طی روزهای اخیر انتشار تصاویری از یک دستگاه فراری 458 پلاک ملی قرمز رنگ سرو صدای بسیاری را در فضای مجازی ایجاد کرد. اخبار در مورد واردات پنهانی خودروهای لوکس بودیم و این در حالی است که طی یک سال و نیم اخیر حتی یک دستگاه خودرو نیز ثبت سفارش نشده بود. این خودرو به قدری توجه همه را به خود جلب کرد که حتی پلیس راهور نیز در مورد آن صحبت کرد.

خودرو به عنوان یک کالای مصرفی برای مردم سراسر دنیا تأثیر مستقیمی بر زندگی آن‌ها دارد، به همین دلیل طی دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده و بخش مهمی از زندگی خانواده‌ها شده است. ولی تغییرات اقتصادی یک سال اخیر و همچنین مشکلات ناشی از آن سبب شده این کالای مصرفی برای ایرانی‌ها به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شود.

از همین رو بسیاری از مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش اموال و دارایی‌های خود، به خرید خودرو روی آورده‌اند. از طرف دیگر تحریم‌ها و محدودیت‌های داخلی نظیر ممنوعیت واردات خودرو موجب شده حساسیت مردم روی این بخش از صنعت دوچندان و نگاه‌ها به سمت اتفاقات و تحولات صنعت و بازار خودرو متمرکز گردد.

یکی از مواردی که این روزها بسیار مورد توجه همه قرار گرفته، پروسه ترخیص و شماره‌گذاری خودروهای خارجی لوکس است. به همین علت در فضای مجازی شاهد درج برخی اخبار دروغ در مورد واردات پنهانی خودروهای لوکس هستیم. در شرایطی که طی 18 ماه اخیر حتی یک دستگاه خودرو هم ثبت سفارش نشده، ولی با آغاز فرآیند ترخیص خودروهای مانده در گمرکات ایران، شاهد شماره‌گذاری و تحویل برخی از خودروهای دپو شده در گمرک به مشتریان هستیم.

فراری 458 پلاک ملی

این روزها در فضای مجازی ایران و شبکه‌های اجتماعی موضوع ورود یک دستگاه فراری 458 ایتالیا و دریافت پلاک ملی برای آن بسیار داغ شده است. البته بسیاری از منابع منتشر کننده تصاویر این خودرو سعی دارند با یادآوری ممنوعیت واردات خودرو در شرایط فعلی، از وجود رانت و دست‌های پشت‌ پرده برای واردات خودروهای لوکس و کمیاب صحبت کنند. حواشی بسیار زیاد ایجاد شده درباره این خودروی سوپر اسپرت ایتالیایی سبب شد پلیس راهور نیز توضیحاتی را درباره آن ارائه کند. سرهنگ جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در این مورد گفته:‌

مدتی است تصاویری از یک خودرو فراری با پلاک ملی در ایران در فضای مجازی دست به دست می‌شود. با بررسی‌های صورت گرفته، این خودروی با مجوز رسمی از مبادی قانونی در سال 1391 وارد کشور شده و با تاییدیه‌های قانونی شماره‌گذاری شده است. پلاک مشاهده شده در تصاویر نیز مربوط به مالک قبلی خودرو می‌باشد که آن را از سال ۱۳۹۴ در اختیار دارد.

شاید منشأ اصلی بروز چنین شایعاتی را عدم تردد زیاد این خودرو در خیابان توسط مالک قبلی و استفاده عادی توسط مالک فعلی است. مالک جدید فراری 458 پلاک ملی کشور بیشتر سوار آن می‌شود و بارها در شهرهای شمالی کشور و خیابان‌های پایتخت این خودرو مشاهده شده است. همچنین اخیراً تصاویر جدیدی از این خودرو در اینستاگرام منتشر شده که نشان می‌دهد مالک جدید آن تصمیم به تعویض رینگ‌های این خودرو با رینگ‌های مدل 2019 گرفته است.

تنها فراری 458 پلاک ملی در کشور

این فراری 458 ایتالیا قرمز رنگ مدل 2012 بوده و از سری نسخه‌های سفارشی این شرکت محسوب می‌شود. ظاهراً مالک این خودرو در سال 90 این خودرو را از فرانسه خریده و بعد از وارد کردن آن به کشور نهایتاً در سال 91 شاهد حضور نخستین فراری 458 ایتالیا در ایران بودیم. البته نخستین نمایش عمومی این خودرو در ایران در یک تیزر تبلیغاتی بود که از تلویزیون پخش شده و سر و صدای زیادی همان موقع کرد.