بعد از پایان زمستان و با شروع فصل گرما، خودرو باید به شیوه ای درست شست و شو و آماده شود. بالاخره آخرین آثار زمستانی باید از روی خودرو پاک شده و خودروی برای فصل گرم تر آماده گردد. بدون شک شستن خودرو اولین قدم بزرگ در تمیزکاری بهاره خودرو است، ولی صرفا رفتن به یک کارواش برای این کار کافی نخواهد بود. برخی موارد هستند که مالکان خودرو در شست و شوی خودروی بهاره فراموش می کنند. در این مطلب ما هفت اشتباهی که نباید هنگام شست و شوی خودرو انجام بدهید را برای شما آورده ایم.

عدم توجه کافی به رینگ های آلومینیومی

برخی رانندگان صرفا به این که کارواش رینگ خودروی را نیز تمیز می کند بسنده می کنند. ولی نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که رینگ ها به توجه بیشتری نیاز دارند و بعد از کارواش، حتما باید آن ها را با مایع مخصوص رینگ بشویید. با این کار شما سخت ترین لکه ها را می توانید پاک کرده و دوباره به رینگ آلومینیومی خود برق بیندازید. هنگام استفاده از مایع مخصوص رینگ به این موضوع توجه کنید که باید زمان کافی به آن برای تاثیرگذاری کافی بدهید. تنها در این صورت اثر خوب آن را خواهید دید.

عدم رسیدگی به سیستم تهویه مطبوع خودرو

بسیاری از رانندگان این باور اشتباه را دارند که سیستم تهویه مطبوع خودرو نیازی به رسیدگی و مراقبت ندارد. ولی بعد از پایان فصل سرما، ضدعفونی کردن سیستم تهویه مطبوع یکی از مهم ترین کارهایی است که باید انجام بدهید. بالاخره، تقریبا همه ما از سیستم تهویه مطبوع برای خنک کردن خودرو در طول فصل گرما استفاده می کنیم.

به دلیل این که کولر خودرو در طول فصل سرما کار نمی کند، در صورتی که آن را ضدعفونی نکنید، هنگام روشن کردن بوی بسیار بدی کابین خودرو را فرا خواهد گرفت. این بو به خاطر باکتری و قارچ هایی است که داخل سیستم تهویه مطبوع قرار دارند. تنها کاری که از دستتان بر می آید ضدعفونی کردن است. این کار را به راحتی خودتان می توانید انجام بدهید.

تمیزکننده های ویژه ای برای این کار وجود دارند که می توانید داخل دریچه های سیستم تهویه مطبوع اسپری کنید. یا می توانید در صورت تمایل نزد یک فرد حرفه ای سیستم تهویه مطبوع خودرویتان را ضدعفونی کنید. در هر حالت، این کار را هر دو سال یک بار بایستی انجام بدهید.

محافظت نکردن از رنگ بدنه خودروواکس خودرو

بعد از شستن خودرو، اضافه کردن یک لایه محافظ به رنگ بدنه خودرو بعد از آن اهمیت فوق العاده بالایی دارد. واکس خودروی از بدنه در برابر خردگی محافظت کرده و اجازه نفوذ گرد و غبار به رنگ را نمی دهد. توصیه ما این است که هر دو سال یک بار بدنه خودرو را واکس کنید. نکته مهم که باید به آن توجه کنید این است که واکسی را انتخاب کنید که از رنگ بدنه در برابر پرتوهای فرابنفش محافظت کند.

ادامه استفاده از مایع برف پاک کن زمستانی

برخی از رانندگان اعتقاد دارند تفکیک مایع برف پاک کن به دو نوع تابستانی و زمستانی،  صرفا یک حقه مارکتینگ است و در واقع تفاوتی بین آن ها وجود ندارد. ولی در واقع کسانی که کار تعویض مایع برف پاک کن را به خاطر احتمالا تنبلی انجام نمی دهند، با مشکلاتی از قبیل چسبیدن آشغال به شیشه جلو یا چسبیدن برف پاک کن به آن مواجه خواهند شد. در واقع مایک برف پاک کن زمستانی و تابستانی مواد افزودنی مخصوص آن فصل را دارند.

مایع برف پاک کن زمستانی در برابر یخ زدگی و همچنین نمک جاده بسیار مقاوم هستند. از سوی دیگر، مایع های تابستانی به خوبی می تواند آشغال هایی مانند باقیمانده حشرات را از روی پنجره جلو پاک کنند. به همین دلیل، طی آخرین هفته های زمستان، سعی کنید مایع برف پاک کن را با نوع تابستانی تعویض کنید.

فقط تمیز کردن بخش بیرونی پنجره های خودرو

مخصوصا بعد از فصل سرما، تمیز کردن پنجره ها مخصوصا از داخل خودرو اهمیت بسیاری دارد. علت آن این است که هوای گرم بخاری که در طول زمستان داخل خودرو استفاده می شود، یک لایه روی شیشه ایجاد کرده و می تواند سبب کاهش دید پنجره شود. برای جلوگیری از این مشکل، به سادگی می توانید هنگام شستشوی خودرو پنجره ها را از داخل نیز تمیز کنید. به سادگی مایع شیشه شو را روی پنجره اسپری کرده و با یک پارچه میکروفیبر تمیز کنید.

شست و شوی خودرو

عدم توجه به لاستیک بین درها

بسیاری از راننده ها حتی فکرش را هم نمی کنند که لاستیک های بین درها هم نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند. ولی مخصوصا در فصل زمستان، هوای سرد به شدت آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در طول زمان، بدون مراقبت و رسیدگی، این لاستیک ها شکننده شده و ترک بر می دارند و ممکن است به همین دلیل علاوه بر ورود آب به داخل کابین، سروصدای کابین نیز بیشتر شود.

احتمالا این سوال به ذهنتان خطور کرده که چگونه باید به آن ها رسیدگی کنید؟ بسیار ساده است. اول با یک دستمال و آب گرم گرد و خاک و آشغال روی آن ها را پاک کنید. سپس می توانید از لوسیون های مراقبت ویژه که آن ها را دوباره نرم می کنند استفاده نمایید. انجام همین کار قبل از شروع فصل سرما می تواند از یخ زدن لاستیک ها جلوگیری کند.

عدم بررسی مایعات خودرو

در نگاه اول شاید این مورد ربطی به بحث تمیز کردن خودرو نداشته باشید، ولی بهتر است هنگام تمیزکاری حتما نگاهی به مایعات و روغن های خودرو بیندازید. روغن موتور، مایع خنک کننده و مایع برف پاک کن از جمله مواردی هستند که باید چک کنید. برای پر کردن مایع برف پاک کن می توانید از محصولات آماده که در بازار موجود می باشند استفاده نمایید.

چند نکته در مورد تمیزکاری بهاره خودرو

اکنون که هفت اشتباهی که هنگام آماده سازی خودرو برای فصل گرما نباید انجام بدهید را توضیح دادم، در این بخش وقت آن فرا رسیده که به برخی نکات کلی در مورد تمیزکاری خودرو اشاره کنیم.

بهترین روش شستشوی خودروی بسیار کثیف

قبل از شروع شست و شوی چنین خودروهایی، اول یک دور خودرو را با آب ترجیحا فشار قوی بشویید تا کثیفی های روی بدنه تمیز شود. بعد از آن می توانید فرآیند معمول شست و شو را آغاز کنید. ابتدا کابین خودرو را تمیز کنید. برای این کار آشغال ها را از داخل خودرو خارج کرده و سپس با جاروبرقی آن را تمیز نمایید. قبل از شروع تمیزکاری سطوح، در صورت لزوم بهتر است ابتدا با جاروبرقی گردوخاک آن ها را بگیرید.

شستشوی دستی یا کارواش؟

بسیاری از ماشین بازها ترجیح می دهند خودشان خودرو را بشویند، ولی این روزها در بسیاری از کارواش ها با شیوه های مدرن به گونه ای کار می کنند که آسیبی به رنگ بدنه وارد نشود. نکته مهم این است که از برس های پارچه ای یا ابرهای اسفنجی برای شستشوی بدنه استفاده کنید.

Source: Gazettely