اخبار خودرو

حذف رانت خودرو با تک نرخی شدن قیمت‌ها

۸ آبان ۱۴۰۰

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفتگویی که با باشگاه خبرنگاران جوان داشته در مورد مسائل مختلف از جمله قیمت خودرو، بحث رانت در بازار خودرو و تک نرخی شدن قیمت ها صحبت کرده است.

به گزارش سوییچ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وی با اشاره به صحبت‌‌‌های وزیر صمت در خصوص افزایش تولید خودرو، گفت: وزیر صمت اشاره کرده‌اند  برای سال آینده یک‌میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد که منوط به چند عامل است.

او با بیان اینکه افزایش تولید خودرو منوط به تقاضاست و با وجود چندنرخی بودن نمی‌توان تولید را افزایش داد، گفت: اگر خودرو تک‌نرخی شود، رانت و فساد از صنعت خودرو خارج خواهد شد. در حال حاضر نمی‌توانیم  بیش از یک‌میلیون خودرو در سال بفروشیم؛ چرا که مردم توان خرید ندارند.

[switch_forms_buy]

دبیر انجمن خودروسازان افزود: آخرین قیمتی که کارخانه برای پراید اعلام کرد، ۴۰میلیون تومان بود، اما اکنون همان پرایدی که تولید نمی‌شود در بازار به ۱۴۰میلیون تومان رسیده است. نعمت‌بخش گفت: باید بتوانیم از شرایط بین‌المللی استفاده و با بزرگان صنعت خودرو مشورت کنیم؛ یعنی همزمان که میز‌‌‌های ساخت داخل را برگزار و وابستگی به خارج را کم می‌‌‌کنیم، باید با شرکت‌های بزرگ خودروسازی همکاری کنیم. همکاری با شرکت‌های بزرگ خودروسازی باعث تولید یک خودروی مشترک می‌شود که به صادرات ختم خواهد شد.

او با بیان اینکه اکنون مشکلات نقل و انتقال بانکی با کشور‌‌‌های دیگر را داریم و نیاز است این موانع برداشته شوند تا به تولید یک‌میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه برسیم، گفت: اکنون به صادرات محدودی به عراق، آذربایجان و… داریم، ضمن اینکه در این کار محدودیت داریم. فرض کنید پول حاصل از صادرات خودرویی که به عراق ارسال می‌شود، با چمدان به ایران می‌‌‌آید!

برای تجربه خرید خودرو بی‌دردسر همسو با سبک زندگیت اینجا کلیک کن

او گفت: علاوه بر این، تعداد خودرو‌‌‌های فرسوده در بازار بسیار زیاد است. تمام دنیا کمک می‌کنند خودرو‌‌‌های فرسوده از رده خارج شود و چون دارندگان خودرو‌‌‌های فرسوده اقشار ضعیف و کم‌درآمدی هستند، باید به آنها کمک شود. دولت آمریکا اکنون ۴هزار دلار به کسی که خودرو را از رده خارج کند، پرداخت می‌کند. او ادامه داد: با وجود خودرو‌‌‌های فرسوده و رانتی که توزیع می‌شود،

توان تولید به بیش از یک‌میلیون دستگاه نمی‌‌‌رسد، یعنی نیاز است خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم و رانت را از بین ببریم. به گفته دبیر انجمن خودروسازان اگر قرار باشد خریدار واقعی، خودرو را بخرد، بیشتر از یک‌میلیون دستگاه نمی‌توان فروخت؛ مگر اینکه به از رده خارج کردن ۳۰۰هزار خودروی فرسوده یا صادرات ۳۰۰هزار خودرو در بازار صادراتی کمک کنیم.

بیشتر بخوانید:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *