در این مقاله قصد داریم به بررسی سیستم اتوپارک بپردازیم. رابطه شما با پارک دوبل چطور است؟ خیلی از راننده‌ها هستند که از همان دوره آموزش رانندگی به خاطر مشکل در پارک دوبل مجبور می‌شوند تا چند بار آزمون شهر را تکرار کنند. البته داستان برای بسیاری در همین جا به پایان نمی‌رسد.

تعداد قابل توجهی از راننده‌ها تا سال‌های بعد از نشستن پشت فرمان نیز در پارک دوبل به مهارت کافی نمی‌رسند. البته که تسلط بر پارک دوبل نشان از مهارت راننده دارد؛ اما امروز سیستم اتوپارک به عنوان یک آپشن بی‌نظیر در برخی از خودروها گنجانده شده است. به کمک این سیستم دشواری پارک کردن خودرو به اتمام می‌رسد. در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که سیستم اتوپارک چیست و چه عملکردی دارد.

[switch_forms_buy]

یک قرن تلاش برای دستیابی به سیستم اتوپارک خودرو

داستان تلاش مهندسان خودروسازی برای دستیابی به سیستم اتوپارک به حدود 100 سال قبل برمی‌گردد. ایده طراحی خودروهای خودران یا بدون راننده سال‌ها است که در ذهن بشر وجود دارد. سیستم اتوپارک به عنوان بخشی از پروژه بزرگ به شمار می‌رود.

خودروهای نمونه متعددی با قابلیت پارک اتوماتیک از سوی مهندسان شرکت‌های خودروسازی مختلف از سال 1934 تا دهه ابتدایی قرن 21 رونمایی شده است. اما یک نقطه ضعف بزرگ مانع از فراگیر شدن آن‌ها می‌شد؛ هزینه‌ای که برای اجرای سیستم پارک خودکار در این خودروها صرف می‌شد، بسیار زیاد بود. در نتیجه اجرایی کردن آن‌ها در مقیاس کلان توجیه اقتصادی نداشت.

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

سیستم اتوپارک

نمونه‌هایی از تلاش‌ها عبارت‌اند از:

  • طراحی جک چهار چرخ برای خودرو در سال 1934 توسط مهندسان آمریکایی
  • طراحی خودرویی به نام روبوموبیل با قابلیت پارک خودکار توسط آلمانی‌ها در سال 1992
  • طراحی خودرو برقی JS6 با قابلیت اتوپارک توسط فرانسوی‌ها در سال 1996

در نهایت اما اولین پروژه تولید انبوه خودروهای مجهز به سیستم پارک خودکار در سال 2004 میلادی توسط شرکت خودروسازی ولوو عملیاتی شد. این پروژه به موفقیت دست پیدا کرد و بعد از مدتی سایر کمپانی‌های خودروسازی نیز با الهام ولوو سیستم‌های مشابهی را روی خودروهای مختلف خود تعبیه کردند. هر چند که این آپشن امروز در خودروهای زیادی نصب شده است؛ اما به خاطر داشته باشید که هنوز به عنوان یک آپشن ویژه به شمار می‌رود. همچنین هزینه سربار قابل توجهی به خودرو می‌افزاید.

برای درک نحوه عملکرد سیستم اتوپارک، باید صورت مسئله را به خوبی درک کنید. شما در زمان پارک کردن خودرو به دنبال یک فضای مناسب می‌گردید که با ابعاد خودروتان سازگار باشد. در ادامه خودرو را در فضای موجود با چند بار عقب و جلو کردن آن،‌ پارک می‌کنید. ابزار کنترلی اصلی شما برای این کار چشمان‌تان هستند. اما وقتی پای سیستم پارک خودکار به میان می‌آید، داستن به کلی عوض می‌شود. شما در این شرایط قرار نیست که کاری انجام دهید و باید به خودرو اعتماد کنید. اما مگر خودرو شما چشم دارد؟

سیستم اتوپارک

پاسخ روشن است؛ خودرو شما در بخش‌های عقب و جلو مجهز به سنسورهای اولتراسونیک است. به این ترتیب با فرستادن امواج رادیویی به محیط پیرامون، فضای مناسب برای پارک کردن را پیدا می‌کند. در ادامه نیز برای پارک کردن خودرو بدون نیاز به دخالت راننده و صرفا به کمک همین امواج رادیویی و سنسورها، فاصله خود با خودروهای جلو عقب را تنظیم می‌کند.

توجه داشته باشید که برای انجام این فرآیند، نیاز به یک مرکز فرماندهی در خودرو وجود دارد. برای همین منظور سیستم اتوپارک مجهز به یک کامپیوتر است که سیگنال‌های دریافتی از سوی سنسورها به آن ارسال می‌شود. این کامپیوتر با استفاده از این سیگنال‌ها محاسباتی را انجام می‌دهد و در ادامه فرمان متناسب را صادر و بر مبنای آن خودرو عمل می‌کند.

نحوه استفاده از سیستم اتوپارک در خودرو

حال که با مکانیزم عملکرد سیستم اتوپارک آشنا شدیم، بد نیست که درباره نحوه استفاده از آن نیز کمی بحث کنیم. برای استفاده از این سیستم می‌توانید به صورت چشمی، فضای مناسب برای پارک خودرو را پیدا کنید و سپس سیستم را فعال کنید. همچنین این امکان وجود دارد که ابتدا دنده را در حالت D قرار دهید.

سپس سیستم اتوپارک را فعال کنید. در ادامه باید برای آن مشخص کنید که در سمت چپ یا راست معبر قصد توقف دارید. پس از آن باید به آرامی در مسیر حرکت کنید. به محض اینکه رادارهای خودرو فضای مناسب پارک را شناسایی کنند، پیام هشدار به شما داده می‌شود. پس از آن باید دنده را در وضعیت R قرار دهید. به همین سادگی؛ در ادامه می‌توانید بنشینید و هنرنمایی خودروتان را تماشا کنید. در ادامه خودرو به صورت خودکار پارک می‌شود و تمام.

سیستم اتوپارک

چرا برخی از راننده‌ها از سیستم اتوپارک استفاده نمی‌کنند؟

با وجود مزایای فراوانی که آپشن پارک خودکار به همراه دارد؛ نباید از برخی نقاط ضعف آن نیز غفلت کرد. دو مورد از مهم‌ترین مواردی که از سوی راننده‌ها در این زمینه مکرر اشاره می‌شود، عبارت‌اند از:

  • عدم تنظیم فاصله مناسب با جوی آب برای سهولت در پیاده یا سوار شدن سرنشینان خودرو
  • عدم تشخیص موانع عمودی و باریک مانند میله پرچم
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

در کنار موارد بالا، برخی از راننده‌ها نیز هستند که به هر دلیلی به دست فرمان خود بیشتر از این سیستم اعتماد دارند. در نتیجه ترجیح می‌دهند که این سیستم غیرفعال باقی بماند و خودشان به صورت معمولی خودروشان را پارک کنند. این موضوعات باعث شده است که استفاده از آپشن سیستم اتوپارک هنوز در بین راننده‌های مختلف به خوبی جا نیفتد.

سیستم اتوپارک

کدام خودروها در بازار ایران مجهز به سیستم پارک خودکار هستند؟

هر چند که آپشن سیستم پارک خودکار به عنوان یک آپشن شناخته شده و پر استفاده در خودرهای خارجی مطرح شده است؛ اما در کشور ما هنوز این مسئله چندان فراگیر نیست. البته تعدادی از خودروهای خارجی که هم اکنون در بازار ایران عرضه می‌شوند، مجهز به سیستم اتوپارک هستند. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هیوندای سانتافه 2017 معروف به نیوفیس
  • رنو کولئوس
  • هیوندای توسان
  • کیا سورنتو

سیستم اتوپارک

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

کلام پایانی سیستم اتوپارک

در این مقاله به معرفی سیستم اتوپارک خودرو پرداختیم. واقعیت این است که سیستم‌های خودکار که به عنوان آپشن روی خودروها نصب می‌شوند، بخشی از ابر پروژه خودروهای خودران هستند. حرکت به سمت این گونه خودروها سال‌هاست که آغاز شده و اکنون تقریبا بخش قابل توجهی از این مسیر پشت سر گذاشته شده است.

یکی از مهم‌ترین موانع بر سر راه تحقق این هدف بزرگ، هزینه سنگینی است که تولید و عرضه این خودروها به همراه دارد. هر چند که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک و با توسعه تکنولوژی این مشکل نیز برطرف شود. باید منتظر ماند و دید که چه زمانی خودروهای خودران در مقیاس گسترده وارد بازار مصرف خواهند شد.

بیشتر بخوانید: