7 نشانه سوختن واشر سرسیلندر و هر آن چه باید در مورد آن بدانید

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

اکثریت پیشرانه‌های مدرن امروز طراحی چهار زمانه داشته و از سه مایع شامل ترکیب هوا و سوخت، مایع خنک کننده و روغن موتور استفاده می‌کنند. این سه مایع به هیچ وجه نباید با هم ترکیب شوند. برای اطمینان حاصل کردن از این که سه مایع مذکور به درستی داخل قطعات موتور خودرو جریان داشته باشند و با یکدیگر ترکیب نشوند، قطعه به نام واشر سرسیلندر درون موتور استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم علاوه بر معرفی نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر، شما را با تمام آن چه باید در مورد این قطعه مهم خودرویی بدانید آشنا کنیم. در ادامه مطلب با مجله سوییچ همراه باشید.

واشر سرسیلندر چیست؟

در پیشرانه‌های خودرو، واشر سرسیلندر همان طور که از نامش پیداست واشری می‌باشد که بین سرسیلندر و بلوک موتور قرار می‌گیرد. در واقع این قطعه نقش مانعی دارد که از نشت مایعات موتور درون سیلندرها جلوگیری می‌کند. از همین رو، در محفظه احتراق یک موتور واشر سرسیلندر نقشی فوق العاده حیاتی بازی می‌کند. علاوه بر نقش محافظی برای سیلندرها، این قطعه کانال‌های روغن و آب را هم می‌بندد.

نشتی واشر سرسیلندر

به دلیل موقعیت قرارگیری آن بین قطعات داغ و سرد موتور، این قطعه مهم انواع دماهای مختلفی از دمای بسیار داغ محفظه احتراق گرفته تا دمای سرد سیستم خنک کننده موتور را تجربه می‌کند. با توجه به این تغییرات دمایی، در بلند مدت واشر سرسیلندر می‌تواند کیفیت خود را از دست داده و به اصطلاح عامیانه، بسوزد. در نتیجه سوختن آن، اتفاقی که می افتد نشتی مایعات به درون سیلندرها می‌باشد.

چرا واشر سرسیلندر می‌سوزد؟

همان طور که گفته شد، این قطعه نقش سدی بین بلوک موتور و سرسیلندر را بازی می‌کند. این بدین معنی است که واشر سرسیلندر باید هم جلوی خروج گازهای بسیار داغ و تحت فشار شدید احتراق و همچنین مایع خنک کننده را بگیرد که خود مایع خنک کننده دماهای متفاوتی همیشه می‌تواند داشته باشد. به دلیل گستردگی دماها و همچنین فضای بزرگ، موضوع نشتی این قطعه اتفاق خیلی عجیب و غریبی در موتورهای احتراق داخلی نیست. این موضوع ربطی هم به شرکت سازنده خودرو یا نوع واشر سرسیلندر استفاده شده ندارد. در ادامه مطلب، به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا یک واشر سرسیلندر ممکن است بسوزد.

فروش اقساطی جک S5
برای مشاهده جدیدترین شرایط فروش اقساطی جک S5 کلیک کنید

از آن جایی که واشر سرسیلندر در واقع کانال‌های مایع خنک کننده داخل موتور را می‌پوشاند، تا زمانی که موتور باز نشود آن را نمی‌توانید ببینید. به همین دلیل، تشخیص علایم و نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر می‌تواند کار سختی باشد. چون با بازرسی و نگاه چشمی نمی‌توان متوجه نشتی آن شد، دانستن و شناختن نشانه‌های یک واشر سرسیلندر سوخته به منظور عیب یابی دقیق آن از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است.

نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر

نشتی خارجی

نشتی خارجی واشر سرسیلندر می‌تواند سبب خروج مایع خنک کننده از زیر منیفولد ورودی و اگزوز شود و معمولاً زمانی اتفاق می افتد که موتور کاملاً گرم شده است. اگر هیچ کانال مایع خنک کننده یا شلنگ دیگری نزدیک آن وجود نداشته باشد، شما ممکن است به راحتی نشتی واشر سرسیلندر را ببینید، ولی اگر در اطراف کانال‌های مایع خنک کننده دیگری وجود دارد، برای تشخیص نشتی مجبور خواهید بود رنگ UV به مایع خنک کننده اضافه کرده و اطراف آن را با نور UV بررسی و منبع نشتی را بیابید.

نشتی واشر سرسیلندر

خروج دود سفید از اگزوز

اکثریت نشتی واشر سرسیلندر معمولاً به داخل موتور بوده که سبب وارد شدن مایع خنک کننده به محفظه احتراق می‌شود. در اثر این اتفاق مایع خنک کننده داخل محفظه احتراق می‌سوزد و این پروسه دودی سفید رنگ ایجاد کرده که از اگزوز بیرون می‌آید. این دود معمولاً به هنگام استارت سرد موتور با یک بوی شیرین همراه است و حتی در زمان گرم بودن موتور نیز ممکن است ادامه پیدا کند. اگر میزان نشتی مایع خنک کننده داخل محفظه احتراق زیاد باشد میزان دود سفید خروجی از اگزوز بسیار بیشتر شده و به راحتی می‌توان آن را تشخیص داد.

وجود حباب داخل رادیاتور

علاوه بر ورود مایع خنک کننده به محفظه احتراق در اثر نشتی واشر سرسیلندر، امکان ورود گازهای اگزوز به داخل مایع خنک کننده هم وجود دارد. این اتفاق نهایتاً سبب ایجاد حباب‌هایی داخل رادیاتور یا مخزن مایع خنک کننده می‌شود که حتی به هنگام سرد بودن مایع خنک کننده، ظاهر آن را طوری می‌کند که گویی مایع در حال جوشیدن است. این حباب‌ها در واقع همان گازهای اگزوز هستند که در پروسه احتراق وارد سیستم خنک کننده شده‌اند. یکی از راه‌های آسانی که خودتان هم می‌توانید سوختن و نشتی این قطعه را تست کنید همین مورد بررسی وجود حباب داخل مایع خنک کننده است.

موتوری که همیشه داغ می‌کند

واشر سرسیلندر

اگر واشر سرسیلندر خودروی شما سوخته باشد، موتور بعد از رانندگی‌های طولانی معمولاً داغ می‌کند. این اتفاق هم به دلیل کاهش مایع خنک کننده به دلیل سوخته شدن آن در پروسه احتراق رخ می‌دهد ولی عوامل دیگری مانند وجود مشکل در پروسه احتراق، گرمای اضافی گازهای اگزوز داخل مایع خنک کننده و عدم توانایی رادیاتور خودرو برای خنک کردن مایع خنک کننده کثیف نیز در این موضوع دخیل هستند. اگر موتور خودروی شما داغ می‌کند این موضوع می‌تواند منجر به مشکلات بیشتری شود. یکی از اصلی‌ترین مشکلات ناشی از داغ کردن موتور آسیب دائمی به واشرهای دیگر موتور است که می‌تواند منجر به نشتی‌های دیگر شود. اگر این مشکل را خیلی نادیده بگیرید، نهایتاً ممکن است مجبور به تعمیر اساسی موتور خودرو شوید که قطعاً هزینه‌های زیادی روی دست شما باقی خواهد گذاشت.

سفید یا شیری شدن روغن موتور

با نشتی مایع خنک کننده به داخل محفظه احتراق، این مایع با چکه از رینگ پیستون‌ها وارد روغن موتور می‌شود. با گذشت زمان آب و روغن با هم قاطی شده و سبب می‌شود روغن موتور حالتی شیری رنگ پیدا کند. معمولاً این مورد را می‌تواند با نگاه به روغن موجود روی گیج و همچنین در موتور تشخیص بدهید. ترکیب شدن آب و روغن سبب می‌شود روغن موتور به درستی نتواند وظیفه روغن کاری قطعات داخلی موتور را انجام دهد و نهایتاً، سبب بروز مشکل برای دیواره سیلندرها و بلبرینگ‌های میل لنگ و میل سوپاپ خواهد شد. حتی اگر با خودرو رانندگی هم نکنید، به دلیل وجود آب داخل روغن احتمال زنگ زدگی سطوح داخلی موتور نیز بالا می‌رود که نهایتاً نیاز به تعمیر اساسی موتور ایجاد خواهد کرد.

کثیف شدن شمع موتور

با سوختن مایع خنک کننده داخل محفظه احتراق، معمولاً نقطه‌های سفید ریزی در اطراف الکترود تشکیل می‌شوند. البته مشکلات دیگری هم وجود دارند که این نقطه‌های سفید رنگ ریز را ایجاد می‌کند و این مورد نمی‌تواند صرفاً نشانه سوختن واشر سرسیلندر باشد، ولی اگر نشانه‌های دیگر سوختن واشر سرسیلندر وجود دارند و این مورد را هم می‌بینید، با اطمینان بیشتری می‌توان نتیجه گیری کرد.

تعویض واشر سرسیلندر

کارکرد نادرست سیستم خنک کننده موتور

اگر واشر سرسیلندر خودروی شما سوخته باشد، تنظیم فشار سیستم خنک کننده و سپس بررسی سیستم و کشف کاهش فشار در آن می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های سوختن آن باشد. در این روش معمولاً نشتی‌های دیگر هم می‌توانند موجب کاهش فشار شوند و به همین دلیل، این موضوع نیز تنها زمانی که علایم اصلی دیگر سوختن واشر سرسیلندر وجود داشته باشد می‌تواند مورد نظر قرار بگیرد. به طور مشابه، شما می‌توانید یک تست نشتی داخلی انجام بدهید که محفظه احتراق را با هوای فشرده پر می‌کند و با اندازه گیری میزان هوای نشتی از طریق واشر سرسیلندر یا هر مجرای دیگری مشکل قابل شناسایی خواهد بود.

چگونه از سوختن واشر سرسیلندر جلوگیری کنیم

راه‌هایی وجود دارند که به شما امکان می‌دهد شانس سوختن واشر سرسیلندر خودروی خود را کاهش دهید. اولین راه این است که فشار داخل محفظه احتراق را در کم‌ترین میزان ممکن نگه دارید. اگر خودروی شما به موتور توربو یا سوپرشارژردار مجهز است، حتماً سطح بوست آن را در تنظیمات کارخانه نگه دارید تا فشار داخل محفظه احتراق همیشه در حالت مناسب قرار داشته باشد. همچنین، کارکرد موتور با دور پایین می‌توان فشار روی آن و گرمای تولید شده‌ای که روی واشر سرسیلندر تأثیر می‌گذارد را کاهش می‌دهد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از رانندگی با دور موتور خیلی بالا به مدت زیاد پرهیز کنید. نهایتاً، اگر خودروی شما دنده دستی است از دنده معکوس برای کاهش سرعت خودرو خودداری نمایید.

واشر سرسیلندر سوخته

اگر موتور خودروی خود را بازسازی می‌کنید، مکانیک شما اگر پیچ‌های سرسیلندر را با کمک آچار تورک متر ببندد و از ایجاد فشار اضافی روی آن‌ها پیشگیری کند، شانس سوختن و خراب شدن واشر سرسیلندر نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین قبل از نصب واشر سرسیلندر جدید باید سطح روی بلوک موتور و زیر سرسیلندر کاملاً تمیز شود. از سوی دیگر، استفاده از واشر سرسیلندرهای فولادی چند لایه یا دیگر واشر سرسیلندرهای فلزی می‌تواند طول عمر آن را افزایش دهد.

این موارد فقط برخی از کارهایی هستند که می‌توانند از سوختن واشر سرسیلندر پیشگیری کنند، ولی گاهی اوقات حتی با رعایت همه این موارد نیز ممکن است واشر سرسیلندر خودروی شما مشکل پیدا کند. اگر واشر سرسیلندر خودروی شما مشکل دارد و نسبت به رفع آن اقدام نکنید، موضوع می‌تواند پیچیده‌تر شده و خرج بیشتری روی دستتان بگذارد.

آیا می‌توان با موتوری که واشر سرسیلندر آن سوخته رانندگی کرد؟

با توجه به هزینه بالای تعویض واشر سرسیلندر، یکی از سوالاتی که ممکن است برای خیلی‌ها پیش بیاید این است که با یک واشر سرسیلندر سوخته، چقدر می‌تواند قبل از بروز مشکلات بیشتری برای موتور رانندگی کرد؟ جواب این سؤال به میزان آسیب آن باز می‌گردد. اگر زمانی که موتور تحت فشار قرار می‌گیرد عملکرد آن خیلی افت نمی‌کند، ممکن است مشکل واشر سرسیلندر جزئی باشد.

هرچند، اگر مدتی است مایع خنک کننده شما خیلی کم می‌شود و به تعداد دفعات زیاد مجبور به پر کردن آن می‌شود، یا اگر تند تند موتور خودرو داغ می‌کند، مشکل بسیار بزرگ‌تر بوده و نباید خیلی با چنین خودرویی رانندگی کنید. در صورتی که مشکل جدی است، حتی اگر موتور داغ نکند هم تحت فشار قرار دادن چنین موتوری می‌تواند منجر به ایجاد خسارت‌های بیشتر شود.

واشر سرسیلندر سوخته

برخی سؤال می‌کنند که آیا رانندگی با خودرویی که فقط اندکی مایع خنک کننده کم می‌کند و خبری از دود سفید نیست کار عاقلانه‌ای است؟ پاسخ ما هم بله است هم خیر. برای این که جواب مناسب خود را دریافت کنید، تنها کاری که می‌توان انجام داد تست خودرو است.

هزینه تعمیر واشر سرسیلندر سوخته چقدر می‌شود؟

تعمیر واشر سرسیلندر بسته به نوع خودرو هزینه‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد. فاکتورهایی که در این زمینه مؤثر هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تعداد سیلندرها
  • نوع میل سوپاپ
  • میزان آسیب به بلوک موتور یا سرسیلندر
  • دیگر قطعاتی که باید تعویض شوند

به دلیل پیچیده بودن پروسه، بیشتر هزینه تعمیر آن صرف دستمزد مکانیک می‌شود. به عنوان مثال، در موتورهای خورجینی 2 سرسیلندر وجود دارد و در صورت سوختن یکی از آن‌ها بهتر است هر دو را با هم عوض کنید تا بعداً به مشکل نخورید. از سوی دیگر، موتورهای OHC که میل سوپاپ در بالا قرار دارد، پیچیدگی‌های خاص خود را داشته و برای تعویض واشر سرسیلندر باید سیستم تسمه تایم باز شود و همین، کار را سخت‌تر می‌کند. از سوی دیگر هزینه‌های تراشکاری نیز می‌تواند هزینه کلی تعمیر واشر سرسیلندر سوخته را افزایش دهد، برای همین باید موتور باز و میزان آسیب مشخص شود تا بتوان یک عدد دقیق برای این موضوع گفت. نهایتاً، قطعات دیگر بسیار زیادی نیز وجود دارند که هنگام تعمیر واشر سرسیلندر سوخته باید تعویض شوند و همین موارد می‌توانند هزینه‌های نهایی را بسیار متفاوت کنند.

مقالات مرتبط
اشتراک در
اطلاع از
guest
23 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رامین
رامین
1 سال قبل

سلام.خیلی مطالب مفیدوجالب بوده وبنده تشکرمیکنم.

محسن بیگی
محسن بیگی
10 ماه قبل

سلام ماشینم پژو405مدل84 در قالپاق کف داره فقط،،، 5باره تعمیرکردم٢بارشوکامل تعمیرکردم 3بارشو واشر وخورده کاریاش،،، تمام قطعاتم نوخریدم بوش وپیستون ورینگ و واشروغیره سیلندر وسرسیلندرم دادم تست ترک سالم هستن هر وقتم باز میکنیم واشر سالمه سالمه دلیلش چیه ممنون میشم راهنمایی کنید

مهدی
مهدی
6 ماه قبل
پاسخ به  switchadmin

سلام من ماشینم 405هستش مدل88 از بین سر سیلندر روغن نشتی داره از چی میتونه باشه.واشر منیفول هم عوض کردم ولی انگار از اون هم نبوده از بین سر سلندر نشتی روغن دا ه .لطفا راهنمایی کنید

رضا
رضا
9 ماه قبل

سلام، پژو 2000 مدل 79 کاربراتوری دارم که 10 ماه پیش واشر سر سیلندر سوخت و تعویض کردم، سرسیلندر هم بدون تعمیر بوده ونیازی به تعمیر هم نداشته، چند روزی هست که قطرات آب درون لوله های بخار میبینم، به تعمیر کار نشون دادم گفت به خاطر وجود رطوبت هوا هست ونیازی به تعمیر نداره،. اول صبح هم 1تا2 دقیقه طول میکشه که ماشین صاف کار کنه. ممنون میشم راهنمایی کنید

رضا
رضا
9 ماه قبل
پاسخ به  switchadmin

درود، بزرگوار سرسیلندر رو باز کردم و واشر بین دهنه 2و3 سوخته بود، همانطور که اطلاع دارید محل ریختن روغن درون موتور 2000 درب سوپاپ نیست و یه مخزن لاکی جلوی کاربراتور هست که روغن موتور رو میریزن در همین مخزن قطرات آب وجود داشت، و الان هم تعمیر کار سرسیلندر رو باز کرده بدون هیچ گونه خوردگی هست و میگه نیاز به کف تراش یا تعمیر و یا تعویض هست، تعمیر کار معروف و با سابقه ای هست واقعا واسه خودم هم جای سوال هست که چرا اینقدر زود واشر سوخت با اینکه دمای موتور معمولا 80 تا 85 بوده و ضد یخ با آب مناسب درون موتور بوده و چطور خود سرسیلندر رو میگن سالم هستش؟؟
سپاس

محمد
محمد
8 ماه قبل

سلام یک هفته پیش واترپمپ سوراخ شد عوض کردم تعمیرکار سرشمع رو چک کرد گفت واشر نزده یک سری علائم هم گفت که فقط الان سفیدک روی در روغن رو ماشین داره میخواستم ببینم از واشر هست یا از رطوبت هوا هم میتونه باشه ماشین پراید مدل ۹۵ هست

سامان
سامان
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر
من یه آزرا 2008 دارم که چند وقت پیش موقع پارک متوجه شدم 2و3 قطره زیرش روغن میریخت بردم پیش تعمیرکار قاب موتور رو بارز کرد و گفت مشکل از درب سوپاپ نیست با بررسی بیشتر گفت که بالای یکی از واشر سرسیلندرها نشتی روغن داره و حتی چند قطره ضد یخ هم نشت کرده و باید واشر سرسیلندر عوض بشه
با توجه به اینکه هیچ مشکل روغن سوزی یا گرم شدن بیش از حد موتور و شیری شدن رنگ روغن نداشته
میخوام بدونم آیا این امکان وجود داره که از سرسیلندر باشه؟
ممنون

پوریا
پوریا
7 ماه قبل

سلام من لیفان 620 موتور1800 دارم الان تقریبأ ده روز میشه آب کم میکنه درضمن ازقمقمه آب نمی‌کشه یعنی داخل قمقمه آب سرجاش هست فقط از رادیاتور آب کم میشه وقتی درجا گاز که میگیرم وی آب در رادیات کف سفید میاد ده روز پیش فقط کاسه نمد سرمیلنگ عوض کردم احتمال داره تعمیرکارتسمه روی پولی واتر پمپ رادرست نگذاشته؟ لطفاً راهنمایی کنید.

MOJTABA.IR
MOJTABA.IR
7 ماه قبل
پاسخ به  پوریا

سلام دوستان من ی پراید دارم که از گوشه قسمته واشر سیلندروغن ریزی یکم داره ! نبش سیلند هست فقط حدود ۳ سانت فک کنم لبه های واشر سوخته یا مشکلی دیگه پیش اومده . مدل ۷۹ هست تمیز اسپرت ۲۵۰ هزار کاره .دس خودم بوده .قضیه چیه ؟میشه مثلن رو شتاب تاثیر بذاره یا هوا بکشه داخل بلوک .خبری از دود یا اب کم کردن نیست فقط یکم روغن ریزی

احمد
احمد
7 ماه قبل

سلام
من پراید مدل ۹۴ دارم پارسال تسمه تایم نو گذاشته بودم پاره کرد کلی خرج انداخت رو دستم الان هم وقتی گیج روغن رو در میارم ارده‌ی شده بردم نشون دادم ماشین رو چک کردن گفتن واشر سالمه روغن عوض کن روغن هم عوض کردم درست شده ولی بعد مدتی باز همون شکلی میشه.بعضی وقتا آب کم میکنه ولی نشتی نداره .واشر هم قبلا فلزی گذاشته بودم

حمید
حمید
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید ، ببخشید یه سوال ، من یه موتورسیکلت بنلی دارم ، روغن سوزی کوچیکی داشت منم سیلندر و پیستون و واشر و اینا رو دادم تعویض کردن ، تو دوره اب بندی هم مراعاتش کردم ، الان تقریبا بعد ۳ یا ۴ هفته باز دود سفید میکنه دستو که جلوش میگیری هم کمی سیاهش میکنه ، البته تقریبا بعد نیم ساعت دیگه دود نمیکنه و فقط مواقعی سرده دود میکنه ، اگه گاز رو تا ته هم بگیری دودش زیاد نمیشه ، دودش موقع حرکت مشخص نیست ولی بدون حرکت که هست به وضوح دیده میشه ، به نظرتون مشکل از واشر سیلندر هست یا باز روغن سوزی گرفته؟ راستی تو یکی دو هفته اول اصلا دود نمیکرد ، پس نمیتونه مشکل از وجود باقیمونده روغنی چیزی تو اگزوز باشه ، ممنون میشم راهنماییم کنین

حسین
حسین
6 ماه قبل

سلام من پراید۸۵ دارم ۲ هفته پیش تعمیراساس کردم شهرستان چندروزپیش متوجه شدم چندقطره روغن زیرماشین ریخته برسی کردم دیدم ازسرسیلندهستش زنگ زدم مکانیک گفتش چنس واشرسرسیلندخوب نبوده ازدوجانشت داره بنظرشماازکف تراشی نیست ازواشره ؟واشرعوض کنم برطرف میشه ؟

وحید
وحید
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید من یک ساینا دارم که چند وقته که از درب روغن ریز موتور کمی بخار میده و همچنین از اگزوز رطوبت میزنه بیرون دلیلش چیه

هاشمی
هاشمی
6 ماه قبل

سلام
پراید مدل ۹۶ دارم سی هزار تا کار کرده هر س چهار روز درب روغن موتور سفیدک میزنه ب نظر شما علتش چی میتونه باشه

رامین
رامین
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر
من یک ماه پیش موتور سمند 1800 رو کاملا تعویض کردم یعنی بلوک و سرسیلندر و همه چی.
در نمایندگی رسمی ایران‌خودرو.
الان امروز درب رادیاتور رو باز کردم، رنگ ضد یخ قهوه ای شده و یکم حالت روغنی داره.
ممکن هست تشخیص خودتون رو بفرمایید.
البته خدمات تعمیر دو ماه و قطعاتش 6 ماه گارانتی داشتن.
به نظر شما ببرم باز کنن؟
میتونه مشکل از واشر باشه؟
باتشکر

علی
علی
5 ماه قبل

سلام وقت به خیر
من پژوپارس مدل 93 دارم با موتور معمولی . چند روز پیش در رادیاتور را باز گردم و متوجه چربی بسیار کمی در آب رادیاتور شدم و همچنین زنگار در آب رادیاتور به مقدار زیاد مشاهده شد . و هیچ علامتی ناشی از کم کردن آب رادیاتور یا شیری شده روغن موتور یا وجود حباب در رادیاتور یا دود سفید از اگزوز مشاهده نشده است . همچنین آب رادیاتور در این مدت عوض نشده است . به نظر شما دلیل وجود زنگار در آب رادیاتور و چربی کمی در آن چیست ؟
با تشکر

احمد رحيم زاده
احمد رحيم زاده
4 ماه قبل

سلام من 206 تيپ 2 دارم ديروز كه خواستم آب و روغن ماشين چك كنم متوجه ارده اي شدن آب توي بشكه آب شدم ولي روغن موتور تميز بود و روغن هم كم نكرده بود . به نظر من هم حرارت ماشين عاديه . فعلا آب راديات كامل عوض كردم . بايد كار ديگه اي هم بكنم ؟ و آيا اين همون آب روغن قاطي شدنه ؟

کیلومتر