امروز خبری عجیب در رسانه های خودرویی کشور منتشر شده مبنی بر این که شرکت سایپا با امضای یک تفاهم نامه همکاری با پژوهشگاه ارتباطات و مرکز تحقیقات خود، قصد دارد خودروی خودران تولید کند.

در بخشی از این خبر آمده:

در راستاي ابلاغ سياست‌های اقتصاد مقاومتی و استفاده مناسب تر از توانمندی‌های داخلي، پژوهشگاه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و مرکز تحقيقات و نوآوري صنايع خودرو سايپا تفاهم نامه‌اي امضاء كردند كه در پي آن قرار است دو مجموعه ياد شده در توليد اولين خودروي هوشمند در كشور؛ طراحي و توليد حسگرها و رادار در چارچوب سيستم دستيار راننده خودرو و خودروران؛ توسعه قابليت هاي خودروهاي متصل و ارايه بسترهاي رايانش ابري؛ طراحي و توليد نمونه قطعات با فناوري پيشرفته الكترونيكي مورد نياز در خودرو و درنهايت بهره برداري از آزمايشگاه طرفين به منظور تكميل فرآيند توسعه محصول همکاری داشته باشند.

تکنولوژی خودران یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های خودرویی است که هنوز هم در دنیا هیچ شرکتی موفق نشده یک خودروی خودران کامل (سطح 5) تولید کند. تکنولوژی خودران در شش سطح شامل سطح 0 تا سطح 5 دسته بندی می شود که در سطح 0 سیستم خودران برخی هشدارها را داده یا ممکن است به صورت لحظه ای در برخی مسائل دخالت کند، ولی کنترل خودرو را نمی تواند در اختیار بگیرد.

در سطح 5، سیستم کاملا خودران بوده و راننده حتی نیازی نیست فرمان را دست بگیرد. این که سایپا قصد دارد در چه سطح تکنولوژی خودران تولید کند هنوز برای ما هم مشخص نیست.

در های تک بودن تکنولوژی خودران شکی نیست، نمی خواهیم نسبت به توانایی شرکت های ایرانی هم بدبین باشیم، ولی در شرایطی که ما هنوز توانایی تولید یک خودروی استاندارد و مدرن، با ایمنی بالا نداریم، چه لزومی دارد سرمایه های این مملکت خرج طراحی تکنولوژی های پیچیده و گران قیمتی مانند سیستم خودران شود؟

نظر شما در مورد برنامه سایپا برای تولید خودروی خودران چیست؟ آیا حاضرید در صورت تولید و عرضه، خودروی خودران سایپا را سوار شوید؟