محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد که بررسی FATF در مجمع به فروردین 1400 موکول شده است. این در حالی است که خیلی ها امروز منتظر بودند که نتیجه FATF امروز اعلام شود، اما آیا تصویب احتمالی آن در فروردین 1400، قیمت خودرو را کاهش خواهد داد؟

گمانه ها در خصوص FATF در وضعیتی است که عده ای از احتمال تصویب آن می گویند و عده ای دیگر از چهره های نزدیک به جریان اصولگرایی و نمایندگان مجلس تصویب دو لایحه CFT و پالرمو FATF را دور از ذهن می دانند.

با این حال تعیین تکلیف FATF خریداران خودرو را پیش از قبل مردد کرده است. دبیر انجمن خودروسازان، احمد نعمت بخش در خصوص تاثیر تصویب FATF بر بازار خودرو می گوید: 98 درصد کشورهای جهان اصول اولیه تجارت با دنیا را پذیرفته اند، عدم پیوستن به FATF نوعی خود تحریمی است و برای تجارت با دنیا هیچ راهی جز این وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: نقل و انتقال پول برای خودروسازان با نپیوستن به FATF بسیار دشوار شده است و همین موضوع موجب به تاخیر افتادن تامین برخی قطعات الکترونیک خودرو شده است که روند تولید را کاهشی کرده است. بنابراین کاهش تولید باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت خودرو شده است.

احمد نعمت بخش عقیده دارد که با تصویب شدن FATF و ورود خودروسازان خارجی برای همکاری با خودروسازان کشور باعث خواهد شد که فاصله قیمت خودروها در بازار آزاد و کارخانه مساوی شود و زمینه برای تک نرخی شدن خودرو فراهم می شود.

احتمال کاهش 50 درصدی قیمت خودروها

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در این خصوص می گوید:

FATF یعنی پذیرفتن اصول اولیه تجارت با جهان و بازگشت به برجام پیش شرط لازم هستند اما کافی نیستند. تصویب FATF و همزمان با آن بازگشت به برجام موجب سقوط آزاد بازار خودرو خواهد شد، اما این سقوط و کاهش قیمت خودروها دوامی نخواهد داشت و مجددا قیمت ها به حالت اول برمی گردند. بازگشت مجدد قیمت ها به این دلیل است که سقوط قیمت به طور هیجانی و بر اثر کاهش انتظارات تورمی رخ می دهد ولی رشد تولید خودرو و کاهش نرخ تورم به سرعت تجربه نمی‌ شود و در نهایت بازار با ثبات نسبی قیمت رو به رو می ‌شود.

وی در خصوص پیش بینی میزان ریزش قیمت خودرو در بازار می گوید: ریزش قیمت در بازار خودروهای شدید است و به 40 تا 50 درصد می رسد اما اگر FATF تصویب شود، در بازار خودروهای داخلی با کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت ها مواجه خواهیم شد.

متناسب نبودن قیمت خودروهای خارجی با نرخ فعلی دلار علت این موضوع است و ممنوعیت واردات، قیمت خودروهای خارجی را بر مبنای دلار 50 هزار تومانی تغییر داده است اما قیمت خودروهای تولید داخل با نرخ فعلی دلار در بازار آزاد متناسب است.