خودروی آریو یکی از محصولات مشترک خودروسازان چینی و ژاپنی است. شرکت سایپا از سال 1394 تصمیم به مونتاژ این خودرو گرفت. در سال 1397 نیز این شرکت آریو را به بازار خودروی کشور عرضه کرد. در خصوص تاریخچه این خودرو، می‌توان گفت خودروسازان چینی برای ساخت آن از محصولات شرکت تویوتا الگوبرداری کرده‌اند. همچنین آن را با نام “زوتی” ارائه دادند. شرکت سایپا نیز نام آریو، که نام یکی از سرداران شجاع زمان باستان می‌باشد، را برای این خودرو انتخاب کرد.

خودروی آریو اولین و تنها خودرویی می‌باشد که از محصولات کمپانی زوتی کپی‌برداری شده است. این مقاله با ارائه نقاط قوت و مزایا آریو به افرادی که به دنبال خودرویی با ظاهر و امکانات مناسب هستند، کمک می‌کند.

مزایا آریو

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

مشخصات فنی خودرو آریو

خودروی آریو با موتور 1.6 لیتری ساخت میتسوبیشی به بازار عرضه‌شده است. این موتور ازنظر توان و گشتاور، متوسط می‌باشد و توان خروجی آن بسیار زیاد نیست. اما دوام و عملکرد خوبی دارد و مصرف سوخت آن بهینه می‌باشد. همین ویژگی یکی از مزایا آریا به شمار می‌آید. زیرا درصورتی که افراد با سرعت زیاد و با هیجان رانندگی نکنند، می‌توانند چندین سال این خودرو را بدون نیاز به تعمیر استفاده کنند. همچنین خودروی آریو برای پیمودن هر 100 کیلومتر تقریباً 7.5 لیتر سوخت مصرف می‌نماید. این میزان، ازنظر اقتصادی مقرون به‌صرفه می‌باشد. در جدول زیر جزییات مشخصات فنی خودرو آریو نشان داده‌شده است.

تعداد سیلندر ۴
حجم موتور (لیتر) ۱.۶
حداکثر توان (اسب بخار) ۱۱۱
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) ۱۵۵
استاندارد آلایندگی یورو ۴
حجم باک (لیتر) ۵۵
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) ۷
جعبه‌دنده ۴ سرعته خودکار
حداکثر سرعت (Km/h) ۱۷۵
زمان رسیدن به‌سرعت ۱۰۰ Km/h ۱۲.۵
حجم صندوق بار (لیتر) ۴۶۰
وزن (کیلوگرم) ۱۳۲۵

موتور خودرو آریو

همان‌طور که گفته شد، یکی از مزایا آریو داشتن پیشرانه چهار سیلندر خطی به حجم ۱۶۰۰ با شش سوپاپ می‌باشد. این پیشرانه توسط شرکت میتسوبیشی ژاپن تولیدشده است. حداکثر توان آن 112 اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه می‌باشد. حداکثر گشتاور آن نیز ۱۵۱ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است.

گیربکس خودرو آریوهمچنین موتور آن حداکثر 14 ثانیه زمان لازم دارد تا توان خروجی را از حالت‌سکون به‌سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت برساند. علاوه بر این، از مزایای این خودرو ازنظر موتور، می‌توان به گواهینامه یورو ۴ در آلایندگی محیط‌زیست اشاره کرد.

خودروی آریو، دارای گیربکس با چهار دنده اتوماتیک است که توان تولیدی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. یکی از مزایا آریو ازنظر گیربکس این می‌باشد که امکان تعویض دنده، به‌نرمی برای راننده فراهم‌شده است. به‌دلیل پیشرانه ضعیف، خودروی آریو در سربالایی شتاب کندی خواهد داشت. اما صدای گیربکس آن به شدت کاهش پیداکرده است.

سیستم تعلیق و ترمز خودرو آریو

سیستم تعلیق خودروی آریو در قسمت جلو، یک سیستم مستقل مک فرسون فنر پیچشی لول به همراه کمک‌های هیدرولیکی و میله بازویی بلند می‌باشد. همچنین در قسمت عقب از سیستم مستقل تعلیق بازوهای پیرو استفاده‌شده است. بنابراین یکی دیگر از مزایا آریو این می‌باشد که باوجود بلندتر بودن محور عرضی و شاسی خودرو، به دلیل این سیستم تعلیق، خودرو هندلینگ مناسب و تجربه سواری نرمی را برای راننده و سرنشینان ایجاد می‌کند. علاوه بر این، ترمزهای جلوی خودرو از نوع دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب نیز دیسکی توپر می‌باشند. ترمزهای آریو مجهز به سیستم ضد قفل ABS چهار کاناله است و نیروی الکتریکی آن به‌صورت EBD  توزیع می‌شود. درنتیجه ایمنی خودرو و سرنشینان را افزایش می‌دهد.

فرمان خودرو آریو

خودروی آریو دارای جعبه‌فرمان هیدرولیکی است که به‌راحتی و نرمی کنترل می‌شود. شعاع گردش فرمان این خودرو 5.4 متر است و ستون فرمان به‌صورت تلسکوپی جمع می‌شود. همچنین فرمان آریو دارای قابلیت تنظیم ارتفاع می‌باشد. همین ویژگی‌های فرمان از مزایا آریو به‌حساب می‌آیند که باعث می‌گردد در هنگام تصادف صدمات کمتری به راننده وارد شود.

مزایا آریو

فضای داخل کابین خودروی آریو

خودروی آریو هم در بخش کابین و هم در بخش صندوق‌عقب، فضای مناسبی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. آریو یک خودروی دهه ۲۰۰۰ میلادی است که فرم کلی داشبورد و ادوات آن، بسیار ساده می‌باشند و از محصولات باکیفیت ساخته‌شده‌اند. یکی از برجسته‌ترین مزایا آریو جادار بودن و فضای داخلی ساده آن است. پنل کیلومتر شمار این خودرو، ظاهری ساده و قدیمی دارد. اما این پنل بسیار بزرگ است و قابلیت نمایش دما، میزان سوخت و سایر اطلاعات ضروری موردنیاز را دارد. رویه دستگیره‌های داخلی این خودرو به رنگ کروم و منحنی شکل طراحی‌شده است. همچنین صندلی‌های آن کمی سفت و دارای تودوزی‌های بسیار مناسبی می‌باشد.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

امکانات رفاهی خودروی آریو

خودروی آریو دارای دو مدل دستی و اتوماتیک می‌باشد که در هر دو مدل، امکانات رفاهی قابل قبولی قرار دارد. به عبارتی دیگر، برخورداری از آپشن‌ها و امکانات متعدد از مزایا آریو به‌شمار می‎‌رود. این امکانات عبارتند از:

  • سیستم ضد سرقت
  • شیشه‌ها و آیینه‌های برقی
  • کامپیوتر سفری
  • سنسور دنده‌عقب
  • صندلی‌های چرمی
  • رینگ‌های آلومینیومی
  • صندلی‌های تاشو عقب
  • چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • مه‌شکن جلو و عقب

همچنین نمونه فول آپشن این خودرو، دارای ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتومات، سانروف برقی، سیستم پخش تصویری و GPS و دوربین دنده‌عقب می‌باشد.

طراحی خودرو آریو

با توجه به بازه قیمتی خودروی آریو و ظاهر مدرن آن، می‌توان گفت این خودرو از طراحی مناسبی برخوردار است. اگرچه برخی افراد این خودرو را بی‌اصالت می‌دانند، اما این طراحی یکدست و ساده یکی از مزایا آریو می‌باشد. در ادامه جزییات ظاهری خودرو آریو موردبررسی قرارگرفته است.

مزایا آریو

نمای روبروی خودروی آریو

نمای خودروی آریو از روبرو شباهت زیادی با خودروی تویوتا آلیون دارد. درواقع طراحی خارجی این خودرو از تویوتا آلیون الگوبرداری شده است. به‌طور کلی یکی از مزایا آریو داشتن ظاهری بسیار ساده و اسپرت می‌باشد که بسیار جوان‌پسند است. در این خودرو با داشتن پنجره جلوی نسبتاً بزرگ، چراغ‌های بزرگ در دو طرف سپر، سپر جلو بزرگ همرنگ بدنه، خطوط نقره‌ای رنگ و لوگوی بزرگ شرکت زوتی، دریچه هوای مشکی‌رنگ ذوزنقه‌ای شکل و دو چراغ مه شکن ظاهری بسیار مناسب و هماهنگی دارد.

نمای جانبی خودروی آریو

خودروی آریو نمای جانبی بسیار ساده‌ای نیز دارد و همین سادگی به‌عنوان یکی دیگر از مزایا آریو به‌حساب می‌آید. طول درب‌های این خودرو بسیار بزرگ است. دستگیره‌های آن نیز به‌صورت آسان بازشو و به رنگ کروم می‌باشد که مطابق سلیقه بسیاری از مشتریان است. رینگ‌های خودروی آریو 15 اینچ می‌باشد.

مزایا آریو

نمای عقب خودروی آریو

نمای عقب خودروی آریو شباهت زیادی به خودروهای فست‌بک دارد. زیرا از درب کوچکی برای صندوق‌عقب آن استفاده‌شده است. طراحی نمای‌پشت این خودرو بسیار هوشمندانه می‌باشد و با چراغ‌های بزرگ، ظاهری چشم‌نواز ایجادکرده است که از مزایا آریو به‌شمار می‌رود.

همچنین پنجره عقب خودرو، با شیب ملایم باعث‌شده است که درب صندوق‌عقب کوچک طراحی شود. سپر عقب خودروی آریو، یک نمونه استاندارد و مجهز به چراغ‌راهنما همراه با شبرنگ است که توانسته هماهنگی خوبی با فرم چراغ‌ها پیدا کند. یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه این خودرو در قسمت عقب، چراغ‌های دنده‌عقب است که در کناره‌های پلاک قرارگرفته‌اند.

مزایا آریو

ابعاد و اندازه خودروی آریو

خودروی آریو با طول 4.565 متر، عرض 1.766 متر و ارتفاع 1.486 متر، نسبتاً ابعاد بزرگی دارد که یکی از مزایا آریو درنظر گرفته می‌شود. وزن خودرو آریو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی ۱۲۷۵کیلوگرم است. ظرفیت باک خودرو آریو ۵۵ لیتر و حجم صندوق آن ۴۵۷ لیتر می‌باشد. همچنین صندلی‌های عقب این خودرو قابلیت تا شدن دارند که باعث می‌شود حجم صندوق افزایش یابد. درنتیجه فضای بیشتری در اختیار افراد قرار می‌دهد.

ایمنی خودروی آریو

خودروی آریو توانسته است ۵ ستاره ایمنی از موسسه معتبر China-NCAP کسب کند. بدون شک این موضوع یکی از مهم‌ترین مزایا آریو درنظر گرفته می‌شود. یکی از دلایل دریافت 5 ستاره ایمنی خودروی آریو، وجود ترمز بسیار مطمئن و قوی و دو ایربگ راننده و سرنشین جلو می‌باشد.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

جمع‌بندی بررسی مزایا آریو

خودروی آریو یک محصول‌مشترک از خودروسازان چینی و ژاپنی است که طراحی ظاهری آن را از خودروی تویوتا الگوبرداری کرده‌اند. شرکت سایپا در سال 1397 برای اولین بار خودروی آریو را مونتاژ و به بازار عرضه کرد. اگرچه این خودرو از پیشرانه ضعیفی برخوردار است، اما دوام بالایی دارد. از دیگر مزایا آریو می‌توان به ظاهر جذاب و مدرن، فضای داخلی جادار و مناسب، ایمنی بالا و امکانات رفاهی مناسب اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

سنسور ضربه

دیسک و صفحه

مکمل سوخت