شرکت تویوتا انواع مدل های هیبریدی را هم اکنون در خانواده محصولات خود داشته و با سرعت اندکی در حال حرکت به سمت خودروهای الکتریکی است. این موضوع در آینده قرار است تغییر کند و در همین راستا، این شرکت در نمایشگاه شانگهای از کانسپت تویوتا bZ4X رونمایی کرده است.

این خودرو که به عنوان پیش نمایشی از یک مدل تولیدی طراحی شده، در واقع یک نسخه مدرن از تویوتا راوفور الکتریکی می باشد. شرکت خیلی وارد جزئیات نشده، ولی این کانسپت به طراحی بخش جلوی زاویه دار با چراغ هایی باریک و پرده های هوایی بزرگ مجهز است. بحث آیرودینامیک که شد باید بگوییم کانسپت تویوتا bZ4X همچنین از یک جلوپنجره کاملا بسته که بالای یک دریچه ورودی هوا با تریم فلزی قرار گرفته بهره می برد.کانسپت تویوتا bZ4X

عقب تر که می رویم، می توانیم یک کاپوت دراز با گلگیرهای بزرگ را ببینیم. از دیگر موارد قابل توجه این مدل می توان به پنجره جلوی جذاب، یک سقف با شیب ملایم و یک خط کمر بسیار متفاوت اشاره کرد. همچنین در نگاه اولیه به این خودرو پنجره عقب زاویه دار، ستون عقب بزرگ و چراغ های عقب بسیار زیبا و جذاب به چشم می زنند.

در حالی که ممکن است نظرات در مورد طراحی بدنه متفاوت باشد، ولی کابین خودرو از یک طراحی سنتی تر بهره می برد. راننده پشت یک فرمان بزرگ سه پر نشسته و روبروی او یک صفحه کیلومتر و آمپر دیجیتال قرار می گیرد.

طراحی این داشبورد دیجیتال کمی عجیب است، ولی شرکت می گوید موقعیت نسبتا پایین داشبورد دیجیتال و قرار گرفتن صفحه کیلومتر و آمپرها بالای فرمان نه تنها کابین خودرو را جادارتر نشان می دهد، بلکه سبب بهبود میدان دید راننده و افزایش ایمنی رانندگی خواهد شد.

طراحی کنسول مرکزی شناور بوده و سیستم اطلاعات سرگرمی یک صفحه نمایش بزرگ دارد. در کنار این موارد می توان تریم مشکی براق، دکمه های کنترلی مینیمالیستی و یک دسته دنده روتوری را مشاهده کرد.

تویوتا اطلاعات زیادی در مورد مشخصات فنی منتشر نکرده، ولی تایید کرده که کانسپت تویوتا bZ4X روی پلت فرم e-TNGA ساخته شده و به صورت مشترک با شرکت سوبارو طراحی شده است. در بیانیه شرکت همچنین آمده که مدل تولیدی این خودرو ترکیبی از کیفیت افسانه ای، دوام و اطمینان بالای تویوتا با قابلیت های سیستم دو دیفرانسیل سوبارو خواهد بود تا یک تجربه سواری بسیار راحت و در عین حال قوی را به راننده و سرنشین ها بدهد.

کانسپت تویوتا bZ4X

شرکت همچنین گفته که مدل تولیدی در چین و ژاپن ساخته خواهد شد. مدل تولیدی کانسپت تویوتا bZ4X در بازارهای جهانی مختلف عرضه خواهد شد و فروش آن قرار است از اواسط 2022 شروع شود.

در برنامه بلندمدت خود تویوتا قصد دارد 15 خودروی الکتریکی مختلف شامل هفت مدل تحت برند bZ را روانه بازار کند. شرکت همچنین گفته تویوتا قصد دارد در آینده نزدیک پیکاپ تراک های خود را نیز الکتریکی سازی کند.