این روزها صنعت خودرو به سمت توسعه فن آوری های نوآورانه در حال حرکت است تا بتواند راه حل‌های اتصال، ایمنی و تجربه سواری بهتری را در اختیار سرنشین‌ها قرار بدهد. یکی از فناوری‌های کلیدی، که به عنوان نقطه کانونی همه سیستم‌های مدرن خودرویی عمل می‌کند و عملکردهای آنها را برای کنترل و نظارت از یک واحد مرکزی ادغام می‌کند، “سیستم اطلاعات و سرگرمی” است.

سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی مدرن در خودرو با تمام فن آوری های هوشمند خودرویی مانند سیستم‌های ADAS،، دستگاه‌های ارتباطی، تلفن‌های هوشمند، سنسورها و غیره ارتباط برقرار کرده و آنها را با یکدیگر ادغام می‌کند تا یک تجربه رانندگی عالی در اختیار شما قرار بدهند.

سیستم اطلاعات سرگرمی چیست؟

سیستم اطلاعات سرگرمی را می‌توان ترکیبی از سیستم‌های وسیله نقلیه توصیف کرد که برای ارائه سرگرمی و اطلاعات به راننده و سرنشین‌ها از طریق رابط‌های صوتی / تصویری، عناصر کنترلی مانند نمایشگرهای صفحه لمسی، دکمه ها، دستورات صوتی و موارد دیگر استفاده می‌شود.

سیستم های اطلاعات سرگرمیطبق داده‌های به دست آمده از برخی تحقیقات، تخمین زده می‌شود که ارزش بازار اطلاعات سرگرمی در وسایل نقلیه تا سال 2022، با افزایشی قابل توجه به 30.47 میلیارد دلار برسد. تحقیقات نشان می‌دهد که بازار اطلاعات سرگرمی در وسایل نقلیه با افزایش تولید خودرو، پیشرفت‌های فن آوری، مقررات ارتباطی و افزایش تقاضا برای خودروهای لوکس روز به روز بهتر خواهد شد.

سیستم اطلاعات سرگرمی چطور کار می‌کند؟

سیستم اطلاعات سرگرمی با همکاری بسیاری از سیستم‌های داخلی و خارجی اطلاعات و سرگرمی‌های مختلفی را در اختیار راننده و سرنشین‌ها قرار می‌دهد.

بخش‌های اصلی یک سیستم اطلاعات سرگرمی شامل موارد زیر هستند:

صفحه نمایش

در اکثر خودروها بخش اصلی یک سیستم اطلاعات سرگرمی در واقع صفحه نمایشی است که به شکل یک تبلت و لمسی بوده و روی داشبورد خودرو نصب می‌شود. با داشتن یک رابط کاربر پسند، این صفحه نمایش یک مرکز کنترل متصل خودرو برای سیستم اطلاعات سرگرمی محسوب می‌شود.

صفحه نمایش هدآپ

این صفحه نمایش بخشی جدایی ناپذیر از سیستم‌های اطلاعات سرگرمی پیشرفته است که اطلاعات لحظه‌ای خودرو را بر روی یک صفحه شفاف یکپارچه با شیشه جلو خودرو نشان می‌دهد. نمایشگر هدآپ در کاهش حواس پرتی راننده در هنگام رانندگی کمک کرده و او را با جزئیات کلیدی مانند سرعت، مسیرهای نقشه، اطلاعات صفحه کیلومتر و آمپرها، آب و هوا و غیره آشنا می‌کند.

پردازشگرهای پیشرفته با قابلیت پشتیبانی از چند صفحه نمایش

نسل جدید سیستم‌های اطلاعات سرگرمی به کمک پردازنده‌های قدرتمند خود برای سیستم‌های پیشرفته اطلاعات سرگرمی طراحی شده‌اند. این پردازنده‌ها توانایی نمایش محتوا روی چندین صفحه نمایش داشته و تجربه‌ای بسیار جذاب در اختیار راننده و سرنشین قرار می‌دهند.

سیستم‌های عامل

سیستم‌های اطلاعات سرگرمی خودرو به سیستم‌های عاملی نیاز دارند که قادر به پشتیبانی از اتصال به اینترنت، رابط کاربری خوب و امکان برنامه‌های نرم افزاری برای تعبیه قابلیت‌های جدید در سیستم باشند. سیستم عامل‌هایی مانند اندروید، لینوکس، ویندوز و QNX این روزها در صنعت اطلاعات و سرگرمی خودروها به میزان زیادی استفاده می‌شوند.

پروتکل‌های شبکه

اجزای سخت افزاری الکترونیکی در سیستم‌های اطلاعات سرگرمی خودروها با پروتکل‌های ارتباطی استاندارد مانند CAN (شبکه منطقه کنترل کننده) بهم پیوسته‌اند. CAN یا هر پشتیبانی از پروتکل شبکه دیگر به میکروکنترلرها و دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا در برنامه‌های بدون کامپیوتر میزبان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.سیستم های اطلاعات سرگرمی

ماژول‌های اتصال

سیستم‌های اطلاعات سرگرمی به ماژول‌های GPS، Wi-Fi و بلوتوث برای ارائه اتصال با شبکه‌ها و دستگاه‌های خارجی مجهز هستند. این ماژول‌ها در ایجاد سرویس‌هایی مانند ناوبری، اتصال به اینترنت و یکپارچه سازی تلفن‌های هوشمند با سیستم اطلاعات سرگرمی کمک می‌کنند.

ادغام سنسورهای خودرو

سنسورهای مجاورت، سنسورهای تشخیص حرکت و تشخیص نور محیط، سنسورهای دوربین و بسیاری دیگر از سنسورهای داخل خودرو با سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی ادغام می‌شوند تا اطلاعات مربوط به ایمنی را به راننده و سرنشینان ارائه دهند.

صفحه کیلومتر و آمپرهای دیجیتال

سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی با فناوری پیشرفته، طراحی صفحه کیلومتر و آمپرهای سنتی و آنالوگ را به صفحه کیلومترهای دیجیتال تبدیل کرده‌اند که اطلاعات زیادی را می‌توانند در اختیار راننده قرار بدهند.

صفحه کیلومتر و آمپرهای دیجیتال از طریق پورت OBD-II اطلاعات را از ECU خودرو گرفته و در صفحه نمایش‌های مختلف سیستم اطلاعات و سرگرمی آن‌ها را نشان می‌دهند. به عنوان بخشی از سیستم کاک پیت دیجیتال، این سیستم با سایر رابط‌های دیجیتال خودرو و سیستم‌های سرگرمی و اطلاعات یکپارچه شده‌اند.

ویژگی‌های اصلی سیستم‌های اطلاعات سرگرمی خودرو

در ادامه این مطلب شما را با برخی از ویژگی های اصلی سیستم های اطلاعات سرگرمی آشنا خواهیم کرد.

صفحه لمسی با وضوح بالا

صفحه‌های لمسی عمدتاً از نوع LCD (نمایشگر کریستال مایع) یا TFT (ترانزیستور فیلم نازک) تشکیل شده‌اند. TFT های تمام رنگی و ماتریس LCD (AMLCD) مناسب‌ترین فناوری‌های نمایشگر برای نمایش تصاویر گرافیکی پیچیده و پویا هستند. صفحه نمایش سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو از 2 اینچ تا 12 اینچ به طور کلی متغیر می‌باشند، اگرچه عرض برخی از نمایشگرهای حتی تا بیست اینچ هم می‌رسد.

اتصال تلفن‌های هوشمند

سیستم های اطلاعات سرگرمیتلفن‌های هوشمند با استفاده از اتصال بلوتوث می‌توانند با سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو جفت شوند. جفت شدن تلفن هوشمند با سیستم، کاربر را قادر می‌سازد از طریق سیستم اطلاعات و سرگرمی به برنامه‌های موبایل خود دسترسی پیدا کند. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تماس‌های ورودی، خروجی و کنفرانسی را از طریق سیستم اطلاعات و سرگرمی مدیریت کنند. همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد تا لیست مخاطبین تلفن خود را مشاهده کرده و بسیاری از کارهای دیگر را با آن انجام بدهند.

تیونرهای آنالوگ و دیجیتال برای دریافت استانداردهای رادیویی مختلف

منظور از استانداردهای مختلف باند تیونر AM و FM برای سیستم‌های اطلاعات سرگرمی مختلف است. رادیو AM و FM را می‌توان به صورت خودکار یا دستی تنظیم کرد و یا برای یافتن ایستگاه‌های رادیویی جدید اسکن کرد.

پشتیبانی از مولتی مدیا

سیستم‌های اطلاعات سرگرمی مدرن، محتوای صوتی و تصویری را به صفحه نمایش، بلندگو و هدفون از طریق بلوتوث، کابل HDMI و USB منتقل می‌کنند. داده‌های صوتی و ویدئویی را می‌توان از تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ‌ها و غیره پخش کرد. اتصال بلوتوث امکاناتی پیشرفته مانند تماس تلفنی، قابلیت مشاهده تماس، و غیره را فراهم می‌کند. MP3،.aac و FLAC از بهترین فرمت‌ها برای پشتیبانی از فایل‌های صوتی سیستم هستند. تصاویر با فرمت‌های JPEG، PNG و BMO و فیلم‌ها با فرمت‌های.mp4 و.avi برای سیستم‌های اطلاعات سرگرمی مناسب‌ترند.

عملکردهای پیشرفته خودرویی

سیستم‌های اطلاعات سرگرمی درون خودرو از ویژگی‌هایی مانند سیستم کمکی پارک، نشانگرهای چراغ روشنایی روز، تهویه مطبوع خودرو، دستیارهای صوتی برای کنترل عملکرد سیستم پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید از سیستم اطلاعات سرگرمی برای کنترل همه این موارد استفاده کنید.

پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی

هر دو سیستم عامل به کاربران امکان می‌دهد تلفن‌های هوشمند خود را با سیستم اطلاعات سرگرمی خودروی خود ادغام کنند. در حالی که Android Auto از طریق هر یک از تلفن‌های هوشمند مبتنی بر اندروید از برنامه‌های گوگل پشتیبانی می‌کند، Apple CarPlay از برنامه‌های مبتنی بر iOS پشتیبانی می‌نماید.

کنترل قابلیت‌های خودرو

قابلیت‌های مختلف خودرو مانند سیستم کمکی پارک را می‌توانید با سیستم‌های اطلاعات سرگرمی خودرو کنترل نمایید. دستیار پارک در صورت وجود هرگونه مانع در مسیر خودرو، راننده را مطلع می‌کند و به حفظ فاصله ایمن از مانع کمک می‌کند. سیستم کمکی پارک به دوربین دید عقب مجهز است و تغذیه ویدئویی از دوربین تنها هنگام دنده عقب روی صفحه سیستم نشان داده می‌شود.

پلت فرم‌های سیستم اطلاعات سرگرمی

با افزایش تقاضا برای سیستم‌های اطلاعات سرگرمی پیشرفته در خودرو، ارائه دهندگان راه حل‌های خودرویی بر روی طراحی پردازنده‌های پر کاربرد، همه کاره و قدرتمند تمرکز کرده‌اند. برای داشتن یک تجربه اطلاعات سرگرمی درجه یک داخل خودرو، پردازنده‌ها باید بتوانند سطح بالایی از هوش مصنوعی و محاسبات را ارائه کنند.

سیستم های اطلاعات سرگرمی

پردازنده‌های اطلاعات سرگرمی پیشرفته امکان یکپارچه سازی چندین نمایشگر HD، اجرای دستورات سیستم‌های کمکی رانندگی و کمک به سرگرمی‌های درون خودرویی در یک محیط متصل را فراهم کرده‌اند. یک پردازنده قدرتمند با عملکرد بالا، نمایش رنگی HD، وضوح بالا و مصرف کم انرژی، یک سیستم اطلاعات سرگرمی را بسیار بهینه خواهد کرد. برخی از بهترین پردازنده‌های موجود در بازار شامل موارد زیر هستند:

  • Qualcomm® Snapdragon™ 600 processor (Eragon 600 SoM)
  • TI- Jacinto™ DRAx infotainment SoCs
  • NXP – MX255 applications processor
  • Samsung Exynos Auto V9

تمام ویژگی‌های فوق الذکر سیستم‌های اطلاعات سرگرمی فقط نگاهی اجمالی به عملکرد این سیستم‌ها بود. سیستم‌های اطلاعات سرگرمی در آینده بسیار کاربر پسندتر شده و به راحتی قابل شخصی سازی خواهند بود. مفهوم کاک پیت دیجیتال برای خودرو فقط به واحدهای نمایشگر هدآپ یا صفحه کیلومتر دیجیتال محدود نخواهد شد.

سیستم‌های اطلاعات سرگرمی در خودروهای ایرانی و مونتاژی

از اواخر دهه هشتاد و با ورود خودروهای چینی به بازار ایران بود که ما اکثریت جامعه کشورمان با مفهوم آپشن های مختلف از جمله سیستم‌های اطلاعات سرگرمی در خودرو آشنا شدند. به همین دلیل بود که دو شرکت ایران خودرو و سایپا به عنوان بزرگ‌ترین خودروسازان داخلی، مجبور شدند به منظور رقابت با چینی‌ها و عقب نماندن از آن‌ها روی به ارائه آپشن ها به روز روی خودروها، از جمله سیستم اطلاعات سرگرمی بیفتند.

سیستم‌های اطلاعات سرگرمی را بیشتر به عنوان سیستم مولتی مدیا در ایران می‌شناسیم. در شرایطی که خودروسازان درجه یک جهانی همگی سیستم‌های اطلاعات سرگرمی مخصوص خود را دارند؛ مثلاً سیستم اطلاعات سرگرمی مرسدس بنز MBUX نام دارد و محصولات فیات کرایسلر همگی به سیستم اطلاعات سرگرمی UConnect مجهز هستند.

ولی در ایران متاسفانه خبری از سیستم‌های اطلاعات سرگرمی اختصاصی شرکت‌ها نیست و خودروسازها بیشتر از محصولات شرکت‌های دیگر به صورت OEM استفاده می‌کنند؛ به همین علت است که ایران خودرو و سایپا در صفحات معرفی محصولات خود تنها به عبارت مولتی مدیا اشاره می‌کنند و خبری از اطلاعات بیشتر در مورد سیستم‌های اطلاعات سرگرمی خودروهای شرکت‌های ایرانی نیست.