به دنبال افزایش 18 درصدی قیمت خودرو و ثبات نسبی بازار برخی نمایندگان همچنان نسبت به این اقدام اعتراض کرده و درخواست لغو موقت افزایش قیمت خودرو را دارند.

به گزارش سوییچ به نقل از دنیای اقتصاد، ۱۷ آذرماه خودروسازان در شرایطی قیمت‌های جدید محصولات تولیدی خود را اعلام کردند که با مجوز ستاد تنظیم بازار، تمامی خودروها با رشد ۱۸ درصدی قیمت روبه‌رو بود. افزایش قیمت‌ها در راستای کاهش زیان خودروسازان، تنظیم بازار و رشد تولید صورت گرفت با این حال اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدام ستاد تنظیم بازار را منجر به نارضایتی متقاضیان خودرو خوانده و خواستار بازگشت قیمت‌ها به وضعیت قبل شدند.

[switch_forms_buy]

در این زمینه حتی سید‌رضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت تهدید به استیضاح شده است به‌طوری که طراح استیضاح وزیر صمت عنوان کرده بود که رشد قیمت‌ها منطق درستی ندارد و با افزایش قیمت خودرو نمی‌توان مشکل خودروسازی کشور را حل کرد. وی تاکید کرده بود که بیش از ۳دهه است که وزرای صنعت با چنین روش‌هایی، قیمت خودرو را افزایش داده‌اند، اما گره‌ای از مشکلات خودروسازی باز نشده است.

اما جلسات وزیر و نمایندگان مجلس در نهایت به تشکیل کمیته‌ای برای بررسی قیمت‌ها منجر شد کمیته‌ای که ضمن بررسی قیمت‌ها، کاهش هزینه‌های سربار خودرو را نیز مورد بررسی قرار دهد. در این زمینه روز گذشته سید‌جواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر در گفت‌وگو با خانه ملت عنوان کرده که در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد که کمیته‌ای با حضور برخی اعضای کمیسیون و وزارتخانه موضوع هزینه تمام شده خودرو را مورد بررسی قرار دهد.

آنچه مشخص است نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با دست‌اندرکاران صنعت خودرو و وزیر تاکید زیادی به کاهش هزینه‌های تولید و مواد اولیه دارند تا قیمت‌ها به این واسطه کاهش یابد. موضوعی که به نظر می‌رسد با حجم بدهی و زیان خودروسازان در آینده نزدیک امکان‌پذیر نباشد.

برای تجربه خرید خودرو بی‌دردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن

نخست رئیس جمهور، اکنون نمایندگان مجلس

اما آنچه موجب نگرانی دست‌اندرکاران صنعت و سیاستگذار خودرو شده، پیشنهاد برخی از نمایندگان مبنی لغو موقت افزایش قیمت‌ها تا زمان بررسی کمیته مجلس است. افزایش قیمت خودرو یکبار نیز در ۱۹ آبان ماه توسط سید‌ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ملغی شد و حالا نمایندگان نیز درخواست توقف رشد قیمت‌ها را داده‌اند.

در این زمینه سید‌جواد حسینی‌کیا دیروز عنوان کرده که بنده پیشنهاد دادم افزایش قیمت خودرو به صورت موقت لغو شود تا این کمیته گزارشی از هزینه‌های تولید ارائه کند و سپس با توجه به شفاف‌سازی صورت گرفته، درباره تغییر بهای خودرو تصمیم‌گیری شود که این پیشنهاد پذیرفته نشد. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرده که با اصلاح زنجیره تامین مواد اولیه مانند فولاد، مس و… هزینه تمام شده تولید خودرو کاهش می‌یابد در نتیجه قیمت نهایی این کالا نزولی می‌شود.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی به این نکته نیز اشاره کرده که هرچند وزارت صمت مطرح می‌کند برای افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینه‌ها برنامه‌ریزی کرده، اما به نظر می‌رسد وعده تولید ۳ میلیون خودرو در سال‌های آینده با توجه به تولید کنونی خودروسازان، محقق نمی‌شود.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:

معایب سورن

معایب سورن پلاس

نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک

خلافی خودرو

رانا پلاس