مقدمه و معرفی

مقایسه ساینا و تیبا 2، موضوع این مقاله از سری مقالات سوییچ است. ساینا خودرویی است که مراحل طراحی آن توسط شرکت خودروسازی سایپا صورت گرفته است. این خودرو از موتور M15 و استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ برخوردار است. ساینا در ابتدا با کد سایپا ۲۲۲ شناخته می‌شد. مشخصات فنی و پلتفرم این خودرو مطابق با خودروی تیبا است که طراحی بدنه با انجام فیس‌لیفت به‌روزرسانی شده است.

تیبا اما نام خودروی ملی شرکت سایپا را یدک می‌کشد و در این تعریف نخستین محصول سایپا است که در ۲۳ آذر ۱۳۸۷ رونمایی شد. سایپا در طراحی این خودرو تا حد زیادی از مشاوران و طراحان خارجی کمک گرفته است. در طراحی این خودرو استفاده از قطعات پراید، کیا ریو و تندر۹۰ کاملاً مشهود است. این خودرو توسعه‌یافته پلتفرم اس ۸۱ سایپا بوده است. تیبا ۲ در زمان رونمایی خودرویی برای دهک‌های میانی و پایین جامعه و با قیمت پایین رونمایی شد. اما در ادامه با افزایش قیمت، از دسترس دهک‌های پایین خارج شد.

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

 طراحی در مقایسه ساینا و تیبا 2

اگر به نمای جلویی هر دو خودرو دقت کنیم، در مقایسه ساینا و تیبا 2 با نگاه به تیبا ۲، چراغ‌های بیضوی شکل و نسبتاً بزرگ جلوی پنجره، کوچک و دارای اتصال به درب موتور سپری تقریباً ساده جلب توجه می‌کند. اساساً این خودرو دارای طرحی قدیمی و تکراری بوده که فاقد جذابیت لازم برای توجه جوانان است. در سمت دیگر، اما با چهره‌ای تقریباً به‌روز و کمی تهاجمی به نام ساینا مواجه هستیم که همین نمای جلوی این خودرو یکی از نقاط قوت آن است.

در مقایسه ساینا و تیبا 2، ساینا چراغ‌های کشیده‌تر و زیباتر دارند و گرافیک داخلی و کیفیت ساخت بهتری را در آن مشاهده می‌کنیم. در جلو با سپری کشیده، ورودی هوای بزرگ روبه‌رو هستیم که پروژکتورهای گرد را در خود جای داده است. البته می‌توان خطوط سپر جلوی ساینا را کمی اغراق‌آمیز تصور کرد. به طوری که آن را با خودروی تیونینگ شده اشتباه می‌گیرید. در نمای جانبی تیبا، در مقایسه ساینا و تیبا 2 چندان تفاوتی نمی‌بینیم. بر روی درب و گلگیرهای ساینا اما از خطوط هماهنگ‌تری استفاده شده است.

زه‌های روی درب نیز حذف شده‌اند. در مقایسه نمای عقب اما تفاوت‌ها کمی بیشتر می‌شوند. چراغ‌های مثلثی عقب تیبا و طرح ساده سپر، نمایی فاقد هیجان را به بیننده القاء می‌کند. در سوی مقابل با طرحی جوان‌پسند و اسپرت‌تر و چراغ‌های کشیده و هماهنگ با چراغ جلو مواجه هستیم. در مجموع باید گفت طراحان ساینا توانسته‌اند به ‌خوبی گوی سبقت را از تیبا ۲ بربایند.

مشخصات فنی و مقایسه ساینا و تیبا 2

ساینا در واقع نمونه فیس‌لیفت شده تیبا است و این دو بیشتر در امکانات رفاهی با هم تفاوت دارند. پیشانی این دو خودرو کاملاً شبیه به هم است. ساینا و تیبا ۲ هر دو از موتور M15  سایپا بهره می‌برند. این موتور ۱۵۰۳ سی‌سی در واقع همان موتور آشنای پراید است که توسط مهندسین سایپا و با همکاری یک تیم آلمانی تغییراتی را در آن به وجود آورده‌اند.

این موتور ۴ سیلندر یک‌ونیم لیتری در ابتدا ۲۸۰ اسب بخار و ۱۰۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. اما اکنون با بهینه‌سازی‌هایی که انجام شده توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۳۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه‌دنده استفاده شده در هر دو خودرو نیز ۵ سرعته دستی است و می‌توان تفاوت گیربکس تیبا و ساینا را تقریباً هیچ دانست.

مقایسه ساینا و تیبا 2

مدل خودرو ساینا تیبا
پیشرانه 4  سیلندر خطیM15

یورو4

4 سیلندرخطی M15
حجم موتور 1503 سی‌سی 1503 سی‌سی
حداکثر قدرت 87 اسب‌بخار 87 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور 128 128
مصرف سوخت (ترکیبی)

لیتر در 100 کیلومتر

7.02 6.95
شتاب صفرتاصد 8/12 ثانیه 13 ثانیه
حداکثر سرعت 175 170
گیربکس دستی پنج‌دنده دستی پنج‌دنده
ظرفیت باک 41 لیتر 41 لیتر

آپشن و امکانات رفاهی و مقایسه ساینا و تیبا 2

وقتی سوار ساینا می‌شویم، به محض ورود با فضایی مدرن روبه‌رو هستیم. تریم مشکی و ترکیب آن با رنگ نقره‌ای، دید ما را کاملاً نسبت به پراید از بین‌ می‌برد. کیفیت پلاستیک به کار رفته کمی مناسب است. مهم‌ترین موضوعی که در داخل ساینا جلب توجه می‌کند، وجود کامپیوتر کوچک سفری و همین‌طور سنسورهای دنده عقب است. البته مدل اتوماتیک ساینا، امکانات و آپشن‌های بیشتری دارد.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

اما در مقابل وقتی پا به درون کابین تیبا ۲ می‌گذاریم، با یک تریم طوسی مواجه می‌شویم که حس پراید را برای ما تداعی می‌کند. هیچ آپشن خاصی در کابین وجود ندارد. البته فرمان خوش دست به نظر می‌رسد و یک ساعت کوچک در بالای کنسول مشاهده می‌شود. جنس مواد به کار رفته در تیبا ۲ از جنس پلاستیک خشک بوده که معمولاً در مورد محصولات سایپا به این مورد عادت داریم.

خودرو ساینا تیبا
چراغ چراغ‌های جلو هالوژن با قابليت تنظيم ارتفاع/ چراغ مه‎شکن جلو و عقب چراغ جلو هالوژن با قابلیت تنظیم زاویه نور/ چراغ مه‎شكن جلو و عقب
سیستم صوتی مولتی‌مدیا رادیوپخش USB، مولتی‌مدیا سفارشی
صفحه‌نمایش صفحه‌نمايش(MFD)
رینگ‌ها رینگ فولادی یا آلومینیومی 185/60 R14 رینگ فولادی، آلومینیومی سفارشی 175/70 R13
آینه آینه‌ جانبی برقی آینه جانبی دستی یا برقی سفارشی
تهویه مطبوع تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک تهویه مطبوع دستی
شیشه گرم‌کن شیشه عقب، شیشه‌بالابرهای برقی جلو و عقب گرم‌کن شیشه عقب، شیشه‌بالابربرقی جلو، شیشه‌بالابربرقی عقب سفارشی
سیستم هشداردهنده سنسور پارک دنده‌عقب سنسور پارک دنده‌عقب سفارشی
سایر امکانات کليد مجهز به ريموت، پشت‌سری تيلتدار صندلی جلو، دوربین عقب، طراحی‌شده بر مبنای استاندارد محافظت از عابرپیاده، نمايش دمای محيط بيرون ریموت‌کنترل، کفی صندوق و زیرپایی سفارشی، دوربین عقب سفارشی

ایمنی در مقایسه ساینا و تیبا 2

در مقایسه ساینا و تیبا 2 در بحث ایمنی، حرف زیادی برای گفتن نداریم. سایپا سیستم تعلیق تیبا را با نگاهی به کیا ریو که مدتی در خطوط تولید این شرکت مونتاژ می‌شد، طراحی کرده است. قطعات مشترکی در مجموعه تعلیق تیبا با ریو با این پیش‌فرض یافت شده است.

اما تیبا در جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون بهره می‌برد و در قسمت عقب دارای سیستم غیرمستقل اکسل یک تکه با میله پیچشی است. شرکت خودروسازی سایپا دقیقاً همین مدل تعلیق را برای ساینا نیز به کار گرفته است. در نهایت اگر بخواهیم ایمنی هر دو خودرو را با هم مقایسه کنیم، شاید بتوان ساینا را یک سر و گردن بالاتر به حساب آورد.

خودرو ساینا تیبا
سیستم ترمز ABS و EBD ABS
کیسه‌هوا راننده و سرنشین جلو راننده و سرنشین جلو
تجهیزات ایمنی و حفاظتی سیستم ضدسرقت/ قفل مرکزی/ قفل ایمنی کودک درب‌ها/ کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع سیستم ضدسرقت/ قفل مرکزی/ کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع

تجربه رانندگی و مقایسه ساینا و تیبا 2

در تیبا ۲ به دلیل ابعاد کوچک، شیشه عقب راننده دید محدودی را در اختیار دارد. در واقع آینه میانی فضایی مناسبی را به راننده ارائه نمی‌کند. با این حال دید به جلو و آینه‌های کناری بسیار مناسب است. وضعیت تیبا 2 نسبت به بعضی از خودروها مانند پژو ۲۰۶ فضای بیشتر برای سرنشینان عقب است؛ بنابراین علاوه بر راننده، سرنشینان فضای پای مناسبی را در اختیار دارند.

با گرفتن سوئیچ ساینا سوار بر آن می‌شویم. نخستین تفاوتی که به چشم می‌آید نصب دربازکن صندوق عقب روی ریموت خودرو است که می‌تواند آپشنی پُرکاربرد باشد. در رانندگی اما در خودروی ساینا تکان‌های کمتری را شاهد هستیم.

تحلیل شرایط بازار در مقایسه ساینا و تیبا 2

در بازار مقایسه بین این دو خودرو باعث می‌شود که فروش بیشتر خودروی ساینا را شاهد باشیم. با این حال انتخاب از بین دو محصول با پلتفرم و ویژگی‌های فنی یکسان، کاری بسیار دشوار است. در واقع این دو خودرو هیچ اختلاف قابل‌توجهی با یکدیگر ندارند. اما در بازار فاصله قیمتی کمی با یکدیگر دارند و در واقع تیبا صندوق‌دار ارزان‌تر از ساینا است.

شاید بتوان استایل جذاب‌تر ساینا را علت این مورد دانست. اگر خریدار خانواده‌ای است که نسبت به پراید حس بدی دارد و در عین حال بودجه خرید پژو و سمند را ندارد و سالی چندبار سفر می‌رود، بهتر است از ساینا استفاده کند.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

سخن آخر

در مقایسه ساینا و تیبا 2 می‌توان گفت تیبا 2 در بحث خدمات پس از فروش و بازار دست دوم بهتر از ساینا عمل می‌کند. قابلیت‌های حرکتی و فنی هر دو خودرو نیز کاملاً یکسان است. در عوض ساینا با اختلاف هزینه‌ای ناچیز تجربه سواری، طراحی ظاهری و امکانات رفاهی بیشتری نسبت به تیبا 2 را در اختیار شما می‌گذارد.

در مجموع می‌توان گفت در مقایسه بین تیبا ۲ و ساینا، با انتخاب ساینا اندکی کمتر احساس نارضایتی خواهید کرد. چراکه هر دو خودرو از مشکلات فنی کیفیتی و مونتاژ بسیاری رنج می‌برند که ممکن است در بلند مدت شما را از خرید این خودروها پشیمان کند.

بیشتر بخوانید

معایب ساینا

مقایسه تیبا ۲ و کوییک

پراید و تیبا ۲

مقایسه سمند و رانا

انواع مد‌ل‌های سمند

مقایسه سمند و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار