گلوردی گلستانی امروز در نشستی خبری با اعلام اینکه در سال 1401، قطعه سازان توانستند در موضوع تیراژ تولید و تأمین قطعات برای خودروسازان و تکمیل خودروهای ناقص و کف پارکینگ آنها عملکرد خوبی داشته باشند، از عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان گلایه کرد و گفت: به‌طور مثال در این زمینه مدیرعامل اسبق ایران خودرو وعده هایی داده بود که عملی نشد و درخواست داریم که پرداختی‌ها به موقع انجام شود تا قطعه‌سازان پایان سال خوبی داشته باشند.

وی با اشاره مجدد به وضعیت کمرشکن تورم که ادامه کار را برای واحدها سخت کرده، تاکید کرد: باید موجبات تعدیل قیمت‌ها و قراردادها و اصلاح آنها فراهم شود. البته در سالی که گذشت کیفیت قطعات تولیدی با بهبود همراه شده و امیدواریم در سال جدید بتوانیم با انرژی بیشتری روند صعودی خود را ادامه دهیم.

گلستانی تصریح کرد: امروز قطعه‌سازان شرایط نامطلوبی ندارد و در بحث تولید از جدیت کافی برخوردارند و امیدواریم مشکلات از سوی خودروسازان حل شود که عمده آن به مسائل مالی و تامین مواد اولیه برمی‌گردد.

در این جلسه منصور منصوری دبیر انجمن قطعه سازان نیز افزود: سال آینده افزایش تیراژ تولید خودرو به میزان 2 هزار دستگاه در روز برای سایپا و 2 هزار و 400 دستگاه در روز برای ایران خودرو برنامه‌ریزی شده است که همه آنها به صورت مستقیم و تولید خودروی کامل خواهد بود و بر این احساس مسوولیت  قطعه‌سازان بسیار زیاد است.

وی گفت: امسال مطابق آمارها شاهد بهبود 15 درصدی کیفیت تولید خودروها بودیم و به گفته خودروسازان، تحقق این مهم به کاهش یک‌هزار میلیارد تومانی هزینه های کیفیت آنها انجامیده است.
دبیر انجمن قطعه سازان، توسعه محصولات جدید از سوی دو خودروساز بزرگ کشور و انجام سرمایه‌گذاری در این زمینه را بسیار مهم برشمرد که تامین قطعات آنها نیز با قطعه‌سازان خواهد بود و تحقق همه این موارد مستلزم تعامل خودروسازان و قطعه سازان است.

منصوری همچنین به برنامه تولید 2هزار و 200 دستگاه در روز از سوی سایپا و سه هزار دستگاه خودرو در روز از سوی ایران خودرو در سال 1402 اشاره کرد و گفت: این در حالی است که تعدیل قیمت‌ها و اصلاح قراردادهای بین خودروساز و قطعه‌ساز به‌ طور معمول در انتهای هر سال انجام می‌شود و سازندگان قطعات را دچار چالش می کند.

این مقام صنفی به طولانی شدن پرداخت 120 روزه خودروسازان به قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: در این زمینه نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان مطالبه از خودروسازان وجود دارد.

وی تصریح کرد: تامین ارز مورد نیاز قطعه‌سازان به موقع انجام نمی شود و در این زمینه شاهد افزایش 40 درصدی هزینه ها هستیم، این در حالی است که بین 10 تا 15 درصد خودروهای با درصد داخلی سازی بالا را نیز مواد اولیه و قطعات خارجی تشکیل می دهد که نیازمند تامین ارز است.

منصوری اضافه کرد: دشواری تامین مواد اولیه داخلی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و غیره و متپوقف شدن فروش اعتباری کارخانجات به قطعه‌سازان از دیگر مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید قطعه‌سازان است. البته مطابق آماریکه خودروسازان ارائه می‌دهند حدود 70 درصد قراردادهای قطعه‌سازان تعدیل شده است اما در عمل مربوط به یک مرحله است.

وی گفت: این قراردادها در دو مرحله، نیمه نخست و نیمه دوم سال تعدیل می شود زیرا شاهد افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و غیره به ویژه در 9 ماهه سال جاری و سه ماهه پایانی سال هستیم. تا این تعدیلات انجام شده و در حساب‌ها بنشیند، قطعه‌ساز دست‌کم به 30 درصد از پول خود نخواهد رسید.

منصوری خاطرنشان کرد: در جلساتی با خودروسازان داشتیم، درخواست شناور شدن قراردادها مطرح شد تا به نوعی به نرخ ارز و نرخ مواد اولیه متصل شود و مدیر عامل ساپکو نیز قول مساعد برای انجام این مهم داد.

منبع: تسنیم

 

مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید:

معایب هیوندای آوانته | چرا آوانته نخریم؟

مزایا جیلی امگرند ۷

خطرات کارشناسی نکردن خودرو

معایب برلیانس h320

بررسی معایب ام وی ام 315

تفاوت رانا و رانا پلاس