در حالی که شرکت خودروسازی سایپا برنامه خود را به صورت مشخص برای خروج پراید از خطوط تولید و محصولات جایگزین آن اعلام کرده، از سویی دیگر ایران خودرو اما تاکنون چیزی در مورد برنامه خود برای توقف تولید پژو 405 نگفته است.

موضوع خروج پراید و پژو ۴۰۵ به علت پاس نکردن استانداردهای مرتبط با محصولات شرکت‌های خودروساز با اظهارات وزیر صمت در اوایل ماه جاری وارد فاز تازه‌ای شد. حذف دو خودروی پرتیراژ از سبد محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی داخلی قرار بود سال گذشته آغاز شود، اما شروع مجدد تحریم‌های صنعت خودرو، شرکت‌های خودروساز را با چالش‌های مختلفی مواجه کرد. قطعاً چالش کاهش تولید سبب شد تا مسوولان ارشد وزارت صمت روند خروج دو خودروی پرتیراژ از خطوط تولید را به تعویق بیندازند.

حالا بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از بازگشت تحریم‌های این صنعت و کاهش شوک حاصل از آن، بار دیگر سیاست‌گذاران کلان خودرو به دنبال اجرایی کردن استانداردهای ۸۵ گانه‌ای هستند که توسط سازمان ملی استاندارد تعیین و برای اجرا به وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت تکلیف شده است. بازخوانی اظهارات وزیر صمت در خصوص روند حذف این دو خودروی پرتیراژ به خوبی بیانگر این نکته است که به هر میزان روند خروج پراید از خطوط تولید سایپا مشخص است، چگونگی خروج پژو ۴۰۵ از سبد تولیدات ایران خودرو معلوم نیست.

آن چه واضح است این که تاکنون فرشاد مقیمی، مدیر عامل فعلی ایران خودرو هیچ توضیحی در ارتباط با حذف پژو ۴۰۵ از خطوط تولید این شرکت ارائه نکرده است. این در حالی است که جواد سلیمانی بعد از اظهارات وزیر صمت اطلاعیه‌ای درباره خروج محصول پرتیراژ این شرکت منتشر کرد. سلیمانی همزمان با تأیید برنامه اعلام شده از سوی وزیر برای توقف تولید پراید، خودروهای جایگزین‌های مدنظر سایپا برای این خودرو را نیز اعلام کرد. با توجه به این به نظر می‌رسد حذف پراید برای سایپا آسان‌تر از توقف تولید پژو 405 برای ایران خودرو است.

توقف تولید پژو 405

چالش پیش روی مدیران ایران خودرو و سایپا در این خصوص را می‌توان به دو بخش قیمتی و همچنین محصول جایگزین تقسیم کرد. ظاهراً چالش مدیران ایران خودرو را باید در تعیین جایگزین و جلوگیری از کاهش تیراژ بعد از توقف تولید پژو 405 توسط این خودروساز دید. بررسی اختلاف قیمتی خودروهای اعلامی جایگزین پراید بیانگر این نکته است که قیمت گران‌ترین مدل پراید یعنی ۱۱۱ در کارخانه ۳۹ میلیون و ۹۴۱ هزار تومان است. در مقابل تیبا به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه جایگزینی پراید هم اکنون در کارخانه ۴۶ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان قیمت دارد. با این اوصاف فاصله قیمتی این دو خودرو ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. اما اختلاف قیمتی میان پژو ۴۰۵ مدل GLX به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی ایران خودرو با سمند LX به‌عنوان نزدیک‌ترین خودروی این خودروساز به پژو ۴۰۵ از نظر قیمتی تنها ۳ میلیون و ۶۱۲ هزار تومان است؛ پس به نظر می‌رسد ایران خودرو راحت‌تر از پس مشکل قیمتی برای جایگزینی پژو ۴۰۵ بربیاید. حالا اما سراغ مسئله تیراژ به‌عنوان دیگر چالش موجود بر سر راه شرکت‌های خودروساز می‌رویم.

وضعیت بهتر ساپیا

پیش بینی می‌شود نارنجی‌پوشان جاده مخصوص از پس چالش ذکر شده به راحتی بر می‌آیند. علت این مساله شباهت زیاد قطعات مورد استفاده در خطوط تولید پراید با خطوط تولید خودروهایی است که به‌عنوان جایگزین این خودرو معرفی شده‌اند. این موضوع مورد توجه فرهاد به‌نیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو هم قرار گرفته است. این فعال قطعه‌ساز معتقد است سایپا به راحتی می‌تواند ظرفیت تولید پراید را به تولید تیبا تغییر دهد اما محصولات ایران خودرو این امکان را ندارند. آن‌طور که به‌نیا می‌گوید قطعات مورد استفاده برای تولید ۲۰۶ با قطعات مورد استفاده در تولید ۲۰۷ تفاوت دارند. این چالش در ارتباط با تولید پژو ۴۰۵ و دنا دیده می‌شود و قطعات این دو خودرو تفاوت زیادی با یکدیگر دارد.

از اظهارات این فعال قطعه‌ساز می‌توان نتیجه گرفت چنان چه ایران خودرو بخواهد پژو ۴۰۵ را از خطوط تولید به‌طور کامل حذف کند، برای تأمین قطعات محصولات جایگزین با توجه به محدودیت‌هایی که در تأمین قطعات این خودروها دیده می‌شود، مسیر سختی را پیش رو خواهد داشت. به این ترتیب احتمال می‌رود خروج پژو ۴۰۵ از خطوط تولید همان روندی را که برای خروج پراید طراحی شده است، طی نکند و این خودرو به جز GLX بنزینی که تا پایان سال جاری از خطوط تولید حذف خواهد شد. در سایر مدل‌ها همچنان در خطوط تولید ایران خودرو باقی بماند تا بسترهای لازم برای تأمین قطعات خودروهای جایگزین در خطوط تولید قطعه‌سازان آماده شود.