مقایسه تارا و برلیانس h330 موضوع این مقاله از سری مقالات سوییچ است. خودروی تارا در دو نوع دستی و اتوماتیک به بازار خودرو عرضه شده و سطج تجهیزات هرکدام به نسبت دیگری متفاوت است. این محصول ایرانخودرو در کلاس سدان طراحی شده و پلتفرم آن با پژوی مدل 301 شباهت زیادی دارد. ایران خودرو در اواسط دهه 90 شمسی تصمیم گرفت برخی از تولیدات جدید پژوی فرانسوی را در ایران نیز به تولید برساند که از میان آنها ۳۰۱ ، پژو ۲۰۸ و پژو ۲۰۰۸ انتخاب شدند. از میان این مدلها فقط 2008 به صورت محدود تولید شد و پژو 301 نیز در قالب نمونههای وارداتی به دست مشتریان رسید.
بهمن سال 98 ایرانخودرو از محصول سدان جدید خود یا همان تارا رونمایی کرد که با کد K132 نامیده میشد. قبل از شروع رسمی تولید آن، نام تارا برای محصول تازه ایرانخودرو انتخاب شد. اولین نمونههای تارا در سال 1398 و به صورت نمایشی معرفی شدند و این محصول ایران خودرو در قالب نسخههای آزمایشی عرضه شد در حال حاضر فقط نسخه دندهای تارا به بازار عرضه شده است.
خودروی برلیانس H330 یکی از انواع سدان چینی است که در سال 2013 تولید و سال 93 به بازار خودروی ایران وارد شد. برلیانس H330 در سالهای اخیر همکاری زیادی با بی.ام.و داشته و توسط پارسخودرو در ایران تولید میشود. این خودرو فقط با یک پیشرانه و در کلاسهای سدان و هاچبک تولید میشود و نمونه ارتقا یافته برلیانس FSV است. کارشناسان بازار خودرو معتقدند که برلیانس H330 نسبت به نمونههای قبلی خود ظاهر و کیفیت بهتری دارد.
مقایسه مقایسه تارا و برلیانس h330 از نظر طراحی
در طراحی بدنه تارا فرم بدنه پژو 301 حفظ شده، اما نمای جلو و عقب آن به کلی تغییر داده شد تا به عنوان محصولی متمایز در بازار خودروی ایران ارائه شود،اما عدم تطابق تطابق طرح چهره با فرم کلی بدنه و نمای جانبی خودرو مشخص است. در نمای جانبی پژو 301 خطوط ملایم با زوایایی نرم در نظر گرفته شده که حس یک خودروی مناسب خانواده تداعی شود، اما در طراحی خودروی تارا چراغها، جلوپنجره و المانهای روی سپر را با استفاده از خطوط صاف به همراه زوایای شکستهتر اجرا شده و به آن چهرهای اسپرت داده است.
به نظر میرسد فرایند طراحی و فیسلیفت این خودرو بدون در نظر گرفتن سلیقه مشتریان انجام شده است.در نمای عقب خودرو نیز از طرح چراغهای پیوسته استفاده و فرم چراغهای آن با ظرافت کمی طراحی شده است. سایر المانها مانند و در صندوق عقب هم طراحی ظریفی ندارند.
در طراحی داخلی کابین، طراحی رودریها و المانهای داشبورد مدرن انتخاب نشده و احساس حضور در کابین یک اتومبیل اقتصادی خواهید داشت. با این حال این سبک از طراحی داخلی در سایر نمونههای ایرانی هم دیده میشود و میتواند تا حدودی پاسخگوی نیاز مشتریان داخلی باشد. کیفیت متریال داشبورد و رودریها قابل قبول است و بهتر از محصول جدید سایپا یعنی شاهین ظاهر شده است. فضای کابین خودرو برای نشستن چهار تا پنج نفر بزرگسال کافی است و در مجموع طراحی داخلی آن نسبت به فضای بیرونی آن امتیاز بالاتری میگیرد.
شراکت برلیانس و بی.ام.و روی طراحی برلیانس تاثیرگذار بوده و شباهتهای زیادی با آن دارد؛ با این حال این خودرو زبان طراحی خود را حفظ کرده است. جلوپنجرهای دوقولی برلیانس H330 با فرم T است و دو ورودی هوا به شکلی قرینه در زیر بالهای T قرار گرفتهاند. جلوی خودرو حجیم طراحی شده و مهشکنهای دایرهای آن در بین خطوط زیاد پایین سپر قرار گرفتهاند و چراغهای جلو هماهنگی خوبی با سایر اجزا دارند. با این حال نبود چراغهای روشنایی در روز و عدسیهای متمرکز کننده نور در داخل چراغها احساس میشود، ولی لطمهای به طراحی بیرونی برلیانس H330 وارد نشده است.
مقایسه تارا و برلیانس h330 نشان میدهد از ستون A خطوطی در امتداد کاپوت به سمت جلوپنجره کشیده شده و تنها اِلمان تأثیرگذار در نمای جانبی، یک خط شانه برجسته است که از گلگیر جلو تا چراغ عقب دیده میشود.به این طراحی رینگهای آلومینیومی و تایرهای کوچک با عرض 195 میلیمتر اضافه شده که درطراحی حتاطانه و ساده برلیانس H330 بیتاثیر نبوده است. نمای عقب خودرو نیز مدرن طراحی نشده و کپی از طراحی شرکتهای دیگر در آن مشهود است؛ در واقع در این بخش طراحی نسیان تیانا به چشم میخورد.
چراغهای عقب H330 با یک خط افقی پلاستیکی به هم متصل شدهاند و لوگوی بزرگ پارسخودرو را در بر گرفته است. طراحی دوگانه سپر عقب نیز تداعیکنندهی دیفیوزر در بخش پایینی سپر است و انتقال چراغ خطر سوم و چراغهای دنده عقب روی آن، کمک کرده که سپر بزرگ عقب حالت یکنواختی نداشته باشد. فضای داخلی برلیانس H330 دلنشین طراحی شده و برخی اجزای آن مانند نشاندهنده کیلومتر شبیه به مزدا3 است. ارگونومی قطعات و جاگذاری آنها مناسب است، اما کیفیت آنها تعریفی ندارد؛ چون در ساخت آنها از پلاستیک خشک استفاده شدهاست.
مقایسه تارا و برلیانس h330 از نظر امکانات فنی
طبق مقایسه تارا و برلیانس h330، محصول چینی به جعبه دنده خودکار مجهز شده و حجم موتور آن 1500 سی سی است. این خودروی چهار سیلندر، موتور بنزین سوز انژکتوری دارد و دیفرانسیل جلو FWD قرار داده شده است. این خودرو مجهز به سيستم پيشرفته ترمز ABS و EBD است. نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو، دیسکی خنک شونده و نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب، دیسکی است. نوع سیستم تعلیق، مستقل مك فرسون و نوع سیستم فرمان، تقويت شده الکتریکی، دنده شانهای و قابل تنظيم است. 170 کیلومتر بر ساعت حداکثر سرعت آن و استاندارد آلایندگی یورو 5 انتخاب شده است.
خودروی تارا نیز مجهز به موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است و پیشرانه توان ۱۱۳ اسب بخار رسانده شده است. گشتاور موتور هم TU5P هم برابر 144 نیوتن متر است. محصول ایرانخودرو میتواند ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و به صورت میانگین حدود ۷ تا ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف میکند. ظرفیت باک سوخت آن هم ۵۰ لیتر است.
تارا دندهای حدود 1170 کیلوگرم وزن دارد و نمونه اتوماتیک آن حدود ۲۰ کیلوگرم بیشتر است. گیربکس آن هم پنج سرعته در نمونه دستی و در نمونه اتوماتیک شش سرعته است. برای تارا پیشرانه TU5 پلاس قرار داده شده است که با توجه به برخی تغییرات، قدرتمندتر شده است. برخی قطعات هم مانند پمپ روغن در این پیشرانه تغییر کردهاند و به همین دلیل این خودرو با افزایش محدود قدرت و گشتاور نسبت به پیشرانه TU5 روبرو شده است.
مدل خودرو | تارا | برلیانس H330 |
پیشرانه | 4 سیلندر 16 سوپاپه | دو نوع پیشرانه 1.5 و 1.65 لیتری |
حجم موتور | 1587 سی سی | 1654 سیسی |
حداکثر قدرت | 113 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه | 114 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 144 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه | در دور موتور 3800 دور در دقیقه هم گشتاور 138 نیوتن متر |
گیربکس | شش سرعته خودکار | گیربکس دستی |
مصرف سوخت (ترکیبی) | 7.1 لیتر در 100 کیلومتر | 6.7 لیتر در 100 کیلومتر |
شتاب صفر تا 100 | 11.5 ثانیه | 14.2 |
حداکثر سرعت | 190 کیلومتر بر ساعت | 180 کیلومتر بر ساعت |
مقایسه تارا و برلیانس h330 از نظر امکانات رفاهی
تارای دندهای نسبت به مدل اتوماتیک امکانات کمتری دارد؛ مهمترین امکانات آن شامل کروز کنترل، سنسور فشار باد تایر، دماسنج، تنظیم دستی صندلیهای جلو، صندلی عقب تاشو، رینگهای ۱۵ اینچی فولادی، ایموبلایزر، سنسور دنده عقب، شیشهبالابرهای برقی، آینههای جانبی برقی راهنمادار، مه شکنهای جلو، چراغ خوشامدگویی، دیلایت، چراغ مشایعت، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا با چهار بلندگو، آنتن سقفی اکتیو، سیستم تهویه غیراتوماتیک با تنظیم برقی، فرمان برقی با کلیدهای کنترل، دو کیسه هوا سرنشینان جلو، سیستم ترمز ABS و EBDبه همراه سامانههای کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی است.
برای تجربه فروش خودرو بدون اتلاف وقت صفحه فروش خودرو سوییچ را از دست ندهید. |
علاوه بر آن تارای اتوماتیک به آپشنهایی مانند کیسههای هوای جانبی جلو، آینههای جانبی برقی تاشونده، دوربین دید عقب، رینگهای ۱۶ اینچی آلومینیومی، تنظیمات برقی صندلیهای جلو، روکش صندلیهای چرم و پارچهای، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، دکمه استارت سانروف و نشانگر وضعیت دنده تجهیز شده است.
از امکانات برلیانس H330 میتوان به رینگ 15 اینچی آلومینیومی، شیشههای بالابر برقی، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو، باز شدن خودکار قفل درها هنگام تصادف، مدل اتوماتیک اشاره کرد. علاوه بر علاوه امکانات بالا، این خودرو به سیستم تهویه مطبوع خودکار، سانروف، سنسور دنده عقب، بسته شدن پنجرهها با ریموت، قابلیت تنظیم صندلی راننده در هشت جهت، آینههای جانبی برقی، چراغ مهشکن جلو، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت، روکش چرمی غربیلک فرمان و دکمه مجهز است.
تجهیزات | تارا | برلیانس H330 |
چراغ | چراغهاي نئون جلو، چراغ روز ، مه شكن، تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل، سيستم روشنايي ترك خودرو | |
سیستمهای مولتی مدیا | سیستم مالتی مدیا، دارای 4 عدد بلندگو، میرورلینك، آنتن سقفی اكتیو | ملتي مديا همراه با سيستم رهياب (۴عدد بلندگو + ۲عدد توئيتر) |
صفحه نمایش | صفحه نمایش 7 اینچی | 9 اینچی، با سیستم عامل اندروید |
رینگ ها | 16 اینچی آلومینیومی | 6/5*15
J آلومينيومي |
آینه | آینههای جانبی برقی راهنمادار، تاشو، مجهز به گرمکن | تنظيم الكتريكي آينه هاي جانبي |
تهویه مطبوع | تهویه برقی | سيستم تهويه مطبوع + سيستم تنظيم هواي ورودي (الكترونيكي) |
صندلی | روکش چرم و پارچهای، راننده شش حرکته، سرنشین جلو 4 حرکته، صندلی عقب تاشو | قابليت تنظيم صندلي راننده در ۸ جهت به همراه تنظيم گودي كمر + سيستم تاشو براي صندلي عقب ۴:۶ + صندلي عقب با قابليت پشتيباني ايزوفيكس( صندلي كودك) |
شیشه | جلو و عقب برقی، شیشه راننده آنتیترپ، شیشه دودی و سولار | + شيشه بالابر برقي(شيشه هاي جلو و عقب) |
سیستم های هشدار دهنده | سنسور و دوربین دنده عقب، سنسور نور و باران | |
سایر امکانات | فرمان برقی، كلیدهای كنترلی روی فرمان (MFC)، مه شکن های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نورچراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، چراغهای همراه در پارکینگ، چراغ خوش آمد گویی، آینه های جانبی برقی راهنمادار هم رنگ بدنه، شیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهزبه آنتی ترپ، ایموبیلایزر، قفل مركزی با ریموت، كمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسكوپی، ایزوفیكس، سنسور دنده عقب، سیستم قطع سوخت خودكار، رینگ 16 اینچ آلومینیومی، صندلی راننده 6 حركته (4 حرکت برقی و 2 حرکت دستی)، پشت سری صندلی های جلو قابل تنظیم در 2 جهت برقی و 2 جهت دستی، صندلی های عقب تاشو، سیستم پایش فشار باد تایرها TPMS، كروز كنترل، نمایشگر دمای محیط، بازكن قفل در صندوق عقب از داخل، کاور موتور، نشان دهنده تغییر دنده GSI، روکش صندلی و فرمان چرمی، سنسور باران و نور، ورود بدون کلید، دکمه روشن و خاموش شدن موتور، زیر آرنجی | بسته شدن پنجره ها با استفاده از ريموت كنترل + سيستم ورود و استارت بدون كليد + تودوزي داخل خودرو + كامپيوتر سفري + تنظيم نور صفحه كيلومتر |
مقایسه تارا و برلیانس h330 از نظر ایمنی
در مقایسه تارا و برلیانس h330، پژو ۳۰۱ در آزمونهای موسسه «یورو انکپ» موفق به دریافت سه ستاره ایمنی شده و با توجه به اینکه تارا نمونه فیسلیفت و ایرانی شده پژو است و پلتفرم آن با این سدان فرانسوی یکسان طراحی شده، میتوان به استحکام شاسی و پلتفرم تارا امیدوار بود. امکاناتی همچون سامانههای کنترل پایداری، ۴ عدد کیسههوا در نسخه اتوماتیک، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و ترمز کمکی، موجب ارائه سطحی مناسب از ایمنی جهت حفاظت از سرنشینان این خودرو شده است.
از سوی دیگر در نمونه خودکار برلیانس H330 ترمزهای جلو و عقب دیسکی انتخاب شده و سیستم ترمز ضدقفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیرو EBD دارد. اما در نسخهی دستی، ترمزهای عقب خودرو از نوع کاسهای در نظر گرفته شده که عملکردی ضعیفتر از نوع دیسکی دارند. نمونه مجهز به چهار ترمز دیسکی در مسافتی معادل با ۴۰.۲ متر، خودرو را از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به صفر میرسد. اطلاعاتی از استانداردهای ایمنی برلیانس H330 وجود ندارد، با این حال فقط دو کیسه هوا در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک موجود است.
تجهیزات | تارا | |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی | سنسور دنده عقب + قفل مركزي به همراه كنترل از راه دور + ميله ضربه گير درهاي جانبي + ميله فرم ان جمع شونده (مستهلك كننده ضربه) + قفل اتوماتيك درها هنگام رسيدن سرعت به km/h۲۰ + باز شدن خودكار دربها هنگام تصادف + سيستم ضد سرقت موتور (ايموبلايزر اي سي يو) + يادآوري صوتي باز بودن كمربند ايمني | |
کیسه هوا | دو عدد، کیسه هوای راننده و سرنشین | كيسه هواي جلو( راننده و سرنشين جلو) |
سیستم ترمز | دارای سیستم ضد قفل ABS، EBA، HSA، ESC
|
سيستم تعليق جلو : مك فرسون + سيستم تعليق عقب : اكسل پيچشي + ترمز جلو : ديسكي عقب : كاسه اي + مجهز به سيستم پيشرفته ترمز ABS+ EBD |
تجربه رانندگی با تارا و برلیانس h330
از ویژگیهای تجربه رانندگی با تارا میتوان به نرم بودن عملکرد سیستم فرمان و در دست بودن خودرو در سرعتهای پایین اشاره کرد. از طرف دیگر مانند سایر خودروهای مجهز به موتور TU5، این خودرو هم میتواند به سرعت به دور موتورهای بالا، دست پیدا کند که به عنوان یک خودروی شهری و خانوادگی مناسب ارزیابی میشود. در کنار آن وزن بیشتر خودرو در جلوی ماشین باعث کمفرمانی در پیچها میشود که از نکات منفی آن است.
مقایسه تارا و برلیانس h330 نشان میدهد، مصرف سوخت خوب، هندلینگ و چسبندگی مناسب در جاده و مسیر، آپشنهای نسبتاً خوب و بازار فروش دست دوم خوب و صندوق عقب جادار از ویژگیهای برلیانس h330 است. در ابن مدل از زنجیرتایک استفاده شده است که از پاره شدن تسمه جلوگیری میکند. جعبه دنده آن هم کیفیت ساخت قابل قبولی دارد و اگر دنده در حالت درایو باشد، تعویض دندهها بدون ضربه انجام میشود و ترمزها هم کمی پایین میگیرد، اما در مجموع در سرعتهای پایین عملکردی معمولی دارد.
حرکت خودرو با پنج سرنشین کمی کندتر میشود و اگر دنده را در حالت نیمه خودکار یا تیپ ترونیک قرار دهیم، عملکرد آن بهبود پیدا میکند. صدای موتور نیز در دورهای بالا در داخل کابین شنیده میشود. از اسفند سال 96 هم با اضافه شدن موتور 1.65 لیتری و جعبه دنده بهبود یافته، شتاب این خودرو 15 درصد بهتر شده است. با این حال شتاب اولیه پایین، کوبش و خشکی سیستم تعلیق، نفوذ صدای زیاد موتور داخل اتاق در دورهای بالا، عملکرد ضعیف موتور 1.5 لیتری در جادههای کوهستانی، کم بود قطعات و لوازم یدکی در نمایندگیها از جمله نقاط ضعف این خودرو است.
مقایسه تارا و برلیانس h330 از نظر قیمت؛ هر دو در بازه 400 میلیون تومان
قیمت تارای صفر و اتوماتیک در بازار فعلا 400,000,000 تومان است؛ اما قیمت مدل دستی آن در کارخانه حدود 290 میلیون تومان و قیمت نسخه اتوماتیک آن 415 میلیون تومان قیمتگذاری شده است. با توجه به اینکه تنها نمونه دستی تارا در بازار موجود است،قیمت آن از 23 شهریور 1400 از بازه 370 میلیون تومان به 400 میلیون تومان در آذر 1400 رسیده است.
برای اطلاع از قیمت روز خودرو صفحه قیمت خودرو صفر سوییچ را از دست ندهید. |
نسخه صفر و دندهای برلیانس h330 نیز در آذرماه امسال 384 میلیون تومان قیمتگذاری شده و نمونه اتوماتیک آن 465 میلیون تومان است. قیمت کارکرده دندهای آن از 260 میلیون تا 380 میلیون تومان خرید و فروش میشود. قیمت برلیانس h330 کارکرده و اتوماتیک نیز از 310 میلیون تا 460 میلیون تومان متغیر است.
جمعبندی؛ برلیانس h330 بخریم یا تارا؟
این دو خودرو از نظر قیمتی در یک بازه قرار دارند و نسخه صفر آنها حدود 400 میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود. از میان این دو خودرو اگر چهره مطلوب، فرمانپذیری نرم و مطمئن، کابین زیبا، ترمزهای دقیق و قابل اعتماد و بازار دست خوب برای شما ارزش بیشتری دارد، برلیانس گزینه بهتری است.
بیشتر بخوانید
نظرات