در حالی که هنوز فصل زمستان در کشور تمام نشده و طی روزهای اخیر بارش‌های زیادی را در سراسر کشور شاهد بوده‌ایم، با توجه به لغزنده بودن جاده‌ها، این روزها سفر جاده‌ای می‌تواند مخاطرات زیادی برای مردم در پیش داشته باشد، در کنار این موضوع بحث بحران ویروس کرونا را هم اگر در نظر بگیریم، خطرات سفر در این روزها قطعاً چند برابر خواهد شد.

استاندار گیلان در صحبت‌هایی اعلام کرده طی دیروز و امروز 20 درصد بار ورودی به گیلان افزایش یافته است. همان طور که احتمالاً می دانید، گیلان بعد از استان قم از نظر شیوع ویروس کرونا، در مقام دوم قرار گرفته است. دیروز در کنفرانس علی ربیعی و حریرچی اطلاعاتی از این قبیل منتشر شد و با توجه به تعطیلی مدارس تا پایان هفته، برخی از مردم ترغیب شدند تا سفر بروند.

وضعیتی متفاوت‌تر از همیشه

هفته پیش، هم‌زمان با آغاز بحران ویروس کرونا در کشور و خبر دو مورد فوت در قم، زمزمه‌های زیادی درباره تعطیلی مدارس، ادارات و قرنطینه شهرها مطرح شد. نهایتاً ابتدای هفته گذشته مسئولان به این نتیجه رسیدند تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها می‌تواند به نفع شهروندان باشد. با این حال آمارهای رسمی نشان می‌دهند بسیاری از خانواده‌ها بعد از تعطیلی مدارس فرزندان خود یا تعطیل شدن شرکت‌ها به فکر سفر افتاده‌اند. سفرهایی که قطعاً چند خطر و ریسک بزرگ در پی خواهد داشت. به علت بارش برف و باران و لغزنده بودن جاده‌ها، سفر در زمستان همواره خطرات خاص خود را دارد، ولی از سویی با توجه به شیوع گسترده کرونا در کشور این خطرات بیشتر هم شده‌اند.

امیر هوشنگ محبی، کارشناس شهری در این باره می‌گوید:

وضعیت کشور حالت ویژه دارد؛ این شرایط را به صورت کاملاً واضح می‌توان در شهرها و کمبود تجهیزات و امکانات مشاهده کرد. سفر در شرایط عادی همیشه باری بر دوش شهرها اضافه می‌کند، اما در این شرایط، به بحرانی‌تر شدن شرایط قطعاً دامن خواهد زد. در شهرهایی مثل تهران و اراک، سیستم حمل‌ونقل عمومی در حال ضدعفونی شدن است، اما بازهم نمی‌توان به مردم اطمینان داد که وضعیت سفید است؛ حال چگونه می‌توان سفر افراد را توجیه کرد؟ این نوع سفرها در شرایط ایمنی روانی کامل انجام نمی‌شود و می‌تواند خطرساز باشد. از سوی دیگر پزشکان می‌گویند از تجمع دوری کنید. حال اتوبوسی را تصور کنید که برای ساعاتی طولانی گروهی از مسافران را در فضایی سربسته کنار هم جمع می‌کند. این دیگر نمی‌تواند یک اتوبوس معمولی باشد، بلکه یک محیط کاملاً آلوده و ناایمن است که مسافران با رضایت آن را انتخاب کرده‌اند.

ریسک ابتلا به ویروس کرونا بالاست

دومین کانون شیوع ویروس کرونا در کشور بعد از قم، استان گیلان می‌باشد. در ویدیوهای منتشر شده یک بیمارستان در غرب استان گیلان به محلی برای قرنطینه بیماران کرونایی تبدیل شده که البته واکنش بسیاری از شهروندان گیلانی را نیز در پی داشت. با این اوضاع قطعاً سفر به شهری که احتمالاً مبتلایان زیادی دارد که هنوز در دوره نهفته بیماری به سر می‌برند، قطعاً کار عاقلانه‌ای نیست و خطر دچار شدن به ویروس کرونا را بالا می‌برد.

بحران ویروس کرونا

دردسرهای اسکان موقت در بحران ویروس کرونا

یکی از اصلی‌ترین توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی به افراد در معرض بحران ویروس کرونا، عدم حضور در مراکز و اماکن پرجمعیت است. حضور در مکان‌های شلوغ می‌تواند ریسک ابتلا را بالا ببرد. با توجه به این که پلیس راه از احتمال بارندگی در بسیاری از معابر به ویژه جاده های کوهستانی خبر داده، هیچ بعید نیست جاده‌های کشور، دست کم در مسیرهای غربی یا شمالی با کولاک و برف مواجه شوند. حال اگر اتفاقی که هفته پیش برای مسافران گیلان پیش آمد و آن‌ها در برف ماندند و مجبور به اسکان در پناهگاه‌های دسته‌جمعی شدند، اگر این بار نیز برای مسافران رخ بدهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

کاملاً پرواضح است که احتمال ابتلا به ویروس به دلیل تجمع افراد در کنار هم و البته پایین آمدن مقاومت ایمنی بدن آن‌ها بالا می‌رود و هیچ بعید نیست بعد از تعطیلات افراد زیادی به‌عنوان ناقل به شهرها و مناطق سکونت خود باز گردند.

چاره کار چیست؟

در شرایطی که ویروس کرونا این روزها به درستی ترس را در دل شهروندان انداخته، ولی رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌تواند مانع انتقال ویروسی شود که تا این لحظه شمار زیادی از هم وطنان را کشته است. از شما خواهش می‌کنیم این روزها برای حفظ سلامتی خود، خانواده و سایر هم وطنان از سفر کردن پرهیز کنید!