مشخصات فنی تیبا

SX - سال 1400

- قیمت : 188000000

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

مقدمه

تیبا SX، خودرویی است که در این مقاله از سری مقالات مجله سوئیچ به بررسی آن خواهیم پرداخت. تیبا اولین خودروی ملی ساخته شده توسط کمپانی خودروسازی سایپا است، که به علت دارا بودن قیمت اقتصادی توانسته فروش بالایی را به ثبت برساند. شرکت خودروسازی سایپا اولین بار در سال ۱۳۸۷ خودرو تیبا را معرفی کرد. این خودرو در ابتدا به نام مینیاتور شناخته می‌شد؛ اما مدتی بعد انتخاب نام غیر ایرانی سبب شد تا اسم مینیاتور تیبا به معنای آهو تغییر یابد. بعد از ۶ سال تیبا ۲ در سال ۱۳۹۳ در بازار خودرو ایران مورد عرضه قرار گرفت، که دارای چهار تیپ مختلف است، که در این بین به بررسی تیبا SX خواهیم پرداخت؛ اما نسخه  EX به علت دارا بودن امکانات رفاهی بیشتر امتیاز بالایی را از طرف مخاطبان به دست می‌آورد.

در بخش طراحی بیرونی تیبا SX باید به خطوط منحنی روی بدنه و حالت بیضی شکل این خودرو اشاره کرد. تیبا SX در قسمت جلوی خود دارای چراغ‌های مثلثی شکل و جلو پنجره کوچک است. این در حالی است که نمای قسمت عقب این خودرو شباهت بسیاری به مزدا ۳۲۳ دارد. شرکت خودروسازی سایپا در داخل کابین این خودرو نیز هم مانند پراید از پلاستیک نامرغوب استفاده کرده، که در کنار طراحی غیرهیجان انگیز نمای نامناسبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.

استفاده از پلاستیک خشک و کیفیت پایین سبب شده تا مدت کوتاهی پس از استفاده از تیبا SX صدای آزار دهنده در داخل کابین این خودرو به گوش راننده و سرنشینان برسد. همچنین پیشرانه استفاده شده در تیبا SX همان پیشرانه پراید می‌باشد، که تنها مقدار بسیار جزئی ارتقا یافته است.

مشخصات فنی تیبا SX - سال 1400

خودرو تیبا SX، مجهز به موتور 4 سیلندر 8 سوپاپ بنزینی است. پیشرانه این خودرو دارای حجمی به اندازه 1600 سی‌سی می‌باشد. پیشرانه تیبا SX توانایی تولید 80 اسب بخار در 5400 دور در دقیقه و 126 نیوتون متر در 3600 دور در دقیقه را دارد. توان خروجی از پیشرانه به کمک گیربکس 5 دنده دستی به دیفرانسیل جلو تیبا SX، انتقال می‌یابد.

حداکثر سرعت این خودرو برابر با 200 کیلومتر در ساعت بوده و مدت زمان لازم برای شتاب گیری این خودرو از صفر تا صد، 13.5 ثانیه است. وزن این خودرو برابر با 1027 کیلوگرم است. میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو سدان به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی حدود 7.1 لیتر می‌باشد. حجم باک مورد استفاده در تیبا SX، 41 لیتر است.

مدل خودرو تیبا SX
پیشرانه بنزینی 4 سیلندر، 8 سوپاپ
حجم موتور 1497 سی سی
حداکثر قدرت 80 اسب بخار در 5400 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 126 نیوتون متر در 3600 دور در دقیقه
گیربکس 5 دنده دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر
شتاب صفر تا 100 13.5 ثانیه
حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت
امکانات رفاهی

در این بخش قصد داریم، به بررسی آپشن‌ها و امکانات رفاهی موجود در تیبا SX بپردازیم. این خودرو به علت دارا بودن قیمت پایین و اقتصادی دارای امکانات و تجهیزات رفاهی بسیار محدودی است و در نتیجه شرایط رفاهی سطح پایینی را در اختیار راننده و سرنشینان خود قرار می‌دهد. امکانات و تجهیزات رفاهی موجود در تیبا SX  به طور کامل در جدول زیر مورد بررسی قرار داده شده است.

تجهیزات تیبا SX
چراغ جلو: چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور، مه شکن جلو عقب: چراغ مه شکن عقب به همراه چراغ سوم ترمز
سیستمهای مولتی مدیا CD Player به همراه پورت USB و پخش MP3 و رادیو، خروجی 4 باند، ساعت دیجیتال
صفحه نمایش
رینگ ها 13 اینچ
آینه آینه‌های جانبی تا شونده با قابلیت تنظیم دستی از داخل
تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع جدید با کنترل دستی
صندلی طراحی ارگونومی جدید با قابلیت تنظیم ارتفاع
شیشه شیشه‌های جلو با تنظیم برقی
سیستم های هشدار دهنده چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور
سایر امکانات
ایمنی

مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش در بررسی تیبا SX امکانات ایمنی است، که این خودرو در اختیار راننده و سرنشینان خود قرار می‌دهد. همانطور که اطلاع دارید، محصولات تولید شده در ایران به علت عدم صادرات در تست‌های معتبر موسسه‌های ایمنی و تصادف بین المللی شرکت نمی‌کنند و بدین ترتیب اطلاعات دقیقی در مورد شرایط ایمنی که حین تصادف در اختیار راننده و سرنشینان خود قرار می‌دهند در دسترس نمی‌باشد. ایمنی که محصولات تولید شده در ایران در اختیار راننده و سرنشینان خود قرار می‌دهند با تکیه بر امکانات موجود در آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و با توجه به مطالب ارائه شده در جدول زیر نتیجه می‌گیریم این خودرو دارای امکانات ایمنی پایینی است.

تجهیزات تیبا SX
تجهیزات ایمنی و حفاظتی بدنه تقویت شده ، قفل مرکزی ، سیستم ضد سرقت ، Leveling Switch
کیسه هوا 2 عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم ترمز 2 چرخ جلو دیسکی، 2 چرخ عقب کاسه‌ای، دارای ترمز ضد قفل ABS
تجربه رانندگی

فضای موجود در داخل کابین تیبا SX برای سرنشینان قسمت جلوی خودرو مناسب است؛ اما سرنشینان قسمت عقب خودرو در صورتی که دارای قد بلندی باشند، هنگام نشستن با مشکلاتی روبرو خواهند شد. همچنین فاصله محور به محور در این خودرو کوتاه است، که نشان دهنده فضای محدود می باشد.

همانطور که در قسمت‌های قبل نیز به آن اشاره کردیم، استفاده از متریال با کیفیت پایین سبب شده تا پس از مدت کوتاهی استفاده از تیبا SX صدای پلاستیک خشک به کار برده شده در داخل کابین این خودرو موجب آزار راننده و سرنشینان می‌شود؛ اما سیستم تعلیق و هندلینگ مناسب سبب شده تیبا SX در مقایسه با نسخه قبلی خود یعنی پراید بتواند عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد. در سیستم تعلیق این خودرو از سیستم تعلیق استفاده شده است.

بررسی رقبا

در این بخش به مقایسه تیبا SX با رقبای موجود در بازار ایران خواهیم پرداخت.

مقایسه تیبا SX با پراید

ابتدا قصد داریم به مقایسه تیبا SX با پراید بپردازیم. تیبا محصول جایگزین پراید از طرف سایپا است، که نسبت به این خودرو به علت دارا بودن طراحی ظاهری جذاب در قسمت بیرونی و داخل کابین خود امتیاز بالاتری را کسب می‌کند. تیبا SX از نظر مشخصات فنی دارای سیستم پیشرانه تقویت شده و سیستم تعلیق بهتری است، که نشان دهنده امتیاز بالای تیبا در مقایسه با پراید می‌باشد؛ اما این دو خودرو از نظر امکانات ایمنی و رفاهی شرایط تقریباً یکسانی را در اختیار راننده و سرنشینان خود قرار می‌دهند.

مقایسه تیبا SX با کوییک

کوییک یکی دیگر از محصولات شرکت خودروسازی سایپا است، که از نظر طراحی قسمت بیرونی و داخل کابین خود شباهت بسیاری به نسخه‌های مختلف تیبا دارد. کوییک دارای امکانات رفاهی بیشتری است در نتیجه شرایط رفاهی بهتری را برای سرنشینان خودرو فراهم می‌کند؛ اما از نظر سیستم پیشرانه کمپانی سایپا سیستم یکسانی را در هر دو خود را به کار گرفته است، در نتیجه راننده در هر دو خودرو شرایط یکسانی را تجربه می‌نماید.

جمع‌بندی

با توجه به بررسی‌های انجام شده روی تیبا SX نتیجه می‌گیریم، این خودرو از نظر طراحی قسمت بیرونی و داخل کابین نسبت به نسخه قبلی خود یعنی پراید دستخوش تغییرات بسیاری شده است. این نسخه از تیبا که مورد بررسی قرار گرفت، دارای امکانات و تجهیزات رفاهی بسیار کمتری نسبت به سایر نسخه‌ها و تیپ‌ها است. بنابراین از نظر رفاهی و ایمنی شرایط مطلوبی را برای راننده و سرنشینان خودرو فراهم نمی‌نماید. شرکت خودروسازی سایپا در این محصول خود پیشرانه تقویت شده پراید را به کار گرفته و نشان می‌دهد، تیبا در مقایسه با نسخه قبلی خود از نظر فنی امتیاز بیشتری را به دست می‌آورد. اگر شما نیز تجربه از تیبا SX را دارید نظرات ارزنده خود را با مجله سوئیچ به اشتراک بگذارید.

خودروهای مرتبط
کیلومتر