چندی است دیتر زیچه، مدیر عامل دایملر و رییس هیات مدیره بنز از دنیای خودرو خداحافظی کرده است. طی چند ماه اخیر جدایی این چهره شناخته شده و معتبر از مجموعه بنز و دایملر بسیار سروصدا کرد. بازنشسته شدن و کنار رفتن زیچه به عنوان یک مغز متفکر و مدیر تاثیرگذار در دایملر باعث شده تا بسیاری این رویداد و اثرات احتمالی آن در آینده بنز و دایملر را مورد گمانه زنی قرار دهند. چرا که دکتر زیچه جایگاهی کلیدی و ارزشمند در بدنه مدیریتی خودروسازی بنز داشته و توانسته با تکیه بر تخصص و توان مدیریتی خود این شرکت را در مسیر پیشرفت و توسعه قرار دهد.

دکتر زیچه ۶۶ ساله پس از ۱۳ سال سکان هدایت مرسدس بنز را به یک فرد سوئدی سپرده و دلیل خداحافظی خود را نیاز به استراحت عنوان کرده است. در ادامه با مجله سوییچ همراه شوید تا نگاهی به زندگی دیتر زیچه بیندازیم.

متولد کشور ترکیه

دکتر دیتر زیچه

زیچه به تاریخ پنجم می سال ۱۹۵۳ در شهر استانبول ترکیه متولد شد. البته زیچه ترک تبار نبوده و دلیل تولد او در استانبول به شغل پدرش مربوط است. پدر زیچه یک مهندس سازه بود که در آن سالها در یک پروژه ساخت سد در ترکیه فعالیت داشت و خانواده او در سال 1956 مجدداً به آلمان بازگشتند. زیچه که به دکتر زی هم معروف است تحصیل کرده رشته برق بوده و به زبان‌های فرانسه، انگلیسی، اسپانیایی، لاتین و پرتغالی مسلط می‌باشد.

استخدام در بنز- دایملر

دکتر دیتر زیچه

دیتر زیچه به سال 1976 در شرکت دایملر استخدام شد و با طی کردن پله‌های رشد و ترقی، توانست ظرف مدت ۲۵ سال از مدیریت در بخش‌های مختلف به مدیرعاملی گروه دایملر آ گ و ریاست هیات مدیره شرکت مرسدس بنز برسد.

در ماجرای ادغام دو شرکت کرایسلر و دایملر، زیچه چهره‌ای مهم و تاثیرگذار بود. هر چند که در ابتدای راه، زیچه با مشکلات مالی فراوانی مواجه بود اما در نهایت در سال ۲۰۱۵ شرکت تحت امر وی به فروش خیره کننده‌ای دست یافت و پایه‌های مدیریت زیچه باز هم مستحکم‌تر شد. در همان سال دستمزد دریافتی وی به بیش از نه میلیون و ششصد هزار یورو رسید که این رقم رکورد بالاترین حقوق در آلمان محسوب می‌شد. زیچه در مدیریت مرسدس بنز هم بسیار موفق عمل کرد و با طرح‌های نوآورانه خود و استقبال از ایده‌های جدید، نشان داد مدیری است که با وجود سن بالا در مقابل تغییرات و نوآوری‌ها مقاومت نمی‌کند.

انتخاب به عنوان کارآفرین برتر

دکتر دیتر زیچه

دیتر زیچه در سال ۲۰۰۸ توانست به عنوان کارآفرین برتر سال انتخاب شود. وی همچنین در سال ۲۰۱۵ دو جایزه معتبر یورو استار و جایزه رهبری AICGS را بدست آورد. البته فعالیت زیچه فقط به دنیای خودرو محدود نمی‌شود. بلکه او در هیات مشاوره دویچه بانک، شرکت تأمین انرژی RWE، مراکز آموزش عالی مدیریت و فناوری، نهاد بروکینگز در آمریکا و مؤسسه غیر انتفاعی فرهنگ تغییر فعالیت دارد.

اظهارات جنجالی زیچه

دکتر دیتر زیچه

سخنرانی‌های دکتر زی و اظهارات او درباره آینده دنیای خودرو همیشه مورد توجه بوده است. یکی از مهمترین سخنان او به آینده رفت و آمد های شهری مربوط می‌شود. زیچه اخیراً گفته ۸۰ درصد رفت و آمدهای شهری در آینده حذف خواهد شد. وی همچنین پیش‌بینی کرده در آینده‌ای نزدیک شرکت‌های بیمه به دلیل کاهش قابل توجه حمل و نقل و پیش‌بینی دقیق هوش مصنوعی از آینده و اتفاق‌های پیش‌آمده، ورشکست خواهند شد. زیچه همچنین معتقد است تنها کسب و کار فیزیکی که در آینده رشد خواهد کرد، گردشگری است.

جانشینی غیر آلمانی برای زیچه

دکتر دیتر زیچه

با بازنشسته شدن زیچه، بر اساس برنامه ریزی‌های قبلی اولا کالنیوس جانشین او شده است. کالنیوس که اولین مدیر غیر آلمانی دایملر است با مجموعه بیگانه نیست چرا که این مدیر جدید سِمت‌های مختلفی در دایملر داشته است. دکتر زی درباره او می‌گوید:

کالنیوس نه‌تنها احترام مرا بدست آورده بلکه در بخش‌های بسیار متنوعی همواره همکارانش را به رسمیت شناخته است. به اعتقاد من او تفکر و چشم‌انداز بین‌المللی ارزشمندی هم دارد. من از تصمیم هیات مدیره برای انتخاب کالنیوس به‌عنوان مدیرعامل جدید دایملر استقبال می‌کنم.

شوخی جنجالی بی ام و

دو شرکت خودروساز آلمانی معروف مرسدس بنز و بی ام و از دیرباز به صورت سنتی رقبایی دیرینه برای هم بوده‌اند. این رقابت تنگاتنگ در تبلیغات دو کمپانی هم گاهی اوقات نمود پیدا می‌کند که برای علاقه مندان دنیای خودرو بسیار جذاب است. خداحافظی زیچه هم از جمله اتفاقات مهمی است که بی ام و آن را دستمایه طنز قرار داده و این شوخی بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. بی ام و با انتشار ویدیویی ضمن تبریک به دکتر زی برای سال‌ها فعالیت موفق در مجموعه دایملر و بنز در انتهای ویدیو، زیچه را در دوران بازنشستگی خود در حال رانندگی با یک خودروی بی ام و نشان می‌دهد.

مرسدس بنز بعد از دیتر زیچه

جدا شدن مدیران بزرگ از مجموعه‌های موفق و معروف اتفاق مهمی است. معمولاً خروج و بازنشسته شدن یک مدیر موفق از یک مجموعه نگرانی‌هایی را در خصوص آینده مسیر رشد و پیشرفت به وجود می‌آورد. در مورد دوران پس از زیچه در مرسدس بنز بحث‌های زیادی در محافل خودرویی وجود دارد و افراد مختلف نظرات متفاوتی دارند. باید منتظر ماند و دید طی سال‌های آینده اولا کالنیوس به عنوان جانشین دکتر زیچه چه دستاوردهایی برای مجموعه خواهد داشت.