گروه خودروسازی فولکس واگن قصد دارد در آینده تا 90 درصد مواد اولیه باتری های خود را بازیافت کند و اولین قدم در این مسیر را با افتتاح یک کارخانه بازیافت باتری در سالزگیتر برداشته است.

همان طور که می دانید، باتری های لیتیم یونی به مواد اولیه بسیاری نیاز دارند و بسیاری از آن ها نایاب بوده و استخراج آن ها کاری سخت و زمان بر می باشد. گرچه خودروسازها هیچ وقت میزان تاثیر واقعی خودروهای الکتریکی خود را روی محیط زیست اعلام نمی کنند، یکی از مزایای تلاش شرکت ها برای متمرکزسازی و کاهش آلایندگی این است که اجرای برنامه های بازیافت این چنینی بسیار راحت تر می تواند بشود.

این کارخانه قرار است باتری ها را بازیافت کرده و به مواد اولیه ای تبدیل کند که برای کارهای دیگر می توان استفاده کرد. فولکس واگن قبلا برخی برنامه های خود را برای استفاده دوباره از باتری ها مثلا در پاوربانک ها اعلام کرده بود. این کارخانه، ظاهرا قرار است در فرآیند بازیافت باتری ها، از آن ها مواد اولیه ای مانند لیتیم، نیکل، منگنز و کبالت استخراج کند.

توماس اشمال، یکی از مدیران ارشد گروه فولکس واگن در این باره گفته:

ما در Volkswagen Group Components یک قدم دیگر در مسیر بازیافت باتری به عنوان یک بخش کلیدی از حمل و نقل الکتریکی برداشته ایم. ما در حال اجرایی کردن یک فاز بسیار مهم در چرخه بازیافت مواد اولیه هستیم و این موفقیت، نقشی کلیدی در صنعت برای محافظت از محیط زیست و تامین چرخه مواد اولیه بازی خواهد کرد.

فولکس واگن

پروسه استفاده شده در بازیافت باتری های فولکس واگن به گونه ای است که نیاز به انرژی زیادی ندارد. به جای ذوب کردن همه چیز، در کارخانه فولکس واگن دمونتاژ شده و با یک پودر مشکی مخلوط می شوند و بعد از آن پروسه های هیدرومتالوژی شروع می شود.

بعد از بازیافت، قطعات اصلی و مهم سلول های باتری قدیمی را می توان برای ساخت مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت کاتدهای جدید استفاده کرد. تحقیقات نشان داده که مواد اولیه حاصل از بازیافت به اندازه مواد اولیه تازه بازدهی دارند. در آینده، صنعت خودرو به مرحله ای خواهد رسید که همه باتری های جدید را با استفاده از مواد اولیه بازیافتی بسازد.

با توجه به این که میزان تقاضا برای باتری ها و مواد اولیه آن به میزان قابل توجهی بالا خواهد رفت، خیلی دور از ذهن نیست روزی که هر گرم از مواد اولیه بازیافتی را بتوان در ساخت باتری های جدید استفاده کرد.

احتمالا تا چند سال آینده این کارخانه بازیافت فولکس واگن با ظرفیت کامل خود کار نخواهد کرد. با توجه به افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی طی سال های آتی، بدون شک این یک قدم مهم در مسیر سبزسازی پروسه تولید خودروهای الکتریکی فولکس واگن است. فولکس واگن می گوید یک باتری بازیافت شده از تولید 1.3 تن کربن دی اکسید پیشگیری می کند.