نخستین بار خرداد سال پیش ایران خودرو با اعلام شرایط پیش فروش خود، دنا پلاس اتوماتیک را با موعد تحویل فروردین تا شهریور 99 پیش فروش کرد. زمستان همان سال در دو نوبت دیگر شاهد پیش فروش دوباره محصولی مشابه این بار با نام دنا پلاس توربو اتوماتیک با موعد تحویل تابستان و پاییز سال 1400 بودیم. به عبارت دیگر، بهار پارسال ایران خودرو دنا پلاس اتومات را با موتور معمولی EF7 پیش فروش کرده بود و در فصل زمستان، خودروی اعلام به یک موتور متفاوت مجهز بود.

اخیراً بعد از گذشت یک سال و طی خرداد ماه 99 و طبق اخبار ارائه شده در رسانه‌ها مشخص شد که در اصل پروژه ایران خودرو برای دنا پلاس اتوماتیک، تنها روی مدل مجهز به موتور توربو پیش رفته و تنها این پیشرانه با گیربکس اتوماتیک جدید مراحل تست و کالیبراسیون را پشت سر گذاشته است.

شاید در آینده نزدیک ایران خودرو نمونه اتوماتیک موتور تنفس طبیعی را هم تولید کند، اما تکمیل پروژه مرتبط با آن و نیز کالیبره کردن موتور تنفس طبیعی با گیربکس اتومات جدید در شرایط فعلی دور از ذهن به نظر می‌رسد. این پروژه قبلاً با موتور توربو و یک گیربکس منتصب به شرکت هیوندای پاورتک انجام می‌شد، ولی به خاطر تحریم‌ها و عدم امکان همکاری این شرکت پروژه به ناچار با کمک گیربکس تولیدی یکی از شرکت‌های چینی همکار آن به نام DAE ادامه داده شد.

به هر روی، آن چه مشخص است این که به احتمال زیاد همین خودرو به حواله داران دنا پلاس اتوماتیک (ثبت نام خرداد 98) تحویل داده شده و به نوعی محصول با امکانات بیشتری در اختیار آن‌ها قرار داده شده است.

دنا پلاس اتوماتیک چه تجهیزاتی خواهد داشت؟

شرکت ایران خودرو ابتدای سال جاری نخستین بار تیپ‌های مختلف دنا پلاس اتوماتیک را اعلام کرد، اما در همان زمان عنوان شد که این تیپ‌های تعیین شده فقط جنبه بازاریابی داشته و جزئی از برنامه آینده شرکت در ارائه محصولات جدید بر مبنای آپشن می‌باشد.

دنا پلاس اتوماتیک

جدا از بحث تیپ‌ها، طی ماه پیش این شرکت در شبکه‌های اجتماعی توضیحات بیشتری از امکانات دنا پلاس اتوماتیک را اعلام کرده و طی 2 شرایط فروش، سطح امکانات متفاوتی را برای این خودرو اعلام کرده است. در شرایط فروش اول، دنا پلاس اتوماتیک کلاس 70702 برای فروش تحت عنوان دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک معرفی شده است. ولی اینفوگرافیک جدید منتشر شده بعد از آن در صفحه رسمی شرکت نشان می‌دهد که این خودرو با امکانات کامل‌تر مشابه همان تیپ L2 معرفی شده در ابتدای سال 99 به دست مشتریان قرار است برسد.

ظاهراً دنا پلاس اتومات به طور کلی اشاره به محصول جدید ایران خودرو در مقایسه با دنا پلاس دنده‌ای داشته و موتور آن هم موتور TC7 توربوشارژ خواهد بود. البته انتظار می‌رود اختلاف قیمتی این خودرو نیز با توجه به امکانات مدل توربو بالاتر از پیش بینی‌های قبلی باشد.

دنا پلاس اتوماتیک کلاس 70702 معرفی شده در سایت ایران خودرو در مقایسه با تیپ L2 امکاناتی مانند کیسه‌های هوای جانبی، سیستم کنترل فشار باد تایر، روکش صندلی چرم و پارچه و شیشه‌های عقب معروف به سولار را ندارد. ظاهراً تأمین قطعات و هزینه‌های مرتبط با موارد فوق برای ایران خودرو تا حدودی مشکل ساز بوده است.

در هر حال باید منتظر ماند و دید این خودرو بعد از تعیین قیمت توسط شورای رقابت و صدور دعوت نامه طی هفته‌های آینده با چه سطحی از امکانات تحویل مشتریان چشم انتظار خواهد شد.

تفاوت دنا پلاس اتوماتیک با مدل دنده‌ای ساده و توربو چیست؟

جدا از مسئله سه تیپ L1 و L2 و L3 که قبل‌تر معرفی شده بود، دنا پلاس اتوماتیک از نظر اتاق و مشخصات فنی هم تقریباً با مدل دنده‌ای متفاوت است.

قبل‌تر در اسفند 98، کیانوش پور مجیب معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول شرکت ایران خودرو در مراسم معرفی محصولات جدید شرکت خبر از تأمین گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دنا پلاس توسط یک شرکت خارجی داده و اعلام کرده بود که این قطعه از قبل وارد ایران خودرو شده است. همچنین تقریباً ۱۰۰ قطعه در ساختار و پلت فرم این خودرو نسبت به نمونه دنده‌ای تغییر کرده و بیشترین تغییرات در بخش قوای محرکه و تعلیق صورت گرفته است.

تجهیزات دنا پلاس اتوماتیک

از جمله مواردی که در دنا پلاس اتومات نسبت به مدل دنده‌ای تغییر کرده می‌توان به رام، مجموعه اگزوز، طبق، سیستم خنک کاری، ECU و TCU، میل موج گیرها و یکی دو مورد دیگر اشاره کرد. همچنین به علت نیاز به خنک کاری گیربکس اتوماتیک، یک منبع انبساط مجزا برای این بخش نصب شده است. برای نخستین بار فرمان برقی هم در دنا پلاس بر روی نسخه اتوماتیک به صورت استاندارد نصب شده که خود با حذف مجموعه هیدرولیک موجب بهینه شدن سیستم فرمان و حذف استهلاک خواهد شد.

در مشخصات فنی این خودرو که در سایت ایران خودرو اخیراً منتشر شده، وزن خودرو 1375 کیلوگرم می‌باشد که نسبت به نمونه دنده‌ای تقریباً 110 کیلو افزایش نشان می‌دهد. ظاهراً مجموعه تغییرات در بخش جلویی پلت فرم خودرو سبب افزایش وزن قابل توجهی شده است.

با توجه به این که گیربکس 6 دنده اتوماتیک ضرایب بهتری به نسبت نمونه دنده‌ای داشته و خودرو با آن افت گشتاور کمی دارد به نظر می‌رسد افزایش وزن در افت شتاب خودرو تأثیر زیادی نخواهد داشت.

از مدل ECU و توربو شارژر استفاده شده در این خودرو تاکنون جزئیاتی منتشر نشده ولی به نظر می‌رسد با توجه به تولیدات قبلی شرکت ایران خودرو و وارداتی بودن گیربکس آن، مجدداً از قطعات تولید شده توسط شرکت‌های چینی در خط تولید دنا پلاس اتومات استفاده خواهد شد.