اگر فکر می کردید که ایده ساخت یک خودروی نیمه خودران توسط اپل ایده جذابی است، قطعا با شنیدن این خبر که یک غول تکنولوژی دیگر به فکر ورود به این بازار افتاده قطعا شوکه خواهید شد.  امروز خبرگزاری رویترز گزارشی منتشر کرده که هوآوی بسیار به ورود به بازار خودروهای الکتریکی نزدیک شده و احتمالا اولین مدل های این شرکت را تا پایان سال جاری میلادی خواهیم دید.

رویترز می گوید چهار منبع نزدیک به شرکت این اطلاعات را در مورد برنامه هوآوی برای ورود به صنعت خودرو به آن ها ارائه کرده اند. هوآوی ظاهرا در حال مذاکره با حداقل دو خودروساز چینی برای تولید خودروهای الکتریکی خود است.

یکی از این شرکت ها کمپانی خودروسازی دولتی چانگان می باشد که در حال حاضر یک جوینت ونچر با شرکت فورد برای تولید کراس اور الکتریکی موستانگ Mach E تشکیل داده است. رویترز می گوید هوآوی همچنین با شرکت BluePark New Energy Technology که زیرمجموعه گروه خودروسازی بایک می باشد نیز مذاکراتی داشته است. هنوز چیزی در مورد برنامه اصلی هوآوی برای تولید خودرو در زمان انتشار این گزارش گفته نشده است.

با وجود انتشار این گزارش، یکی از سخنگوهای هوآوی با انتشار بیانیه ای خطاب به رویترز این موضوع را تکذیب کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده: هوآوی یک شرکت خودروساز نیست. البته، ما از طریق ICT قصد داریم یک تامین کننده قطعات دیجیتالی خودرو باشیم و به خودروسازها کمک کنیم تا محصولات بهتری بسازند.

سه مورد از چهار منبع رویترز ادعا کرده اند که این پروژه قبل از پایان سال 2021 با خودروهای الکتریکی طراحی شده توسط خود شرکت لانچ خواهد شد. ظاهرا هدف این شرکت تکنولوژی چینی تولید خودروهای الکتریکی ارزان قیمت بوده و هوآوی می خواهد در تیراژ انبوه خودروهای الکتریکی خود را بفروشد.

دان وانگ، یکی از تحلیل گران تکنولوژی موسسه تحقیقاتی Gavekal Dragonomics به رویترز گفته: بحران ویروس کرونا و تحریم های آمریکا علیه شرکت هوآوی اوضاع آن ها را به شدت وخیم کرده است. بنابراین منطقی است که شرکت بخواهد به منظور سودده بودن و ادامه حیات خود بازارهای دیگری را نیز امتحان کند.