خودروی دنا به عنوان فیس لیفت سمند و دومین محصول ایران خودرو در پروژه خودروی ملی نخستین بار سال 1390 رونمایی شد، ولی ورود آن به بازار تقریبا سه سالی طول کشید و از 1393، این خودروی جدید را می توانستید در خیابان های ایران ببینید. این خودرو به عنوان یکی از معدود مدل های ایرانی شناخته می شود که آپشن ها و تجهیزات نسبتا خوبی دارد. ولی از زمان بازگشت تحریم ها، به نوعی بهانه دست ایران خودرو آمده و شرکت برخی آپشن های آن را حذف کرد. خیلی از مردم با تیپ های مختلف دنا آشنایی ندارند و در همین راستا، در این مطلب قصد داریم شما را با تفاوت های دنا تیپ 1 و تیپ 2 آشنا کنیم. با مجله خودرو سوییچ همراه باشید.

برای روشن شدن موضوع ابتدا باید توضیحاتی خدمت شما ارائه بدهیم. قبل از تحریم ها و حذف برخی آپشن های دنا، این خودرو در واقع هیچ تیپی نداشت. بعد از تحریم ها ایران خودرو با حذف بعضی از تجهیزات و آپشن ها، مدل با آپشن های حذف شده در یک کلاس و مدل بدون آپشن های  حذف شده را در کلاسی دیگر می فروشد. البته نام گذاری تیپ 1 و 2 روی دنا معمولی از سوی مردم بوده است. یک موضوع دیگر قابل ذکر این که قبلا تیپ 1 و 2 دنا در تریم، تزئینات داخلی و رنگ کابین نیز تفاوت هایی با یکدیگر داشتند.

در ادامه برخی تجهیزات و آپشن هایی را معرفی خواهیم کرد که در دنا تیپ 1 حذف شده اند و دیگر خبری از آن ها نیست، ولی در دنا تیپ 2 همچنان این موارد موجود می باشند.

رینگ آلومینیومی

رینگ آلومینیومی یکی از مواردی است که از دنا تیپ 1 حذف شده و مدل های اخیر آن با رینگ فولادی و قالپاق وارد بازار شده اند. البته رینگ آلومینیومی مدتی است که تقریبا از همه مدل های ایران خودرو حذف شده است.

کروز کنترل

کروز کنترل این روزها در حالی در همه بازارهای بین المللی و خودروهای مدرن به یکی از تجهیزات پایه و استاندارد تبدیل شده که همچنان در ایران، آن را به عنوان یک آپشن پر زرق و برق می شناسیم. کروز کنترل به عنوان یکی از آپشن های محبوب خانواده دنا محسوب می شود و شرکت قصد دارد آن را روی دیگر محصولات خود نیز عرضه کند، ولی در دنا تیپ 1 دیگر خبری از آن نیست.

ترمز عقب دیسکی

معمولا برای خودروسازهای ایرانی ایمنی خودرو اولویت چندم محسوب شده و در همین راستا، بعد از بازگشت تحریم ها یکی از مواردی که از روی خودروی دنا حذف شد ترمز عقب دیسکی بود. با حذف ترمز عقب دیسکی قدرت ترمزگیری دنا بسیار کاهش یافته و ایمنی آن بدون شک کم تر شده است. با حذف این مورد، با اطمینان می توان گفت که دنا تیپ 1 از نظر تجهیزات و امکانات دیگر تفاوتی با سمند ندارد.

همان طور که اشاره شد، در سیستم فروش ایران خودرو، خبری از تیپ بندی برای خودروی دنا معمولی نیست و شرکت آن را در کلاس های مختلف می فروشد. ولی در بازار مردم برای راحت تر شدن کار خود، دنا معمولی را با تفاوت هایی که توضیح دادیم به دو تیپ 1 و 2 تقسیم کرده اند.