اختلاف نظر خودرویی وزیر صنعت و نمایندگان مجلس

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on facebook
Share on linkedin

فهرست مطالب

در حالی مجلس شورای اسلامی مدت ها روی طرح ساماندهی خودرو کار کرده که طبق این طرح، مسیرهای اصلی ساماندهی در واقع عرضه خودرو در بورس کالا و آزادسازی واردات خودرو هستند. اکنون اتفاقی که افتاده این است که وزیر جدید صنعت، با این طرح ها خیلی موافق نیست و همین گمانه هایی در مورد سرانجام و آینده این طرح مطرح کرده است.

به گزارش سوییچ به نقل از دنیای اقتصاد، نمایندگان مجلس دهم و یازدهم به دنبال این بودند تا از مسیر خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز، واردات و عرضه خودرو در بورس کالا چالش‌های صنعت و بازار خودرو را به نوعی بر‌طرف کنند.

switch_forms_buy

خصوصی‌سازی مدنظر نمایندگان که به سد سخت شورای نگهبان برخورد کرد و کنار گذاشته شد این در شرایطی است که با وجود پیگیری مجلس، حالا وزیر صمت به طور صریح با دو طرح دیگر مجلس یعنی واردات و عرضه خودرو در بورس مخالفت کرده است.

چندی پیش نمایندگان عضو کمیسیون صنایع در راستای اصلاح ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو، واردات خودرو را به طور مشروط و محدود مصوب کردند. اصلاح ماده ۴ در صحن علنی به رای گذاشته شد و توانست نظر موافق اکثر نمایندگان را کسب کند اما شورای نگهبان ایرادهایی به طرح یاد شده گرفت و آن را به مجلس عودت داد.

درخواست وزیر صمت برای تعویق طرح

در جلسه‌ای که برای رفع ایرادهای شورای نگهبان در کمیسیون صنایع تشکیل شد، وزیر صمت نیز حضور پیدا کرد و به طور مشخص از نمایندگان مجلس خواست تا طرح خود را تا پایان سال جاری به تعویق بیندازند. البته وزیر صمت در آن جلسه اعلام کرد با واردات خودرو در سال آینده موافق است. این اظهارنظر وزیر بیش از آنکه نشان‌دهنده موافقت او با طرح نمایندگان برای واردات خودرو باشد از سوی کارشناسان به خرید زمان توسط فاطمی‌امین تعبیر می‌شد.

چرا سکاندار وزارت صمت واردات خودرو را برنمی‌تابد؟

ایجاد نوسان ارزی در بازار و جمع کردن ارز از کف بازار برای واردات خودرو عمده دغدغه‌ای است که فاطمی‌امین در مخالفت خود با مصوبه اصلاحی مجلس عنوان کرد. در کنار دغدغه ارزی، فاطمی‌امین معتقد است که پیش از آزادسازی واردات باید تیراژ تولید خودرو را افزایش داد و زیرساخت‌های لازم را مهیا کرد.

در حالی این مساله به عنوان دلواپسی از سوی فاطمی‌امین ابراز می‌شود که به‌طور مشخص وزیر صمت مسوول تنظیم بازار ارز نیست و او باید تمام تمرکز خود را روی تنظیم بازار خودرو قرار دهد. از دیگر سو‌ مشخص نیست چرا فاطمی‌امین واردات خودرو به کشور را به رشد تیراژ خودروسازان گره زده است؟

برای تجربه خرید خودرو بی‌دردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن

همچنین منظور خود را از ایجاد زیر‌ساخت به‌طور شفاف بیان نکرده است. از سوی دیگر وزیر صمت دولت سیزدهم در مراسم رونمایی از خودروی تارا اتوماتیک نیز مخالفت خود با عرضه خودرو از مسیر بورس کالا را علنی کرد.

کنترل بازار خودرو

اعلام مخالفت وزیر با عرضه خودرو از مسیر بورس کالا در حالی است که نمایندگان عضو کمیسیون صنایع مشغول چکش‌کاری طرح خود هستند و قصد دارند بعد از نهایی شدن آن در کمیسیون این طرح را در صحن علنی به رای بگذارند.

با وجود اینکه طراحان طرح عرضه خودرو از مسیر بورس کالا معتقدند این مسیر می‌تواند علاوه بر اینکه بساط دلالی را از بازار خودرو جمع کند، خودرو را به دست مصرف‌کننده واقعی رسانده و سر و سامانی به وضعیت مالی خودروسازان دهد، اما وزیر صمت نظری غیر از این دارد. فاطمی‌امین عرضه خودرو در بورس را مفهومی نادرست می‌داند و معتقد است بورس سازوکاری برای کامودیتی‌ها و کالاهای پایه‌ای دارد و خودرو به هیچ عنوان در مصداق آن قرار نمی‌گیرد.

با توجه به مخالفت وزیر صمت با ایده‌های نمایندگان مجلس برای حل چالش‌های پیش روی بازار خودرو، به نظر می‌رسد نمایندگان دو راه پیش‌رو داشته باشند. راه اول این است که طرح‌های خودرویی خود را با جدیت پیگیری کنند و راه دوم این است که با توجه به همسویی که کلان مجلس با دولت سیزدهم دارد، چنانچه نتوانند وزیر صمت را درباره طرح خود به نوعی قانع کنند، بحث واردات و عرضه خودرو در بورس را بایگانی کرده و دیگر پیگیر آن نباشند.

بیشتر بخوانید:

کارت طلایی ایران خودرو

سنسور ضربه

درباره معایب رانا چه می‌دانید؟

دیسک و صفحه

مکمل سوخت

مقالات مرتبط
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کیلومتر