در شرایط انحصاری که واردات ممنوع است، نمی‌توان قیمت‌گذاری دستوری را حذف کرد.

[switch_forms_sell]

به گزارش سوییچ به نقل از خبرنگار اقتصادی یکتاپرس، خودروسازان داخلی در سال های اخیر به جای افزایش تولید به سمت حساب زیان های خود پیش رفتند. مدیران خودروساز داخلی در جهت مهار هزینه های اضافی اقدامی انجام نداده اند و فقط حمایت از دولت ها را سرلوحه کار خویش قرار داده اند.

دولت سیزدهم در تلاش است از هزینه های اضافی ارگان های دولتی جلوگیری کنند. قطعا خودروسازان داخلی باید به این نکته مشترک برسند که دولت سیزدهم به دنبال افزایش تولید است و هرگز حمایت توخالی از هیچ تولید کننده ای نخواهد کرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی در اینباره، گفت: شفاف شدن ساختار و هزینه‌های خودروسازان از دیگر از موضوعاتی است که مدیران ایران خودرو و سایپا باید به آن توجه کنند. خودروسازان باید مدلی برای خودروسازی کشور تعریف کنند تا مشخص شود که 20 سال آینده، صنعت خودرو کشور از نظر کیفیت، قیمت، میزان داخلی‌سازی و… چه جایگاهی داشته باشد.

سیدجواد حسینی کیا در ادامه بیان کرد: مدیران ایران خودرو و سایپا در مرحله نخست باید ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های تولید را در دستورکار خود قرار دهند، آنها باید خود را جای مشتری بگذارند و پاسخ به انتظارات مصرف کنندگان توجه ویژه‌ای داشته باشند. آنها باید تراز صنعت خودروسازی را بالا ببرند زیرا در حال حاضر نه تنها مردم از کیفیت خودروهای تولیدی رضایت ندارند، بلکه تیراژ تولید نیز متناسب با تقاضای بازار نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه خودروسازان باید هزینه‌های سربار تولید را مهار کنند، تصریح کرد: باید کیفیت خودروهای داخلی به گونه‌ای باشد که توانایی رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشد.

برای تجربه خرید خودرو بی‌دردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن

حجت‌الاسلام منتظری خطاب به وزیر صنعت، گفت: قبلا هم گفته‌ام که صنعت خودروسازی گرفتار اختاپوسی شده است که نمی‌گذارد وضعیت آنگونه که شایسته مردم است پیش برود. بنده اولا به عنوان یک شهروند و ثانیا به عنوان مدعی العموم از شما درخواست و مطالبه جدی داشته و خواهم کرد که به فریاد صنعت خودروسازی برسید.

او افزود: قطعا مافیایی که نمی‌گذارد صنعت خودرو آبرویی متناسب با شرایط کشور داشته باشد برای شما موانع ایجاد خواهد کرد، اما شما از موانع و مشکلات نهراسید و هرجا که نیازمند کمک بودید بدانید که ما در کنار شما هستیم.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی هم افزود:  نباید در سیاست‌گذاری برای صنایع مسیری انتخاب شود که همواره رانت به سرپا بودن و سودده بودن تولیدکننده کمک کند یعنی پشتیبانی از تولید نباید به معنای توزیع رانت باشد به طور مثال نباید با ممنوع شدن واردات کالاهای مشابه ساخت داخل، تولیدکننده به جای اینکه از این فرصت برای پیشرفت استفاده کند، با خیال راحت در بازار بی‌رقیب یکه‌تازی کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه سازوکار نظارت و حکمرانی نباید به منزله دخالت در قیمت‌گذاری باشد، تصریح کرد: هرچند قیمت‌گذاری دستوری آسیب است اما باید به این نکته نیز توجه کرد که در شرایط انحصاری که واردات ممنوع است، نمی‌توان قیمت‌گذاری دستوری را حذف کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تحقیق و توسعه در صنایع را یکی از اصلی‌ترین موضوعات دانست و توضیح داد: در کشور ما به این حوزه بی‌توجهی می‌شود و این موضوع منشا نارضایتی‌ها از کیفیت محصولاتی مانند خودرو است. باید با فعالیت‌های پژوهشی، مهندسی معکوس و استفاده از ایده‌های نو کیفیت را افزایش داد و رضایت مردم را جلب کرد.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:

معایب پژو پارس

معایب رانا پلاس

معایب ساینا

معایب کیا سراتو

معایب دنا پلاس