نیسان جوک یا زیبای زیباست، یا زشت زشت! جوک (JUKE) به معنای رقص و حرکات موزون است که کاملا حساب شده برای این خودرو ژاپنی انتخاب شده است. اگر این خودرو در خیابان دیده شود، بدون شک توجهات به سمت آن خواهد بود. اما حقیقت این است که این خودرو به هیچ عنوان به مذاق افراد میانسال خوش نخواهد آمد؛ در عوض جوانان و بانوان، عاشق آن خواهند شد.

نیسان جوک؛ برگ برنده کمپانی نیسان

نیسان جوک سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه ژنو، مقابل چشمان همه حاضر شد و خیلی زود سر زبان‌ها افتاد؛ تا جایی که توانست به پرفروش‌ترین خودرو نیسان تبدیل شود و برگ برنده را از آن خود کند. این خودرو کراس‌اوور کامپکت، بدون هیچ تغییر ظاهری قابل توجه، به مدت ده سال تولید می‌شد؛ نهایتا در سال ۲۰۱۹ نسل دوم جوک به مرور به بازار عرضه شد.

مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نیسان جوک توانستند در خیابان‌های ایران عرض اندام کنند. شرکت جهان نوین آریا به عنوان نمایندگی نیسان در ایران، سه تیپ اسکای پک، پلاتینیوم و اسپرت را وارد ایران کرد. نیسان به دلیل خوش‌نامی و اعتباری خوب در میان ایرانیان، توانست فروش خوبی را در کشورمان تجربه کند؛ خصوصا این که طبق بررسی‌های انجام شده، بانوان ایرانی علاقه خاصی به این خودرو دارند. 

مشخصات فنی تیپ‌های نیسان جوک

نوبتی هم که باشد، نوبت این است تا ببینیم این خودرو عجیب و غریب، از نظر فنی چگونه عمل می‌کند؟ از میان سه تیپ نیسان جوک که وارد ایران شده، اسکای پک ارزان‌ترین آن‌ها است. این مدل به عنوان تیپ پایه جوک شناخته می‌شود که با وجود کیفیت ساخت بالا و استهلاک کم، عملکرد فنی معمولی دارد.

تیپ پلاتینیوم، پرفروش‌ترین تیپ بازار ایران است و از نظر فنی عملکردی مشابه اسکای پک دارد. علاوه بر این، ظاهر این دو خودرو تا حدود زیادی شبیه به هم است. تفاوت این دو تیپ، در آپشن‌های آن‌ها نهفته است. امکانات نیسان جوک پلاتینیوم در حدی است که می‌تواند به عنوان یک کراس‌اوور لوکس شناخته شود. غول نیسان جوک، تیپ اسپرت آن است که از نظر فنی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

جدول مشخصات فنی نیسان جوک اسپرت

نوع موتور توربوشارژ
حجم موتور ۱۶۱۸ سی‌سی
سیلندر/ سوپاپ ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
تنفس موتور تنفس طبیعی
قدرت موتور 190 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
گشتاور 240 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه
نوع گیربکس CVT XTronic
محور محرک دیفرانسیل جلو
حداکثر سرعت ثبت شده ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا 100 ۸.۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر
نوع بدنه کراس‌اوور
حجم باک ۵۰ لیتر
ظرفیت سرنشینان ۵ نفر
حجم صندوق عقب ۳۵۴ لیتر
طول 4135 میلی‌متر
عرض ۱۷۶۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱۵۶۵ میلی‌متر
فاصله بین محورها ۲۵۳۰ میلی‌متر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
وزن خودرو ۱۴۴۵ کیلوگرم

پیشرانه مجهز به توربو، قابلیت تیپ‌ترونیک مجازی گیربکس و سیستم دو دیفرانسیل (AWD) سه‌حالته، سه تفاوت اصلی این مدل با تیپ پلاتینیوم جوک است. نیسان جوک اسپرت با این ویژگی‌ها، می‌تواند به راحتی برای کراس‌اوورهای گران‌تر شاخ و شانه بکشد و مبارز بطلبد. این خودرو دقیقا باب میل جوانانی است که دوست دارند در چهارراه‌ها،‌ خودروی‌ خود را به رخ بقیه بکشند.

آپشن‌ها و ایمنی نیسان جوک

خوشبختانه سه مدل جوک وارد شده در ایران، جزو نسخه‌هایی هستند که به آپشن‌های گسترده‌ای مجهز شده‌اند. بیش‌تر آپشن‌های مدل پلاتینیوم و اسپرت نیسان جوک، یکسان هستند؛ اما تیپ اسپرت به رینگ ۱۸ اینچی مجهز است. این در حالی است که سایر تیپ‌های نیسان جوک دارای رینگ ۱۷ اینچی هستند. سایر امکانات نیسان جوک عبارت است از:

  • ترمز ضدقفل ABS
  • تقسیم‌کننده‌ی نیروی ترمز EBD
  • کنترل کشش ESP
  • کیسه‌های اصلی در جلو و پرده‌ای در عقب
  • هشدار فشار باد لاستیک‌ها
  • ترمز کمکی
  • نمایشگر ۵.۸ اینچ همراه با ناوبری ماهواره‌ای و قابلیت اتصال به تلفن‌ همراه از طریق بلوتوث، AUX و USB
  • کروزکنترل و محدود‌کننده‌ سرعت
  • تغییر ارتفاع نور چراغ جلو
  • کنترل دینامیک و جلوگیری از واژگونی
  • فرمان برقی با عملکرد متفاوت نسبت به سرعت
عکس فرمون و داشبورد نیسان جوک
آپشن‌ها و امکانات رفاهی نیسان جوک

لازم به ذکر است که تمامی مدل‌های نیسان جوک، دارای سانروف هستند و صندلی کودک در این ماشین‌ها به راحتی در ردیف دوم خودرو قرار می‌گیرد. نیسان جوک اسپرت علاوه بر امکانات بالا، گرم‌کن صندلی جلو، رادار ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، سیستم هشدار خروج از لاین، سنسور باران شیشه جلو، رادار تشخیص اجسام در نقطه کور و تغییر زاویه‌ نور چراغ‌های جلو است.

بی‌دلیل نیست که نیسان جوک جایزه ایمن‌ترین خودروها در سال ۲۰۱۱ از موسسه IIHS را از آن خود کرده است. علاوه بر این، در تست ایمنی موسسه یورو انکپ، توانسته پنج ستاره ایمنی را از آن خود کند. بنابراین سطح ایمنی بسیار خوبی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد و احساس خوبی از امنیت را در عین سواری اسپرت، به آن‌ها می‌دهد.

مقایسه نیسان جوک با رقبا

پژو ۲۰۰۸ یکی از اصلی‌ترین رقبای نیسان جوک است. از نظر بسیاری از کارشناسان، ظاهر زیبای پژو ۲۰۰۸، مهم‌ترین نقطه قوت آن به شمار می‌رود. از نظر قدرت و مشخصات فنی نیز، تفاوت چندانی میان این دو خودرو نیست؛ اما امکانات رفاهی این خودرو اروپایی، بسیار کم‌تر از رقیب ژاپنی است. بنابراین در جدال میان آپشن‌ها، پژو ۲۰۰۸ بازنده قطعی خواهد بود.

تویوتا C-HR دیگر رقیب نیسان جوک، دارای طراحی ظاهری همه‌پسندتری است که می‌تواند به عنوان مزیت آن دانسته شود. علاوه بر این، کیفیت بالای متریال داخلی، سواری راحت‌تر و کابین جادارتر، از دیگر ویژگی‌هایی است که C-HR در مقایسه با جوک دارد. اما اگر اولویت خریداران ویژگی‌های فنی خوب، سرعت و شتاب باشد، بدون شک نیسان جوک حرف اول را می‌زند. 

تجربه رانندگی با نیسان جوک

برای این که بفهمیم تجربه رانندگی با نیسان جوک چگونه است، باید به نظر افرادی که برای مدت‌ طولانی از این خودرو استفاده کرده‌اند، استناد کنیم. مالکان این خودرو تایید کرده‌اند که قدرت مانور نیسان جوک در ترافیک شهری، بی‌نظیر است؛ اما هنگام سبقت‌های ناگهانی در سرعت بالا، عقب خودرو تمایل به لیز خوردن دارد؛ بنابراین هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها، دقت بیش‌تر راننده را می‌طلبد. 

همین که فرمان برقی نیسان جوک در دست گرفته شود، تند و تیزی آن به چشم راننده خواهد آمد. بنابراین هنگام رانندگی با نیسان جوک، باید بسیار محتاطانه عمل کرد. البته بعد از مدتی رانندگی با این خودرو، تند و تیزی آن می‌تواند نقطه قوتی باشد تا لذت رانندگی و مانورهای شهری را افزایش دهد. قدرت پیشرانه و شتاب این خودرو نیز، رانندگی آرامش‌بخشی فراهم می‌کند.

تیپ اسپرت نیسان جوک، دو دیفرانسیل و پرقدرت‌تر است. اما با این وجود برخی معتقدند به دلیل ورود صدای زیاد به داخل کابین، آرامش سرنشینان در این خودرو کم‌تر است. شعاع چرخش کوتاه ۱۱ متر برای این خودرو بسیار خوب است و در سرعت‌های پایین، فرمان‌پذیری خوبی دارد. به طور کلی از نظر لذت رانندگی در شهر و یا سفرهای طولانی، نیسان جوک نمره خوبی دریافت می‌کند.

طراحی ظاهری نیسان جوک؛ یا زشت یا زیبا 

عکس طراحی ظاهری نیسان جوک مشکی از نمای کناری
طراحی ظاهری نیسان جوک

ظاهر نیسان جوک آن‌قدر عجیب است که یا زشت توصیف می‌شود و یا زیبا. این خودرو قطعا از نظر افراد میانسال بسیار زشت خواهد بود. اما بررسی‌ها حاکی از آن است که جوانان علاقه خاصی به این خودرو متفاوت دارند. در ظاهر این خودرو خبری از جسارت و زوایای تند در طراحی قسمت‌های مختلف بدنه نیست؛ بلکه الگوی دایره‌ای شکل نیسان جوک،‌ چهره‌ خاصی به آن بخشیده است.

چراغ‌های جلو نیسان جوک روی کاپوت آن قرار دارد. این اولین و مهم‌ترین وجه تمایز طراحی جوک در مقایسه با سایر خودروها است. جلوپنجره این خودرو با انحنایی که دارد، فرم لبخند را تداعی می‌کند. زیر سپر قسمت‌های فلزی براق و سیاه رنگ وجود دارد تا احساس پلاستیکی بودن را منتقل نکند. هم‌چنین چراغ‌های مه‌شکن کوچک روی سپر قرار گرفته که البته چندان پر نور هم نیست.

خطوط حجم‌دهنده مربوط به گل‌گیرهای نیسان جوک، ابهت نه چندان زیادی به آن بخشیده است. نمای عقب نیسان جوک می‌تواند تا حدودی زیباتر از نمای جلو آن باشد. طراحی چراغ‌هایی مانند بومرنگ، سایز کوچک شیشه عقب، سپر حجیم و در صندوق کوچک، ظاهری پف کرده به این خودرو داده است. اما با این وجود نمایی بانمک و دلنشین دارد. به همین دلیل جوانان معمولا مشکلی با ظاهر فضایی این خودرو ندارند.

طراحی داخلی نیسان جوک

طراحی کابین یک خودرو می‌تواند جزو مهم‌ترین شرایط برای خرید آن باشد. کابین نیسان جوک با وجود گذشت چند سال از معرفی آن، هنوز هم اسپرت و جذاب است. خوشبختانه فضای راننده و سرنشین جلو به دلیل ابعاد مناسب کابین، رضایت‌بخش است. از آن جایی که نسبت به سایز بدنه، شیشه جلو بزرگ طراحی شده است، راننده دید خوبی به جاده دارد.

تکرار شدن رنگ بدنه روی قسمت‌هایی از داشبورد، یکی از جذابیت‌های کابین نیسان جوک به شمار می‌رود. این ویژگی متفاوت، ظاهری جدید به این خودرو بخشیده است. علاوه بر این، الگوی دایره‌ای شکل در طراحی تمام قسمت‌های کابین به وضوح دیده می‌شود. محل قرار گرفتن اهرم دنده نیز رضایت رانندگان را در پی دارد.

عکس طراحی داخلی نیسان جوک
طراحی داخلی نیسان جوک

نکات مثبت طراحی داخلی نیسان جوک عبارت است از:

  • کیفیت چرم مناسب نسبت به قیمت
  • صندلی‌های راحت و دارای گرم‌کن
  • سانروف بزرگ
  • دید مناسب به عقب و دو طرف خودرو
  • سایز مناسب آینه‌ها

نکات منفی طراحی داخلی نیسان جوک عبارت است از:

  • صندوق عقب کوچک
  • نداشتن زاپاس
  • دستی بودن صندلی‌ها
  • نبود دریچه کولر، کاپ هولدر و خروجی USB در ردیف دوم

متاسفانه طراحی ردیف عقب نیسان جوک برای خانواده‌هایی که دارای فرزند بزرگسال هستند، اصلا مناسب نیست. اگرچه نیسان ظرفیت این خودرو را پنج نفر اعلام کرده، اما این خودرو بیش‌تر مناسب سفرهای طولانی مدت دو نفره است؛ زیرا نفر سوم بزرگسال، بعید است در زمان طولانی احساس لذت‌بخشی از سواری با آن داشته باشد. 

مزایا و معایب نیسان جوک

نیسان جوک مانند تمام خودروها، مزایا و معایبی دارد که بررسی آن‌ها خالی از لطف نیست و حتی ضروری به نظر می‌رسد. تیپ پایه نیسان جوک یعنی نیسان جوک اسکای پک، استهلاک پایین، کیفیت ساخت بالا و سواری قابل قبولی دارد؛ اما فضای کم سرنشینان عقب، کمبود برخی امکانات و عملکرد فنی معمولی، جزو معایب آن دانسته می‌شود.

نیسان جوک پلاتینیوم آپشن‌های بیش‌تری نسبت به اسکای پک دارد؛ اما در سایر ویژگی‌ها همانند آن عمل می‌کند. نیسان جوک اسپرت به عنوان کامل‌ترین تیپ نیسان، ویژگی‌های مثبت زیادی دارد که در مدل‌های قبلی یافت نمی‌شود. برای مثال عملکرد پیشرانه مدل اسپرت، بسیار بهتر از مدل‌های قبلی است. از دیگر مزایا این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی جذاب و جوان‌پسند
  • کیفیت ساخت خوب
  • مصرف سوخت قابل قبول
  • امنیت بالا
  • رانندگی لذت بخش و آسان

معایب نیسان جوک اسپرت:

  • خدمات پس از فروش محدود در ایران
  • نیاز به نگهداری بیش‌تر
  • استهلاک بالا
  • کم بودن فضای صندوق و ردیف دوم کابین

وضعیت نیسان جوک در بازار ایران

نیسان جوک در سه نسخه اسکای پک، پلاتینیوم و اسپرت در ایران به فروش می‌رسد. مدل اسپرت این خودرو جزو قدرتمندترین مدل‌های آن شناخته می‌شود. البته مدل اسکای پک و پلاتینیوم آن، به دلیل استفاده از گیربکس CVT، سازگاری خوبی با بنزین معمولی ندارد و معمولا در سربالایی‌ها راننده را دچار مشکل می‌کند. بنابراین نیسان جوک اسپرت ارزش بیش‌تری برای خرید دارد.

برند ژاپنی نیسان در بازار ایران، توانسته اعتبار بسیار خوبی کسب کند. بنابراین مدل جوک فروش خوبی را در ایران تجربه کرد. نیسان جوک در مناطق آزاد کشورمان، به وفور دیده می‌شود و جزو خودروهای پر متقاضی به شمار می‌رود. به طور کلی نیسان جوک بازار فروش نسبتا خوبی در ایران دارد؛ اما خریداران باید دسترسی محدود به نمایندگی نیسان را قبل از خرید آن، لحاظ کنند.

عکس طراحی ظاهری نیسان جوک از نمای عقب
نیسان جوک بخریم یا نه؟

جمع‌بندی

نیسان جوک رکورددار جهانی گینس برای حرکت روی دو چرخ در سال ۲۰۱۵  است. جوک در همین سال به عنوان بهترین شاسی‌بلند کوچک توسط MECOTY شناخته شد. این خودرو با داشتن ظاهری متفاوت و عجیب، بیش‌تر باب میل جوانانی است که دوست دارند توجهات را به خودشان جلب کنند؛ نه خانواده‌هایی که با فرزند بررگسال قصد مسافرت‌های طولانی داشته باشند.

سوالات متداول

ویژگی‌های فنی نیسان جوک چیست؟

نیسان جوک ژاپنی، دارای قدرت موتور190 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه و گشتاور240 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه است. این خودرو شتابی معادل ۸.۴ ثانیه دارد که حداکثر سرعت آن به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

چند مدل نیسان جوک در بازار وجود دارد؟

سه مدل نیسان جوک اسکای پک، پلاتینیوم و اسپرت در ایران وجود دارد. نیسان جوک اسپرت، دو دیفرانسیل و دارای موتور توربوشارژ است؛ به همین دلیل نمونه قدرتمندتری از جوک را به نمایش می‌گذارد.

آیا نیسان جوک خودرو خوبی است؟

اگر فردی میانسال با فرزندانی جوان هستید، به علت کمبود فضای ردیف دوم، به نظر نمی‌رسد احساس خوبی از مسافرت با نیسان جوک داشته باشید. اما اگر شور و شوق جوانی در وجودتان موج می‌زند، بدون شک این خودرو با سرعت، شتاب و ویژگی‌های فنی خوب، شما را مجذوب خود خواهد کرد.