بررسی معایب پراید موضوع این مقاله از مجموعه مقالات سوئیچ می‌باشد. پراید یکی از خودروهای اقتصادی مردم ایران به شمار می‌رود. این خودرو حدود 30 سال پیش وارد بازار خودرو ایران شد. پراید یکی از محصولات شرکت خودروسازی سایپا است که روزبه‌روز شاهد کاهش کیفیت ساخت آن هستیم. پراید یکی از پرفروش‌ترین محصولات بازار خودرو می‌باشد. این خودرو همواره به عنوان خودرو مقرون به‌صرفه شناخته می‌شود در کنار این ویژگی کیفیت پایین و ایمنی کم این خودرو از دلایل انتقاد آن به شمار می‌روند.

[switch_forms_buy]

پراید در انواع تیپ‌ها و مدل‌ها توسط شرکت خودروسازی سایپا عرضه شده است. دهه هفتاد همواره به علت مورد توجه قرار گرفتن این خودرو دوره طلائی آن محسوب می‌شود. اما با شروع دهه هشتاد کیفیت قطعات این خودرو که در داخل کشور تولید می‌شدند به شدت دچار افت شد. سوئیچ سعی دارد در این مقاله به بررسی معایبی که در تمام مدل‌های این خودرو به چشم می‌خورند بپردازد و بتواند شما را در تصمیم‌گیری راهنمایی کند.

بررسی معایب پراید از نظر فنی

استهلاک موتور خودرو به قدری بالا است که خریدار را در مدت کمی پس از خرید دچار پشیمانی می‌کند. از جمله دردسرهایی که موتور پراید برای خریداران خود به دنبال دارد می‌توان به ریپ زدن موتور، استارت نزدن، خاموش کردن متعدد و ناگهانی و خفه کردن اشاره کرد. البته این مشکلات مختص پرایدهای کارکرده نیست و بسیاری از پرایدهای مدل صفر نیز به این مشکلات دچار می‌شوند. به وجود آمدن این‌گونه مشکلات باعث ایجاد هزینه‌های مالی برای راننده خواهد شد.

معایب پراید
معایب پراید

عمده‌ترین مشکلات سیستم ترمز پراید مربوط به دیسک‌های جلو آن است. دیسک‌های ترمز این خودرو فاقد حفره‌های تهویه و از نوع تک لایه می‌باشد. در این نوع از دیسک هنگام تماس آب سرد و دیسک داغ، منجر به تابیدگی دیسک شده و ترمزها را دچار ارتعاش می‌کند.

خودرو پراید به دلیل ضعف در سیستم تعلیق و سیستم جلوبندی محصول مناسبی جهت رانندگی در جاده‌های ناهموار نیست. استهلاک لاستیک‌ها، عملکرد نامناسب و پایین ترمزها و ایجاد حالت لرزشی در فرمان از سری مشکلات جلوبندی ضعیف پراید است. این ضعف در خودرو پراید سبب شده تا هنگام برخوردهای کم شدت آسیب‌های زیادی برای آن ایجاد شود.

شتاب‌گیری و فرمان‌پذیری از جمله مسائلی است که سیستم تعلیق بر روی آن تاثیر دارد. به علت ضعف در سیستم تعلیق پراید تکان‌های بسیاری را هنگام رانندگی در جاده‌های ناهموار تجربه خواهیم کرد. لرزش فرمان پراید یکی از متداول‌ترین ایرادات این خودرو به شمار می‌رود و راه‌حلی جهت برطرف کردن آن وجود ندارد.

برای تجربه خرید خودرو بی‌دردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن

ضعف موجود در رینگ پیستون پراید سبب می‌شود تا کارایی خود را در مدت کوتاه از دست بدهد. رینگ‌های پراید از جنس فولاد است و به همین علت تمایل بالایی به تابیدگی دارد. هنگام رانندگی در مسیرهایی که ناهمواری‌های زیادی است به شدت تابیده می‌شود و بالانس رینگ‌های این خودرو نیز به سختی انجام می‌گیرد. وزن تقریبی این خودرو 915 کیلوگرم است که سبب شتاب بالای آن می‌شود. اما وزن پایین این خودرو گاهی مشکلاتی از قبیل عدم توانایی کنترل در شرایطی بادی را ایجاد می‌کند.

دهنه شاسی این خودرو بسیار ضعیف است و در صورت رانندگی در مسیرهای ناهموار در مدت کم دچار دفرمگی می‌شود و مشکلاتی از جمله لرزش اتاق و استهلاک سرپلوس‌ها را به وجود می‌آورد.

سیستم جلوبندی و سیستم تعلیق پراید بر روی دهنه شاسی سوار شده است. این نوع طراحی باعث می‌شود که در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار، ترمزگیری و یا شتابگیری، قسمت‌های جلوبندی نسبت به هم حرکت کنند. این حرکت در بخش جلوبندی سبب تحت فشار قرار گرفتن پلوس‌ها و سر ‌پلوس‌ها می‌شود. یکی از عوامل اصلی لرزش فرمان گیرپاژ سرپلوس است.

به طور کلی پراید یک خودروی قدیمی با بازدهی کم در پیشرانه است. کیفیت مونتاژ و دوام آن بسیار کم است و قدرت ترمز‌های این خودرو پایین بوده و امکانات ایمنی بسیار ضعیفی دارد.

تا به امروز تیپ‌ها و مدل‌های مختلفی از این خودرو به بازار عرضه شده است. هرکدام از این تیپ‌ها دارای مزایا و معایبی هستند اما تیپ‌های جدید این خودرو مشکلات بسیاری از جمله یورو 4 دارند و آلایندگی بالایی را تولید می‌کنند.

یکی دیگر از معایب آزاردهنده پراید ضعف شیشه بالابرهای این خودرو است. این مشکل در تمام تیپ‌ها و مدل‌های پراید به چشم می‌خورد. البته راه‌حل‌های مختلفی از جمله تعویض فیوزهای اصلی سه‌گانه و یا قرار دادن رله در مسیر برق این قطعه، وجود دارد.

بررسی معایب پراید از نظر ظاهری

متریال مورد استفاده در داشبورد پراید پلاستیک بی‌کیفیت است. به علت کیفیت پایین متریال مورد استفاده در کابین این خودرو لازم است شما از روکش استفاده کنید. میزان صدای موجود در داخل کابین تجربه رانندگی نامناسبی برای راننده و سرنشینان به همراه دارد. به علت اینکه بدنه پراید عایق‌بندی مناسبی ندارد شاهد نفوذ آب به داخل کابین این خودرو هستیم.

بررسی مدل‌ها و تیپ‌های پراید

معمولا خودروهای ایران در تیپ‌های بالاتر خود حرف جدیدی برای گفتن ندارند. در واقعیت مدل‌های بالاتر صرفا قیمت بالاتری دارند، و در عمل فرق چندانی با مدل قبلی خود ندارند. البته شرکت خودروسازی سایپا ادعا می‌کند قیمت واقعی پراید بیشتر از قیمتی است که در بازار خرید و فروش می‌شود.

بررسی پراید از نظر امکانات رفاهی و آپشن‌های

در بررسی امکانات رفاهی و آپشن‌های این خودرو می‌توان به سیستم صوتی دارای حافظه و قابلیت پخش MP3 و 4 باند، درگاه خروجی USB، درب بازکن باک بنزین و صندوق عقب از کابین داخلی، سیستم تهویه مطبوع دستی، گرمکن شیشه عقب، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ جلو، مه‌شکن چراغ‌های عقب و آینه‌های تاشو اشاره داشت. این خودرو می‌تواند یک گزینه جهت تامین حداقل امکانات رفاهی با قیمت ارزان باشد.

بررسی تجربه رانندگی در خودرو پراید

به طور کلی نمی‌توان انتظار احساس آرامش و امنیت در کابین پراید داشت. نهایت سرعت ایمنی که برای سرنشینان این خودرو مناسب است 70 کیلومتر است. سیستم تعلیق پراید با ایجاد لرزش احساس ناامنی را به سرنشینان خود منتقل می‌کند.اگر تصمیم دارید با این خودرو به مسافرت بروید سعی کنید از کنار خودروهای سنگین عبور نکنید تا بتوانین سفر ایمنی را تجربه کنید.

 

یکی از تجربیات ناخوشایندی که احتمالا هنگام استفاده از این خودرو ارزان قیمت با آن روبه‌رو شده‌اید خروج باد ولرم از کولر در روزهای گرم است. البته می‌توان جهت بهتر شدن وضعیت کولر گاز کولر، مرغوب‌تری را جایگزین کرد. و همچنین می‌توان برای بالا بردن بازده کولر از دو فن جهت خنک نمودن استفاده کرد.

فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید

برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید

کلام آخر در بررسی معایب پراید

مدتی قبل یک طرح تحت عنوان ممنوعیت خروج پراید مطرح شد که طبق این طرح، پراید اجازه تردد برون شهری را نخواهد داشت. اما کاش این طرح به علت عملکرد نامناسب و عدم ایمنی کافی در این خودرو عملی شود. پراید بیشتر مناسب مصارف درون شهری است. با بررسی این مقاله و تجربیات به دست آمده پراید به علت ایمنی، تجربه رانندگی و استهلاک امروزه گزینه مناسبی نمی‌باشد. البته نباید برخی از مزایای آن از جمله میزان مصرف سوخت پایین، خدمات پشتیبانی بالا، قیمت پایین و دسترسی آسان به قطعات ارزان قیمت پراید را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید:

سند خودرو چیست؟

مزایا تیبا صندوق دار

مزایا کوییک

بررسی مزایا پراید