این روزها تمایل شرکت‌های خودروسازی به حضور در نمایشگاه‌های خودرو کم‌تر از همیشه شده است. برخی شرکت‌ها مثلاً از حضور در نمایشگاه پاریس انصراف می‌دهند، ولی با تمام قوا در نمایشگاه ژنو حاضر می‌شوند. یا بالعکس. برخی نیز هستند که ترجیح می‌دهند در هیچ یک از این دو نمایشگاه شرکت نکنند. در شرایطی که تکنولوژی این روزها همه دنیا را به هم متصل کرده است، خودروسازها دیگر نیازی به حضور بسیار گران قیمت در نمایشگاه‌های خودرو به منظور جلب توجه مشتریان ندارند و به همین دلیل، نمایشگاه ژنو نیز به عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین نمایشگاه خودروی دنیا این روزها شروع به افت کرده است. طبق گزارش جدید که سایت اتو پلاس منتشر کرده، ظاهراً حضور پژو در نمایشگاه خودروی ژنو 2020 منتفی شده و احتمالاً خبری از برندهای دیگر گروه پژو مانند سیتروئن و اوپل نیز نخواهد بود.

اتو پلاس این مطلب را به نقل از یکی از اعضای روابط عمومی پژو منتشر کرده است. علت غیبت پژو چیست؟ این که نمایشگاه خودروی ژنو چیز جدیدی برای عرضه ندارد. ساخت غرفه‌های نمایشگاهی برای شرکت‌ها هزینه زیادی دارد و نهایتاً هم کار خیلی خلاقانه‌ای نمی‌توان در این حوزه انجام داد.

عدم حضور پژو در نمایشگاه خودروی ژنو 2020 البته چیز جدیدی نیست. لامبورگینی اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود که قصد شرکت در این نمایشگاه را ندارد. لامبورگینی می‌گوید به جای حضور در ژنو تمرکزش را می‌خواهد روی مراسم‌ها و ایونت های مستقل بگذارد که در آن‌ها نیازی به رقابت با شرکت‌های دیگر هم نیست. بسیاری از شرکت‌هایی که در نمایشگاه‌های خودرویی شرکت نمی‌کنند چنین منطقی برای تصمیم خود دارند.

در عصر دیجیتال امروز مراسم‌های مستقل در حال تبدیل شدن به یک استاندارد در بین خودروسازها می‌باشد. در چنین مراسم‌هایی مثلاً یک شرکت می‌تواند در طول هر زمانی که دوست دارد، خودروی خود را رونمایی کرده و هیچ نگرانی در مورد این که 15 دقیقه دیگر کنفرانس خبری یک شرکت دیگر شروع می‌شود نداشته باشد. در مراسم‌های مستقل شرکت‌ها زمان بیشتری برای معرفی خودروی خود داشته و خبرنگارها نیز بیشتر می‌توانند با خودرو آشنا شوند. قطعا این یک راهکار خوب هم برای مردم و هم برای شرکت هاست، البته در این بین نمایشگاه های خودرو هستند که ضرر می کنند.

ژنو تنها نمایشگاه بزرگ امسال نیست که خودروسازها از حضور در آن انصراف داده اند. دو شرکت آئودی و مرسدس بنز اعلام کرده بودند که امسال در نمایشگاه نیویورک حاضر نخواهند بود. از سوی دیگر فولکس واگن نیز گفته قرار نیست در نمایشگاه پاریس شرکت کند.