شرکت ماموت خودرو، نماینده رسمی فولکس واگن در ایران، در آخرین دوره واردات، با عرضه دو مدل محبوب پاسات و تیگوان، توانست توجه گستردهای در بازار خودروهای وارداتی کشور جلب کند و جایگاه خود را در میان علاقهمندان برندهای آلمانی تثبیت نماید. حال این شرکت برنامه دارد تا کراساوور کوچک و نسبتا جدید فولکس واگن با نام تیراک (T-Roc) را نیز وارد بازار ایران کند. فولکس واگن تیراک در واقع نسخه شاسیبلند گلف محسوب میشود و با طراحی مدرن، ابعاد جمعوجور و امکانات فنی قابل قبول، گزینهای جذاب برای مشتریان ایرانی علاقهمند به کراساوورهای شهری خواهد بود. برای خرید و فروش فولکس T-ROC صفر، کارکرده و کارشناسی شده می توانید با بررسی دقیق و مطالعه این مقاله اقدام کنید.
مزایا و معایب فولکس T-ROC 2024
فولکس واگن تیراک، مانند هر خودرو دیگری، ویژگیهای مثبت و محدودیتهای خود را دارد. در ادامه، مهمترین نکات قوت و ضعف این کراساوور جمعوجور را بررسی میکنیم:
مزایا:
- طراحی جذاب و مدرن
- ابعاد جمعوجور مناسب برای تردد شهری
- عملکرد فنی رضایتبخش
معایب:
- امکانات رفاهی و ایمنی محدود
- قیمت نهایی بالا
- ارزش واقعی خودرو در بازار ایران پایینتر از قیمت عرضه شده
مشخصات فنی فولکس T-ROC 2024
فولکس واگن تیراک در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و بر پایه پلتفرم MQB A1 گروه فولکس واگن ساخته شده است. این پلتفرم که از سال ۲۰۱۲ و با هزینهای بیش از ۸ میلیارد دلار برای نسل هفتم گلف (MK7) توسعه یافت، در سایر خودروهای این گروه نیز به کار گرفته شده است، از جمله:
1_ سئات اتکا و سئات لئون مارک ۳
2_ اشکودا کاروک و اشکودا اکتاویا مارک ۳
3_ آئودی Q2 و آئودی A3 مارک ۳
به همین دلیل، میتوان تیراک را نسخه شاسیبلند گلف یا رقیب اقتصادی آئودی Q2 دانست. از نظر اندازه، تیراک در سبد محصولات فولکس واگن بین تیگوان و تیکراس (T-Cross) قرار میگیرد.
نسخههای مختلف و امکانات فنی فولکس T-ROC 2024
تیراک در بازار جهانی در سه نسخه عرضه میشود:
Life (نسخه پایه)
Style (نسخه متوسط)
R-Line (نسخه اسپرت)
همچنین نمونهای با سقف کانورتیبل نیز تولید شده است که در دنیای کراساوورها نادر است، هرچند نمونه مشابه آن پیشتر توسط نیسان مورانو و رنج روور ایووک ارائه شده بود. هنوز مشخص نیست ماموت خودرو کدام نسخه را وارد ایران خواهد کرد، اما با توجه به روند بازار، به احتمال زیاد نسخه پایه یا Life فیسلیفت ۲۰۲۱ برای واردات انتخاب خواهد شد.
پیشرانه و سیستم انتقال نیرو
تیراک در بازار جهانی با پیشرانههای متنوعی عرضه میشود. محتملترین گزینه برای ایران، استفاده از:
- پیشرانه ۱.۴ یا ۱.۵ لیتری توربو با تزریق مستقیم
- گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته DSG
- سیستم انتقال نیرو به محور جلو (FWD)
این ترکیب فنی، علاوه بر عملکرد مناسب، به مدیریت هزینهها نیز کمک خواهد کرد.
مشخصات کلی
مشخصات | جزئیات |
نوع موتور | خطی بنزینی |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر |
سیلندر / سوپاپ | ۴ / ۱۶ |
تنفس موتور | توربوشارژ |
قدرت | ۱۴۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتنمتر |
گیربکس | ۷ سرعت اتوماتیک دوکلاچ (DSG) |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر/ساعت | ۸.۷ ثانیه |
سرعت نهایی | ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ |
فرمان | برقی |
بدنه | کراساوور سایز کوچک (کامپکت) |
نوع رینگ | آلومینیومی |
قطر رینگ | ۱۶ تا ۱۸ اینچ |
ابعاد و ظرفیتها
ابعاد و ظرفیتها | مقدار |
طول | ۴۲۳۴ میلیمتر |
عرض | ۱۸۱۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۵۷۳ میلیمتر |
فاصله محور جلو تا عقب | ۲۵۹۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۳۵۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | ۴۴۵ لیتر (قابل افزایش تا ۱۲۹۰ لیتر) |
حجم مخزن سوخت | ۵۰ لیتر |
طراحی ظاهری فولکس واگن تیراک
محصولات خانواده فولکس واگن را میتوان نسخههای اقتصادی برند آئودی دانست، بنابراین شباهتهای طراحی میان این دو برند چندان تعجبآور نیست. با این حال، فولکس واگن همانند زیرمجموعه پریمیوم آئودی، وفاداری خود به طراحی ساده و اثباتشده را حفظ کرده است.
ظاهر T-Roc نسبتاً ساده و مدرن است و شامل چراغهای جلو متصل به جلوپنجره باریک، سپر مشبک پایین و چراغهای روز شکل D میشود. بخش عقب خودرو نیز از گرافیک چراغهایی مشابه دیگر کراساوورهای فولکس واگن، مانند تیگوان، بهره میبرد و شباهت زیادی به طراحیهای آئودی دارد. در نمای جانبی، دامن پلاستیکی مشکیرنگ حس شاسیبلند بودن خودرو را تقویت میکند و گلگیرهای بیرونزده، جلوهای عضلانی به تیراک میبخشند.
طراحی خارجی خودرو بسته به تریم و مدل تولیدی کمی متفاوت خواهد بود، بنابراین نسخه وارداتی به ایران ممکن است با نمونههای تصویری ارائه شده تفاوتهایی داشته باشد.
طراحی داخلی کابین فولکس واگن تیراک
نمای داخلی تیراک کاربردی، با کیفیت مونتاژ بالا و متریال قابل قبول است. با این حال، طراحی داخلی نشاندهنده اقتصادی بودن خودرو است. هرچند کلاستر دیجیتالی و نمایشگر لمسی مولتیمدیا وجود دارد، اما طراحی داشبرد و رودریها سبک نسبتاً قدیمی دارد و بیشتر شبیه خودروهای تولیدی سال ۲۰۱۵ است. ترکیب تریم مشکی پیانویی و نقرهای مات، طراحی کنسول میانی و اهرم دنده همگی نشاندهنده صرف هزینه محدود در کابین تیراک هستند.
در مقایسه با آئودی Q2، تفاوت در جزئیات و کیفیت متریال کاملاً مشخص است؛ برند پریمیوم توجه بیشتری به جزئیات و کیفیت طراحی دارد، فاکتورهایی که در تیراک دیده نمیشوند. لازم به تأکید است که اگر نسخه وارداتی ایران با تریم رنگی عرضه شود، جذابیت بصری کابین بسیار بیشتر از نسخه تمام مشکی خواهد بود.
آپشنها و امکانات فولکس واگن تیراک
تا زمان ارائه کاتالوگ رسمی فولکس تیراک توسط ماموت خودرو، جزئیات دقیق امکانات رفاهی و ایمنی خودرو به صورت رسمی مشخص نیست. با این حال، بر اساس اطلاعات جهانی این مدل، میتوان انتظار داشت که تیراک دارای مجموعهای از قابلیتها و تجهیزات مدرن باشد.
از جمله امکانات قابل توجه این کراساوور میتوان به سیستم روشنایی LED در جلو و عقب، نورپردازی داخلی انتزاعی کابین، سنسور نور و باران، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله و گرمکن صندلیهای جلو اشاره کرد. همچنین، رادار هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری، رادار کنترل حرکت بین خطوط، رادار نقاط کور، سیستم کمک پارک، نوربالای اتوماتیک و سنسور پارک جلو و عقب نیز به ایمنی خودرو کمک میکنند. در بخش امکانات رفاهی، تیراک میتواند با تریمهای سفارشی شامل بدنه دو رنگ، روکش چرم فرمان، ورود و استارت بدون کلید، امکان انتخاب ۵ حالت رانندگی، نمایشگر ۸ اینچ مولتیمدیا با سیستم صوتی ۴۰۰ وات و ۶ بلندگو، کلاستر دیجیتال ۱۰.۳ اینچ، صندوق عقب برقی و سانروف پانوراما ارائه شود.
سیستم / قابلیت | وضعیت |
کروز کنترل | دارد |
کروز کنترل هوشمند | دارد |
کنترل ایستایی در سربالایی | دارد |
کنترل سرعت در سرازیری | – |
کنترل کشش | دارد |
کنترل پایداری | دارد |
اتو پارک | ندارد |
سنسور جلو | دارد |
سنسور عقب | دارد |
رادار نقطه کور | دارد |
رادار تغییر لاین | دارد |
رادار تصادف جلو | دارد |
رادار تصادف عقب | – |
ترمز ضدقفل | دارد |
توزیع نیروی ترمز | دارد |
ترمز کمکی | دارد |
ترمز اضطراری | دارد |
ترمز پارک برقی | دارد |
پدال شیفتر | ندارد |
اتولایت | دارد |
چراغ روز | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | دارد |
گرم کن فرمان | دارد |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | دارد |
ناوبری | – |
نمایشگر هدآپ | ندارد |
دوربین عقب | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد |
کیسه هوا | دارد |
ورود بدون کلید | دارد |
استارت بدون کلید | دارد |
تهویه اتوماتیک | دارد |
صندلی برقی راننده | دارد |
صندلی برقی سرنشین جلو | – |
گرمکن صندلی جلو | دارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد |
ماساژور صندلی جلو | ندارد |
آینه بغل برقی | دارد |
گرمکن آینه بغل | دارد |
پانوراما | دارد |
سانروف | دارد |
قیمت فولکس واگن تیراک در بازار
فولکس واگن تیراک بسته به مدل و تریم، قیمتی بین ۲۶ تا ۳۹ هزار دلار دارد که بازهای گسترده و متنوع محسوب میشود. با این حال، پیشبینی میشود نسخههای وارداتی تیراک به ایران از سادهترین و کمآپشنترین نمونهها انتخاب شوند تا هم با قوانین واردات کشور سازگار باشند و هم در بازار هدف فروش مناسبی داشته باشند. تجربه نشان داده که اگرچه فولکس واگن یک برند آلمانی اقتصادی است، تصور مشتریان ایرانی از لوکس بودن این برند باعث شده محصولات آن با قیمتهای بالا و غیر واقعی عرضه شوند. بنابراین، در صورتی که تیراک وارداتی نیز با همین ذهنیت قیمتگذاری شود، خرید آن در مقایسه با بسیاری از خودروهای وارداتی اقتصادی دیگر، منطقی نخواهد بود.
جمعبندی
فولکس واگن تیراک یک کراساوور کوچک و مدرن است که بر پایه پلتفرم گلف طراحی شده و ترکیبی از عملکرد فنی مناسب و طراحی جذاب را ارائه میدهد. این خودرو در نسخههای مختلف با پیشرانههای اقتصادی توربو و امکانات رفاهی متنوع عرضه میشود، اما واردات به ایران احتمالاً به نسخههای پایه و کمآپشن محدود خواهد بود. طراحی خارجی ساده و مدرن، کابین کاربردی و کیفیت ساخت بالا از نقاط قوت خودرو هستند، در حالی که محدودیت امکانات رفاهی و قیمت نسبتاً بالای بازار ایران از نقاط ضعف آن محسوب میشوند. با توجه به ذهنیت لوکس بودن برند فولکس واگن در ایران، خرید تیراک نیازمند بررسی دقیق قیمت و ارزش واقعی آن در مقایسه با رقبا است.
سوالات متداول فولکس T-ROC 2024:
فولکس واگن تیراک در ایران چه نسخهای وارد میشود؟
احتمالاً نسخه پایه یا کمآپشن انتخاب خواهد شد.
تیراک چه قیمتی در بازار جهانی دارد؟
قیمت بین ۲۶ تا ۳۹ هزار دلار بسته به مدل و تریم است.
عملکرد فنی تیراک چگونه است؟
با موتور ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس دوکلاچ، عملکردی مناسب و شهری دارد.
آیا تیراک در ایران خودرو اقتصادی محسوب میشود؟
در بازار ایران به دلیل قیمت احتمالی، نسبت به رقبای اقتصادی کمی گران خواهد بود.
طراحی داخلی تیراک چگونه است؟
کابین کاربردی با متریال قابل قبول و کیفیت مونتاژ بالا، اما سبک طراحی نسبتاً ساده و اقتصادی دارد.
نظرات