فرمان برقی یکی از تکنولوژی‌های مدرن در صنعت خودرو محسوب می‌شود. صنعت خودرو همواره توانسته پله‌های پیشرفت را در حوزه تکنولوژی طی کند. از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به حوزه‌های متفاوت مانند طراحی، فنی، امکانات رفاهی، ایمنی و … اشاره کرد. این در صنعت در دهه‌های اخیر بیشتر از پیش توانسته اعتبار بالایی را کسب کند. در این مقاله از سری مقالات سوئیچ قصد داریم اطلاعاتی در مورد فرمان برقی در اختیار شما همراهان قرار دهیم. چرا که این بخش از خودرو دارای اهمیت بالایی از نظر عملکرد، ایمنی و راحتی دارا می‌باشد.

تعریف فرمان برقی

یکی از بخش‌های اصلی و جدایی ناپذیر خودروها سیستم فرمان می‌باشد. هنگامی که فرمان خودرو در حالت سخت و سفت باشد موجب ایجاد خستگی در راننده خواهد شد. احتمالاً شما هم تجربه پارک کردن با این‌چنین فرمان‌هایی را داشته‌اید و خستگی بعد از آن موجب آزار شما شده است. این مورد نه تنها خوشایند نبوده در برخی از شرایط باعث کاهش ایمنی در رانندگی نیز می‌شود.

 

برای ثبت درخواست فروش خودروی خود فرم زیر را تکمیل کنید.

[switch_forms_sell]

سیستم فرمان خودرو دارای دو نوع کمکی هیدرولیکی و برقی یا الکتریکی می‌باشد. تا قبل از تکنولوژی فرمان برقی تعداد بالایی از خودروها از سیستم کمکی هیدرولیکی استفاده می‌کردند. این سیستم نیز در نوبه خود مزایای زیادی برای راننده داشت ولی به دلیل چند ایراد جزئی شاهد جایگزینی فرمان برقی در سیستم فرمان خودروها هستیم.

فرمان برقی

سیستم کمکی فرمان برقی یا همان EPS از ستون فرمانی به جنس فلز تشکیل یافته که چرخ‌های خودرو را به غربیلک فرمان اتصال می‌دهد. و نکته‌ای که این فرمان را از نوع هیدرولیک متمایز می‌کند نصب یک موتور الکترونیکی به عنوان نیروی کمکی می‌باشد. موتور الکتریکی بر روی میل یا ستون فرمان نصب می‌شود. به دلیل قیمت بالای این تکنولوژی بیشتر بر روی خودروهای لوکس و یا اسپرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تجربه خرید خودرو بی‌دردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن

فرمان برقی به کمک استفاده از سنسورها میزان گشتاور و نیرو را برآورده کرده و سپس نیروی الکتروموتور را تعیین می‌کند. این سیستم در حالت‌های متفاوت میزان نرمی یا سفتی مجزایی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. به عنوان مثال در سرعت‌های بالا، فرمان را در شرایط سفت قرار می‌دهد تا پایداری بالایی برای خودرو ایجاد کند.

اجزای تشکیل دهنده سیستم فرمان برقی

سیستم فرمان برقی دارای سه قسمت اصلی  و مهم به ترتیب زیر می‌باشد.

  1. سنسور گشتاور
  2. موتور با جریان مستقیم
  3. واحد کنترل الکترونیکی

و سایر بخش‌های آن عبارتند از:

  • جعبه فرمان

    هنگامی که راننده غربیلک فرمان را به حرکت در می‌آورد گشتاور پینیون باعث ایجاد حرکت در شفت ورودی می‌شود. پینیون و شفت ورودی به کمک میل پیچشی می‌چرخد و باعث ایجاد تساوی در نیروی مقابل و گشتاور می‌شود. پیچش ایجاد شده در میل پیچشی توسط سنسور گشتاور احساس شده و گشتاور موجود این پیچش را تبدیل به یک سیگنال الکتریکی می‌کند.

  • موتور DC

     نیروی مورد نیاز جهت به حرکت در آوردن فرمان توسط این موتور فراهم می‌شود و علاوه بر این لازم است جهت منتقل کردن گشتاوری که به وسیله موتور تولید شده از یک دنده مارپیچ کمک گرفت.

  • مکانیزم تقلیل

  نیروی کمکی که در موتور برقی وجود دارد به واسطه این مکانیزم به شفت پینیون انتقال می‌یابد. این مکانیزم مجهز به یک حلقه دارای دندانه است. این حلقه باعث حرکت شفت پینیون شده و دنده پینیون را با شفت موتور درگیر می‌کند.

  • سنسور TORQUE

هنگامی که سنسور TORQUE احساس کند میل پیچشی، شروع به پیچ خوردن کرده گشتاور موجود را تبدیل به سیگنال الکتریکی می‌کند. این سیگنال‌ها باعث ایجاد حرکت در یونیت فرمان برقی می‌شود.

  • کنترل یونیت EPS

با استفاده از این کنترل یونیت اندازه جریان عبوری از موتور DC تشخیص داده می‌شود. کنترل یونیت EPS به کمک سیگنال‌های دریافتی از سنسورها حالت خودرو را تشخیص می‌دهد.

مزایا استفاده از فرمان برقی

مصرف میزان انرژی کمتر هنگام رانندگی اصلی‌ترین مزیت استفاده از فرمان برقی می‌باشد. علاوه بر این در نوع دیگری از سیستم کمکی فرمان که در موارد بالا نیز به آن اشاره کردیم و سیستم هیدرولیک نام دارد؛ پمپ  سیستم به طور مداوم به وسیله موتور خودرو در حال چرخش می‌باشد. در این حالت زمانی که حتی خودرو ثابت است متوجه اتلاف نیرو هستیم. برعکس در فرمان برقی این اتفاق پیش نمی‌آید و در حالت ثابت سیستم فرمان هیچ برقی را مصرف نمی‌کند.

خودروسازان به کمک این موتور برقی می‌توانند سایر امکانات رفاهی را نیز به این سیستم اضافه کنند. از جمله امکاناتی که به کمک سیستم فرمان برقی در خودرو قابل راه‌اندازی است سیستم اصلاح مسیر و رانندگی بین خطوط می‌باشد. موتور برقی، در سیستم فرمان برقی مهم‌ترین و اصلی‌ترین جزء آن به شمار می‌آید. این جزء قابلیت ارتقا و افزودن نرم افزار را نیز دارا می‌باشد.

فروش خودرو بدون اتلاف وقت و به بهترین قیمت بازار را با سوییچ تجربه کنید

برای درخواست فروش خودرو اینجا کلیک کنید

هنگامی که موتور برقی دچار عارضه شود سیستم فرمان برقی به راحتی قادر است موتور را از مدار خارج کند. در این حین راننده می‌تواند کنترل بهتری بر روی خودرو داشته باشد. اما این موضوع در مورد نوع هیدرولیک کاملاً برعکس می‌باشد. زمانی که موتور خودرو دچار عارضه شود فرمان هیدرولیک توانایی خود را از دست می‌دهد و فرمان خودرو حالت بسیار سفتی به خود می‌گیرد و این اتفاق در حین رانندگی شرایط خطرناکی را ایجاد می‌کند.

تاثیر فرمان برقی بر کیفیت رانندگی

سیستم برقی باعث می‌شود حس رانندگی در این خودروها وجود نداشته باشد. واکنش پایین در این خودروها سبب شده تا رانندگانی که علاقمند به خودروهای اسپرت هستند هیجان لازم را از رانندگی با این نوع فرمان احساس نکنند. البته برخی از کمپانی‌های خودروسازی از جمله بی ام و، پورشه و مزدا سعی کردند احساس هیجان در این نوع فرمان را تا حدی به هیدرولیک نزدیک نمایند.

فرمان برقی

روش‌های نصب فرمان برقی

  1. نصب روی ستون فرمان: این روش از نصب فرمان برقی بیشتر در خودروهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت موتور DC ، قسمت ECU و مجموعه سنسورها درون محفظه‌ای قرار گرفته و در روی ستون فرمان نصب می گردند.
  2. نصب روی پینیون: این روش در خودروهای نیمه بیشتر کاربرد داشته و کنترل هدایت خودرو در این حالت نسبت به حالت اول راحت‌تر می‌باشد. در حالت نصب روی پینیون موتور DC ، قسمت ECU و مجموعه سنسورها درون محفظه‌ای قرار گرفته و بر روی پینیون نصب می گردند.
  3. نصب روی دنده شانه‌ای: این روش از نصب فرمان برقی بیشتر در خودروهای سنگین و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت موتور DC ، قسمت ECU و مجموعه سنسورها به صورت جداگانه برروی جعبه فرمان قرار می‌گیرند. موتور DC و قسمت ECU در روش نصب روی دنده شانه‌ای، نصب شده و سنسورها بر روی پینیون نصب می‌شود.

خلاصه مزایا و معایب فرمان برقی

مزایا

  1. حذف پمپ هیدرولیک
  2. وزن کمتر نسبت به نوع فرمان هیدرولیک
  3. 85% صرفه جویی در مصرف انرژی
  4. قابلیت اطمینان بیشتر نسبت به فرمان هیدرولیک
  5. نیاز به گشتاور کم‌تر
  6. ایمنی بالا در سرعت‌های مختلف
  7. کاهش میزان مصرف سوخت
  8. عدم آلودگی محیط زیست

معایب

  1. هزینه اولیه بالا
  2. سیستم کنترلی سخت

فرمان برقی

کلام آخر

به پایان مقاله همه چیز راجع به فرمان برقی، رسیدم. در این مقاله از مجموعه مقالات سوئیچ سعی کردیم علاوه بر معرفی این سیستم معایب و مزایای آن را نیز خدمت شما همراهان بیان کنیم. امروزه یکی از موضوع‌های مهم در حوزه فرمان‌پذیری خودروهای مدرن نوع فرمان آن‌ها می‌باشد. عده‌ای از رانندگان که تجربه بالایی در این صنعت دارند نسبت به فرمان‌های هیدرولیکی علاقه بیشتری نشان می‌دهند و در مقابل عده‌ای نیز این نوع سیستم را ناهماهنگ و خسته کننده تلقی می‌کنند. در نقطه مقابل تعدادی به رانندگی با فرمان برقی علاقمند بوده و در اولویت قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

معنی چراغ‌های پشت آمپر خودرو

سنسور ضربه

دیسک و صفحه

مکمل سوخت

سند خودرو چیست؟