مدیران خودرو در طول دهه 1390 شمسی موفق شد تا همکاری‌های نسبتا گسترده‌ای را با شرکت‌های خودروسازی چینی آغاز کند. بعد از آنکه اروپایی‌ها به خاطر تحریم از بازار ایران خارج شدند، این همکاری‌ها بین گروه‌های خودروسازی ایرانی و چینی افزایش پیدا کرد. ام وی ام 530 یکی از محصولات مشترک بین مدیران خودرو و شرکت چینی چری (Chery) است. خودرویی که پایش به کشورهای متعددی باز شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم‌ترین مزایا ام وی ام 530 بپردازیم. با ما همراه باشید.

ام وی ام 530 از چه زمانی به بازار ایران راه پیدا کرد؟

قبل از بررسی مزایا ام وی ام 530 بد نیست که نگاهی به روند عرضه این خودرو در کشور بیندازیم. شرکت چری یکی از چند شرکت خودروسازی چینی است که زیر نظر دولت مرکزی این کشور فعالیت می‌کند. ام وی ام 530 در سال 2006 میلادی در این کشور تولید و روانه بازار شد. از آن سال به این طرف با نام‌های مختلفی در بازار خودرو کشورهای مختلف قابل مشاهده است:

  • چین: چری E5
  • اوکراین: Elara
  • مصر: Speranza
  • ایران: ام وی ام 530

سال 1390 بود که این خودرو در کشور ما رونمایی شد. مدیران خودرو به نمایندگی از شرکت چری ام وی ام 530 را در کشور ما مونتاژ کرده است. کیفیت محصول ایرانی این خودرو تفاوت چندانی با محصول اصلی چینی ندارد و از این حیث مدیران خودرو کار خود را به خوبی انجام داده است. نکته مهم این است که ام وی ام 530 تنها تا سال 1394 در ایران تولید شد و پس از آن صرفا در بازار خودروهای دست دوم خرید و فروش می‌شود.

نگاهی به مهم‌ترین مزایا ام وی ام 530

حال که به‌صورت اجمالی پرونده این خودرو را در کشورمان بررسی کردیم، بد نیست که در ادامه مزایا ام وی ام 530 را از زوایای مختلف ارزیابی کنیم تا به مهم‌ترین نکات مثبتی که قبل از خرید این خودرو باید در نظر داشته باشید، اشاره کنیم.

 

برای ثبت درخواست فروش خودروی خود فرم زیر را تکمیل کنید.

[switch_forms_sell]

1. یک سدان جمع‌وجور؛ مناسب رانندگی در شهر

بسیاری از کارشناسان به ظاهر نسبتا ساده و طراحی ابتدایی ام وی ام 530 انتقاد می‌کنند. البته به نظر می‌رسد که بخش قابل توجهی از این انتقادات نیز در جایگاه خود درست است. اما نباید از یک نکته بسیار مهم در خصوص طراحی این خودرو غفلت کرد. سدان‌ها معمولا از نظر ابعاد خودروهای در ردیف متوسط ارزیابی می‌شوند. اما ام وی ام 530 یک سدان با ابعاد نسبتا جمع و جور است که کار را برای رانندگی در شهر بسیار راحت می‌کند. ابعاد این خودرو عبارت‌اند از:

مزایا ام وی ام 530

  • طول: 4552 میلی متر
  • ارتفاع: 1483 میلی متر
  • عرض: 1750 میلی متر

برای درک این مسئله به‌عنوان مزایا ام وی ام 530 شاید بد نباشد که این خودرو را در کنار سمند مشاهده کنید. تفاوت ابعاد آن‌ها کاملا مشهود خواهد بود.

2. طراحی داخلی نسبتا جادار از جمله مزایا ام وی ام 350530

در طراحی ظاهری ام وی ام 530 شما به هیچ عنوان طراحی خلاقانه‌ و نوآورانه‌ای مشاهده نمی‌کنید. از هر زاویه‌ای که بیرون این خودرو را برانداز کنید، نوعی سادگی عجیب به چشم می‌خورد. اما وقتی داخل خودرو می‌شوید، داستان عوض می‌شود. بر خلاف بسیاری از خودرو‌ها که رنگ بدنه داخل را مشکی در نظر می‌گیرند، متریال و صندلی‌ها در ام وی ام 530 کاملا روشن و کرم رنگ طراحی شده‌اند. این مسئله بر زیبایی کابین افزوده است.

مزایا ام وی ام 530

نکته مهم دیگر در خصوص طراحی داخلی این خودرو از مزایا ام وی ام 530 به شمار می‌رود، کابین جادار آن است. این قابلیت باعث شده است تا سه نفر بدون هیچ مشکلی بتوانند در بخش سرنشینان عقب خودرو سوار شوند. داشبورد ام وی ام 530 نیز به‌صورت دو تکه طراحی شده است که در نوع خود جالب است.

3. پیشرانه قوی مهم‌ترین قابلیت در بین مزایا ام وی ام 530

ویژگی از خودرو ام وی ام 530 که توجه بخش زیادی از کارشناسان را به خود جلب می‌کند، پیشرانه نسبتا قوی این خودرو در مقایسه با قیمت آن است. بسیاری معتقد هستند که سمند به‌عنوان رقیب ایرانی ام وی ام 530 در بازارر خودروهای داخلی شناخته می‌شود. با مقایسه بین این دو خودو می‌توان مشاهده کرد که از نظر مشخصات فنی، ام وی ام 530 برتری محسوسی دارد. مهم‌ترین ویژگی‌های پیشرانه این خودرو که در ردیف مزایا ام وی ام 530 قرار گرفته است، عبارت‌اند از:

  • حجم موتور: 2 لیتر
  • قدرت: 139 اسب بخار
  • گشتاور: 182 نیوتن متر
  • گیربکس: دستی 5 سرعته

با این قابلیت‌ها ام وی ام 530 می‌تواند حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند. در کنار این موارد باید اشاره کنیم که شتاب صفر تا صد آن نیز حدود 13 ثانیه به طول می‌انجامد که از این حیث خودرویی متوسط ارزیابی می‌گردد. با این وجود از نظر قنی و مشخصات پیشرانه خودرو نسبتا مناسبی به شمار می‌رود.

فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید

برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید

4. مصرف سوخت بهینه ام وی ام 530

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که این روزها در کشورهای مختلف برای سنجش کارآمدی خودروها در نظر گرفته می‌شود، بدون شک میزان مصرف سوخت است. با توجه به بالا رفتن قیمت سوخت، این مسئله در حال حاضر سهم قابل توجهی از هزینه‌های جاری رانندگان را به خود اختصاص داده است. از جمله مزایا ام وی ام 530 می‌توان به این نکته اشاره کرد که مصرف سوخت آن در مقایسه با سایر خودروهای هم رده کمتر است. به‌گونه‌ای که مصرف ترکیبی آن در 100 کیلو‌متر معادل 6.8 لیتر بنزین است. این در حالی است که سایر خودروهای هم رده ام وی ام 530 همگی بالای 7 لیتر مصرف را به ثبت می‌رسانند. نکته مهم دیگر در خوص آلایندگی سوخت این خودرو است که مبتنی بر استاندارد یورو 5 طراحی شده است.

مزایا ام وی ام 530

5. امکانات جانبی مناسب

یکی دیگر از نکاتی که باید در بین مزایا ام وی ام 530 به شمار آورد، امکانات و تجهیزات جانبی نسبتا مناسب و باکیفیتی است که روی این خودرو تعبیه شده است. از جمله مهم‌ترین امکانات آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنسور دنده عقب
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • آینه‌ها با قابلیت تنظیم برقی
  • صندلی‌ها با روکش چرم
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • دکمه‌های کنترلی روی فرمان چرم
  • سانروف
  • صفحه نمایشگر مخصوص مسافرت
  • کیسه هوا برای سرنشینان جلو

البته نباید فراموش کرد که شاید این روزها امکانات فوق را بتوان روی خودروهای دیگر نیز مشاهده کرد؛ اما 10 سال قبل  که برای اولین بار این خودرو وارد بازار ایران شد، قابلیت‌های فوق‌العاده جذابی به شمار می‌آمد.

مزایا ام وی ام 530

کلام پایانی بررسی مزایا ام وی ام 530

نکته مهمی که باید در خصوص تجربه رانندگی با ام وی ام 530 مورد توجه قرار داد این است که سیستم تعلیق این خودرو فوق‌العاده نرم است. این مسئله در رانندگی‌های درون شهری شاید قابلیت مثبتی به شمار بیاید؛ اما ممکن است برای رانندگی با سرعت بالا در جاده‌ها تا حدودی خطرناک باشد. در کنار آن باید به فرمان بسیار نرم خودرو نیز اشاره کرد. با وجود برقی نبودن، نرمی قابل توجه آن باعث می‌شود که در معابر شهری به راحتی بتوانید با این خودرو تردد کنید.

روی‌هم‌رفته با بررسی مزایا ام وی ام 530 و با توجه به نکاتی که در انتها اشاره کردیم، می‌توان ام وی ام 530 را یک گزینه مطلوب برای رانندگی در داخل شهر دانست. این مسئله را با مقایسه‌ای بین ام وی ام 530 با سمند و تندر 90 که رقبای ایرانی این خودرو هستند، می‌توان متوجه شد.

بیشتر بخوانید: