مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

فهرست مطالب

اخیراً در خیابان‌های کشورمان، شاهد حضور یک خودروی کراس‌اوور زیبا و جذاب، به نام دیگنیتی بوده‌ایم. دیگنیتی پرایم یک خودروی کراس اوور چینی می‌باشد که توسط شرکت دانگ‌فنگ تولیدشده است و در کشور چین با نام فنگون ix5 تولید و عرضه می‌شود. این خودرو در ایران توسط شرکت بهمن موتور تولید و با نام دیگنیتی (به معنای وقار) وارد بازار خودروی ایران شده است. شاید به‌جرات بتوان گفت که اصلی‌ترین رقیب دیگنیتی، هیوندا سانتافه می‌باشد. رقیب کره‌ای دیگنیتی، بسیار سرسخت است و به‌واسطه کره‌ای بودن و سابقه درخشان محصولات شرکت هیوندا در ایران، طرفداران بیشتری دارد. ما در این مقاله قصد داریم به مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم بپردازیم و این دو خودرو را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

کیلومتر

مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم

 

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

سانتافه دارای مدل‌ها و تیپ‌های مختلفی در بازار ایران است، ما در این مقاله به بررسی مدل DM آن که توسط کرمان موتور، ارائه گردید، می‌پردازیم. گرچه مدل‌های جدیدتر سانتافه نیز وارد بازار ایران شده‌اند، اما هنوز خوب در بازار جا نیافتاده‌اند و از تجربه رانندگی و اطلاعات فنی و تخصصی آن‌ها، اطلاعات دقیقی در دست نیست.

مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم

مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر ابعاد

از نظر کلاس ابعادی، این دو خودرو نسبتاً به یک‌دیگر شبیه هستند. هر دوی این خودروها در کلاس ابعادی SUV قرار دارند. از نظر ارتفاع نیز، تفاوت چندانی بین سانتافه و دیگنیتی پرایم نمی‌توان قائل شد. البته تعداد سرنشین مجاز برای دیگنیتی، 5 نفر و برای سانتافه 7 نفر است. این اعداد حاکی از این هستند که فضای کابین سانتافه، بزرگ‌تر می‌باشد.

مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم

مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر ظاهری

در مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر طراحی بیرونی، با دو خودروی کاملاً شیک و مدرن طرف هستیم. پستی و بلندی‌ها و خطوط روی بدنه در هر دو خودرو، نشان‌دهنده طراحی ظریف و هنرمندانه طراحان آن‌ها می‌باشد. در جلوی سانتافه، جلوپنجره‌ای نسبتاً ساده که لوگوی هیوندا در وسط آن نقش بسته است، به چشم می‌خورد. اما در دیگنیتی، با یک جلوپنجره مشبک با طرحی فضایی، مواجه می‌شویم که زیبایی خودرو را چند برابر کرده است. در عقب دیگنیتی نیز چراغ‌های به هم پیوسته، توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. می‌توان گفت از نظر طراحی بیرونی به طور کلی سانتافه و دیگنیتی پرایم تقریباً در یک سطح هستند.

مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم

اما می‌رسیم به مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر طراحی داخلی کابین. در طراحی داشبورد، به جرات می‌توان گفت که دیگنیتی پرایم، گوی سبقت را از سانتافه می‌رباید. هیوندا در طراحی داشبورد، از همان طرح معروف و نمادین خود در طراحی بخش میانی داشبورد و پنل‌های تهویه، استفاده کرده‌است. اما دانگ‌فنگ اوج خلاقیت خود و طراحانش را در دیگنیتی به رخ می‌کشد. پنل تهویه دکمه‌ای سانتافه شاید در برابر پنل تمام لمسی دیگنیتی، کمی به ذوق بزند. اصلاً نباید فکر کرد که چون با یک خودروی چینی طرف هستیم، پس دیگنیتی از کیفیت متریال پائینی برخوردار است. به هیچ‌وجه اینطور نیست. بلکه جنس پلاستیک به کاررفته در داشبورد و سایر بخش‌های کابین دیگنیتی، فوق‌العاده باکیفیت هستند. به طور کلی، در مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر طراحی داخلی کابین، می‌توان دیگنیتی را برنده این میدان دانست.

مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم

مقایسه فنی سانتافه با دیگنیتی پرایم

در مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر فنی، ابتدا به بررسی سیستم پیشرانه این دو خودرو می‌پردازیم. خودروی دیگینیتی مجهز به یک موتور چهارسیلندر 1500 سی‌سی توربوشارژ است. اما حجم موتور سانتافه، 900 سی‌سی بیشتر، یعنی یک موتور چهار سیلندر 2400 سی‌سی می‌باشد. در مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر توان و گشتاور خروجی موتور هم طبیعتاً سانتافه، برنده میدان نبرد است. موتور دیگنیتی با توان 148 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتون‌متر، در مقابل موتور سانتافه با توان 185 اسب بخار و گشتاور 245 نیوتون‌متر، کمی ضعیف بنظر می‌رسد. این اختلاف در حجم موتور، باعث می‌شود سانتافه تقریباً 1.4 ثانیه زودتر، از سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، برسد. البته شتاب اولیه سانتافه 11.6 ثانیه و شتاب اولیه دیگنیتی پرایم 13 ثانیه است. بیشترین سرعت ثبت شده با دیگنیتی پرایم نیز، 160 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. در حالیکه بیشترین سرعت سانتافه 190 کیلومتر بر ساعت است. اما از نظر مصرف سوخت، پیروزی با دیگنیتی می‌باشد. دیگنیتی با مصرف سوختی معادل 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر، نتیجه بهتری را نسبت به سانتافه با مصرف 8.5 لیتر در هر صدکیلومتر، از خود نشان داده‌است.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

سیستم انتقال قدرت

در مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر سیستم انتقال قدرت، هر دو خودرو عملکرد مناسبی دارند. سانتافه دارای یک گیربکس اتوماتیک 6 دنده است و توان موتور به هر چهار چرخ منتقل می‌شود (دو دیفرانسیل). اما در دیگنیتی با یک گیربکس CVT روبه‌رو هستیم که توان خروجی موتور را از طریق یک دیفرانسیل، به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

فرمان

سیستم فرمان در هر سانتافه و دیگنیتی پرایم از نوع برقی است که کنترل خودرو را در سرعت‌های مختلف، تسهیل می‌نماید. البته فرمان دیگنیتی دارای قابلیت تنظیم سه حالت اسپرت، کامفورت و نرمال است. راننده می‌تواند با انتخاب هریک از این سه حالت، وضعیت فرمان را از نظر نرمی و ضریب چرخش، تنظیم کند.

سیستم ترمز

در سیستم ترمز هم هر دو خودرو دارای سطح یکسانی از تکنولوژی‌ها هستند. سیستم ترمز ABS، EBD و سیستم ترمز کمکی در هر دو خودرو وجود دارند. ترمز دستی سانتافه و دیگنیتی نیز از نوع برقی است و هر دو خودرو دارای سیستم اتوهلد هستند.

در مجموع در مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر موتوری، برگ برنده در دستان سانتافه است. اما از سایر جهات، این دو خودرو تقریباً عملکرد مشابهی دارند، البته روی کاغذ!

مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم

مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر ایمنی

در مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر ایمنی، قبل از هرچیز به امتیاز این دو خودرو در تصادف می‌پردازیم. در مورد دیگنیتی پرایم هیچ داده رسمی مبنی بر تست تصادف وجود ندارد. اما طبق استاندارد NCAP اروپا، سانتافه موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است. البته این چیزی از ارزش‌های دیگنیتی، کم نمی‌کند.

هیوندا سانتافه عرضه‌شده در ایران، دارای دو ایربگ در جلو است. در حالی‌که دیگینیتی دارای شش ایربگ برای سرنشینان جلو و عقب می‌باشد. از این شش ایربگ، چهار ایربگ برای سرنشینان جلو و دو ایربگ برای سرنشینان عقب است. در مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر سایر سیستم‌های ایمنی، هر دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند.

سانتافه و دیگنیتی‌ پرایم دارای سیستم‌های ترمز و پایداری یکسانی می‌باشند. سیستم کنترل پایداری در هر دو خودرو، به خوبی پایداری آن‌ها را در سرعت‌های بالا تامین می‌کند. سنسورهای عقب و جلو و سنسور باران نیز از دیگر امکانات ایمنی است که در هر دوخودرو موجود هستند.

مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر امکانات رفاهی

در مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم ما با دو خودروی فول آپشن روبه‌رو هستیم. اکثر امکانات رفاهی روز دنیا در این دو خودرو قرار داده شده‌اند. هر دو خودرو دارای کروز کنترل هستند که راحتی راننده به‌خصوص در مسافت‌های طولانی را تضمین خواهد کرد. سیستم مالتی‌مدیای قوی و مجهز به مانیتور هم در سانتافه و دیگنیتی وجود دارد. البته دوربین عقب، دوربین جانبی و دوربین 360 درجه فقط در مدل‌های سفارشی سانتافه، نصب هستند. در حالی که در دیگنیتی این آپشن‌ها به صورت پیش‌فرض قرار داده شده‌اند. استارت بدون کلید، صندلی برقی راننده، سیستم تهویه اتوماتیک و آینه‌های جانبی تمام برقی، از آپشن‌های مشترک سانتافه و دیگنیتی هستند.

به‌طور کلی با مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر تنوع امکانات رفاهی، متوجه می‌شویم که تفاوت فاحشی بین این دو خودرو وجود ندارد. البته سانتافه در بعضی موارد، کمی قوی‌تر ظاهر شده است. صندلی سرنشین جلو تمام برقی، آینه عقب الکتروکرومیک، گرمکن و سردکن صندلی، همگی جزء آپشن‌های انحصاری سانتافه هستند.

مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

جمع‌بندی

در مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر ظاهر، رقیب چینی نشان داد که حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. طراحی بیرونی و داخلی دیگنیتی، مدر‌ن‌تر و زیباتر از سانتافه است، به‌خصوص در قسمت داشبورد، شاهد طراحی زیبایی هستیم. اما در بخش فنی، سانتافه توانایی بیشتری از خود نشان داده است. موتور پرقدرت‌تر و سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیله، پیروزی را از آن خودروی کره‌ای کردند. در مقایسه سانتافه با دیگنیتی پرایم از نظر ایمنی، مشخص شد که علیرغم برتری سانتافه از نظر ایمنی روی کاغذ، دیگنیتی هم چیزی از سانتافه کم ندارد. اما در بحث آپشن‌های رفاهی، دیگنیتی پرایم نسبت به نسخه فول آپشن سانتافه، کمی ضعیف عمل کرده است. در مجموع می‌توان این دو خودرو را در یک سطح ارزش خرید قرار داد. البته نکته مهمی که در این مقاله به آن اشاره نشد، بحث افت قیمت خودرو است. به طور کلی خودروهای چینی، افت قیمت شدیدی را تجربه می‌کنند و دیگنیتی پرایم هم از این موضوع مستثنی نیست.

بیشتر بخوانید

معایب جک j5

دلیل آسیب دیدن جلوبندی خودرو

مزایای سوزوکی گرند ویتارا 

معایب سوزوکی گرند ویتارا 

معایب بی ام و x3

مزایا بی ام و x3

مقالات مرتبط

9 پاسخ

    1. سلام وقت شما بخیر
      سپاس از اظهار نظر شما
      ببینید الان خیلی ها سوال دارن که نقد سانتافه بخرن و یا اقساط دیگنیتی رو با آپشن های زیاد و متنوعی که داره و حتی حاضرن یجاهایی برخی معایب فنی دیگنیتی رو بیخیال بشن برای همین ما این مقاله رو نوشتیم تا روشنگری کرده باشیم

  1. هوالخالق متعال ‌‌؛ نکنه بااین تعریف وتمجیدازکالاهای انحصاری که به این ملت محروم ومظلوم تحمیل می کنن،بازهم فکرافزایش قیمت به سرشون جرقه زده!؟
    بترسیدازخداوندقادرمتعال ومنقم نسبت به عواقب عمل. چون براساس خلقت خالق متعال هرعملی دارای عکس العمل وبازخوردمی باشدواین امردرسیستم خلقت الهی پیش بینی وثابت شده است.

    1. سلام وقت شما بخیر
      سپاس از اظهار نظری که داشتید
      ببینید جناب الان خیلی از کاربران این براشون سوال شده که بصورت اقساط دیگنیتی بخرن و یا نقد سانتافه رو بخرن و این خودرو یه ماشین جدید در بازار امروز کشور ماست که خیلی نگاه ها به سمتش هست و ما هم بخاطر سوالات بسیار زیاد این مقاله رو تولید کردیم که بتوانیم مسیر روشنی در برابر کاربران قرار بدیم

  2. حداقل فیدلیتی رو با سانتافه مقایسه میکردید یک چیزی
    ولی دیگنیتی موتور بسیار بسیار بسیار ضعیفی داره و باید با خودرو های تیوولی تیگو ۵ جک s5 مقایسه بشه و واقعا یکجور توهین هستش به صاحبان سانتافه
    از نظر شکل هم که اصلا نمیشه مقایسه کرد چون سانتافه خودروی خانواده برای استفاده جاده هاست ولی دیگنیتی یک ماشین شاسی کوپه هستش که برای شهر استفاده میشه نه برای جاده
    از نظر آپشن هم که دیگنیتی چیزی برای گفتن نداره

    1. مقایسه سانتافه با فیدلیتی هم بزودی آپلود خواهد شد.
      این مقایسه بدلیل سوال بسیار از کاربران بین یک خودرو کارکرده و یک خودرو صفر کیلومتر نوشته شده
      شما الان در فضای وب بررسی کنید بسیاری از کاربران سوال روی مقایسه این دو خودرو دارند که ماهم به جهت روشنگری و پاسخ به این سوالات این مقاله را تولید کرده‌ایم

  3. اساسا بحث مقایسه این دو خودرو کاملا باطل است ….خودروی چینی یک کپی است و امتحان پس نداده و بدون کمک و تک دیفرانسیل …این مقایسه به نوعی اعتبار دادن به خودروی چینی میباشد

    1. سلام وقت شما بخیر
      سپاس از همراهی شما
      ببینید در وضعیت فعلی بازار خیلی ها دو دل هستند که سانتافه کارکرده بخرند یا دیگنیتی صفر کیلومتر
      بهمن موتور تا الان اکثر چینی هایی که روانه بازار کرده کیفیت نسبتا خوبی داشته برای همین بازار روی خوبی به این خودرو همچنین فیدلیتی نشون داد
      تقریبا در 5 ماه گذشته ما حجم زیادی سوال از افرادی داشتیم که بین این دو خودرو سوال داشتند یعنی سانتافه که اصالت مشخص و آشکاری داره
      از اون سمت دیگنیتی یه خودرو تازه نفس صفر کیلومتر با آپشن‌های زیاد و جذاب که تقریبا بازار روی خوبی بهش نشون داده
      با توجه به موارد گفته شده ما این مقاله رو به این منظور نوشتیم که بتونیم پاسخ گوی این سوالات در فضای وب باشیم

  4. سلام.چند نکته بسیار مهم که دیگنیتی رو یک سروگردن بالاتر قرار میدهد.
    شما الان با ۹۰۰ میلیون خودروی دیگنیتی صفر با ۲۰۰هزارکارکرد وفکر کنم سه سال گارانتی میخرید.ولی اصلا سانتافه با این قیمت هست؟با این امکانات وتازه رنج قیمتی ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰ باید بری سانتافه مدل ۲۰۱۵ ۱۰۰۰۰۰کارکرد تک دیفرانسیل بخری.اونم با مستهلک شدن خیلی از قطعاتش که با گرانی قطعات اصلیش که شایدم گیر نیاد.واینکه خودروهای بالای یک میلیارد میره توی اشل مالیات سالیانه.امکاناتشونم که خیلی باج به هم نمیدهد ضمن اینکه برخی ازدیگنیتی بالاتره.
    تازه اگر دیگنیتی رو با سانتافه فول جفت دف مقایسه کنید که قیمت اون ۲۳۰۰۰۰۰۰۰تومان هست توی رنج این مدلها…که اصلا ازنظر رنج قیمت مقرون بصرفه نیست.اگر با تک دف مقایسه کنید که کلا دیگنیتی امکاناتش می چربه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کیلومتر