویی به تماس‌های وارده را ندارد. پوشش داخلی درها از خشک‌ترین پلاستیک موجود بوده و درب صندوق داشبورد آن به شکلی کاملاً کلاسیک بدون قفل و فنر باز می‌شود. در کل طراحی داخلی نیز بسیار اقتصادی انجام شده و با مبلغی که برای فروش خودرو در بازارهای ایرانی در نظر گرفته شده است همخوانی ندارد.

معایب فنی تندر 90

ال 90 به داشتن موتوری قوی با طول عمری طولانی مشهور است. این سواری اگرچه خودرویی محکم است و در صورت سرویس‌های دوره‌ای تا سال‌ها دچار مشکلات موتور خودرو نمی‌شود ولی معایبی نیز در قسمت فنی آن به چشم می‌خورد. از عمده‌ترین معایب تندر 90 در قسمت فنی، مربوط به جلوبندی آن است. ایرادات جلوبندی شامل حساسیت در قسمت‌های پلوس، گردگیر پلوس، بست ها و تسمه تایم می‌شود.

پلوس ال 90 در قسمتی قرار گرفته که به هنگام حرکت ممکن است دچار مشکل شود. گردگیر پلوس نیز به برخورد با اجسام تیز مانند سنگی که در مسیر راه قرار داشته باشد حساس بوده و امکان دارد به‌سرعت پاره شود. پارگی گردگیر پلوس موجب تخلیه واسکازین گیربکس شده و به تخلیه آن می‌انجامد. واسکازین ال نود هیچ نوع بست و لایه محافظی ندارد تا در صورت پارگی گردگیر، از سایر قسمت‌های اتومبیل محافظت کند. تمامی این موارد در صورت وقوع، آسیب‌های جدی به خودرو وارد می‌کند.

معایب تندر 90

جانمایی تجهیزات فنی تندر 90 در کاپوت

مورد بعدی از مشکلات موجود، در قسمت جانمایی تجهیزات داخلی کاپوت است که دسترسی به قطعات داخلی خودرو را سخت کرده است. در صورت خرابی و نیاز به تعمیر هر قطعه، امکان دستیابی به آن سخت بوده و کار تعمیر را مشکل خواهد کرد. بسیاری از قطعات داخل کاپوت ماشین، در قسمتی قرار گرفته‌اند که به‌راحتی نمی‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد.

به‌عنوان‌مثال در صورت نیاز به خروج گیربکس، می‌بایست کلیه قطعات داخلی و تجهیزات داخل کاپوت که جلوتر از گیربکس کار گذاشته شده‌اند، خارج شوند. بدین ترتیب امکان دسترسی به گیربکس بسیار سخت ایجاد می‌شود. همین نکته می‌تواند به‌عنوان یکی از معایب تندر 90 در زمینه فنی محسوب شده و در مقایسه با سایر خودروهای طراحی شده خارجی به‌شدت به چشم بخورد. شما کافی است کاپوت یک خودرو تولید بنز یا حداقل تویوتا را بالا بزنید. کلیه قطعات در دسترس‌ترین حالات ممکن بدون نیاز به خروج هیچ‌کدام از تجهیزات دیگر قرار گرفته‌اند. البته که کیفیت آن خودرو نیز قابل قیاس با ال 90 نیست اما داشتن حداقل امکانات در عین سادگی، نکته قابل‌توجهی است.

فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید

برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید

مورد بعدی مربوط به تسمه تایم تندر 90 است که در زمان‌های دنده معکوس و سرعت‌های بالا با توقف‌های ناگهانی، به‌طور حتم آسیب می‌بیند. در نظر داشته باشید زمان‌های تعویض روغن موتور را از یاد نبرید. نقطه ضعف دیگر ال 90 در قسمت استکانی سوپاپ موتور آن است که با استفاده از فشار روغن تنظیم می‌شود؛ بنابراین تعویض روغن از جمله اولویت‌های مؤثر در کیفیت کار موتور خواهد بود.

کیفیت سواری با خودرو تندر 90

از دیگر نقاط ضعف این خودرو، تجربه رانندگی و کیفیت سواری با این اتومبیل است. اگرچه خودروی تندر 90 از دسته اتومبیل‌های سدان محسوب می‌شود، اما صندلی‌های خشک و بلند آن، امکانات رفاهی و نشیمن ضعیفی داشته و کمترین استانداردهای ممکن را رعایت کرده است.

رانندگی با این خودرو تا ساعت‌های طولانی، کمردرد و خستگی جسمی فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند. این عدم آسودگی در صندلی‌های سرنشینان عقب نیز مشهود است. به‌ طوریکه انعطاف کم، دسترسی سخت حتی به کلیدهای کنترل شیشه و نداشتن پشت گردنی فضایی دل‌نشین را ایجاد نکرده است.

فرمان و داشبورد اتومبیل عاری از هرگونه امکانات جانبی است و صرفاً اولیه‌های ضروری را می‌توانید در آن بیابید. نه نورپردازی، نه تنوع در امکانات بخاری یا کولر خودرو، نه دسترسی آسان به سیستم صوتی و نه امکانات اتصال به بلوتوث ، هیچ‌کدام در تندر 90 وجود ندارند.

معایب تندر 90

 

معایب تندر 90 اگرچه در مقابل محاسن موتوری و فنی آن قابل‌اغماض است ولی با توجه به قیمت عرضه شده در بازارهای ایران قابل تجدید نظر بوده و می‌بایست رفع گردد. طراحی بدنه و فاصله زیاد محورها از یکدیگر، خطرات جانبی در تصادفات را بالا برده و احتمال چپ شدن خودرو وجود خواهد داشت.

علاوه بر آن سیستم ترمز این خودرو دارای دیسک عقب نبوده و همین موضوع کیفیت کارکرد آن را به‌شدت پایین آورده است. توجه به چنین نکاتی راننده را حتی در هنگام راندن خودرو کمک کرده و توجه او را به نقاط ضعف وسیله زیر پای خود، معطوف می‌کند. لازم است به هنگام رانندگی با این خودرو، از سطح توقعات خود نسبت یک خودروی سدان فرانسوی پایین بیاورید.

حسن ختام بررسی معایب تندر 90

خودروی تندر 90، از جمله خانواده خودروهای لوگان 90 است که زیرمجموعه کارخانه‌های ماشین‌سازی رنو به شمار می‌روند. این خودرو با رویکردی کاملاً اقتصادی ساخته شده است تا بتواند علاوه بر جوابگویی به‌عنوان خودرویی ارزان‌قیمت، سایر نیازهای قشر متوسط جامعه را برطرف نماید. این خودرو در ایران به نام تندر 90 تولید و در بازار خودرو عرضه شده است. با این وجود معایب تندر 90 در زمینه‌های بدنه، فنی و کیفیت سواری، نسبت به رنج قیمتی آن در ایران، قابل‌چشم‌پوشی نیست. در صورت علاقه به دانستنی‌های بیشتر از این خودرو، در مقالات بعدی نیز همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

مزایا تندر ۹۰