لانچ کنترل یکی از انواع سیستم‌های کمک رانندگی است. بسیاری از خودروها و کامیون‌های جدید چند حالت رانندگی دارند که می‌توانید از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنید. این حالت‌ها معمولاً عبارتند از: حالت اکو Eco، حالت راحتی Comfort و حالت اسپرت Sport. البته گاه حالت‌های دیگری مانند هوشمند Smart، اسپرت پلاس Sport+ و فردی Individual نیز در خودروها یافت می‌شوند.

راننده می‌تواند تنها با زدن یک دکمه نحوه عملکرد خودرو را تنظیم کند. بدین ترتیب او در جاده‌های ناهموار یا نامناسب، کار را برای خود راحت‌تر خواهد کرد. همچنین می‌تواند طبق ترجیح خود، این حالت‌ها را تنظیم نماید. در هر حالت مواردی چون دنده، گاز، تنظیمات سیستم تعلیق، هلدینگ و کنترل نیروی کششی روی میزان خاصی تنظیم می‌شوند.

اما نوع دیگری از حالت‌های رانندگی وجود دارد که تخصصی‌تر از حالت‌های بالا است. در این نوع حالت رانندگی، همه‌چیز برای گرفتن عملکرد بالا از خودرو در شرایط خاص مهیا می‌شود. این حالت‌ها معمولاً نام‌هایی چون مسابقه (Race)، دریفت (Drift) و غیره دارند. بسیاری از دیگر سیستم‌های پیشرفته کمک رانندگی، در راستای بالا بردن ایمنی خودرو طراحی شده‌اند. برخی از این سیستم‌ها عبارت‌اند از سیستم هشدار نقطه کور و سیستم کمک به حفظ لاین.

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

لانچ کنترل

لانچ کنترل نیز به‌نوعی با این حالت‌های تخصصی در ارتباط می‌باشد. این سیستم برای ایجاد حداکثر میزان قدرت و نیروی کششی طراحی‌شده است. البته نمی‌توان آن را صرفاً یک حالت رانندگی دانست، زیرا ارتباط چندانی به خود رانندگی ندارد. این سیستم بیشتر یک قابلیت ویژه می‌باشد. این قابلیت به‌طور خاص طراحی شده است تا پاسخ خودرو و عملکرد آن‌ها را تحت شرایط خاصی تغییر دهد. شرایط خاصی که از آن صحبت می‌کنیم حالت ایستای خودرو و صفر تا صد آن است. در این مقاله به معرفی کامل این سیستم می‌پردازیم.

معرفی لانچ کنترل

لانچ کنترل یک سیستم پیشرفته کمک رانندگی (ADAS) است که در بسیاری از خودروهای اسپرت یافت می‌شود. این سیستم را همچنین می‌توان در دیگر خودروهایی که با محوریت عملکرد ساخته شده‌اند، مشاهده کرد. کاربرد آن این است که کمک می‌کند خودرو از سرعت صفر، با شتاب بالاتری شروع به حرکت کند.

واژه کنترل در عبارت لانچ کنترل ظاهراً جنبه‌ای ایمنی دارد. البته واژه لانچ، به معنی حرکت را باید جدی‌تر گرفت. چراکه لانچ کنترل تمرکز اصلی‌اش بر پرشتاب‌تر کردن صفر تا صد خودرو است.

لانچ کنترل

عملکرد لانچ کنترل

در مسابقات اتومبیل‌رانی، مطمئناً قدرت موتور خودرو اهمیت بالایی دارد. اما شتاب آغاز حرکت از خط شروع نیز به‌همان اندازه حائز اهمیت است. در چنین شرایطی چرخش چرخ‌ها می‌تواند برای شما دردسرساز شود. تصور کنید که چرخ خودروی حریف شما اصلاً چرخش درجا ندارد، اما شما لانچ کنترل ندارید و چرخ خودرویتان بر اثر چرخش زیاد، در حال سوختن است. حتی تصورش هم آزاردهنده می‌باشد. فکر کنید یک ماشین 700 اسب بخاری، نصف راه را رفته باشد و شما تازه حرکت از خط‌شروع را آغازکرده باشید. در این مواقع حتی اگر قدرت موتور شما 800 اسب بخار هم باشد، دیگر اهمیتی ندارد.

کار لانچ کنترل این است که چرخش درجای چرخ‌ها و پرش آن‌ها را به‌حداقل می‌رساند. همچنین تنظیمات گشتاور، گاز و دنده را به‌گونه‌ای مدیریت می‌کند که میزان آسیب به‌حداقل برسد. بدون لانچ کنترل، احتمالش هست که دور موتور بیش‌ازحد بالا رفته و دمای لاستیک‌ها بر اثر اصطکاک زیاد شود.

لانچ کنترل

وقتی دور موتور، به‌اندازه دور موتور برخی خودروهای مدرن بالا می‌رود، سرعت چرخش لاستیک‌ها زیاد می‌شود. این امر سبب می‌گردد که حرارت لاستیک‌ها بر اثر اصطکاک بالا برود. بدین ترتیب لاستیک‌ها ذوب می‌شوند و از بین می‌روند. لانچ کنترل محدودکننده‌های دور موتور را معمولاً در آغاز بین 3500 تا 4500 تنظیم می‌کند. البته پس از حرکت خودرو و عملکرد عادی چرخ‌ها، دور موتور به‌حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

لانچ کنترل سیستم انتقال نیرو را نیز دست‌کاری می‌کند. این سیستم نقش بسیار مهمی در بالا بردن صفر تا صد خودرو ایفا می‌کند. لانچ کنترل حالت انتقال نیرو را روی حالت دوکلاژه می‌گذارد. زیرا در این حالت دنده بسیار سریع‌تر و راحت‌تر عوض خواهد شد. اگر سیستم دوکلاژه دارای مایع باشد، می‌تواند مقاومت خوبی در برابر گرمای حاصل از ورودی‌های پیچش، از خود نشان دهد. لانچ کنترل بدین‌وسیله انتقال گرما را بهتر می‌کند و از داغ شدن بیش‌ازحد کلاژها و سیستم انتقال نیرو جلوگیری می‌کند. این‌گونه می‌توانید هرچقدر دلتان خواست لانچ کنترل را فعال کنید و هرگز چراغ خطر آسیب به سیستم انتقال‌نیرو روشن نخواهد شد!

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

نحوه فعال کردن لانچ کنترل

گاه برای فعال کردن لانچ کنترل در برخی مدل‌ها کافی است یک دکمه را فشار دهید. البته برای شما یک دکمه است، اما در خودرو اتفاقات زیادی می‌افتد. حداقل در خودروهای بی‌ام‌و سری M این‌گونه است. با فشردن یک دکمه در این خودرو، موتور گرم می‌شود، کنترل پایداری دینامیک خاموش می‌گردد و انتقال نیروی خودکار به حالت متوالی می‌رود. اما به طور کلی باید مراحل زیر را طی کنید تا لانچ کنترل فعال شود:

  • روی ترمز بزنید و نگه دارید
  • پایتان را تا آخر روی گاز فشار دهید تا دنده عوض شود و نگه دارید
  • صبر کنید تا پرچم شروع در پنل اطلاعات روبروی فرمان روشن شود
  • دور بر دقیقه و سرعت شروع حرکت را تنظیم نمایید
  • ترمز را رها کنید ولی پایتان را روی گاز نگه دارید
  • اکنون کلاژ و دنده فعال می‌شوند و حرکت آغاز می‌گردد

در بسیاری از دیگر مدل‌های خودرو نیز مراحل فعال‌سازی لانچ کنترل مشابه با مراحل بالا است.

لانچ کنترل

کاربرد لانچ کنترل

لانچ کنترل قابلیت بسیار لذت‌بخشی می‌باشد. اما هدف اصلی از طراحی آن بیشتر کری خواندن است و هیچ هدف واقعاً سودمندی ندارد. بیرون از مسیرهای مسابقات حرفه‌ای اتومبیل‌رانی، در خیلی از مکان‌ها حتی استفاده از لانچ کنترل ممنوع است. افزون بر آن، واقعاً در شهر نیازی نیست بخواهیم پس از ایستادن پشت هر چراغ قرمز، دوباره با لانچ کنترل حرکت کنیم و سوخت زیادی بسوزانیم. البته بماند که شتاب‌های این‌چنینی در سطح شهر می‌توانند چه پیامدهای ناگوار دیگری را در بر داشته باشند.

لانچ کنترل

پس لانچ کنترل به چه درد می‌خورد؟ خب راستش بیشتر برای محیط‌های کنترل‌شده مانند پیست‌های اتومبیل‌رانی و غیره است. البته خودروسازان هم بدشان نمی‌آید لانچ کنترل را به مدل‌های خود اضافه کنند. زیرا چنین آپشنی برایشان جنبه تبلیغاتی دارد و می‌توانند با غرور بگویند ما پرشتاب‌ترین خودروی جهان را ساخته‌ایم. مثل ادعای شرکت دوج (Dodge) که می‌گوید مدل Charger SRT Hellcat Redeys سریع‌ترین خودروی مسافرتی جهان با حداکثر سرعت 326 کیلومتر بر ساعت است. یا مثلاً تسلا مدل اس S Plaid که سریع‌ترین خودروی جهان با صفر تا 102 ثانیه می‌باشد.

البته همه این‌ها به کنار، دست‌کم می‌توان گفت که لانچ کنترل از سوختن سریع لاستیک‌های شما تا حدودی جلوگیری می‌کند.

لانچ کنترل

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

جمع‌بندی بررسی لانچ کنترل

لانچ کنترل یکی از لذت‌بخش‌ترین قابلیت‌هایی است که روی انواع مختلف خودرو نصب می‌شود. این قابلیت به بهبود صفر تا صد خودرو کمک می‌کند. همچنین از آسیب رسیدن به خودرو در شتاب بالا جلوگیری می‌کند. لانچ کنترل جزء قابلیت‌های ضروری خودروها نیست. حتی برای مصارف روزمره و عادی درون شهر هیچ کاربردی ندارد. لانچ کنترل را بیشتر برای ماشین‌های مسابقه نصب می‌کنند. چراکه در این مواقع تک‌تک صدم ثانیه‌ها نیز مهم هستند. استفاده از این سیستم در محیط‌های درون‌شهری بسیاری از شهرها ممنوع است. جدای از آن، می‌تواند پیامدهای ناگواری را در بر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: