چند روز پیش بود که یکی از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در صحبت‌هایی گفته بود که همزمان با باز شدن سامانه خرید خودرو در سایت ایران خودرو، مافیا با استفاده از روش‌های غیر قانونی و کمک گرفتن از ربات‌ها، خودروهای زیادی به نام خود ثبت می‌کنند. بعد از این اظهار نظر بود که این صحبت‌ها در شبکه‌های اجتماعی با سرعت زیادی بین مردم دست به دست می‌شود و بحث‌هایی در مورد مشکلات مرتبط با ثبت نام در سایت ایران خودرو و سایپا ایجاد شده است.

این نماینده مجلس کسی نیست جز سیدجواد حسینی‌کیا. وی اولین فردی می‌باشد که در کنار سکوت وزارت صنعت و حتی بقیه نمایندگان مجلس در زمینه برخی از مشکلات مردم در زمان پیش‌خرید خودرو و ظاهراً طبق تحقیقات فردی و تیمی خود به این نتیجه رسیده و موضوع را رسانه‌ای کرده است. همان طور که گفته شد چند روز پیش بود که این نماینده مجلس، موضوع را در رسانه‌ها مطرح کرد تا جواب گله‌های مشتریانی را داده باشد که در روزهای ثبت‌ نام برای خرید خودروهای داخلی با مشکلات عجیب و غریبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ مشکلاتی از قبیل بالا نیامدن سایت، پایین بودن سرعت لود اطلاعات شخصی در هنگام ثبت نام در سایت ایران خودرو و سایپا ارورهای مزاحمی که درست بعد از تکمیل تمام فیلدهای ثبت‌نامی به میان می‌آیند، متصل نشدن به درگاه اینترنتی برای پرداخت مبلغ پیش پرداخت و نهایتاً مواجه شدن با جمله معروف «ظرفیت تکمیل شد» فقط در عرض چند ثانیه.

افزایش قیمت پراید

ماجرا این است که شرکت‌های ایران خودرو و سایپا چند وقت یک بار با اعلام خبر قبلی، فروش محصولاتشان را از طریق سایت‌های خود انجام می‌دهند که طبق شنیده‌ها و تجربه‌های عین مشکلات مختلف اجازه ثبت‌نام را به هر کاربری نمی‌دهد؛ مشکلاتی که در صورت صحت ادعای این نماینده مردم در مجلس، بوی تخلف می‌دهد و در پشت پرده‌اش دست‌هایی وجود دارد که به نظر می‌رسد تنها کاربران خوش‌شانس می‌توانند از فرصت خوب این ثبت‌نام‌ها استفاده کنند. این برنامه‌های فروش توسط دو غول خودروسازی، هر روز یا هر هفته با چنین دردسرهایی میزبان مردم هستند و گویی هر بار که بوی سود خوبی از فروش این خودروها به مشام می‌رسد، صدای گلایه خریداران را بلندتر به گوش می‌رسانند.

علی، یکی از مشتریانی است که به گفته خودش بعد از شش ماه تلاش برای خرید یک دستگاه خودرو از ایران‌خودرو، هنوز موفق به ثبت‌نام نشده و از ضعف نظارتی موجود توسط شرکت‌ها به هنگام خرید گله دارد. یکی دیگر از مشتریان ایران‌خودرو درباره مشکلاتی که در زمان خرید خودروهای داخلی تجربه کرده می‌گوید:

با آغاز فروش خودرو، چهار نفر از اعضای خانواده لپ‌تاپ به دست بوده و هر کدام با بالاترین سرعت تلاش می‌کنیم تا یکی از خودروهای موجود در سایت را خریداری کنیم، اما هر بار به دلیل مشکلات تکراری مانند پر شدن ظرفیت خودروها طی چند ثانیه، دست خالی از سایت خارج می‌شویم.

تعداد کاربرانی که از سختی‌های ثبت‌نام خودرو گله می‌کنند اصلاً کم نیست. گزارش‌های غیررسمی زیادی در این‌باره وجود دارد. یکی از مشتری‌ها به نام رضا دراین باره می‌گوید:

به دلیل این که هر کد ملی فقط یکبار در سال حق خرید خودرو را دارد، برخی از افرادی که توانایی مالی کافی دارند، شماره ملی افرادی را که متقاضی خرید محصولات این شرکت‌ها نیستند را خریداری می‌کنند و با اسامی این افراد خودرو ثبت‌نام کرده و بعد از تحویل با سود بالایی در بازار این خودروها را می‌فروشند.

یکی از کاربران مجله سوییچ در این باره می‌گوید:

«این فروش‌ها هماهنگی شده هست و فقط واسه یه سری کد ملی خاص باز هست برای ثبت نام. اگر مسولین ایرانخ ودرو تکذیب می‌کنند مشکلی نیست با ارائه مدرک این رو ثابت می‌کنم. فقط در بعضی از روزها برای همه باز شده و روزهای بقیه مخصوص کسانی هست که از قبل هماهنگ شده‌اند.

جوابیه ایران‌خودرو به وجود ربات‌های مافیا

مدت‌هاست که گزارش‌هایی غیررسمی در رسانه‌ها در مورد تخلفات خودروسازها مطرح می‌شود، یکی از گلایه‌های همیشگی در زمینه تأخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی می‌باشد که با گاهی اوقات با حاشیه‌هایی مانند اعتراضات مردمی در مقابل مجلس و واکنش وزارت صنعت همراه بوده است. اما ظاهراً ماجرای مشکلات پیش روی مردم در زمان خرید خودروها هیچ وقت آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و اقدامی در زمینه مشکلات سایت از سوی شرکت‌ها و حتی دیگر مسئولان وجود نداشته و این نادیده گرفتن باعث شده تا حتی افرادی که نیاز ضروری به خرید خودرو دارند هم نتوانند از فرصت‌ها استفاده کرده و صاحب خودرو شوند. شلوغی‌های همیشگی سایت‌های شرکت‌ها و مشکلاتی مانند پایین بودن سرعت یا پر شدن ظرفیت فروش خودروهایی که سود بالایی در هنگام خرید و فروش دارند، باعث شده تا بسیاری از افراد دست خالی از سایت بیرون بیایند.

پژو 207i صندوق دار

با وجود چنین اتفاقاتی به نظر می‌رسد تخلفات غیرعادی در سیستم در زمان ثبت‌نام رخ می‌دهد؛ تخلفاتی که با ادعای این نماینده مجلس که می‌گوید ربات‌های مافیا در این موضوع دست دارند، قوت گرفته و به نظر می‌رسد این گونه موارد به دلیل سود بالای دلال‌ها دور از ذهن نباشد. در تماس خبرنگاران با مسئولان ایران خودرو، آن‌ها از وجود این نوع مافیا اظهار بی‌اطلاعی کردند. یکی از مسئولان بخش معاونت فروش ایران خودرو، در واکنش به ادعای یکی از اعضای کمیسیون صنایع مبنی بر وجود ربات‌های مافیا گفته:

به علت این که حجم فروش شرکت ایران‌خودرو کم است و تقاضای زیادی برای خرید وجود دارد، مشکلات اینترنتی زیادی در هنگام ثبت‌نام به وجود می‌آیند که این مشکلات ربطی به وجود ربات‌های مافیا ندارد. تاکنون گزارشی در مورد وجود ربات‌های مافیا به دست ما نرسیده، اما نظارت‌های مسئولان شرکت ما در این زمینه کافی است و به دلیل نظارت‌های همیشگی بعید است که چنین موضوعی صحت داشته باشد.

وی همچنین در زمینه دیگر تخلفات گزارش شده مانند پرداخت پول به برخی از نمایندگی‌ها برای ثبت نام در سایت ایران خودرو و سایپا گفته:

این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد، ما یک برنامه فروش داریم که این برنامه فقط و فقط از طریق سایت ایران خودرو محصولات را قابل فروش می‌کند و در صورت مشاهده چنین مواردی از مشتری‌ها درخواست ارائه گزارش داریم تا به این تخلفات رسیدگی کنیم.

موضوع هر چیزی که باشد، اکنون مدت‌هاست مشتری‌های ایران‌خودرو و حتی سایپا هر بار با چنین مشکلاتی در زمان ثبت‌نام مواجهند. مشکلاتی که این ذهنیت را برای مشتری‌ها ایجاد کرده که دست‌های دیگری در پشت پرده هست که اجازه خرید خودرو را به هر کسی نمی‌دهد. ولی در صورت صحت ادعای این نماینده مجلس درباره وجود مافیا با استفاده از روش‌های غیرقانونی و کمک گرفتن از ربات برای ثبت نام در سایت ایران خودرو و سایپا سوالی که می‌توان مطرح کرد این است که راه اندازی چنین مافیاهایی کار خودروسازهاست یا کار دلال‌ها؟

پاسخ هر چه هست حالا به دلیل ادعای مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس در این مورد، دیگر وقت آن فرا رسیده تا مدیران ایران خودرو و سایپا یا حتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به این موضوع ورود کرده و مشکلات مردم در این زمینه را حداقل در زمان ثبت نام در سایت ایران خودرو و سایپا رفع کنند، در غیر این صورت به زودی مشتریان این دو خودروساز بزرگ کشور به این نتیجه خواهند رسید که ربات‌های مافیا چیزی فراتر از یک ابهام در جریان فروش خودروها حضور دارند. این گونه نیست؟