مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس موضوعی است که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم. خودروی کراس اور  ام وی ام X22 کوچکترین محصول چری است. بعضی محصولات برند چری، این برند باسابقه چینی در ایران، در ایران به نام MVM عرضه می‌شود؛ نام اصلی X22  از برندMVM، تیگو 2 است که دو تیپ  آن به نام اسپرت اکسلنت و لاکچری در ایران بیشتر عرضه می‌شوند. نسخه‌های دنده‌ دستی و خودکار از ایکس 22 اسپرت اکسلنت به‌عنوان نمونه‌های با کامل‌ترین امکانات از سال 98 توسط مدیران خودرو پیش‌فروش می‌شوند.

دانگ فنگ H30 کراس نیز  فروردین  سال ۱۳۹۵ توسط ایران خودرو به بازار خودروی کشور وارد شد و محصول همکاری شرکت فرانسوی PSA و دانگ فنگ چین است و پس از توقف تولید پژو 206 اتوماتیک، ایران خودرو آن را در سال 95 وارد بازار خودروی کشور کرد. H30 کراس این خودرو روی پلتفرم پژو 308 طراحی شده و برخی معتقدند که اچ  سی کراس در دسته خودروهای استیشن قرار می‌گیرد نه کراس‌اور. تنها به دلیل  داشتن چند فلاپ بدنه و باربند نام کراس اور در انتهای آن گنجانده شده است.

مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس از نظر امکانات ظاهری

ظاهر محصولات جدید چری مانند ام وی ام X22 طراحی جذاب‌تری نسبت به تولیدات قبلی این برند دارند؛ طول آن ۴.۲ متر و عرضش ۱.۷۶ متر و ارتفاع استاندارد این خودرو ۱.۵۷ متر از سقف تا سطح زمین است. چراغ‌های درشت ام وی ام X22 این خودروی کوچک را بزرگتر نشان می‌دهند که متفاوت با چراغ‌های کوچک عقب است. درپوش صندوق عقب نیز ساده طراحی شده و حجم‌دهی با خطوط شکسته در بخش میانی و پایینی صندوق صورت گرفته است.  علاوه بر بالچه عقب و سپر اسپرت، یک نوار LED پایین‌تر از کاسه چراغ قرار داده شده که هم می‌تواند روشنایی روز را تامین کند و هم جلوه زیباتری به این خودرو می‌دهد. در قسمت جلوی این خودرو نیز به جای لوگوی چری که شبیه به حرف A ساخته شده، لوگوی  MVM قرار داده شده است.

علاوه بر طراحی قابل قبول سپر جلو و جایگاه مناسب برای پلاک، قطعه‌ای نقره پایین سپر همراه با یک با مه‌شکن قرار داده شده است. حالت آیرودینامیک خودرو نیز در نمای کناری ام وی ام X22  قابل مشاهده است. اندازه پنجره‌ها و شیب سقف متناسب است و به غیر از باربند فلزی،  قاب دور شیشه‌ها و زیر رکاب از پلاستیک سیاه است. طراحی بدنه در گلگیر عقب و رکاب‌ها نیز سه بعدی است.

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس

تفاوت‌های فضای داخلی و  مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس از نظر طراحی کابین

در مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس، فضای داخلی ام وی ام X22  مدرن و اسپرت است ولی متریال آن چندان مطلوب نیست. با این وجود از دوخت خوب صندلی‌ها نباید غافل شد و  داشبورد پلاستیکی، بالا و پایین چرمی فرمان و فضای استراحتگاه پلاستیکی نرم برای دستهای راننده را نیز باید در نظر داشت. در داخل کابیت یک نمایشگر هشت اینچی تعبیه شده است و علاوه بر این دوربین دنده عقب، نمایشگر دیجیتال پشت پنل فرمان نیز در داخل کابین وجود دارد. با این حال  طراحی سیلندری برای سرعت سنج و نشان‌دهنده دور موتور دیده نمی‌شود. در طراحی داخلی ام وی ام X22  از نواردوزی استفاده شده است و فاصله محور بیشتر نسبت به x33 باعث شده است که سرنشینان مشکلی برای نشستن نداشته باشند و فضای کافی برای پاها وجود داشته باشد . صندوق عقب 420 لیتری و صندلی‌های راحت و ارگونومیک نیز از ویژگی‌های مثبت طراحی داخلی ام وی ام X22 است.

در طراحی ظاهری H30 کراس  نیز از خودروهای پژو الهام گرفته شده است؛ بدنه این خودرو روی پلتفرم پژو 308  و پیشرانه برگرفته از 206 است. در نمای روبروی خودرو پنجره‌ای نسبتا باریک وجود دارد. چراغ‌های اصلی خودرو در کنار این پنجره تعبیه شده است و سپری مشکی رنگ نه چندان پهن هم یا یک خروجی مشبک برای آن در نظر گرفته شده است.

مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس

مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس نشان می‌دهد چراغ‌های ترمز H30 کراس هم از نوع LED و هم از نوع هالوژنی طراحی شده و سپر عقب خودرو بخشی نقره‌ای رنگ دارد که ظاهری اسپرت به این خودرو می‌دهد. در مجموع طراحی این خودرو قابل قبول است، اما از ادعای ایران خودرو که آن را جوان پسند می‌داند، دور است. این خودرو کاپوتی کشیده دارد که آن را بزرگتر از یک هاچبک کراس نشان می‌دهد. نمای کناری خطوط شکل دهنده خاصی ندارد و ارتفاع بلند خودرو نیز بیشتر دیده می‌شود. رینگ‌های دانگ‌فنگ کوچک است  و در طراحی عقب آن چراغ‌ها به سمت دو طرف شیشه عقب کشیده شده‌اند.   زه مشکی پهن دور تا دور بدنه کشیده شده  و به آن ظاهری اسپرت داده است.

کابین داخل H30 کراس ساده طراحی شده  و مشابه خودروهای چینی داخل ایران نیست. داشبورد خودرو نیز ساده است و صندلی‌ها با روکش پارچه‌ای با ام وی ام X22  تفاوت زیادی از نظر ظاهری دارند. در مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس، کیفیت متریال مورد استفاده در کابین خودرو هم چندان مطلوب ارزیابی نشده و انتخاب محل قرار دادن کلیدهای مختلف مانند فلاشر و تهویه هوا  مناسب نیست و دور از دسترس راننده قرار دارد. با این حال صندلی‌های عقب فضای بیشتری نسبت به سایر خودروهای چینی دارند. در داخل کابین این خودرو کامپیوتر سفری در بالای کنسول میانی  کاربردی طراحی شده و اطلاعات سفر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. فاصله بین دو محور این خودرو 2610 میلی‌متر است  که از نمونه‌های هاچبک‌های مانند 206  با فاصله 2445  میلی‌متر بسیار کمتر است.

مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

امکانات فنی ام وی ام X22 و H30 کراس

مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس  نشان می‌دهد ام وی ام X22  یک پیشرانه 1.5 لیتری با قدرت 105 اسب بخار دارد و دور موتور آن نیز 6000 دور در دقیقه در نظر گرفته شده است. در این خودرو دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۳۵ نیو‌تن متر است.  ام وی ام X22  شتاب‌گیری بالایی ندارد و صفر تا 100 بیش از 15 ثانیه زمان می‌برد. حداکثر سرعت نیز حدود 160 کیلومتر است و طبق ادعای شرکت سازنده میانگین مصرف سوخت شش لیتر در هر 100 کیلومتر است، اما خریداران ایرانی می‌گویند این رقم حدود هشت تا 9 لیتر است

فناوری DDVT در پیشرانه این خودرو به کار رفته که در کاهش مصرف سوخت موثر است. استاندارد آلایندگی این خودرو یورو 5 است و همه مدل‌های ام وی ام X22 دیفرانسیل جلوی خودرو دارند. نکته مثبت فنی این خودرو  ترمزهای قابل قبول آن است که از سوی بوش آلمان طراحی می‌شود. ام وی ام X22 با لاستیک‌هایی به عرض ۲۰۵ میلی‌متر و پیشرانه‌ی ضعیف، مناسب طبیعت‌گردی و عبور از مسیرهای خارج جاده نیست و به عنوان خودرویی شهری مناسب است.

از سوی دیگر H30  کراس پیشرانه TU5 دارد و به جای گیربکس AL4، جعبه دنده چهارسرعته ژاپنی در آن به کار برده شده که زیر پیشرانه قرار دارد. این خودرو پیشرانه‌ای ۱.۶ لیتر و توان خروجی ۱۰۵ اسب‌ بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه دارد و حداکثر گشتاور تولیدی آن ۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. همه قدرت تولیدی به کمک جعبه‌دنده‌ی خودکار به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر  H30 کراس در نمونه خودکار ۱۲.۵ ثانیه و در نسخه‌ دستی ۱۱ ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی هر دو نوع خودکار و دستی به ترتیب برابر با ۷.۰۴ و ۶.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است اما بر خلاف ام وی ام X22  استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو ۴ است.

جعبه‌دنده‌ی مدل خودکار H30 کراس اور چهار سرعته است و استپ گیت نام دارد و  توسط کمپانی AISIN ژاپن ساخته شده است. برای این جعبه‌دنده سه مود رانندگی در نظر گفته شده که شامل اسپرت، برفی و حالت O/D یا نگه‌دارنده‌ی دنده است. در برخی کشورها این جعبه‌دنده در تیپ ترونیک است که در این نوع حالت رانندگی O/D حذف و حالت تیپ ترونیک جایگزین می‌شود.

کراسH30 ام وی ام X22 مدل خودرو  
/ 1.6 لیترTU5 چهارسیلندر پیشرانه
 6/1 لیتر

 

 سی سی 1497 حجم موتور
105 اسب‌بخار

 

105 اسب بخار حداکثر قدرت

 

۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه 135 نیوتن متر در 2750 دور در دقیقه حداکثر گشتاور

 

چهار  دنده اتومات + مود برفی و اسپرت

 

4 دنده اتومات دو‌حالته (2وL) + مود اقتصادی و اسپرت

 

گیربکس
در نوع خودکار  ۷.۰۴ و در نوع دستی  ۶.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر شش لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف سوخت (ترکیبی)

 

5/12 ثانیه

 

7/12 ثانیه

 

شتاب صفر تا 100

 

183 کیلومتر برساعت

 

160 کیلومتر برساعت

 

حداکثر سرعت

 

مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس از نظر امکانات رفاهی

عامل اصلی قیمت‌گذاری در نمونه‌های مختلف ام وی ام X22 جعبه دنده دستی یا خودکار است. نمونه اسپرت این خودرو سقف مشکی دارد و همه نمونه‌های ام وی ام X22 در ایران مجهز به سانروف برقی و رینگ اسپرت ۱۶ اینچ هستند. نمونه اسپرت و ساده این خودرو تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت حالت رانندگی اقتصادی در مدل اسپرت خودکار است که مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

در ام وی ام X22 سیستم تعلیق مک‌فرسون با فنرهای پیچشی در نظر گرفته شده و علاوه بر این باید به امکاناتی مانند کروز کنترل با قابلیت تنظیم از روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، شیشه‌ بالابر برقی برای چهار در، تنظیم الکتریکی آینه‌ها از داخل خودرو، تنظیم کاملا دستی صندلی‌های جلو در شش جهت، صندلی‌های چرم با طرح مشکی و نارنجی نیز اشاره کرد. در داخل کابین این خودرو بلوتوث و رابط کاربری میررلینک وجود دارد و یک سیستم صوتی استریو با چهار بلندگو نیز قرار داده شده است. کنترل قدرت صدا و عوض‌ کردن موزیک در حال پخش، از طریق فرمان یکی دیگر از امکانات رفاهی این خودرو است.

مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس نشان دهنده این است که ازمیان امکانات رفاهی خودروی H30 کراس نیز می‌توان به سنسور پارک، دوربین دید عقب، کامپیوتر سفری، صفحه نمایش ۶.۵ اینچی، نویگیشن، صندلی‌های عقب تاشو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن و راهنما و سانروف برقی اشاره کرد که برای خودرویی در این کلاس قیمتی مطلوب است. حجم صندوق بار در هر دو نوع خودکار و دستی H30 کراس  417 لیتر و با صندلی تاشده 1137 لیتر و وزن خودرو نیز 1230 کیلوگرم است.

از طرف دیگر این خودرو مجهز به آپشن‌هایی دیگر مانند شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، روکش چرمی غربیلک فرمان، كليدهای كنترلی سيستم صوتی و بلوتوث هندزفری، صفحه نمايش لمسی ۶.۵ اينچی با قابليت پخش فايل‌های صوتی و تصويری و سيستم رهياب، جاعینک، صندلی‌های عقب تاشو، حسگر پارک، دوربین دید عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت و سانروف برقی است و قابلیت تنظیم تلسکوپی فرمان در چهار جهت را نیز نباید نادیده نگرفت. در مجموع H30 کراس در بخش امکانات رفاهی امتیاز خوبی از مشتریان و کارشناسان می‌گیرد.

تجهیزات ام وی ام X22 H30 کراس
چراغ هالوژن، دی لایت، اتولایت، مه‌­شکن جلو و عقب

 

هالوژن ، چراغ­های LED کریستالی لوکس، چراغ­های LED در عقب، چراغ­های مه شکن جلو و عقب

 

سیستمهای مولتی مدیا 4 اسپیکر، سیستم نمایش دهنده اطلاعات خودرو، USB، GPS و امکان پخش MP3

 

4 اسپیکر و 2 تیوتر، امکان پخش MP3 و دارای درگاه USB، رهیاب

 

صفحه نمایش 8  اینچی

 

6.5  اینچ

 

رینگ‌ها 16 اینچ 16 اینچ
آینه آینه­‌های جانبی با تنظیمات برقی و راهنمادار

 

آینه های جانبی با تنظیمات برقی و راهنمادار به همراه گرمکن

 

تهویه مطبوع دستی

 

اتوماتیک

 

صندلی 6 حالته دستی برای راننده، روکش چرم دو رنگ، صندلی های عقب تاشو دو تکه، ایزوفیکس، کنسول وسط

 

6 حالته دستی برای راننده، صندلی های عقب تاشو دو تکه، ایزوفیکس، کنسول وسط

 

شیشه بالابر برقی هر 4 شیشه

 

بالابر برقی هر 4 شیشه

 

سیستم‌های هشدار دهنده سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سنسور عقب/ سنسور فشار باد تایر

 

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سنسور عقب، قفل کودک درب‌های عقب

 

سایر امکانات نویگیشن، سانروف، کروز کنترل، سقف و ستون های مشکی، فلاپ جلو و عقب و رکاب، رینگ های 16 اینچی، تنظیم فرمان در 2 حالت، قابلیت Mirror link

 

سانروف، رینگ های 16 اینچی، تنظیم فرمان در 4 حالت

 

 

مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس از نظر ایمنی؛ کدام خودرو امن‌تر است؟

نداشتن استانداردهای اتحادیه‌ی اروپا موضوعی مشترک میان همه تولیدات کراس‌اور چری است و موسسات معتبر آزمایش ایمنی مانند بنیاد ایمنی خودروی اروپا و سازمان بیمه‌‌ی خودروهای آمریکا (IIHS) از این خودرو تست تصادف نگرفته‌اند و در بنیاد ایمنی خودروی چین نتیجه تست این خودرو وجود ندارد. فناوری ESCبا کنترل فشار ترمز و دیگر تجهیزات مربوطه، به حفظ تعادل خودرو در شرایط لغزنده‌ی جاده کمک می‌کند

ام وی ام X22 مجهز به سیستم جلوگیری از حرکت ناخواسته در شیب است و حسگر باد چرخ‌ها، هشدار تعویض دنده در دور موتورهای بالا و گرفتن کلاچ به هنگام استارت پیشرانه در زمانی‌که راننده فراموش کرده است خودرو را خلاص کند، بخش مهمی از امکانات ایمنی این خودرو است. برای این خودرو دو  کیسه‌ی هوا برای سرنشینان جلو در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر حسگر دنده عقب و هشدار برخورد، ترمزهای ABS و فناوری EBD، همراه‌با کمربندی ایمنی پیش‌کشنده با سه نقطه‌ی عملکرد برای تمامی سرنشینان نیز برای ایمنی ام وی ام X22 قرار داده شده است.

از طرف دیگر در مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس، خودروی دوم سه ستاره ایمنی از موسسه استاندارد چین دریافت کرده است و چهار کیسه هوا، کمربند ایمنی پیش کشنده و ترمز ضدقفل بخشی از امکانات ایمنی این خودرو است، اما سیستم کشش و پایداری و ترمزهای دیگر در آن وجود ندارد. در دوره‌ای که بسیاری از خودروهای چینی پنج ستاره ایمنی از موسسه CNCAP را دارند، داشتن تنها سه ستاره برای ایمنی یک خودرو ناامید کننده است.

تجهیزات ام وی ام X22 دانگ فنگ H30 کراس
تجهیزات ایمنی و حفاظتی ایموبیلایزر، قفل مرکزی

 

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل کودک درب های عقب

 

کیسه هوا 2 عدد کیسه‌هواهای راننده و سرنشین جلو

 

4عدد کیسه‌هواهای راننده و سرنشین جلو

 

سیستم ترمز ABS، EBD و در مدل های جدید ESP، HAC، TCS و EBA

 

ترمز ABS، ترمز EBD، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب دیسکی

 

مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس از نظر تجربه رانندگی

هندلینگ خوب H30 کراس نسبت به ارتفاع آن امکان  کنترل خودرو را در پیچ‌های تند فراهم کرده است. با این حال سیستم کنترل ترکشن TCS و سیستم کنترل پایداری ESP در این خودرو وجود ندارد و نبود آنها هنگام ترمزگیری حس می‌شود.

عملکرد جعبه دنده در این خودرو مطلوب است و تعویض دنده به خوبی انجام می‌شود، با این وجود زمانی که سرعت خودرو افزایش پیدا می‌کند کمبود دنده‌های بیشتر احساس می‌شود. سیستم تعلیق خودرو نیز  به نرمی عمل می‌کند و در پستی و بلندی‌ها ضربه زیادی به کابین وارد نمی‌شود.

از طرف دیگر صندلی‌های راحت ام وی ام X22 نیز تجربه رانندگی خوبی برای سرنشینان آن فراهم می‌کند.  با بالا رفتن دورموتور در دنده‌های سنگین صدای پیشرانه بالا می‌رود و اما بعد از سبک شدن دنده‌ها از شدت صدا کم می‌شود. از طرف دیگر نسبت به محیط اطراف تسلط خوبی خواهید داشت که به کمک زاویه مناسب ستون‌ها و سایز بزرگ آینه‌های جانبی فراهم می‌شود.

آمپرهای ام وی ام X22 حالت خاصی دارند که ابتدای رانندگی با این خودرو ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسد. از سوی دیگر مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس نشان دهنده این است که  گیربکس X22 نسبت به یک کراس‌اوور چینی عملکرد بهتری دارد به خصوص در حالت اسپرت که حساسیت آن نسبت به پدال گاز بیشتر می‌شود. با این حال باید شتاب‌گیری کند و خسته‌کننده آن را هم در نظر داشته باشید. در حالت غیرفعال بودن مود اسپرت گیربکس باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود اما در ترافیک سنگین شهری عدد 10.5 لیتر برای این خودرو ثبت می‌شود که برای یک کراس‌اور کوچک زیاد است. ترمزهای دیسکی این خودرو نیز عملکرد مطلوبی دارند و  در زمان رانندگی در سرعت بالا نگرانی خاصی نخواهید داشت.  سیستم تعلیق ام وی ام X22  هندلینگ خوبی را فراهم کرده که  در مانورهای شدید نیز تا حد زیادی از ناپایداری کابین خودرو جلوگیری می‌کند. در مجموع این خودروی شهری برای مصرف روزانه‌ی انفرادی یا خانواده‌‌ای جوان مناسب  به نظر می‌رسد.

مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

تحلیل شرایط بازار؛ مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس از نظر قیمت

H30 کراس در سالهای گذشته تقریبا خودرویی پرفروش به شمار می‌رود و ام وی ام x22 هم در حال حاضر یکی از پرتیراژترین خودروهای شاسی‌بلند، اما جمع‌وجور در ایران است. قیمت مدل‌های مختلف ام وی ام X22 در فروردین امسال از 390 میلیون در مدل  دنده‌ای شروع و و به حدود 500 میلیون در مدل اتوماتیک اسپرت می‌رسد. در حال حاضر این ارقام هنوز پاربرجا هستند و تغییر نداشته‌اند. از طرف دیگر نیز به روزترین قیمت‌ها دربازار خرید و فروش H30 کراس در همین رنج قیمتی است و صفر آن حدود 350 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. از ابتدای مهرماه تا امروز این خودرو حدود 10 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

مقایسه ام وی ام x22 و h30 کراس

 

H30کراس یا ام وی ام x22؟ کدام را بخریم؟

اگر نمای ظاهری خودرو برای شما اهمیت بیشتری دارد طبق بررسی‌هایی که تاکنون درباره مقایسه ام وی ام   x22  و h30 کراس خوانده‌اید، ام وی امx22   برای شما گزینه بهتری است و H30 کراس امتیاز بالایی از این نظر نخواهد گرفت. اگرچه طراحی کابین و نمای ظاهری این خودرو مناسب است، اما شنیده شدن صدای موتور داخل این فضا قابل چشم‌پوشی نیست. از طرف دیگر عدم ساخت قطعات ام وی ام X22 در داخل کشور برای شما مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت. اگر شتاب زیاد خودرو برای شما اولویت ندارید، انتخاب کراس‌اوری مانند H30 کراس برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر علاوه بر داشتن ستاره‌های ایمنی بیشتر از ام وی ام X22، پیشرانه TU5 به‌کار گرفته شده در این خودرو، خیال شما را از نظر تامین قطعات راحت می‌کند.  خریداران را حداقل نسبت به تامین و تهیه قطعات راحت کرده است.

بیشتر بخوانید

معایب جک j5

مزایای جک s5

معایب دیگنیتی پرایم

مراکز خلوت تعویض پلاک تهران

تعویض پلاک میثم

بازار دست دوم خودرو خارجی