مهدی ضیغمی در نشست خبری گفت: ثبت‌نام برای خرید خودرو‌های وارداتی ساعت ۱۸ پنجشنبه ۱۱ اسفند پایان می‌یابد و زمانی برای تمدید مهلت ثبت نام در نظر گرفته نشده و اگر این مهلت تمدید شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

او اضافه کرد: بعد از پایان مهلت ثبت نام و قبل از آغاز فرایند بررسی و قرعه کشی برای اولویت بندی، ویرایش در ثبت نام را فعال می‌کنیم تا کسانی که قصد انصراف دارند بتوانند قبل از بررسی و ورود به فرآیند قرعه کشی اولویت‌ها انصراف دهند.

ضیغمی با بیان اینکه بانک‌ها استقبال خوبی از طرح انجام داده اند گفت: تاکنون ۲۶ بانک برای همکاری در طرح اعلام آمادگی کردند البته برخی از بانک‌ها خوب همکاری نمی‌کنند مثلاً شعب برخی بانک‌های بزرگ اعلام می‌کند که هنوز بخشنامه به آن‌ها داده نشده است.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت افزود: خودرو‌ها در قیمت‌های مختلف وارد می‌شوند. قیمت‌ها تا حدودی مشخص و قطعی است البته قیمت قطعی را سازمان حمایت مشخص می‌کند، اما اینکه اعلام نمی‌شود به این علت است که شاید نرخ نیمایی تغییر کند.

ضیغمی ادامه داد: قیمت خودرو‌ها از زیر ده هزار یورو تا ۱۹ هزار و ۹۰۰ یورو خواهد بود البته نخستین عرضه ها قبل از عید انجام می‌شود و تا قبل از پایان سال به دست مردم خواهد رسید.

وی گفت: سایپا تنها شرکت خودرویی که توانست مراحل را برای واردات خودرو چانگان در دو محصول cs ۳۵ پلاس و سی اس ۵۵ طی کند البته این شرکت تلاش می‌کند تا برای دیگر محصولات چانگان نیز مقدمات استانداری و دیگر شرایط مورد نیاز واردات را طی کند برای هیوندای النترا شرایط استاندارد و محیط زیستی در حال پیگیری است. همچنین برای خودروی شرکت فیات نیز مراحل در حال انجام است.

مدیر طرح خودروی واردات خودرو وزارت صمت اضافه کرد: با گمرک در حال تعیین حقوق گمرکی برای برخی خودرو‌های وارداتی هستیم که قرار است از گمرک وارد کشور شود.

وی با اشاره به تأخیر انجام شده در واردات خودرو گفت: از طرف وزارت صمت اقدامات خوبی صورت گرفت و پیشرفت‌ها مناسب بود، اما دستگاه‌هایی که قول همکاری دادند آنطور که انتظار می‌رفت همکاری نکردند.

ضیغمی افزود: پنج خودرو از سه خودروساز چانگان، هیوندای و فیات (فیات در حال اخذ مجوز) در حال هماهنگی برای ورود به کشور است و بنا داریم که محصول هر سه خودروساز را در یک زمان عرضه کنیم و اگر بنا به دلایلی هماهنگی ایجاد نشود احتمالاً یک تا دو هفته بعد از عرضه اول، عرضه بقیه خودروساز‌های خارجی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بررسی می‌کنیم که برخی از این خودرو‌ها به صورت فروش قطعی یک ماهه و بقیه را به صورت سه ماه انجام دهیم البته تاکنون ۱۲۰۰ خودرو به طور کامل وارد شده و تعداد قابل توجهی از خودرو‌ها یا در روی آب یا در بنادر کشور مبدا در حال بارگیری هستند در این بین قرارداد‌های خوبی منعقد شده است.

ضیغمی گفت به غیر از خودرو‌های آمریکایی و فرانسوی، احتمالاً پژو و رنو که ممنوعیت واردات دارند وزارت صمت هیچ محدودیتی برای واردات خودرو‌ها ندارد البته ما مجری دستورات هستیم.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۳ درخواست از ۳۳ شرکت به وزارت صمت اعلام شده که خیلی از این شرکت‌ها برای بیش از یک نشان تجاری خودرو درخواست داده اند بیش از ۲۰ شرکت فرآیند‌ها را طراحی و مجوز‌ها را در حال اخذ دارند ۱۰ شرکت نیز ثبت سفارش را انجام داده اند تاکنون از سوی این شرکت ۹۵ هزار درخواست ثبت شده که فکر کنیم تا پایان سال پنج هزار درخواست دیگر ثبت شود در این بین بانک مرکزی هم همراهی خوبی انجام داده البته بانک مرکزی توجه دارد که فشار زیادی بابت خودرو به ارز کشور وارد نشود.

ضیغمی گفت: بعضی‌ها می‌گویند دولت ارز ندارد و از مردم ریال گرفته است که باید گفت بابت خودرو‌هایی که وارد می‌شود ریالی از پول مردم به واردات اختصاص نمی‌یابد بلکه واردکنندگان کل پول و ارز را پرداخت کرده اند یا در مسیر پرداخت است یا اینکه پیش پرداخت را انجام داده اند بخش از خودرو‌ها وارد کردند اینجا مردم بخشی از پول را می‌دهند که ارز آن قبلا پرداخت شده است.

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت افزود: پانصد میلیون تومان پول در حساب مردم است به غیر از ۲ تا ۳ روزی که برای فرایند بررسی و قرعه کشی بسته می‌شود می‌توانند با درخواست انصراف پول خود را برداشت کنند.

ضیغمی گفت: البته ۵۰۰ میلیون براساس مصوبه شورای رقابت دریافت شده که ۵۰ درصد متوسط رو به پایین را لحاظ کرده است.

وی ادامه داد: ارزی که به واردات خودرو اختصاص داده شده از محل ارز خارج از کشور و رفع تعهد شده که به راحتی قابلیت برگشت به کشور برای مصارف دیگر را ندارد یعنی بانک مرکزی ارز باکیفیت را برای واردات خودرو اختصاص نمی‌دهد.

ضیغمی گفت: در کل ۹۷ درصد از ارز را که برای واردات خودرو اختصاص می‌دهیم از محل ارزی است که در خارج از کشور وجود دارد و به راحتی برای سایر محصولات امکان استفاده ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد: که خودرو‌های وارداتی بتوانند سقف قیمت خودرو‌های داخلی را که در نبود رقیب افزایش یافته کاهش دهیم. همچنین از اردیبهشت سال آینده میزان واردات خودرو در ماه افزایش می‌یابد.

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:

عمر مفید ماشین های خارجی

مقایسه پژو ۲۰۶ تیپ دو با کوییک

جعبه فیوز تیبا ۲ و محل قرارگیری آن

بهترین زمان تعویض شمع خودرو

معایب هیوندای آوانته | چرا آوانته نخریم؟

چرا ساندرو محبوب است؟