سیستم ضد واژگونی ARP در گروه سیستم‌های ایمنی اتومبیل قرار می گیرد که وظیفه پیشگیری و پیش بینی حوادث با بهره مندی از سنسورهای تعبیه شده در خودرو را به عهده دارد. سیستم های ایمنی فعال، تا 80 درصد احتمال بروز سوانح ناشی از سُر خوردن یا از کنترل خارج شدن خودرو را کاهش می دهند. در ادامه این مقاله از سوئیچ همه چیز راجع به سیستم ARP (ضد واژگونی در خودروها) را مورد بررسی قرار می دهیم.

[switch_forms_sell]

سیستم ضد واژگونی ARP در خودرو

برای تجربه خرید خودرو همسو با سبک زندگی خود صفحه خرید خودرو سوییچ را از دست ندهید.

سیستم ضد واژگونی ARP خودرو چطور عمل می کند؟

مرکز ثقل به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها در واژگونی اتومبیل شناخته می شود. خودروهای شاسی بلند کامیون ها و البته خودروهای ون به واسطه‌ داشتن مرکز ثقل بالا در مقایسه با سایر خودروهای سواری بیشتر در معرض واژگونی قرار می گیرند. سیستم های فعال در برابر واژگونی یا active rollover protection بخشی از سیستم ESP به شمار می روند.

سنسور های تعبیه شده در خودروهای شاسی بلند و انواع ون ها به حفظ تعادل خودرو کمک می کنند و در نتیجه مانع از برهم خوردن تعادل اتومبیل در پیچ های تند می‌شوند. واژگونی خودروها سواری اتفاق نسبتا نادری است، در حالی‌که واژگونی خودروهای با شاسی بلند تر نسبت به خودروهای سواری معمول اتفاق رایجی به شمار می آید. سیستم فعال در برابر واژگونی (سیستم ضد واژگونی ARP ) به کمک سنسور های تعبیه شده در خودرو میزان شتاب اتومبیل را کنترل می کند.

درصورت فراتر رفتن میزان شتاب از حد تعریف شده توسط شرکت خودروساز، این سیستم وارد عمل شده و از واژگونی خودرو از طریق درگیر کردن ترمزهای چرخ خودرو جلوگیری می کند. سیستم ضد واژگونی خودرو که با عنوان ESP نیز شناخته می شود به کاهش دور موتور اتومبیل کمک می‌کند. با کاسته شدن از دور موتور خودرو سرعت کاهش پیدا کرده و در نتیجه احتمال وقوع خطر واژگونی به حداقل ممکن می رسد.

در صورتی که سیستم ضد واژگونی پس از کاهش دور موتور و فعال کردن ترمز چرخ همچنان احتمال وقوع خطر مشخصی همچون واژگونی را بدهد بدون در نظر داشتن بخش پیشگیری، این سیستم به واسطه باز کردن ایربگ ها و فعال کردن سیستم کمربند پیش کشنده از سرنشینان در برابر خطرات واژگونی محافظت می‌کند.

سیستم ضد واژگونی خودرو هاي شاسي بلند

تفاوت بین ESP و سیستم ضد واژگونی ARP چیست؟

“ولوو” اولین شرکت خودروسازی بود که از سیستم ضد واژگونی ARP برای کاهش خطر واژگونی در شاسی بلند استفاده کرد. این سیستم که ROPS نامیده می شد، با “عملکرد کنترل پایداری غلتشی یا RSC” خطر واژگونی و انهدام خودرو در صورت وقوع لرزش را به حداقل می رساند. این سیستم ” ARP” با استفاده از سنسورهای ژیروسکوپی تغییرات زاویه و شیب خودرو را به ثبت می رساند.

اطلاعات ثبت شده توسط واحد کنترل کننده مورد بررسی قرار می گیرد و احتمال واژگونی خودرو محاسیه می شود. در صورتی خطری قریب الوقوع وجود داشته باشد، با فعال شدن سیستم پایداری خورو نیرو موتور قطع شده و ترمز چرخ ( روی یک چرخ یا چهار چرخ ) فعال می شود، در نتیجه خودرو به پایداری مشخصی را به دست می آورد.

سیستم ضد واژگونی ARP و ESP بخشی از سیستم های ایمنی فعال در اتومبیل شناخته می شوند که استفاده از عملکرد “سیستم ترمز خودکار” از طریق کنترل الکترونیکی برای تشخصی خطرات احتمالی از جمله خطر واژگونی خودرو مورد استفاده قرار می گیرند.

برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید.

مهم ترین سنسورهای سیستم APR

سیستم محافظت کننده و سیستم پیشگیری (تثبیت) دو سیستم اصلی در APR شناخته می شوند. این سیستم پس از بررسی شیب جانبی با توجه به داده های به دست آمده از طریق سنسورها، احتمال واژگونی خودرو را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت از دست دادن کنترل خودرو توسط راننده، فعال می شود. سنسورهای سیستم ضد واژگونی ARP عبارت اند از :

  • سنسور سرعت چرخ (تمام چرخ ها)
  • سنسور پدال ترمز و نیروی اعمال شده به آن
  • سنسور زاویه فرمان
  • سنسور پدال گاز
  • سنسور شیب جاده، شتاب جانبی و غلتشی
  • سنسور کاهش گشتاور موتور خودرو

سیستم ARP یا ضد واژگونی

بررسی چند نکته مهم درباره سیستم ARP یا ضد واژگونی خودرو

سیستم ARP با تشخیص خطرات قریب الوقوع مقاومت خودرو در برابر واژگونی را با فعال کردن ترمزها افزایش می دهد. ARP از سیستم هایی مانند کنترل پایداری الکترونیکی یا سیستم ترمز ضد قفل ” ABS” برای کاهش انحراف و کنترل کشش خودرو استفاده می کند. تشخیص نیروهای جانبی ( بیش از حد ) یکی از مهم ترین وظایف سیستم ضد واژگونی ARP خودرو است.

زمانی که خودرو با سرعت بالا توسط راننده در جاده رانده می شود و در همین حین چرخشی سریع دور یک پیچ یا مانع انجام می گیرد، سیستم ARP فعال می شود. پس از تشخیص احتمال واژگونی توسط سیستم ARP علاوه بر انتقال گشتاور به چرخ هایی که بهترین میزان چسبندگی را دارند، در اولین واکنش، سیستم ABS فعال می شود.

این سیستم ” ARP” با استفاده از داده های رایانه خودرو زمان دقیق یا احتمالی واژگونی خودرو را تشخیص می دهد. داده های به دست آمده برای بررسی احتمال واژگونی توسط این سیستم مستقل از فاکتورهایی نظیر “سرعت خودرو” یا “سرعت انحراف از مسیر” خواهند بود. زمانی که رایانه خودرو تشخیص داد که اتومبیل در معرض خطر غلتیدن قرار گرفته است، جهت چرخش یا غلت زدن خودرو را محاسبه می کند. سپس فعال شدن سیستم تعلیق خودرو باعث ایمن نگه داشتن آن می شود.

عملكرد سیستم ضد واژگونی ARP

برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید.

جمع بندی؛ آخرین نکته درباره سیستم ضد واژگونی ARP

سیستم ضد واژگونی ARP و سیستم های دیگر تنها به کاهش احتمال تصادف و خطرات مبرمی همچون خطر واژگونی خودرو کمک می کنند. رانندگان نباید انتظار داشته باشند که این سیستم ها در صورت رانندگی با سرعت زیاد، یا رانندگی غیر معقولانه ( در شرایط جاده ای یا آب و هوایی نامناسب ) باعث جلوگیری از تصادفات شوند. رعایت سرعت مجاز و توجه به میزان مجاز حمل بار در خودرو بهترین روش برای حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن حتی در صورت داشتن مهمترین سیستم های ایمنی است.

بیشتر بخوانید

معایب ساینا

معایب کیا سراتو

معایب رانا پلاس

تعویض پلاک خاوران

تعویض پلاک اصفهان

تعویض پلاک چیتگر