مقایسه افت قیمت خودروهای دست دوم در ایران و خارج، موضوع این مقاله است. عوامل بسیاری بر افت قیمت خودروهای دست دوم در بازار خودرو ایران تاًثیرگذار می‌باشد. بررسی‌ها نشان‌داده است که تعیین قیمت خودرو دست دوم در ایران، تفاوت بارزی با سایر کشورها دارد. در ایران خودروهای دست دوم برای مشتریان از محبوبیت بیشتری برخوردار هستنند.

فهرست مطالب

به این دلیل که اغلب مردم بر این باور می‌باشند که محصولات کارکرده ممکن است هم از نظر فنی و هم نظر ظاهری، در سطح قابل‌قبول و ایده‌آلی باشند و فقط قیمت کمتری نسبت به مدل‌های صفر دارند. البته امروزه خرید‌و‌فروش خودروهای دست دوم در شرایط فعلی بازار خودروی ایران، با وسواس و حساسیت بسیاری انجام می‌شود. بنابراین تا زمانی ‌که افت قیمت خودروهای دست دوم به عنوان یک چالش حل‌نشده در نظر گرفته‌می‌شود، نمی‌توان با قاطعیت در مورد استاندارهای تعیین نرخ خودروهای کارکرده اظهارنظر کرد.

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

عوامل مهم در افت قیمت خودروهای دست دوم در ایران

رنگ شدن بدنه از عوامل افت قیمت خودروهای دست دوم در ایران

از نظر اغلب مشتریان ایرانی، رنگ شدن بدنه یک خودرو، اولین و مهم‌ترین فاکتوری است که منجر به افت قیمت خودروهای دست دوم می‌شود. اگرچه این، باوری سنتی و قدیمی می‌باشد که در اولین معاملات خودرو وجود داشته است، اما هنوز هم به عنوان یک معیار مهم در تعیین قیمت خودرو دست دوم در نظر گرفته می‌شود. زیرا که رنگ شدن یک خودرو به نشانه تصادفی بودن آن، یا اصطلاحاً چپی بودن خودرو می‌باشد.

معمولاً رنگ زدن هر قسمت از بدنه، منجر به 3 تا 5 درصد افت قیمت خودروهای دست دوم می‌شود. در حالی که رنگ شدن قسمت‌های جلوی خودرو، میزان افت قیمت را افزایش می‌دهد. عامل رنگ شدن به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که برخی از مشتریان خودروهای کارکرده، رنگ و رو رفته و آفتاب‌سوخته را به خودرویی که برای حفظ زیبایی و تمیزی رنگ‌شده باشد، ترجیح می‌دهند.

افت قیمت خودروهای دست دوم در ایران

کمبود آپشن‌ها از عوامل افت قیمت خودروهای دست دوم در ایران

بدون شک خودروهای دست دوم  لوکس که اغلب با زرق‌وبرق فراوان و تجهیزات متنوع عرضه شده‌اند، نسبت به خودروهایی که آپشن چندانی ندارند، افت قیمت زیادی را تجربه نخواهند کرد، حتی اگر از نظر کیفیت حرف زیادی برای گفتن نداشته باشند. در واقع، یکی دیگر از اصلی‌ترین معیارهای تأثیرگذار بر افت قیمت‌ خودروهای دست دوم، آپشن‎های آن است. به عنوان مثال وجود آپشنی مانند سانروف در یک خوردی کارکرده از جذابیت و منحصر به فرد بودن آن نمی‌کاهد. در نتیجه افت قیمت زیادی نخواهد داشت.

توجه به این نکته ضروری است که فقط آپشن‌هایی که کارخانه به صورت فابریک با محصولات خود ارائه می‌دهد، اهمیت دارند. آپشنی که خارج از کارخانه توسط مالک خودرو بر روی آن نصب شود، تأثیر زیادی بر میزان افت قیمت خودرو نخواهد داشت. همچنین نقص در کارکرد آپشن‌ها در تعیین قیمت خودرو دست دوم تأثیرگذار می‌باشد.

کارکرد کیلومتر بالا از عوامل افت قیمت خودروهای دست دوم در ایران

همچنین از نظر مشتریان ایرانی، قیمت‌گذاری دو خودروی دست دوم همسال و هم مدل، به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای به کیلومتر آن‌ها بستگی دارد. به عبارت دیگر میزان افت قیمت خودروهای دست دوم که کارکرد کیلومتر آن عدد بیشتری را نشان می‌دهد، بیشتر است. در حالی که اغلب مشتریان به این مورد توجه نمی‌کنند که خودرویی با کارکرده کمتر، چگونه کارکرده است.

سال ساخت قدیمی از عوامل افت قیمت خودروهای دست دوم در ایران

سال ساخت خودروی کارکرده نیز اهمیت زیادی در قیمت‌گذاری آن دارد. خریدوفروش خودروهای دست دوم جدیدتر، خوش فروش‌تر هستند. در واقع به دلیل سلامت فنی، افت قیمت خودوهای دست دوم جدیدتر، کمتر خواهد بود.

به عبارت دیگر سن و طول عمر مفید هر خودرو، مخصوص همان خودرو است و با خودروهای دیگر متفاوت می‌باشد. سن و طول عمر هر خودرو از این جهت اهمیت دارد که پس از گذشت آن، خودروی کارکرده هزینه بیشتری برای نگه‌داری احتیاج خواهد داشت. بنابراین در صورتی که خودروی موردنظر، کمتر از طول عمر مفید خود کارکرده باشد، افت قیمت خودرو کمتر خواهد بود.

اتمام مهلت اعتبار بیمه از عوامل افت قیمت خودروهای دست دوم در ایران

مهلت اعتبار بیمه خودرو یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت خودرو کارکرده می‌باشد. به همین دلیل اغلب فروشندگان تا زمانی که بیمه خودرو آن‌ها اعتبار دارد، اقدام به فروش خودرو می‌کنند. زیرا درصورت نبود بیمه، افت قیمت خودروهای دست دوم بیشتر خواهد بود.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

وضعیت ضعیف داخل کابین از عوامل افت قیمت خودروهای دست دوم در ایران

همچنین وضعیت داخل خودرو همچون کهنه بودن و پارگی روکش صندلی‌ها، خرابی دکمه‌های بالابر شیشه‌ها، پوسیدگی کف‌پوش، بوی نامطبوع و هر گونه آسیب در داخل کابین خودرو به عنوان معیار تأثیرگذاری در افت قیمت خودرو کارکرده به شمار می‌آید.

وضعیت ضعیف فنی خودرو از عوامل افت قیمت خودروهای دست دوم در ایران

مشتریان ایرانی، وضعیت فنی خودرو را نیز برای تعیین قیمت خودرو کارکرده در نظر می‌گیرند. ایراداتی ازجمله دود کردن خودرو، سوختن واشر سرسیلندر، خراب بودن سیستم تعلیق، وجود ایراد در سیستم ترمز و روغن‌سوزی تأثیر به‌سزایی در افت قیمت خودروهای دست دوم دارد. بنابراین به مشتریان توصیه می‌شود هرگونه نقص فنی در خودروهای کارکرده را قبل از خرید آن‌ها جدی بگیرند.

عوامل مهم در افت قیمت خودروهای دست دوم در خارج

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما معیار مشتریان ایرانی برای تعیین قیمت خودروهای کارکرده در مقایسه با معیارهای مشتریان خارجی متفاوت می‌باشد. در واقع در کشورهایی که خود، سازنده برندهای معتبر و معروف خودرو هستند، قیمت‌گذاری خودروهای دست دوم و میزان افت قیمت خودروهای دست دوم بر اساس عواملی مشخص می‌شود که در ایران هرگز به این عوامل توجه نمی‌شود.

افت قیمت خودروهای دست دوم در خارج

آسیب به محیط زیست از عوامل افت قیمت خودروهای دست دوم در خارج

در حال حاضر در اغلب کشورهای اروپایی، استاندارد آلایندگی خودروها یورو 6 می‌باشد که به عنوان یک الگوی مرجع در نظر گرفته می‌شود. به دلیل اینکه در سایر کشورها، میزان مالیات سالیانه شهروندان را بر اساس میزان استاندارد آلایندگی خودروهای آن‌ها محاسبه می‌کنند. رتبه استاندارد آلایندگی یکی دیگر از عوامل افت قیمت خودروهای دست دوم در خارج می‌باشد.

علاوه بر استاندارد آلایندگی، میانگین مصرف سوخت، استفاده از قطعات یدکی قابل بازیافت و ارزیابی آسیب‌هایی که تولید این خودرو به طبیعت وارد می‌کند، از نظر مشتریان خارجی خودروهای دست دوم مهم است و اصولاً تأثیر به سزایی در افت قیمت خودروهای دست دوم خواهد داشت.

خدمات پس از فروش از عوامل افت قیمت خودروهای دست دوم در خارج

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر قیمت‌گذاری خودروهای دست دوم در بازارهای جهانی، خدمات پس از فروش و گستردگی نمایندگی‌ها است. به‌عنوان مثال در صورتی که خودروهای دست دوم در شهرهای اروپایی یا آمریکایی فاقد نمایندگی مجاز و معتبر برای تعمیر و یا ارائه قطعات یدکی باشند، نسبت به سایر مدل‌های هم‌کلاس خود که این موارد را دارند، افت قیمت بیشتری خواهند داشت. به طور کلی می‌توان گفت مشتریان خارجی شرایط و کیفیت نگهداری از محصول کارکرده را بسیار مهم می‌دانند. به همین دلیل، این مورد یکی از فاکتورهای مهم افت قیمت خودروهای دست دوم به‌شمار می‌آید.

فراخوان خودروسازان از عوامل افت قیمت خودروهای دست دوم در خارج

عامل دیگری که بر کاهش قیمت خودروهای دست دوم خارجی تأثیرگذار است، فراخوان خودروسازان به دلیل نقص فنی می‌باشد. این فاکتور شاید برای مشتریان ایرانی عجیب به نظر برسد. اما شرکت‌های خودروسازی خارجی که فراخوان بیشتری برای مرجوع کردن محصولات خود به منظور رفع نقص فنی آن‌ها ارائه می‌دهند، باعث می‌شوند افت قیمت خودروهای دست دوم آن‌ها کمتر گردد.

تیراژ تولید از عوامل افت قیمت خودروهای دست دوم در خارج

تیراژ تولید خودروها سهم به‌سزایی در کاهش قیمت مدل‌های کارکرده دارد. به عبارت دیگر، درصورتی که در هر دوره از تولید یک  خودرو، تعداد نسخه‌های زیادی از آن به بازار عرضه شود، در مقایسه با خودرویی که به صورت سفارشی و با تعداد محدود تولید می‌گردد، بیشترین میزان افت قیمت را تجربه خواهد کرد.

رضایتمندی مشتریان از عوامل افت قیمت خودروهای دست دوم در خارج

شاید جالب به نظر برسد که میزان رضایتمندی مشتریان می‌تواند تأثیر عمیقی بر میزان افت قیمت خودروهای دست دوم در بازار جهانی خودرو داشته‌باشد. به‌طور کلی آمار گزارشات رضایتمندی مشتریان توسط مؤسسات معتبر و از طریق نظرسنجی از بیش از هزار مالک خودرو ارائه می‌شود. در این نظرسنجی‌ها مالکان خودروها رضایت خود را از مجموعه‌ای از فاکتورها ازجمله دوام، کیفیت، هزینه‌های نگهداری، میزان خرابی، مصرف سوخت و البته لذت رانندگی بیان می‌کنند. بنابراین خودروهای دست دومی که در این گزارش‌ها رتبه‌های بالاتر کسب کرده باشند، کمترین میزان افت قیمت خودروهای دست دوم را خواهند داشت.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

جمع‌بندی

تعیین قیمت خودروهای کارکرده در ایران بر اساس قیمت مدل‌های صفر مشخص می‌شود و با افزایش و کاهش آن، نوسان پیدا می‌کند. اما عوامل مهم دیگری نیز در کاهش قیمت خودروهای کارکرده در بازار خودروی ایران تأثیرگذار می‌باشد. این عوامل ممکن است یک آسیب روی بدنه، زنگ‌زدگی یا تعویض قطعات خودرو باشد.

هر کدام به نوبه خود درصدی باعث افت قیمت خودروهای دست دوم می‌شوند. با مقایسه بازار خودروی ایران و بازار جهانی خودرو می‌توان نتیجه گرفت که عوامل تأثیرگذار بر قیمت خودروهای کار کارده در ایران و در خارج، بسیار متفاوت هستند. در واقع ارزیابی میزان قیمت خودروهای دست دوم در خارج، رابطه مستقیمی با مشتری مداری دارد. به دلیل اینکه در سایر کشورها، عملاً خودروها از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید

علائم خرابی واتر پمپ

علائم روغن‌ریزی ماشین

علائم خرابی اگزوز خودرو

علائم خرابی سنسور اکسیژن

علائم روغن‌سوزی خودرو

شاتون چیست؟